به گزارش “صبح رابر”، حجت الاسلام محمدی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت؛ اگرچه جذب سرمایه خارجى مورد توجه مجموعه نظام به ویژه مقام معظم رهبرى مى باشد لکن جذب سرمایه گذارى خارجى بعدازتوافق هسته اى جمهورى اسلامى ایران باکشورهاى ۱+۵ چند وقتى است که به یکى از موضوعات مورد توجه در بین فعالان اقتصادى، جریانات سیاسى و اصحاب رسانه بدل شده است. در این میان، مجموعه دولت براى جذب سرمایه خارجى تلاشهاى فراوانى را نموده است به طوریکه رفتاردولتمردان مورد انتقاد برخى از متخصصان اقتصادى و گروهاى سیاسى کشور و بعضاً مورد تشویق و حمایت تعدادى دیگر از جریانات و گروهاى سیاسى قرار گرفته است. قرارداد جدید نفتى دولت و به ویژه وزارت نفت با شرکت فرانسوى توتال بار دیگر این موضوع را در کانون توجهات خود قرار داد. دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ نخستین قرارداد IPC به مدت ۲۰سال، بین شرکت ملى نفت ایران و شرکت فرانسوى توتال امضا شد، اما با توجه به سابقه عملکردى این شرکت در ایران و همچنین ابهامات در قراردادهاى IPCو اینکه آیا وزیر نفت مجوز امضاء این قرارداد را از شوراى امنیت گرفته یا نه و ابهامات و مسائل دیگر، باعث شده به این قرارداد تردیدهایى وارد شود.
نظرات مختلف درخصوص سرمایه گذارى خارجى
از مسائل مهم و مبهم در اقتصاد ایران، به ویژه در شرایط کنونى، مسأله استفاده از سرمایه گذارى خارجى است. گروهى از اقتصاددانان، خصوصا کسانىکه در عرصه مدیریت و اجرا حضور دارند، گاه مشکلات موجود اعم از فقر، بیکارى، پایین بودن سطح درآمد ملى، تورم و… را ناشى از نبود ارز خارجى، فقدان تکنولوژى مناسب و نبود اعتبار بینالمللى دانسته و حضور سرمایه گذاران خارجى را تنها راه حل مى شمارند. بر این اساس، معتقدند باید تمام موانع عقیدتى، ارزشى، قانونى و فیزیکى را از سر راه برداشت و با اعطاى انواع تخفیفها و امکانات، زمینه را براى حضور سرمایه گذاران خارجى فراهم نمود. براى نمونه، در یکى از مباحث طرح ساماندهى اقتصادى و برنامه سوم توسعه آمده است: «از آنجا که اقتصاد ما اتکاى شدید به بخش نفت دارد، عدم ثبات درآمدهاى نفتى و نوسانات قمیت نفت در بازار جهانى، مشکلاتى را در تمامى زمینه ها به ویژه بخش صنعت ایجاد نموده است، بنابراین ضرورت دارد راه حل هاى بلندمدت و شیوه هاى کارآمدترى در زمینه تحصیل ارز و سرمایه گذارى جهت توسعه صادرات غیرنفتى، انتخاب شود و با توجه به محدودیت منابع و موقعیت رو به تزلزل نفت در اقتصاد جهانى، باید متوجه شویم که مدت زمان زیادى به پایان نقش آفرینى نفت در توسعه اقتصادى ایران نمانده است.» به جهت همین احساس ضرورت، در فرآیند تدوین طرح ساماندهى اقتصادى و برنامه سوم توسعه، لازم تشخیص داده شد به منظور خروج از تنگناى ارزى و با توجه به تجربه موفق بسیارى از کشورهاى آسیایى، در جذب سرمایه هاى ارزى به روشهاى غیراستقراضى، بر جلب سرمایه گذارى خارجى تأکید بیشترى شود.
در مقابل، گروه دیگرى از اقتصاددانان نه تنها هیچ ضرورت و مصلحتى براى سرمایه گذارى خارجى قائل نیستند، بلکه مدعىاند اهداف و انگیزه هاى مشوقان سرمایه گذارى خارجى را نه در تئورىها و نظریه هاى اقتصادى که در عرصه هاى سیاست، هنر و مدیریت باید جست وجو نمود. به اعتقاد این گروه، برخى از مدافعان سرمایهگذارى خارجى، بیش از آنکه به آثار اقتصادى این پدیده نظر داشته باشند، شیفته ایده ها و آرمانهاى سیاسى – اجتماعى سرمایه گذاران و فرهنگ وارداتى همراه سرمایه اند. در این میان، برخى دیگر مىکوشند هنرمندانه صیدى براى سفره خود یا اقربا فراهم کنند و عدهاى دیگر که در دوران تصدى گرى به جاى هنر مدیریت، مدیریت هنرى دارند، هر روز با ارائه تحلیلها و نقدها، برنامه ها و عملکردهاى گذشته خود را بىآنکه از برنامه ریز و مجرى نام ببرند، نقد کرده و در طرح جدید، مشکل اصلى کشور را استفاده نکردن از سرمایه گذارى خارجى و عدم حضور شرکت هاى چندملیتى مىدانند .
سهم ۱۹درصدى ایران
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ نخستین قرارداد IPC به مدت ۲۰ سال، بین شرکت ملى نفت ایران و شرکت فرانسوى توتال امضا شد، در میان هیاهوى رسانه ها، فرانسوى ها جایزهاى از دولت یازدهم دریافت کردند که بهت همگان را برانگیخت. شاید خود فرانسوى ها هم تصور نمى کردند که پس از سالها خیانت علیه ایران و زدن ضربه هاى آشکار و پنهان به این کشور، بدون کوچکترین مانعى، چنین پاداشى دریافت کنند.
شرکت فرانسوى توتال در حالى در قالب یک کنسرسیوم با ایران قرارداد بست که سهمى ۱/۵۰ درصدى در این کنسرسیوم دارد و شرکتهاى CNPC چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب سهمى ۳۰ و ۱۹ درصدى در آن دارند. ارزش این قرارداد که اولین قرارداد با استفاده از مدل جدید قراردادهاى نفتى (IPC) با شرکتهاى خارجى در دولت یازدهم محسوب مىشود، ۸/۴ میلیارد دلار و مدت زمان آن، ۲۰ ساله است که قابلیت تمدید تا ۲۵ سال هم دارد. قرار است اولین تولید این فاز ۴۰ ماهه آغاز شود و ظرف ۱۰ سال هزینه سرمایهگذارى آن از محل در اختیار قراردادن بخشى از محصول فاز ۱۱ پارس جنوبى یعنى میعانات گازى تسویه شود.
نظرموافقان قرارداد
افرادى همچون اسدالله قرهخانى نماینده مردم على آباد کتول در مجلس شوراى اسلامى در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد با بیان اینکه نفس قرارداد با توتال یک موفقیت براى شرکت ملى نفت ایران محسوب مىشود، گفت: این شرکت در دوران تحریمها، ایران را ترک کرد که برخى از پروژههاى این شرکت توسط شرکتهاى داخلى انجام شد و در حال حاضر تضامین براى حضور این شرکت در داخل اخذ شده است.
نماینده مردم علىآباد کتول در مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزىها در برنامه پنجم و ششم توسعه باید از وجود شرکتهاى بزرگى همانند توتال و سایر شرکت ها بهره برد، افزود: باید از توانمندى دانش فنى، تکنولوژى روز، توانمندى تأمین مالى این پروژه ها بهره برد و برخى از این شرکتها سوابق بسیار موفقى در عرصه نفت و گاز داشته و اعتبار خوبى دارند.
قرهخانى ادامه داد: ورود این نوع شرکتها به صنعت نفت ایران سبب مىشود که شرکتهاى دیگراز همین کشورها و یا سایر کشورها همانند شرکتهاى اروپایى و جنوب شرق آسیا این جرأت را پیدا کنند که وارد سرمایه گذارى در صنعت نفت و گاز ایران شوند.
وى با بیان اینکه حجم سرمایه گذارى توتال در درازمدت کلان است، ادامه داد: حجم سرمایه گذارى توتال ۵ میلیارد دلار بوده که با احتساب دستمزد و هزینه هاى مالى این سرمایه گذارى در طول ۲۰ سال بالغ بر ۱۲ میلیارد مىشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: این حجم سرمایه گذارى سبب مىشود که این شرکتها براى حفظ منافع خود نیز در آینده تصمیمات اشتباه اتخاذ نکنند و مانند گذشته ایران را ترک نکنند چراکه بر اساس طبیعت این قرارداد اگر ایران را ترک کند، منافعاش کاهش پیدا مىکند.
قرهخانى با تأکید بر اینکه تا زمانى که این شرکتها در ایران حضور دارند لزوماً باید یک افزایش بهره بردارى صورت گیرد، افزود: تکنولوژى روز در مدت قرارداد باید به ایران انتقال یابد و فراتر از اینها فاز ۱۱ پارس جنوبى یک میدان مشترک بوده که حدود ۵۶ میلیون مترمکعب گاز تولید مىکند و حدود ۵۴میلیارد دلار در طول ۲۰ سال درآمد نصیب کشور مىشود.
وى با بیان اینکه حتى با خروج این شرکتها از ایران به میزان۳۰ میلیارد دلار دیگر مىتوان از این سرمایه گذارىها استفاده کرد بدون اینکه کوچکترین سرمایه گذارى صورت بگیرد، ادامه داد: تفاوتى که این قرارداد با قراردادهاى گذشته دارد، استفاده از حداکثر توان در تولید داخل و تجهیزات و متخصصان داخلى است که شرکت پتروپارس به عنوان شرکت داخلى در این کنسرسیوم با توتال مشارکت مىکند.
سخنگوى کمیسیون انرژى مجلس شوراى اسلامى تصریح کرد: مجلس نیز نظارت خود را بر حسن اجراى این قرارداد دارد تا این قرارداد برکاتى براى کشور داشته باشد.
مخالفان انعقاد قرارداد
برخى افراد همچون دکتر احمد توکلى، رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، معتقدند قراردادى که ابهامات زیادى درباره آن مطرح است و کج سلیقگى عجیبى در تعیین زمان امضاى آن رخ داده است. زمان انعقاد قرارداد، خودکار مسؤولان نفتى دولت، هم پاى خودکار رئیس شرکت توتال بر روى کاغذ دوید و قراردادى امضا شد که از هر زاویه اى به آن نگاه کنید، پر از ابهام و سؤالاتى است که در میان فلش دوربین رسانه هاى حامى دولت بدون پاسخ ماند.
فقط دو روز از سفر وزیر خارجه کشورمان به فرانسه گذشته بود که خاک این کشور میزبان همایش جنایتکارترین گروهک تروریستى علیه مردم ایران شد. فرانسه با آغوش باز منافقین را تکریم کرد و حتى پیش از آنکه وزیر خارجه به تهران بازگردد، تحریم هاى دیگرى را علیه ایران تصویب نمود.
صد البته سابقه بدعهدى این کشور منحصر به این چند روز نیست. دولت ما براى کشورى فرش قرمز پهن کرده که این فرش از خونهاى آلودهاى که چند سال پیش فرانسوىها به ایران فرستادند قرمز است. سنگاندازى این کشور در مذاکرات هستهاى هم تا آنجا پیش رفت که رفتار آنها به نقش «پلیس بد» در بازى پلیس خوب-پلیس بد تعبیر شد.
ماجراى نفوذ این کشور در صنعت خودرو هم از همین قبیل است. در خواب عمیق -اگر نگوییم خیانت- وزارت صنعت، یک شرکت فرانسوى، با دو خودروساز اصلى ایران قرارداد مىبندد، بدون اینکه کسى متعرض ایجاد چنین انحصار عجیبى شود.
کارنامه نامناسب فرانسه
زوایاى قرارداد اخیر با توتال هم مانند سابقه بدعهدى این شرکت روشن است و نیاز به توضیح چندانى ندارد، اما آنچه مورد سؤال و ابهام است، آغوش باز دولت یازدهم براى کسانى است که بارها خنجر خود را در سینه ما فرو کرده اند.
بر اساس گزارشهاى موجود، شرکت توتال در پارس جنوبى کارنامه خوبى ندارد زیرا اولا توافق نامه اى بین ایران و توتال براى توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبى که در سال ۷۹ امضا شده بود با بهانه گیرىهاى مداوم این شرکت فرانسوى در موضوعاتى مانند رقم قرارداد، هیچگاه تبدیل به قرارداد نشد و توسعه این فاز پارس جنوبى هشت سال به تاخیر افتاد زیرا توتال در سال ۸۷، به بهانه ریسک بسیار زیاد سرمایه گذارى در ایران، از صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد. ثانیا انتقادهاى مهمى درباره عملکرد فنى توتال در توسعه فازهاى ۲ و ۳ پارس جنوبى مطرح است.
فارس درباره بخش دیگرى از سابقه سیاه توتال آورده است که، این شرکت با پرداخت رشوه به مقامات ایرانى موفق شده است که پروژه توسعه فازهاى ۲ و ۳پارس جنوبى در دولت اصلاحات و در اواسط دهه هفتاد بهدست بیاورد. این موضوع رسانه اى شده است و حتى این شرکت فرانسوى ضمن پذیرش این اتهام، به پرداخت جریمه ۴۰۰ میلیون دلارى محکوم شده است.
همچنین بیش از سه دهه است که شرکت توتال در توسعه بخش قطرى میدان مشترک گازى پارس جنوبى با استفاده از مدل قراردادى مشارکت در تولید که به مراتب جذابتر از مدل IPC است، حضور دارد و شریک آن کشور است. بنابراین منطقى است که این شرکت فرانسوى از اطلاعات کسبشده در طرف ایران، براى افزایش تولید گاز در سمت قطر استفاده کند تا اهداف مشترک توتال با این کشور محقق شود و سهم ایران از گاز این میدان مشترک را کاهش دهد. با این حال اوج واکنش زنگنه به هشدار کارشناسان این بوده است که «اگر اطلاعات ما را به قطرى ها بدهند باید خسارت سنگین بپردازند.»
جذب سرمایه به هرقیمت
دولت یازدهم به تکاپو افتاده تا به هر قیمت نشان دهد وعده رفع تحریمها و کارایى برجام هستهاى جواب داده است. به طورى که زنگنه پس از انعقاد قرارداد، آنرا دستاورد برجام دانست. به این ترتیب ممکن است دولت یازدهم و دوازدهم براى جذب سرمایهگذارى خارجى به هر کارى دست زده و هر تضمینى بدهد تا ثابت کند برجام نتیجه داده، در حالى که ممکن است در اینرابطه برخى مصالح و منافع کشور قربانى شود. این درحالى است که فرانسوىها فقط به منافع خود مىاندیشند و اگر اندکى احساس خطر کنند، از وعده و قرار خود عقب مى کشند، این را از صحبت هاى پاتریک پویان، مدیرعامل توتال مىتوان دریافت وقتى مى گوید «باید احتمال برگشت دوباره تحریمها (SAnap – baks) را در نظر بگیریم، باید احتمال تغییر قوانین و مقررات را نیز لحاظ کنند.»
دولت حاضر نیست بپذیرد پنجره برجام تقریبا بسته شده و با اجراى تحریمهاى جدید آمریکا، حتى کرکره پنجره برجام نیز پایین خواهد آمد. راه بیرون آمدن از وضع موجود نیز اولا پذیرش حقیقت فوق و ثانیا تمرکز توان کارشناسى براى اتخاذ تصمیماتى است که ما را از تنگناهاى موجود عبور دهد. هنوز فرصت هست، راهکارهاى عملیاتى هم هنوز وجود دارد، اما خدا مىداند دولت چه وقت بیدار خواهد شد.
بازگشت به قبل از ملى شدن صنعت نفت
ابهام بسیار بزرگ دیگرى که پیرامون این قرارداد وجود دارد، به ایرادات متعدد قراردادهاى IPC باز مىگردد تا آنجا که برخى کارشناسان حوزه انرژى معتقدند این قراردادها ایران را به قبل از ملى شدن صنعت نفت باز مىگرداند. این ایرادات آنقدر گستره شد که رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته با دانشجویان تأکید کردند که ایرادات ویرایش شانزدهم این چارچوب قراردادى به وزارت نفت اعلام شده و بعدها نیز افراد آگاه از رفع نشدن همه این اشکالات خبر دادند. با این حال وزارت نفت به انعقاد قرارداد بر اساس چارچوبى اقدام کرده که هنوز آن چارچوب مورد سؤال است.
موضوع مهم دیگرى که در اینرابطه وجود دارد، بند ۸ پیوست نامه مقام معظم رهبرى به رئیس جمهور درباره مدل جدید قراردادهاى نفتى در تاریخ ۱۳ تیرماه۹۵ است، مبنى بر اینکه سازوکارهاى اعمال و رعایت ملاحظات امنیتى و حفاظتى در همکارى با شرکتهاى بین المللى و دسترسى آنها به اطلاعات محرمانه میادین نفتى کشور در این قراردادها در شوراى عالى امنیت ملى مورد رسیدگى و جمعبندى قرار گیرد. بر همین اساس انتظار مىرفت که بعد از تصویب متن سند نمونه رازدارى ومحرمانگى توسط شوراى عالى امنیت ملى، مذاکرات با شرکت هاى خارجى ازجمله توتال براى توسعه میادین نفتى و گازى صورت گیرد و اطلاعات این میادین در اختیار آنها قرار بگیرد. وزارت نفت باید رسما درباره این موضوع شفاف سازى کند.
نکات مهم در جلب سرمایه گذارى خارجى و قرارداد جدید
۱- لازم است کمیته اى علمى از اقتصاددانان با گرایشهاى مختلف لکن مورد اعتماد تشکیل شده و پس از بررسى کافى نسبت به تک تک اهداف جلب سرمایه گذارى خارجى چون تأمین ارز، انتقال فنآورى و تکنولوژى، اعتبار و منزلت بینالمللى، به وجود آمدن فرصتهاى جدید مالیاتى، گسترش بازارهاى داخلى، اتصال به بازارهاى بین المللى، رشد سرمایه گذارى، اشتغال و گسترش رفاه عمومى، با توجه به شرایط کنونى اقتصاد ایران تصمیم بگیرند.
۲- در کنار آثار مثبت سرمایه گذارى خارجى، پیامدهاى منفى آن چون وابستگى صنایع و اقتصاد کشور به سرمایه هاى خارجى و متاثر شدن از تصمیم هاى بیگانگان، پذیرفتن ضوابط و شرایط دیکته شده از سوى نهادهاى بین المللى سرمایه و کنار گذاشتن برخى آرمانها و… در افق برنامهریزى بلندمدت بررسى شود. (بررسى هزینه – فایده)
۳- از میان انواع سرمایه گذارىهاى خارجى، مصادیقى انتخاب شود که آثار و نتایج اقتصادى و همچنین مسائل حقوقى آن با شرایط ایران سازگارتر باشد و به این نکته توجه گردد که چرا با این همه تلاش گسترده در سالیان اخیر، سرمایه گذاران خارجى تنها به نفت و گاز ایران چشم دوخته اند!
۴- با توجه به سهم حداقلى طرف ایرانى در این کنسرسیوم، چگونه جایگاه مدیریتى و نقش آفرینى ایرانىها طى ۲۵ سال آینده حفظ خواهد شد.
۵- چه نوع تکنولوى و در چه فرایندى و چگونه در قرارداد فاز۱۱طى سالیان گذشته چه تضمین و تعهدى بر تکرار اتفاقلت گذشته گرفته است.
۶- آیاتدابیر ۱۵ گانه ابلاغى مقام معظم رهبرى ومصوبه هیأت دولت دراین قرارداد لحاظ شده است.
۷- نقش وسهم داخل درتأمین نیروى انسانى ومدیریت این قراداد ونیزاستفاده ازساخت داخل چگونه لحاظ شده است.
۸- بحث تحریمها توسط توتال چگونه تضمین شده است.