پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:55:19 - شنبه 11 شهریور 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با فرماندهان ارشد نظامی ایران آشنا شوید
سرلشکر عبدالرحیم موسوی با ارتقای درجه به سرلشکری به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد. به این ترتیب تعداد سرلشکرهای نظامی ایران که در حال حاضر بالاترین درجه نظامی است؛ به ۱۳ نفر رسید.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از روزنامه هفت صبح: نگاهی داریم به زندگی ۱۳ فرمانده ارشد نظامی ایرانی که این درجه را دارند. سرلشکر عبدالرحیم موسوی با ارتقای درجه به سرلشکری به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد. به این ترتیب تعداد سرلشکرهای نظامی ایران که در حال حاضر بالاترین درجه نظامی است؛ به ۱۳ نفر رسید. این مطلب نگاهی دارد به طور اجمال به زندگی این ۱۳ سرلشکر ایرانی.

سید عبدالرحیم موسوی

سید عبدالرحیم موسوی نظامی متولد ۱۳۳۹ در قم است. در سال ۱۳۵۸ وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد و در طول جنگ ایران و عراق، رده های فرماندهی را در یگان های مختلف با موفقیت گذرانده است. موسوی به طور مشخص در ارتش جمهوری اسلامی، فرماندهی تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی، فرماندهی دانشگاه افسری، فرماندهی قرارگاه شمال شرق ارتش، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش، معاونت طرح و برنامه ریزی زمینی ارتش، ریاست اداره عملیات ارتش، ریاست ستاد مشترک ارتش، جانشینی فرمانده کل ارتش و ریاست مرکز مطالعات راهبردی آجا را برعهده داشته است.
سرلشکرها
او از تیرماه ۱۳۵۹ تا مردادماه ۱۳۹۶ جانشین ستاد کل نیروهای مسلح بود تا اینکه همین چند روز پیش با ارتقا به درجه سرلشکری به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او دوره نظری دکترای مدیریت دفاع ملی را در دانشگاه عالی دفاع ملی به پایان رسانده است.

سید عطاءالله صالحی

سید عطاءالله صالحی، در سال ۱۳۲۸ دیده به جهان گشود. او پس از دوره متوسطه و اخذ دیپلم، در سال ۱۳۴۶ وارد ارتش شد و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد. صالحی طی سال های دفاع مقدس نیز در کنار شهید صیاد شیرازی حضور داشت و یگان های رزمی کوچک ارتش در مناطق عملیاتی را فرماندهی می کرد. همچنین در سوابق او، فرماندهی مرکز آموزش درجه داری ارتش و فرماندهی دانشگاه افسری ارتش طی دو دوره به چشم می خورد.
سرلشکرها
فرماندهی لشکر ۷۷ خراسان، فرماندهی لشکر ۵۸ ذوالفقار، فرماندهی قرارگاه شمال شرق کشور و معاونت آموزش ستاد فرماندهی کل قوا از دیگر سوابق صالحی است. آخرین مسئولیت سرلشکر صالحی قبل از تصدی فرماندهی ارتش، تصدی معاونت های نیروی انسانی و بازرسی در ستاد کل نیروهای مسلح بود.
پس از استعفای امیر سرلشکر محمد سلیمی در ۲۰ شهریور ۱۳۴۸ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شد که این سمت تا همین چند روز پیش ادامه داشت. حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ امیر سرلشکر عطاءالله صالحی را به سمت جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند.

حسن فبروزآبادی

سید حسن فیروزآبادی در سال ۱۳۳۰ در روستای مال آباد مشهد مقدس به دنیا آمد. فیروزآبادی دوران مدرسه را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۰، وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.
سرلشکرها
عضو هیات موسس جهاد سازندگی خراسان، مسئول هیات واگذاری زمین شمال خراسان، مسئول جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی، عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور در سال ۱۳۶۱ با حکم مهندس میرحسین موسوی، معاون امور دفاعی نخست وزیر در سال ۱۳۶۴، جانشین نخست وزیر در قرارگاه خاتم (ص)، مسئول ستاد امداد و درمان جنگ، مسوول امور پناهگاه ها و دفاع غیرعامل و پدافند ش.م.ه، دبیر کمیسیون مهندسی صنعتی جنگ دولت و مسئول کمیته ساخت موشک زمین به زمین، مسئول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ و صدها طرح صنعتی و موشکی و جانشین رییس ستاد فرماندهی کل قوا مسئولیت های فیروزآبادی تا سال ۱۳۶۸ است. او از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۵، ریس ستاد کل نیروهای مسلح بود و در حال حاضر عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور عالی نظامی رهبری است.

محمد باقری

محمدحسین افشردی معروف به محمد باقری و برادر سردار شهید حسن باقری، از فرماندهان دوران ۸ سال دفاع مقدس در سال ۱۳۳۹ در شهر تهران به دنیا آمد. او پس از اخذ دیپلم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه امیرکبیر شد و پس از تعطیلی دانشگاه ها در بهار سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با وقوع جنگ تحمیلی عازم جبهه شد.
سرلشکرها
او در جریان انقلاب اسلامی ضمن فعالیت های انقلاب مدتی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته فعالیت داشته است. سوابق او در دوران جنگ فعالیت به عنوان نیروی عملیات، مسئولیت اطلاعات لشکرها و از سال ۱۳۶۲ تا پایان دوران جنگ، مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه و قرارگاه کربلا قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بوده است.
باقری پس از دوران دفاع مقدس به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل شد و در مسئولیت های مختلف به عنوان رییس اداره اطلاعات و سپس معاون اطلاعات و عملیات و همچنین رییس ارکان و امور مشترک ایفای مسئولیت کرده است. باقری به موازات مسئولیت های مذکور از سال ۱۳۸۶به عنوان معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) خدمت کرده است. او با حکم رهبر معظم انقلاب تیرماه سال ۱۳۹۵ رییس ستاد کل نیروهای مسلح شد. او دارای مدرک دکترای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک از دانشگاه تربیت مدرس است.

محسن رضایی

محسن رضایی در سال ۱۳۳۳ در مسجد سلیمان به دنیا آمد. رضایی در سال ۱۳۵۳ پس از قبولی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد. در آستانه پیروزی انقلاب و ورود امام خمینی (ره) به میهن، جمعیت منصورون وظیفه حفاظت از جان حضرت امام (ره) را برعهده گرفت.
در سال ۱۳۵۸ که ۷ گروه مسلح مسلمان با یکدیگر ادغام شدند، از سوی گروه منصورون به عضویت شورای مرکزی «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» درآمد. عضویت او در این سازمان بیش از ۳ ماه به طول نینجامید و در خرداد ۱۳۵۸ با حمایت حضرت امام (ره) واحد اطلاعات و بررسی های سیاسی را در سپاه پاسداران بنیان نهاد و به عضویت شورای فرماندهی سپاه درآمد.
سرلشکرها
او در شهریور ۱۳۶۰ از سوی حضرت امام به فرماندهی کل سپاه منصوب شد. در سال ۱۳۷۶ پس از قبول استعفای وی توسط رهبر انقلاب، از سوی ایشان به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. رضایی که تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۵۳ رها کرده بود، پس از برقراری صلح، ضمن تغییر رشته از مهندسی مکانیک به اقتصاد، مقطع کارشناسی را در دانشگاه تهران گذراند. او با تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، عهده دار مسئولیت اداره کمیسیون اقتصاد کلان مجمع شد. رضایی که تا به حال دو بار در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ شرکت کرده که البته هر دو بار ناکام مانده است از اواخر سال ۱۳۹۳ مجددا لباس پاسداری به تن کرد و در همین اواخر، مجددا حکم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را از رهبر انقلاب دریافت کرد.

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی متولد ۱۳۳۵ در شهرستان رابر از توابع کرمان است. در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد. چندی بعد به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال ها نیز فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد. او پس از پیروزی انقلاب، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» که به وسیله پدر شهید قاضی تاسیس شده بود، درآمد.
با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی های هم ولایتی اش شد و سپس لشکری از همین بسیجی ها تشکیل داد و به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت. در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.
سرلشکرها
تا پایان جنگ، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و در گیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می شدند و در این مدت با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان مبارزه کرد. او در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسئولیت سپاه قدس به او سپرده شد. درجه سرلشکری در بهمن ۱۳۸۹ به قاسم سلیمانی اعطا شده است. او در چند سال اخیر بیش از هر چیز با نبرد نیروهای مستشاری ایران در عراق و سوریه شناخته شده است.

علی شمخانی

علی شمخانی در سال ۱۳۳۴ در شهر اهواز دیده به جهان گشود. او علاوه بر طی دوره دانشکده های عالی فرماندهی و ستاد (دافوس) و استراتژیک نظامی دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است. شمخانی مولف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی سابق است.
او در طول هشت سال دفاع مقدس، فرمانده سپاه خوزستان است. علی شمخانی یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی (۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی کل قوا؛ ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را برعهده گرفت. شمخانی چند ماه پس از تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم الانبیا را عهده دار شد.
سرلشکرها
او از سال ۱۳ ۷۶ تا ۱۳۸۴ وزیر دفاع بود. البته در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد اما از سید محمد خاتمی شکست خورد و پس از خاتمی و احمد توکلی در رتبه سوم قرار گرفت. ریاست مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح و عضویت شورای راهبردی روابط خارجی ایران، دیگر سمت های شمخانی است تا اینکه او ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۲ از سوی دکتر حسن روحانی رییس جمهور وقت به سمت دبیر شورای عالی امنیت منصوب و جایگزین سید جلیلی شد.

محمدعلی جعفری

سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری (لقب او «عزیز جعفری» است) متولد سال ۱۳۳۶ در یزد است که تحصیلات خود تا مقطع دبیرستان را در این شهرستان به پایان رساند. او در سال ۱۳۵۶، در رشته معماری در دانشگاه پذیرفته شد و فعالیت های سیاسی خود را نیز در همان دوران شروع کرد. پس از انقلاب و بعد از ماجرای انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه ها، در جهاد علمی دانشگاه به فعالیت ادامه داد و پس از شروع جنگ به عنوان یک بسیجی عازم جبهه ها شد و در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.
سرلشکرها
به دلیل ضرورت جبهه ها تا پایان جنگ به صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه های عملیات غرب و جنوب مشغول خدمت شد که از جمله مسئولیت های وی، معاونت عملیات سپاه سوسنگرد و فرماندهی تیپ عاشورا، قرارگاه قدس و قرارگاه نجف است.
جعفری پس از پایان جنگ برای ادامه تحصیل به دانشگاه مراجعه کرد و در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری شد. جعفری همزمان با تحصیل نیز به عنوان مسئول عملیات ستاد مشترک و جانشین نیروی زمینی سپاه مشغول فعالیت بود و ار سال ۱۳۷۱ مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به مدت ۱۳ سال بر عهده گرفت که در ۵ سال آخر آن، مسئولیت فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران نیز بر عهده وی بود. آخرین مسئولیتی که از سال ۱۳۸۴ تاکنون از سوی فرماندهی معظم کل قوا به وی محول شده بود، راه اندازی مرکزی راهبردی سپاه بوده است.

غلامعلی رشید

غلامعلی رشید علینور متولد ۱۳۳۲ در دزفول است. او در حال حاضر فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاست و با حفظ سمت معاونت امور دفاعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را هم برعهده دارد. قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا در حوزه نظامی کارکردی به شدت راهبردی در حوزه نظامی دارد و وظیفه طراحی و هماهنگی عملیاتی نیروهای مسلح را برعهده دارد.
سرلشکرها
پس از انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران پیوست. در طول جنگ از فرماندهان کلیدی سپاه بود از جمله مسئول اطلاعات و عملیات سپاه دزفول و جانشین ستاد عملیات جنوب و هم چنین فرماندهی قرارگاه فتح. بعدها مدتی مسئول عملیات قرارگاه مرکزی سپاه شد و سپس به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و بعد از به عهده گرفتن معاونت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، به مدت ۱۷ سال  جانشین ستاد کل نیروهای مسلح شد.
سردار رشید تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دزفول ادامه داد و تحصیلاتش را تا مقطع دکترای جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داده است. او به بازخوانی مسائل تاریخی و اتفاقات جنگ علاقه مند است و در این زمینه و بارها در این موارد نظراتش را بیان کرده است.

سید یحیی صفوی

سید یحیی (رحیم) صفوی، در سال ۱۳۳۱ در بخش باغ بهادران از توابع استان اصفهان به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۰ در دانشگاه تبریز در رشته زمین شناسی قبول شد و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۴ اخذ کرد و بعد از جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۷۴، فوق لیسانس جغرافیای سیاسی را از دانشگاه امام حسین (ع) و دکترای همین رشته را در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه تربیت مدرس گرفت.
سرلشکرها
رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح است. رحیم صفوی بین سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ فرمانده نیروی زمینی سپاه بوده است او سپس بین سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ قائم مقام فرمانده کل سپاه بود، تا آنکه در ۱۳۷۶ به فرماندهی کل سپاه پاسداران رسید.

علی شهبازی

سرلشکر علی شهبازی متولد قم است و در حال حاضر، رییس گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح است. او پس از طی تحصیلات دوره متوسط، وارد دانشکده افسری شد. دوره های نظامی از قبیل دوره های مقدماتی نظامی، عالی و فرماندهی و ستاد را طی کرد و در سال ۱۳۶۳ به درجه سرهنگی رسید.
 سرلشکرها
او در سال ۱۳۶۹ زمانی که رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، درجه سرلشکری را از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرد. شهبازی مهرماه ۱۳۷۷ با حکم مقام رهبری به فرماندهی کل ارتش منصوب شد و در سال ۱۳۷۹ با کناره گیری از این سمت، به ریاست گروه مشاوران نظامی فرمانده کل قوا منصوب شد.

حسین حسنی سعدی و مصطفی ایزدی

حسنی سعدی، جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا است. او معاون سابق هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش بوده. مصطفی ایزدی، معاون راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا در ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه است.
سرلشکرها

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب