به گزارش “صبح رابر”،بهبهانه سالروز خجسته میلاد حضرت مهدى موعود، بقیهالله الاعظم ارواحنا فداه و روز جهانى مستضعفان، در این یاداشت به وظیفه ما شیعیان در عصرغیبت از نگاه امام خمینی (ره ) اشاره ای شد؛ امام خمینی (ره) فرمودند : تعجیل فرج با کار براى تحقق عدالت، نه صرفاً با دعاکردن
ماه امامت و تالى لیلهالقدر
ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه امامت. ماه رمضان، لیلهالقدر دارد و ماه شعبان، شب نیمه شعبان دارد که تالى لیلهالقدر است. ماه رمضان مبارک است براى اینکه لیلهالقدر دارد و ماه شعبان مبارک است براى اینکه نیمه شعبان دارد. ماه رمضان، مبارک است که قرآن بر او وارد شده است و ماه شعبان مبارک است که ادعیه ائمه(علیهم السلام) در او وارد شده است. ماه مبارک رمضان که قرآنرا وارد کرده است، قرآن مشتمل بر تمام معارف و تمام مایحتاج بشر است و ماه شعبان که ماه امامان است، ادامه همان حقیقت است و همان معانى در تمام دورهها.(صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۸۲)
غیبت؛ فهماندن اهمیت تحقق عدالت
قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمى است که به ما مسائلى (را) مىفهماند، مِنجمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا، عدالت بهمعناى واقعى اجرا بشود. در تمام بشر نبوده کسى الا مهدى موعود که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر. هر یک از انبیا که آمدند، براى اجراى عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که عدالت را در همه عالم اجرا بکنند، لکن موفق نشدند، حتى رسول (صلى الله علیه و آله و سلم) که براى اصلاح بشر آمده بود و براى اجراى عدالت آمده بود و براى تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا و آن کسىکه به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آنهم این عدالتى که مردم عادى مىفهمند که فقط قضیه عدالت در زمین، براى رفاه مردم باشد، بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، فقط براى حضرت مهدى موعود است که عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد.(صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۲۰۷)
بزرگترین واجب؛ حکومت حق براى عدالت
اجراى قوانین بر معیار قسط و عدل و جلوگیرى از ستمگران و حکومت جائرانه و بسط عدالت فردى و اجتماعى و منع از فساد و فحشا و انواع کجروىها و آزادى بر معیار عقل و عدل و استقلال و خودکفایى و جلوگیرى از استعمار و استثمار و استعباد و حدود و قصاص و تعزیرات بر میزان عدل براى جلوگیرى از فساد و تباهى یک جامعه و سیاست و راهبردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف و صدها از این قبیل، چیزهایى نیست که با مرور زمان در طول تاریخ بشر و زندگى اجتماعى کهنه شود. این دعوى بهمثابه آن است که گفته شود قواعد عقلى و ریاضى در قرن حاضر باید عوض شود و به جاى آن قواعد دیگر نشانده شود.
حکومت حق براى نفع مستضعفان و جلوگیرى از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعى همان است که مثل سلیمانبنداود و پیامبر عظیمالشأن اسلام(صلىالله علیه و آله) و اوصیا بزرگوارش براى آن کوشش مىکردند، از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است.(صحیفه نور، ج ۲۱، صص ۱۷۷ – ۱۷۸)
«لیقوم الناس بالقسط»
تمام انبیا از صدر بشر و بشریت، از آن وقتى که آدم(ع) آمده است تا خاتم انبیا(ص)، تمام انبیا براى این بوده است که جامعه را اصلاح کنند و فرد را فداى جامعه مىکردند. ما فردى بالاتر از خود انبیا نداریم، ما فردى بالاتر از ائمه نداریم، این فردها خودشان را فدا مىکردند براى جامعه. خداى تبارک و تعالى مىفرماید که ما انبیا را فرستادیم، به آنها بینات دادیم، آیات به آنها دادیم، میزان برایشان دادیم و فرستادیم؛ «لیقوم الناس بالقسط»؛ غایت این است که مردم قیام به قسط بکنند، عدالت اجتماعى در بین مردم باشد، ظلمها از بین برود، ستمگرىها از بین برود و به ضعفا رسیدگى بشود، قیام به قسط بشود.(صحیفه نور، ج ۱۵، صص ۱۴۶ و ۱۴۹)
سیره مستمر انبیا
انبیا براى این مبعوث شدند که معنویات مردم را و آن استعدادها را شکوفا کنند که در آن استعدادها بفهمند به اینکه چیزى نیستیم و علاوه بر آن، مردم را، ضعفا را از تحت سلطه استکبار بیرون بیاورند. از اول انبیا این دو شغل را داشتهاند؛ شغل معنوى که مردم را از اسارت نفس خارج کنند، از اسارت خودش خارج کنند – که شیطان بزرگ است – و مردم و ضعفا را از گیر ستمگران نجات بدهند. این دو شغل، شغل انبیا است.
حکومت اسلام باید اقامه عدل بکند، در عین حالى که معنویات را تصحیح مىکند و ترویج مىکند و ما اگر تابع اسلام هستیم و تابع انبیا هستیم، این سیره مستمره انبیا بوده است، ما باید این دو امر را تقویت کنیم.(صحیفه نور، ج ۱۸، صص ۳۲ – ۳۳)
وظیفه ما در عصر غیبت
«لیقوم الناس بالقسط»؛ باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند. جانها را دادند، مالها را دادند، زحمتها کشیدند، نمىشود گفت پیغمبر(ص) یک شب و روز راحت خوابیده باشد، تمام زمان عمرش صرف این شد که با هر ترتیبى که مىشود، با قرآن، با احادیث خودش، با کلمات خودش، با موعظه هاى خودش، (آنرا محقق کند).(صحیفه نور، ج ۱۵، صص ۱۴۶ و ۱۴۹)
تعجیل فرج با کار
ما تکلیف داریم آقا! اینطور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان – سلام الله علیه – هستیم، پس دیگر بنشینیم تو خانههایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلى فَرَجِهِ.» عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید براى آمدن او و فراهمکردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید. انشاءالله ظهور مىکند ایشان.(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۶۹)
با تحقق عدالت در کشور
اکنون ما منتظران مقدم مبارکش، مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهى را در این کشور ولى عصر -(عج) – حاکم کنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازى بپرهیزیم و رضاى خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادرى و برابرى به پیشبرد انقلاب اسلامى کوشا باشیم و حق متعال را در همه احوال حاضر و ناظر بدانیم و از دستورات اسلام تخلف ننماییم و به وسوسه فتنه انگیزان اعتنا نکنیم.(صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۷۳)