پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:21:30 - پنجشنبه 18 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گسترده شدن چتر حجاب در جامعه از برکات ماه مبارک رمضان
اینکه ما بتوانیم در روزه داری به درجه ی خواص یا خاص الخاص برسیم تنها منوط به تلاش ما نیست بلکه جامعه و محیط اطراف نیز باید ما را در این مسیر همراهی کنند. اگر همه جامعه دست به دست هم داده و راه را برای خاص شدن روزه داری مهیا کنند در این صورت خالی کردن دل از هر اندیشه ای جز خدا ممکن تر و در دسترس تر خواهد بود.اینکه مردان ما علاوه بر شکم گرسنه و لب های تشنه، برای کسب حلال تلاش کنند، و زنان ما طوری در محیط اجتماعی رفت و آمد کنند که چشم ها بد نبیند و دل ها نلرزد و پاها و دست ها و نگاه ها به خطا نرود.

به گزارش “صبح رابر”، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، منیره غلامی توکلی  – ماه مبارک رمضان به نیمه نزدیک شده است، عطر خوش بندگی در جای جای کشور پراکنده شده است. اما متأسفانه هنوز برخی از اعمال و رفتار ما با شئونات ماه مبارک رمضان و روزه داری مطابقت ندارد.

بارها و بارها شنیده ایم که رمضان فقط تشنه و گرسنه ماندن نیست! شأن رمضان به بندگی خالصانه و عبادت های عاشقانه و حفظ حریم هایی است که از آن تحت عنوان ارزش های دینی و معرفتی نام می بریم. ارزش هایی که حفظ حریم آنها در سلامت جسم و روح فردی و اجتماعی ما تأثیرگذار خواهند بود.

روزه  بر اساس اینکه روزه دار  به چه سبکی خود را تشنه و گرسنه نگه می دارد، دارای اجر و ثواب است! امام محمد غزالی در کتاب ” کیمیای سعادت” می گوید: روزه به سه درجه تقسیم شده است، روزه عام، روزه خواص و روزه خاص الخاص و در تعریف این سه قسم می گوید:

روزه عوام که کمترین درجه است و آخرین تلاش و نهایت حد آن نگهداری شکم و دامن می باشد.

روزه خواص که اعضا و جوارح را نیز نگه دارند، چشم نگاه بد نکند و گوش بد نشنود، و دست بد ندهد و بدنگیرد و پا بد نرود و چون افطار شود از حرام و آنچه شبهه ای در آن است نخورد و از حلال هم پرخوری ننماید. آخر اینکه بین بیم و امید باشند که ندانند که روزه اش پذیرفته است یا خیر.

روزه خاص الخاص بالاترین درجات است، علاوه بر آنچه گفته شد دل را از اندیشه غیر خدا نگه دارد و این درجه صدیقان است.

اینکه ما بتوانیم در روزه داری به درجه ی خواص یا خاص الخاص برسیم تنها منوط به تلاش ما نیست بلکه جامعه و محیط اطراف نیز باید ما را در این مسیر همراهی کنند. اگر همه جامعه دست به دست هم داده و راه را برای خاص شدن روزه داری مهیا کنند در این صورت خالی کردن دل از هر اندیشه ای جز خدا ممکن تر و در دسترس تر خواهد بود.

اینکه مردان ما علاوه بر شکم گرسنه و لب های تشنه، برای کسب حلال تلاش کنند، و زنان ما طوری در محیط اجتماعی رفت و آمد کنند که چشم ها بد نبیند و دل ها نلرزد و پاها و دست ها و نگاه ها به خطا نرود.. پیوستن مطلق به خدا راحت تر و دلپذیرتر خواهد بود.

” عفاف” زمانی می تواند خود را در منظر عمومی به جلوه در بیاورد که حجاب در رفتار و حرکات و  سکنات ما  عیان باشد. مسئله ای که اگر چه به اندازه طول عمر بشر، درازا دارد اما چنان دستخوش معیارها، جاه طلبی ها، نگاه های بی مهر و سیاستزدگی ها شده است که اکنون محلی از مناقشات اجتماعی قرار گرفته است. گویی کسی نمی داند حجاب چیست، محجبه بودن چگونه است و برای چه باید حجب داشت… ؟

وقتی حجاب را در معنای اصطلاحی و در قالب پوشش زن ، معنا می بخشیم در واقع منظور ما پوشش تمام زن به وسیله چادر و نقاب است . علت شایع شدن این اصطلاح به آن سبب است که پرده ، سبب پوشیدن هر چیز است که پشت آن قرار گیرد ؛  زیبایی های زن هم به وسیله نقاب و چادر مستور  و پشت آن واقع می شود.

این تعریف رد ادعای کسانی است که “حجاب  و زن  محجبه ” را  زنی همیشه پشت پرده و در خانه محبوس و زندانی تعریف کرده اند .

قدمت تاریخی و نگاه مذهبی به مسئله”حجاب” زنان مخصوص به تاریخ اسلام نیست، بلکه ما قوانین مربوط به ” حجاب ”  را در ادیان دیگر به ویژه تمام ادیان آسمانی می بینیم به طوری که در آیین یهود، مسیحیت و حتی زتشت، « عفاف و حجاب» همواره مورد تأکید خداوند قرار داشته است ؛ در دین یهود، مسئله حجاب سخت تر از حجابی است که اسلام می گوید اگر چه امروزه به آن پایبند نیستند .

در دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بشریت، حجاب نه حق زن و نه حق مرد است که بتواند از آن بگذرد بلکه به عنوان  ” حق الله ”  مطرح شده است . آن جا که قرآن کریم می‏گوید: (هر گروهی، اگر راضی هم باشند ، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید ، معلوم می‏شود عصمت زن ، حق‏اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد.(

امروزه بحث “آزادی” در دنیای بردگی نوین در میان مردم دنیا، بحثی داغ است ، بسیاری از قوانین بر پایه همین کلمه از سوی سیاستمداران غربی وضع می شود . از این رو ” آزادی ” تبدیل به کمله ای شده  که رنگ و بوی سیاست زدگی، منفعت طلبی و استعمار نوین برای زن در آن به وضوح دیده می شود ؛ به طوری که در بخش بزرگی از این نگاه ” آزادی” در معنای ” بی پوششی و لاقیدی و لامذهبی ” مطرح شده است درحالی که قرآن کریم “حجاب” را در معنای ” آزادگی  و حریت ” برای زنان مطرح کرده است.

اما همین مؤلفه فرهنگی ، ارزشی و معنوی جامعه اسلامی به ویژه زن مسلمان که زبان مشترک دنیای زن مسلمان برای حضور عفیف و کارآمد در جامعه است در چند سده اخیر رنگ و بوی سیاست زدگی به خود گرفته است. که این نگاه سیاست زده به فرهنگ گاه از سوی خودی و گاه از سوی بیگانه صورت می گیرد.

اکنون اگر شاهد هستیم که افراد علیه جهان اسلام و به ویژه در زمینه زنان مسلمان علیه “حجاب و عفاف” آنها صحبت می کند برخاسته از فکر یک نفر نیست بلکه تئوریزه شده و هدفمند است ! چرا که ساموئل هانتینگتون می گوید:( خطوط گسل بین تمدن ها؛ مرزهای درگیری آینده را نشان می دهد) هانتینگتون، معتقد بود تمدن اسلامی، غربی، بودایی و تمدن روم باستان مرزهای آینده را شکل می دهند و تمدن اسلامی بزرگترین تهدید برای تمدن غرب است.
غلامی اظهار داشت: آنها در مسیر مبارزه با اسلام از  چهار  قدرت پیش رو استفاده می کنند قدرت سخت ( مسلحانه) . قدرت نرم (عملیات روان) ،  قدرت هوشمند(که تلفیقی از قدرت نرم و قدرت سخت) . قدرت هنرمندانه ( قدرتی آکادمیک که از طریق عملیات روانی و رسانه ها زمینه را برای پذیریش برخی از موضوعات فراهم کند.)

آنها از قدرت هنرمندانه بیشترین استفاده ها را می برند و آن بهره برداری از رسانه ها و ابررسانه هایی چون ماهواره و برنامه های ماهواره ای است . در این میان تیر اهداف آنها قوی ترین مؤلفه قدرت نرم جامعه اسلامی یعنی “عفاف و حجاب” زن مسلمان و “غیرت مرد” مسلمان را هدف قرار داده است.

این هدف گزاری به صورتی است که ابتدا فرد، بعد خانواده و سپس اجتماع را در برگرفته و تا جایی پیش می رود که از یک ملت مستقل با تمدن و فرهنگ غنی ملتی ضعیف، بی هویت و در عین حال مصرف گرا و وابسته بسازد.

محورهای ارائه شده در سریال های ماهواره ای که در مقابل ارزش ها، قوانین و فرهنگ ملی و عرق مذهبی زن و خانواده مسلمان  قرار دارد عبارتند از  سقط جنین، ر ابطه نامشروع،  دوستی پیش از ازدواج، تجاوز، خیانت به همسر، نوزاد نامشروع که از محورهای این فیلم ها است و فیلم ها ساخته شده کشورهایی چون آمریکا ، کره، کلمبیا و مکزیک هستند که در آنها موضوعاتی چون فمنیسم، لیبرالیسم، اومانیسم( انسان محوری)، سکولاریسم(جدایی دین از سیاست) همجنس گرایی، لائیسم به عنوان تفکر امروز غرب منتشر می شود .

در این میان  نقش وزارت علوم و دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و تخصصی که باید فرهنگ‌سازترین بخش جامعه باشد، اکنون خود درگیر همین ناهنجاری شده و این مساله تا جایی پیش رفته که هر ساله گلایه ها و شکایات دانشجویان ارزشی را نسبت به بی توجهی مسؤولان در خصوص آن می شنویم.
در آموزش و پرورش مخصوصا در مهدکودک ها به عنوان اولین مرکز آموزشی کودکان برای آموزش تئوری و عملی ارزش ها و مبانی دینی حرکات موزون و موسیقی آموزش داده می شود.
با توجه به اینکه ما در کشوری اسلامی سکنا داریم، انتظار می‌رود مسئولین ذی‌ربط به عنوان نمایندگان کشورمان اولین گام‌ها را فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب بردارند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب