به گزارش “صبح رابر”؛ تحریمهاى اخیر آمریکا که فعلاً فى مابین دو مجلس سنا و نمایندگان دست به دست مى شود، طبق شواهد موجود ممکن است بدون توجه به تعهدات برجامىِ آمریکا، سرانجام به امضا و تایید ترامپ نیز برسد.
تحریمهایى که به لحاظ تنوع و حجم و گستردگى جزو کم نظیرترین اقدامات عجولانه و به دور از منطق دیپلماسى آمریکا به شمار مى رود و قطعاً اهداف شومى را در جهت ثبات زدایى از جمهورى اسلامى دنبال مى نماید لذا نکاتى هرچند مختصر در این رابطه را یادآور مى شویم:
- چهار محور اساسى اعمال تحریمهاى جدید علیه ایران
۱. تحریم موشکهاى بالستیک، بهمعناى تحمیل تحریمهاى اضافى علیه اشخاص حقیقى و حقوقى که در توسعه برنامه موشکى ایران مشارکت دارند.
۲. تحریمهاى جدید تروریستى، در چارچوب تحمیل تحریمها علیه سپاه به بهانه حمایت از تروریسم که شامل بلوکه کردن دارائىهاى سپاه، مقامات، عوامل، وابستگان و افراد و نهادهایى که هرگونه کمک، حمایت و خدمات فنى و مادى به سپاه ارائه مىکنند یا بهنحوى با سپاه در ارتباط هستند.
۳. اعمال تحریمهاى تسلیحاتى
۴. تحریمهاى حقوق بشرى
- ارتباط مصوبه جدید با برجام
بسیارى از چهرههای تیم گذشته کاخ سفید رسماً در برابر تحریمهاى جدید واکنش نشان داده و وضع تحریمهاى جدید علیه ایران را ناقض توافق هستهاى (برجام) مىدانند تا جایىکه جان کرى وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داده بود که تصویب تحریمهاى بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد و نیز وزیر خزانهدارى سابق آمریکا چندى پیش در نامهاى خطاب به نمایندگان کنگره هشدار داد و تحریمهاى جدید را تضعیف کننده توافق هسته اى با ایران عنوان کرد.
برخى معتقدند که تحریمهاى جدید تابع راهبردهاى منطقه اى آمریکاست که در جهت تقابلگرایى با ایران در سطح منطقه دنبال مى گردد خصوصاً در بخش ۸ این مصوبه که به طور قطع عبور از بندهاى ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام مى باشد، زیرا که بازگشت ناپذیرى تحریم هاى تعلیق شده در برجام به وضوح نقض مى شود.
ضمن اینکه با توجه به گستره فعالیتهاى اقتصادى و مبادلات صنایع نظامى سپاه در سطوح داخلى و خارجى، بهطورطبیعى اعمال تحریمهاى گسترده بهصورت مستقیم و غیرمستقیم باعث مىشود تا در روند عادى تجارت خارجى ایران اختلال ایجاد بشود.
اما نکته مهم این است که نگاه غلط و غیرمنطقى آمریکا نسبت به برجام و تصویب تحریمهاى جدید مىتواند ناشى از برداشت هاى زیر باشد:
۱. برجام تأمین کننده مطلوبیتهاى راهبردى آمریکا در قبال ایران نیست.
۲. ایران نباید از منافع برجام بهره مند شود.
۳. گزینه تحریم مؤثرترین راهبرد علیه ایران است.
۴. ایران فاقد توانمندى براى پاسخ به گزینه تحریم است.
- برخى عوامل و مؤلفه هاى مؤثر منطقه اى که سبب اقدامات کور تحریمى جدید آمریکا علیه ایران گردیده است:
۱. تحولات منطقه و پیروزى و توفیقات جبهه مقاومت از پایان موفقیت آمیز عملیات موصل در عراق و شکست خلافت تکفیرى و داعش و تضمین تمامیت ارضى کشور عراق گرفته تا موفقیتهاى جبهه مقاومت در آزادسازى حلب و شرق سوریه و ناکامى عربستان در یمن و در نهایت پیشرفتهاى میدانى جبهه مقاومت و شکست طرح شوم و آمریکایى خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهاى اسلامى.
۲. گسترش حوزه نفوذ ایران اسلامى در منطقه و تبدیل شدن جمهورى اسلامى به الگویى براى همه آزادیخواهان جهان.
- ملاحظات کلى معطوف به اهداف منطقهاى آمریکا
ملاحظات کلى معطوف به اهداف منطقه اى آمریکا که علیه جمهورى اسلامى از طریق جلوگیرى از پیشرفتهاى میدانى جبهه مقاومت و مقابله با نفوذ گسترده ایران اسلامى در منطقه و در نهایت تأکید بر براندازى نظام اسلامى دنبال مى نماید که برخى از این اهداف از این قرار است:
– ایجاد و تشدید دوقطبى و دامن زدن به اختلافات سیاسى
– دامن زدن به نارضایتى هاى اجتماعى
– تضعیف مولفههاى قدرت بهویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
– القاء ضرورت پادگانى کردن سپاه
– شکستن و یا تضعیف جبهه مقاومت
– فلج کردن اقتصاد و کلیه شریانهاى حیاتى ایران
- چه باید کرد؟!
در پایان چند توصیه راهبردى براى برونرفت از فشارها و بحرانهاى احتمالى که ممکن است به ناحق بر ملت صبور و مقاوم ایران تحمیل گردد:
۱. با توجه به منشاء اصلى شکستهاى زنجیرهاى آمریکا و نیز شکستهاى راهبردى در جهت سلطه بر جهان اسلام و منطقه که همان خوى استکبارى آمریکا از طرفى و اراده پولادین ملتها براى استقلال و رهایى از سلطه کفار و مشرکان مى باشد، لازم است جبهه مقاومت اسلامى مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرد.
۲. اصرار بر استعدادها و توانمندیهاى داخلى در راستاى سیاستهاى اقتصاد مقاومتى
۳. روشنگرى و افشاى چهره واقعى استبداد و استعمار و خنثى سازى ریشه هاى اصلى فتنه و ناامنى یعنى آمریکا و اذنابش در منطقه
۴. ارتقاء آگاهى عمومى نسبت به اهداف شوم جبهه استکبار به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستى
۵. حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملى به ویژه در سطوح عالى نظام که در همین راستا دیدار فرماندهان ارشد سپاه با ریاست محترم جمهورى را مى توان نقطه عطف و اقدامى شایسته، ارج نهاد.
۶. نقد راهبردهاى شوم و امنیتزاى آمریکا در منطقه و نیز تبیین مصادیق روشن بدعهدى آمریکا در خصوص روح و متن برجام.
تصویب جدیدترین و گسترده ترین تحریمهاى تاریخ علیه ایران و ضرورت خروج دستگاه دیپلماسى از انفعال
۱- مجلس نمایندگان آمریکا طرح اعمال تحریم علیه ایران، روسیه و کره شمالى را تصویب کرد. این طرح که نسخه اصلاحشده طرح پیشین سنا است؛ به دلیل افزوده شدن بندهاى مربوط به تحریم کره شمالى، طرح تازهاى محسوب شده است.چنانچه سناتورها، مصوبه مجلس نمایندگان را تائید کنند، طرح براى امضاء به کاخ سفید ارسال مىشود تا تبدیل به قانون گردد. اگر ترامپ، بهدلیل وجود تحریمهاى ضد روسى و اختیارات محدود رئیس جمهور بعد از ابلاغ، از امضاى طرح خوددارى کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به راى گذاشته مىشود و در صورت کسب راى مثبت دو سوم نمایندگان هر یک از مجلس ها، لازم الاجرا مى گردد.
۲- بالابردن ریسک سرمایه گذارى خارجى در ایران، اعمال محدودیتهاى بیشتر علیه اقتصاد ایران، نشانه رفتن بخش دفاعى کشور، امنیتزدایى از ایران و انتقال هزینه هاى برجام از حوزه اقتصاد به بخش امنیت و اقتدار کشور، از اهداف تحریمهاى جدید آمریکا است.
۳- رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: لایحه اى که ما با اکثریت آرا تصویب کردیم یکى از گسترده بسته هاى تحریمى در طول تاریخ است. مادر تحریمها از راه رسید.
۴- هدف اصلى ایران از ورود به مذاکرات هسته اى و پذیرش توافقى به نام برجام که در برخى موارد مى توان گفت براى ایران این توافق دلچسب نبوده است، کاهش اساسى تحریمهایى بود که مشکلات اقتصادى را براى کشور ایجاد کرده بود. درواقع اگر ارادهاى براى کاهش تحریمهاى اقتصادى در کشور نبود، اساساً ایران هیچ انگیزه دیگرى براى ورود به مذاکرات نداشت و امروز و پس از گذشت دو سال پس از امضاى قرارداد برجام، این قرارداد به هدف اصلى خودش که لغو تحریمهاى هسته اى بوده، به وهیچ وجه دست پیدا نکرده است.
۴- سید عباس عراقچى در واکنش به طرح جامع تحریمهاى ایران که بهتازگى در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، گفت: قانون جدیدى که در حال تصویب است، تحریم موضوعى جدیدى ندارد، جمع بندى و تجمیع تحریمهاى قبلى غیرهستهاى است!!! در عین حال آقاى عراقچى گفته است: در پایان هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به صورت مفصل بحث کردیم و مواردى که به نقض تعهدات طرف مقابل به خصوص طرف آمریکایى مربوط مىشد را یک به یک شرح دادیم، مواردى که به تعهداتشان یا کامل عمل نکرده یا با تاخیر عمل کردند و جاهایى که از دید ما برجام را نقض کردند، شرح داده شد. معمولا بیشترین اشکالات مربوط به اجراى برجام مربوط به آمریکا مىشود و لذا با طرف آمریکایى همه مسائل را مرور و مطرح مىکنیم و در این جلسه تمام مواردى که مربوط به نقض عهد، بدعهدى و تاخیر و تعلل مى شد را یک بار دیگر با هیأت آمریکایى تکرار کردیم.
در حال حاضر سیاست انفعالى «حفظ برجام به هر قیمت» در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوى طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریمها و تهدید منافع ملى وارد فاز گستردهترى شود. وزارت امور خارجه که مسؤولیت سنگینى در دفاع از حقوق ملت ایران بر عهده دارد، در مقابل گستاخى و عهدشکنى هاى مکرر آمریکا به فشار ایمیلى و پیام توئیترى و گلایه محترمانه و توجیه بسنده مىکند.
۵- تحریمهاى جدید صرفا تجمیع تحریمهاى قبل نیست زیرا اولا؛ قبل از تصویب این قانون، چنین تحریمهایى در قوانین مصوب کنگره وجود نداشته است که این قوانین هم اکنون تجمیع شده باشند و به صورت مصوبه درآید.
ثانیا این قانون تحریمى جدید است، قبلا برخى از آنها فرمان بوده است. ثالثا؛ دامنه تحریم و افراد و اشخاص حقیقى و حقوقى بسیار گسترده ترى را شامل تحریم نموده که قبلا نبوده و همگى تحریم افراد و اشخاص جدید است و لذا تجمیع نشده است. رابعا در بخش ۵ این قانون در تحریمهاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، تحریمهاى فاجعه بار جدیدى وضع کرده است که کاملا اقتصاد کشور را هدف قرار داده است و در صورت بى عملى، مى تواند خسارات جبران ناپذیرى در بر داشته باشد. خامسا اعضاى تیم مذاکره کننده آمریکایى نیز در نشست کمیته سنا صریحا بیان نموده که این تحریمهاى جدیدى است که قبلا نبوده و تجمیعى در کار نیست.
۶- برخى همچنان معتقدند که بهترین راه متقاعد کردن آمریکا براى اجراى توافق و پایبندى به تعهداتش، ادامه وضعیت فعلى است، تجربه دو سال گذشته به ما نشان مىدهد که چنین اتفاقى رخ نخواهد داد، چراکه برجام یک عاملى براى بازنگرى آمریکایىها در راهبرد خودشان نسبت به ایران نبوده است و آنها حتى با گذشت دو سال از امضاى برجام، استراتژى تغییر و سرنگونى نظام جمهورى اسلامى ایران را کنار نگذاشته اند.
مقام معظم رهبری(مدظله العالی)فرمودند: هیأت نظارت بر برجام! دقت کنید ببینید شرایط برجام رعایت مىشود؟!
مشکلات لاینحل ایران و آمریکا
بسیارى از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم، یعنى خود جمهورى اسلامى، مشکل این است؛ نه انرژى هسته اى مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفْس جمهورى اسلامى است.(۲۲/۳/۱۳۹۶)
افزایش تحریمها بعد از انتخابات ما
امروز هم که مشاهده مى کنید بعد از انتخابات ما، آمریکایى ها، با وقاحت تمام، هم تحریم را افزایش دادند، هم بیشتر از همیشه بر طبل مخالفت و مبارزه و عناد و مانند اینها دارند مىکوبند!(۲۲/۳/۱۳۹۶)
ضربه خوردن به خاطر اعتماد به دشمن در برجام
در همین قضیّه برجام، ما در موارد زیادى، به خاطر اعتماد به حرف آن طرف مقابل، مذاکره کننده مقابل ، از یک نقطه اى صرفِ نظر کردیم، به یک چیزى اهتمام نورزیدیم، یک خلأیى باقى ماند؛ دشمن همین الان از همان خلأ دارد استفاده مىکند؛ اینها واقعاً مسائل مهمّى است.
وزیر محترم خارجه ما، آقاى دکتر ظریف، یک نامه گویایى به مسؤول اروپایى مىنویسند؛ البتّه این بارِ چندم است، و موارد نقض روح برجام و جسم برجام (را مطرح مىکند)، گاهى مى گفتند روح برجام نقض شده، ایشان مى گوید که فقط روح برجام نیست، (بلکه) یک جاهایى هم خود برجام ، یعنى جسم برجام، هم نقض شده به وسیله آمریکایىها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند براى آنها، یعنى این (شخص) دیگر کسى نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را مىزنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدیّنى است، انسان باوجدانى است و انسان صاحب احساس مسؤولیّت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد مىکند. این به خاطر آن است که آنجا یک مسامحه اى انجام گرفته از ناحیه ما؛ اگر این تسامح انجام نمىگرفت، اعتماد به دشمن نمىشد، راه دشمن بسته بود و نمىتوانست اینکار را انجام بدهد.(۲۲/۳/۱۳۹۶)
نکته مهم در مدیریت کشور
(مسأله اى که) بایستى شماها در مدیریّت کشور، در هر بخشى که هستید، به آن توجّه داشته باشید، مسأله اعتمادنکردن به دشمن و به وعده هاى دشمن است؛ این حرف، جدّى است؛ این مسأله، جدّى است؛ ما یک جاهایى اعتماد کردیم به دشمن، ضربه خوردیم؛ با اینکه مىتوانستیم اعتماد نکنیم، با اینکه گمان نمىکردیم اعتماد کنیم، امّا کردیم. این اعتماد کردن به دشمن و به وعده دشمن، به ما ضربه مىزند؛ اینکه ما استبعاد کنیم که «نه، بعید است اینکه گفته اند عمل نشود»، این درست نیست. آنوقتى که بحث کارِ با بیگانگان است، باید با دقّت تمام روى جزئیّات تکیه کرد و ملاحظه کرد و وسواس به خرج داد و احتیاط به خرج داد. نباید به اینها اعتماد کرد؛ نه در عمل اعتماد کنیم، نه در کیفیّت بیان… در لحنِ بیان هم بایستى احساس اعتماد به دشمن نشود؛ این، هم در ذهنیّت داخل تأثیر منفى مى گذارد، هم در انعکاسش پیش مخالفین ما و دشمنان ما در خارج تأثیر مى گذارد.(۲۲/۳/۱۳۹۶)
تجربه برجام
این تجربه (برجام) به ما نشان داد که ما در هیچ مسألهاى نمىتوانیم (با آمریکا) مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم. انسان گاهى با دشمن هم حرف مىزند، امّا دشمنى که به حرف خودش پایبند باشد و انسان بتواند اعتماد کند که او به هر دلیلى زیر قول خود و زیر تعهّدات خود نخواهد زد. با این دشمن مىشود حرف هم زد، بله؛ امّا وقتى ثابت شد که دشمن، دشمن نابکار است، دشمنى است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابائى ندارد و نقض عهد مىکند، بعد هم وقتى میگوییم آقا چرا (نقض عهد) کردى، باز لبخند مىزند، باز زبان چرب و نرم را باز مىکند و یک جورى توجیه مىکند، با این (دشمن) نمىشود وارد مذاکره شد.(۱۱/۵/۱۳۹۵)
ناظرین بر برجام!
آن جمعى که معیّن شده اند براى نظارت بر برجام ، که رئیس محترم جمهور است، رئیس محترم مجلس است، وزیر محترم خارجه است و چند نفر دیگر هستند،واقعاً در این مسأله دقّت کنند، یعنى باید دقّت کنند، باید مراقبت بکنند ببینند چه اتّفاقى دارد مى افتد. بالاخره ما یک مواردى را ذکر کردیم؛ بنده در قبول برجام یک شرایطى را به طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم ، زبانى نبود؛ مکتوب فرستادم – اینها باید رعایت بشود؛ به طور دقیق باید اینها رعایت بشود. وقتى طرف مقابل با وقاحت مىآید مىایستد و یک چیزى را مىگوید، ما هرچه در اینزمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد؛ حمل بر این خواهد شد که ما ناچاریم، ناگزیریم؛ احساس ناچارى در ما، دشمن را تشجیع مىکند به اینکه بر فشارهاى ناحقّ خودش بیفزاید.(۲۲/۳/۱۳۹۶)
به امید سربلندی ملت بزرگ ایران در مواجهه با توطئه جدید آمریکا و تحمیل شکستی دیگر به جبهه استکبار. انشاءالله.