به گزارش “صبح رابر”؛ به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، امام خمینى(ره) و به بهانه امضاى سند ۲۰۳۰ در این یادداشت به گزیده ای از بیانات امام راخل و مقام معظم رهبری می پردازیم.
وصیت به مجلس و رئیس جمهور و…
۱. خاضع در مقابل احکام خدا
وصیت من به مجلس و شوراى نگهبان و دولت و رئیس جمهور و شوراى قضایى آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تأثیر تبلیغات بى محتواى قطب ظالم چپاولگر سرمایه دارى و قطب ملحد اشتراکى و کمونیستى واقع نشوید.(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۴۵)
۲. مقابله با مظاهر خلاف اسلام و عفت عمومى
اکنون وصیت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤساى جمهور ما بعد و به شوراى نگهبان و شوراى قضایى و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه هاى خبرى و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مىشود، از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیرى از آنها واجب است و از آزادی هاى مخرب باید جلوگیرى شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامى و مخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است، به طور قاطع اگر جلوگیرى نشود، همه مسؤول مىباشند و مردم و جوانان حزب اللهى اگر برخورد به یکى از امور مذکور نمودند، به دستگاه هاى مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهى نمودند، خودشان مکلف به جلوگیرى هستند.(صحیفه امام، ج ۲۱، صص ۴۳۵ – ۴۳۶)
پیامد انحراف فرهنگى
درباره فرهنگ هرچه گفته شود، کم است. مىدانید و مىدانیم (که) اگر انحرافى در فرهنگ یک رژیم پیدا شود و همه ارگانها و مقامات آن رژیم به صراط مستقیم انسانى و الهى پایبند باشند و به استقلال و آزادى ملت از قیود شیطانى عقیده داشته باشند و آنرا تعقیب کنند و ملت نیز به تبعیت از اسلام و خواسته هاى ارزنده آن پایبند باشد، دیرى نخواهد گذشت که انحراف فرهنگى بر همه غلبه کند و همه را خواهى نخواهى به انحراف کشاند و نسل آتیه را آن چنان کند که انحراف به صورت زیبا و مستقیم را راه نجات بداند و اسلام انحرافى را به جاى اسلام حقیقى بپذیرد و بر سر خود و کشور خود، آن آورد که در طول ستم شاهى و خصوصاً پنجاه سال سیاه بر سر کشور آمده.(صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۳۲۲ – ۳۲۳)
فرهنگ استعمارى = جوان استعمارى
فرهنگْ مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهاى ملت است. اگر فرهنگْ ناصالح شد، این جوانهایى که تربیت مىشوند به این تربیت هاى فرهنگ ناصالح، اینها در آتیه فساد ایجاد مى کنند. فرهنگ استعمارى، جوان استعمارى تحویل مملکت مىدهد. فرهنگى که با نقشه دیگران درست مىشود و اجانب براى ما نقشه کشى مىکنند و با صورت فرهنگ مىخواهند تحویل جامعه ما بدهند، این فرهنگْ فرهنگ استعمارى و انگلى است و این فرهنگ از همه چیزها، حتى از این اسلحه این قلدرها بدتر است. این قلدرها اسلحه شان بعد از چند وقت مىشکند و حالا هم شکسته، اما وقتى فرهنگ فاسد شد، جوانهاى ما که زیربناى تأسیس همه چیز هستند، از دست ما مى روند و انگل بار مى آیند، غربزده بار مى آیند.(صحیفه امام، ج ۳، ص ۳۰۶)
پاکسازى آثار فرهنگ استعمارى
کتابهاى درسى را؛ چه دبستانى و چه دبیرستانى و چه دانشگاهى، تغییر اساسى داده و آنچه از عکس و مطالبى که به نفع استعمار و استبداد است، تصفیه کنید؛ دروس انقلابى و اسلامى که بچه هاى ما را بیدار و جوانان ما را مستقل و آزاده بارآورد، جایگزین آن کنیم؛ باید در سراسر ایران با پاکسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى، محیطى بهوجود آورید که اطفال ما را شیربچگانى که همیشه پشت جبهه مقاومت علیه آمریکا و صهیونیست و سایر چپاولگرهاى شرق و غرب نشسته اند، تربیت کنید.(صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۹۴)
مقام معظم رهبری(مدظله العالی): نیاز امروز؛ عدم وادادگى، ایستادگى بر اصول و بصیرت سیاسى
نقشه دائمى دشمن و وظیفه ما
همه جوانهاى عزیز ما بدانند که دشمنان بیکار نمى نشینند، نقشه مى کشند؛ هنر این است که نقشه دشمن را، توطئه دشمن را، نقطه اى را که آماج حمله دشمن است، بشناسیم و براى مواجهه با او، براى مقابله با او، براى خنثىکردن کار دشمن، طرح داشته باشیم، انگیزه داشته باشیم، فکر داشته باشیم.
وادادگى؛ دروازه همه آسیبها
وادادگىِ در مقابل دشمن، دروازه همه آسیبهایى است که بر یک کشورى وارد مىشود. ما مىخواهیم کشورمان را به برکت اسلام به اوج برسانیم؛ ما مىخواهیم ملّت ایران را آنچنانکه شایسته این ملّت است؛ به نقطه اى برسانیم که الگو باشد؛ نه فقط براى دنیاى اسلام و ملّتهاى مسلمان، بلکه براى بشریّت؛ خب این کار بزرگى است، این راه دشوار و طولانىاى است. دشمن اسلام نمىخواهد که نام اسلام یک چنین عظمت و شکوهى پیدا کند؛ دشمن شیعه هم نمىخواهد؛ بنابراین مى نشینند توطئه مى کنند، مى نشینند فعّالیّت مىکنند، مى نشینند نقشه می کند. نباید از نقشه آنها غافل شد.
نیاز امروز؛
۱. ایستادگى بر اصول
من آنچه نیازِ امروز مىدانم، ایستادگى بر اصول انقلاب در درجه اوّل است. اصول انقلاب هم همان چیزهایى است که در وصیّت نامه امام(ره) و در بیانات امام(ره) وجود دارد؛ اینها پایه هاى انقلاب و ستونهاى انقلاب است. به جوانها توصیه مى کنم وصیّت نامه امام(ره) را بخوانید؛ شما امام(ره) را ندیده اید، امّا امام(ره) مجسّم در همین وصیّت نامه است؛ مجسّم در همین بیانات و گفتارها است. محتواى آن امامى که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیزهایى است که در این وصیّت نامه و مانند اینها هست؛ نمى شود امام(ره) را تأویل کرد، نمى شود امام(ره) را برخلاف آنچه بود، معنا کرد، حرف هاى او موجود است. پافشارى بر اصول انقلاب (لازم است).
ایستادگى بر اصول از روى لجاجت نیست
این از روى لجاجت نیست، از روى تعصّب و حمیّت جاهلیّت نیست، این به معناى این است که اگر این کشور مى خواهد غبار عقب افتادگى قرنها تحمیل را از سر و روى خودش پاک کند، اینراه را باید برود؛ اگر مىخواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر مىخواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشورى بشود که از لحاظ پیشرفتهاى مادّى و معنوى و اخلاقى و فرهنگى الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.
۲. بصیرت سیاسى
ازجمله چیزهایى که امروز لازم است، بصیرت سیاسى است؛ بصیرت سیاسى! ببینید؛ وقتى بصیرت باشد، انسان مىتواند محیط پیرامون خود و محیط هاى دور و نزدیک را بشناسد؛ بصیرت یعنى این. وقتى بصیرت نباشد، انسان مجذوب یک چیزى مىشود که واقعاً جاذبه اى ندارد؛ یک عدّهاى مجذوب آمریکا هستند، امّا این مجذوبیّت، مجذوبیّت دروغین است؛ هیچ جاذبه اى ندارد.
توقّع ما از نخبگان سیاسى و غیرسیاسى کشور این است که این بصیرت را داشته باشند. مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند؛ تعجّب است! مردم معمولى و توده هاى مردم این بصیرت سیاسى را دارند، (امّا) بعضى از نخبگان ما با تکیه بر توهّماتى که دارند، این بصیرت را ندارند.(۲۶/۸/۱۳۹۵)
تزریق دو اشتباه به افکار عمومى
من دو خطا را امروز مىخواهم تصحیح کنم. دو اشتباه دارد تزریق مىشود به افکار عمومى مردم ما. عامل این تزریق هم در درجه اوّل، خود دستگاه استکبار و آمریکا هستند و درجه دوّم بعضى آدمها در داخل؛ آدمهایى که – من همه را متّهم نمىکنم – بعضىشان وابسته به تشکیلات سرویسهاى جاسوسى یا سیاسى یا مراکز خاصّ آمریکایى هستند، بعضىشان هم نه، وابستگى ندارند؛ از نفسافتادهها، پشیمانشدهها، بوى لذّت دنیا به مشامشان رسیدهها. آنها این فکر را، این دو خطا را دارند حواله مىدهند به اینها، اینها هم در منبرهاى مختلف، در جایگاههاى مختلف، اینرا توسعه مىدهند و گسترش مىدهند؛ داخل دانشگاه، بیرون دانشگاه، در مطبوعات و جاهاى مختلف. من این دو خطا را امروز مىخواهم تصحیح کنم.(۲۸/۱/۱۳۹۵)
۱. بى منطق و متعصبانه بودن آمریکاستیزى!
یکى اینکه اینجور تبلیغ مىکنند که اینکه امام(ره) فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید – که امروز هم همین حکم جارى است – از سر تعصّب و غرور است، یعنى منطقى پشت سرش نیست؛ اینرا مىخواهند ترویج کنند. مىخواهند بگویند جوان هاى ما، انقلابیّون ما، مردم ما، مسؤولین ما که سینه سپر مىکنند و در مقابل آمریکا مىایستند و نسبت به توطئه هاى او افشاگرى مىکنند، مردمان متعصّبىاند؛ کارشان از روى حمیّت جاهلى و از روى تعصّب است؛ اینرا میخواهند بیان بکنند، در حالىکه درست ۱۸۰ درجه، قضیّه عکس است. اینکه فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، پشتش یک منطق محکم وجود دارد. آن منطق این است که اساس سیاست آمریکا بر افزون طلبى و دست اندازى است. تاریخ آمریکا اینرا نشان مى دهد، سیاست کلّى آمریکا این است که امنیّت داخلى اش را به وسیله دست اندازى به کشورهاى جهان و تصرّف مناطق نفوذ فراوان تأمین کند؛ اینجور عمل مىکنند؛ این سیاست آنها است. ایستادگى ملّت ایران در مقابل آمریکا، ایستادگى متّکى به منطق است.(۲۸/۱/۱۳۹۵)
۲. حل مشکلات با سازش با آمریکا
خطاى دوّم؛ فکر غلط و خطائى که اینهم باز دارد بهنحوى از سوى آمریکایىها تزریق مىشود و کسانى هم در داخل آنرا ترویج مىکنند و از اوّلى خطرناکتر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد.
(این) از آن اشتباهات عجیب وغریب و بسیار خطرناک (است). مىگویند اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل مىشود. خب، حالا ده تا دلیل مىشود شمرد براى اینکه این حرف غلط است، این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به هیچ وجه حل نمىکند؛ نه مشکلات اقتصادى را، نه مشکلات سیاسى را، نه مشکلات امنیّتى را، نه مشکلات اخلاقى را، بلکه بدتر خواهد کرد. ده پانزده دلیل وجود دارد و مىشود شمرد و ردیف کرد براى این قضیّه؛ آخرىاش همین قضیّه برجام است. من چقدر در طول مذاکرات گفتم که اینها بدعهدند، اینها دروغگویند، اینها پاى حرفشان نمى ایستند؛ حالا ملاحظه مىکنید!(۲۸/۱/۱۳۹۵)
لزوم حفظ روحیه انقلابى گرى
علاج مشکلات این کشور – چه مشکلاتى که امروز داریم، چه مشکلاتى که بعدها خواهیم داشت، چه مشکلاتى که هر کشورى و هر ملّتى دارد؛ بالاخره هیچ کشورى که بدون مشکل نیست – و حلّ این مشکلات، در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستى اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگى بجوشد؛ چشم ها، باز؛ روحیّه ها با توکّل به خدا و اعتمادبه نفس، قوى. اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه هایمان قوى خواهد بود؛ هم در زمینه علمى، هم در زمینه مدیریّتى، هم در زمینه ادارى.
آنچه من بر روى آن تکیه مىکنم روحیّه انقلابىگرى است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید. معناى روحیّه انقلابى چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابى، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار مى ورزد، بنبستشکنى مىکند، گره گشایى مىکند؛ از چیزى نمى ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت مىکند؛ انقلابیگرى یعنى این؛ این (فرد) انقلابى است؛ این روحیّه انقلابى را باید حفظ کرد.(۲۸/۱/۱۳۹۵)
انتهای پیام