پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

23:02:50 - شنبه 13 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرهنگى که از اسلحه ابرقدرتها هم بدتراست
به ‏مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، امام خمینى(ره) و به بهانه امضاى سند ۲۰۳۰،در این باره حضرت امام خمینی‏(ره) فرمودند: فرهنگى که اجانب تحویل جامعه ما بدهند، از اسلحه ابرقدرتها هم بدتراست.

به گزارش “صبح رابر”؛ به ‏مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، امام خمینى(ره) و به بهانه امضاى سند ۲۰۳۰ در این یادداشت به گزیده ای از بیانات امام راخل و مقام معظم رهبری می پردازیم.

وصیت به مجلس و رئیس‏ جمهور و…

۱. خاضع در مقابل احکام خدا 

وصیت من به مجلس و شوراى نگهبان و دولت و رئیس جمهور و شوراى قضایى آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تأثیر تبلیغات بى‏ محتواى قطب ظالم چپاولگر سرمایه‏ دارى و قطب ملحد اشتراکى و کمونیستى واقع نشوید.(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۴۵)

۲. مقابله با مظاهر خلاف اسلام و عفت عمومى‏

اکنون وصیت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤساى جمهور ما بعد و به شوراى نگهبان و شوراى قضایى و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه هاى خبرى و مطبوعات و مجله‏ ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى‏شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیرى از آن‏ها واجب است و از آزادی هاى مخرب باید جلوگیرى شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامى و مخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است، به ‏طور قاطع اگر جلوگیرى نشود، همه مسؤول مى‏باشند و مردم و جوانان حزب اللهى اگر برخورد به یکى از امور مذکور نمودند، به دستگاه هاى مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهى نمودند، خودشان مکلف به جلوگیرى هستند.(صحیفه امام، ج ۲۱، صص ۴۳۵ – ۴۳۶)

 پیامد انحراف فرهنگى‏

درباره فرهنگ هرچه گفته شود، کم است. مى‏دانید و مى‏دانیم (که) اگر انحرافى در فرهنگ یک رژیم پیدا شود و همه ارگانها و مقامات آن رژیم به صراط مستقیم انسانى و الهى پایبند باشند و به استقلال و آزادى ملت از قیود شیطانى عقیده داشته باشند و آن‏را تعقیب کنند و ملت نیز به تبعیت از اسلام و خواسته ‏هاى ارزنده آن پایبند باشد، دیرى نخواهد گذشت که انحراف فرهنگى بر همه غلبه کند و همه را خواهى نخواهى به انحراف کشاند و نسل آتیه را آن چنان کند که انحراف به‏ صورت زیبا و مستقیم را راه نجات بداند و اسلام انحرافى را به جاى اسلام حقیقى بپذیرد و بر سر خود و کشور خود، آن آورد که در طول ستم شاهى و خصوصاً پنجاه سال سیاه بر سر کشور آمده.(صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۳۲۲ – ۳۲۳)

فرهنگ استعمارى = جوان استعمارى

فرهنگْ مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهاى ملت است. اگر فرهنگْ ناصالح شد، این جوانهایى که تربیت مى‏شوند به این تربیت هاى فرهنگ ناصالح، این‏ها در آتیه فساد ایجاد مى‏ کنند. فرهنگ استعمارى، جوان استعمارى تحویل مملکت مى‏دهد. فرهنگى که با نقشه دیگران درست مى‏شود و اجانب براى ما نقشه ‏کشى مى‏کنند و با صورت فرهنگ مى‏خواهند تحویل جامعه ما بدهند، این فرهنگْ فرهنگ استعمارى و انگلى است و این فرهنگ از همه ‏چیزها، حتى از این اسلحه این قلدرها بدتر است. این قلدرها اسلحه ‏شان بعد از چند وقت مى‏شکند و حالا هم شکسته، اما وقتى فرهنگ فاسد شد، جوانهاى ما که زیربناى تأسیس همه ‏چیز هستند، از دست ما مى‏ روند و انگل بار مى ‏آیند، غربزده بار مى ‏آیند.(صحیفه امام، ج ۳، ص ۳۰۶)

   پاکسازى آثار فرهنگ استعمارى‏

کتابهاى درسى را؛ چه دبستانى و چه دبیرستانى و چه دانشگاهى، تغییر اساسى داده و آنچه از عکس و مطالبى که به نفع استعمار و استبداد است، تصفیه کنید؛ دروس انقلابى و اسلامى که بچه‏ هاى ما را بیدار و جوانان ما را مستقل و آزاده بارآورد، جایگزین آن کنیم؛ باید در سراسر ایران با پاکسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى، محیطى به‏وجود آورید که اطفال ما را شیربچگانى که همیشه پشت جبهه مقاومت علیه آمریکا و صهیونیست و سایر چپاولگرهاى شرق و غرب نشسته ‏اند، تربیت کنید.(صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۹۴)

مقام معظم رهبری(مدظله‏ العالی): نیاز امروز؛ عدم وادادگى، ایستادگى بر اصول و بصیرت سیاسى‏

 نقشه دائمى دشمن و وظیفه ما

همه جوانهاى عزیز ما بدانند که دشمنان بیکار نمى‏ نشینند، نقشه مى‏ کشند؛ هنر این است که نقشه دشمن را، توطئه دشمن را، نقطه ‏اى را که آماج حمله دشمن است، بشناسیم و براى مواجهه با او، براى مقابله با او، براى خنثى‏کردن کار دشمن، طرح داشته باشیم، انگیزه داشته باشیم، فکر داشته باشیم.

 وادادگى؛ دروازه همه آسیبها

وادادگىِ در مقابل دشمن، دروازه همه آسیب‏هایى است که بر یک کشورى وارد مى‏شود. ما مى‏خواهیم کشورمان را به برکت اسلام به اوج برسانیم؛ ما مى‏خواهیم ملّت ایران را آن‏چنان‏که شایسته این ملّت است؛ به نقطه‏ اى برسانیم که الگو باشد؛ نه‏ فقط براى دنیاى اسلام و ملّتهاى مسلمان، بلکه براى بشریّت؛ خب این کار بزرگى است، این‏ راه دشوار و طولانى‏اى است. دشمن اسلام نمى‏خواهد که نام اسلام یک‏ چنین عظمت و شکوهى پیدا کند؛ دشمن شیعه هم نمى‏خواهد؛ بنابراین مى‏ نشینند توطئه مى‏ کنند، مى‏ نشینند فعّالیّت مى‏کنند، مى‏ نشینند نقشه می کند. نباید از نقشه آن‏ها غافل شد.

 نیاز امروز؛

۱. ایستادگى بر اصول‏

من آنچه نیازِ امروز مى‏دانم، ایستادگى بر اصول انقلاب در درجه اوّل است. اصول انقلاب هم همان چیزهایى است که در وصیّت‏ نامه امام(ره) و در بیانات امام(ره) وجود دارد؛ این‏ها پایه‏ هاى انقلاب و ستونهاى انقلاب است. به جوانها توصیه مى‏ کنم وصیّت ‏نامه امام(ره) را بخوانید؛ شما امام(ره) را ندیده‏ اید، امّا امام(ره) مجسّم در همین وصیّت ‏نامه است؛ مجسّم در همین بیانات و گفتارها است. محتواى آن امامى که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیزهایى است که در این وصیّت ‏نامه و مانند این‏ها هست؛ نمى‏ شود امام(ره) را تأویل کرد، نمى‏ شود امام(ره) را برخلاف آنچه بود، معنا کرد، حرف هاى او موجود است. پافشارى بر اصول انقلاب (لازم است).

  ایستادگى بر اصول از روى لجاجت نیست‏

این از روى لجاجت نیست، از روى تعصّب و حمیّت جاهلیّت نیست، این به ‏معناى این است که اگر این کشور مى‏ خواهد غبار عقب ‏افتادگى قرنها تحمیل را از سر و روى خودش پاک کند، این‏راه را باید برود؛ اگر مى‏خواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر مى‏خواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشورى بشود که از لحاظ پیشرفتهاى مادّى و معنوى و اخلاقى و فرهنگى الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.

۲. بصیرت سیاسى‏

ازجمله چیزهایى که امروز لازم است، بصیرت سیاسى است؛ بصیرت سیاسى! ببینید؛ وقتى بصیرت باشد، انسان مى‏تواند محیط پیرامون خود و محیط هاى دور و نزدیک را بشناسد؛ بصیرت یعنى این. وقتى بصیرت نباشد، انسان مجذوب یک چیزى مى‏شود که واقعاً جاذبه‏ اى ندارد؛ یک عدّه‏اى مجذوب آمریکا هستند، امّا این مجذوبیّت، مجذوبیّت دروغین است؛ هیچ جاذبه ‏اى ندارد.

توقّع ما از نخبگان سیاسى و غیرسیاسى کشور این است که این بصیرت را داشته باشند. مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند؛ تعجّب است! مردم معمولى و توده‏ هاى مردم این بصیرت سیاسى را دارند، (امّا) بعضى از نخبگان ما با تکیه بر توهّماتى که دارند، این بصیرت را ندارند.(۲۶/۸/۱۳۹۵)

    تزریق دو اشتباه به افکار عمومى‏

من دو خطا را امروز مى‏خواهم تصحیح کنم. دو اشتباه دارد تزریق مى‏شود به افکار عمومى مردم ما. عامل این تزریق هم در درجه اوّل، خود دستگاه استکبار و آمریکا هستند و درجه دوّم بعضى آدمها در داخل؛ آدمهایى که – من همه را متّهم نمى‏کنم – بعضى‏شان وابسته به تشکیلات سرویس‏هاى جاسوسى یا سیاسى یا مراکز خاصّ آمریکایى هستند، بعضى‏شان هم نه، وابستگى ندارند؛ از نفس‏افتاده‏ها، پشیمان‏شده‏ها، بوى لذّت دنیا به مشامشان رسیده‏ها. آن‏ها این فکر را، این دو خطا را دارند حواله مى‏دهند به این‏ها، این‏ها هم در منبرهاى مختلف، در جایگاه‏هاى مختلف، این‏را توسعه مى‏دهند و گسترش مى‏دهند؛ داخل دانشگاه، بیرون دانشگاه، در مطبوعات و جاهاى مختلف. من این دو خطا را امروز مى‏خواهم تصحیح کنم.(۲۸/۱/۱۳۹۵)

۱. بى‏ منطق و متعصبانه ‏بودن آمریکاستیزى!

یکى این‏که این‏جور تبلیغ مى‏کنند که این‏که امام(ره) فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید – که امروز هم همین حکم جارى است – از سر تعصّب و غرور است، یعنى منطقى پشت سرش نیست؛ این‏را مى‏خواهند ترویج کنند. مى‏خواهند بگویند جوان هاى ما، انقلابیّون ما، مردم ما، مسؤولین ما که سینه سپر مى‏کنند و در مقابل آمریکا مى‏ایستند و نسبت به توطئه‏ هاى او افشاگرى مى‏کنند، مردمان متعصّبى‏اند؛ کارشان از روى حمیّت جاهلى و از روى تعصّب است؛ این‏را می‏خواهند بیان بکنند، در حالىکه درست ۱۸۰ درجه، قضیّه عکس است. این‏که فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، پشتش یک منطق محکم وجود دارد. آن منطق این است که اساس سیاست آمریکا بر افزون‏ طلبى و دست‏ اندازى است. تاریخ آمریکا این‏را نشان مى‏ دهد، سیاست کلّى آمریکا این است که امنیّت داخلى ‏اش را به ‏وسیله دست ‏اندازى به کشورهاى جهان و تصرّف مناطق نفوذ فراوان تأمین کند؛ این‏جور عمل مى‏کنند؛ این سیاست آن‏ها است. ایستادگى ملّت ایران در مقابل آمریکا، ایستادگى متّکى به منطق است.(۲۸/۱/۱۳۹۵)

۲. حل مشکلات با سازش با آمریکا

خطاى دوّم؛ فکر غلط و خطائى که این‏هم باز دارد به‏نحوى از سوى آمریکایى‏ها تزریق مى‏شود و کسانى هم در داخل آن‏را ترویج مى‏کنند و از اوّلى خطرناک‏تر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد.

(این) از آن اشتباهات عجیب ‏وغریب و بسیار خطرناک (است). مى‏گویند اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل مى‏شود. خب، حالا ده تا دلیل مى‏شود شمرد براى این‏که این حرف غلط است، این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‏ هیچ ‏وجه حل نمى‏کند؛ نه مشکلات اقتصادى را، نه مشکلات سیاسى را، نه مشکلات امنیّتى را، نه مشکلات اخلاقى را، بلکه بدتر خواهد کرد. ده پانزده دلیل وجود دارد و مى‏شود شمرد و ردیف کرد براى این قضیّه؛ آخرى‏اش همین قضیّه برجام است. من چقدر در طول مذاکرات گفتم که این‏ها بدعهدند، این‏ها دروغگویند، این‏ها پاى حرفشان نمى‏ ایستند؛ حالا ملاحظه مى‏کنید!(۲۸/۱/۱۳۹۵)

  لزوم حفظ روحیه انقلابى‏ گرى‏

علاج مشکلات این کشور – چه مشکلاتى که امروز داریم، چه مشکلاتى که بعدها خواهیم داشت، چه مشکلاتى که هر کشورى و هر ملّتى دارد؛ بالاخره هیچ کشورى که بدون مشکل نیست – و حلّ این مشکلات، در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستى اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگى بجوشد؛ چشم ها، باز؛ روحیّه‏ ها با توکّل به خدا و اعتمادبه‏ نفس، قوى. اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه ‏هایمان قوى خواهد بود؛ هم در زمینه علمى، هم در زمینه مدیریّتى، هم در زمینه ادارى.

آنچه من بر روى آن تکیه مى‏کنم روحیّه انقلابى‏گرى است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید. معناى روحیّه انقلابى چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابى، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار مى‏ ورزد، بن‏بست‏شکنى مى‏کند، گره‏ گشایى مى‏کند؛ از چیزى نمى ‏ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت مى‏کند؛ انقلابی‏گرى یعنى این؛ این (فرد) انقلابى است؛ این روحیّه انقلابى را باید حفظ کرد.(۲۸/۱/۱۳۹۵)

 

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب