پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:36:53 - شنبه 16 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دادگاه‌های امریکا و کاریکاتور عدالت
محمد حسین جعفریان در یکی از شب‌های سرد اسفند‌ماه سال گذشته، سر‌جوخه «رابرت بیلز» که حوصله‌اش از حضور طولانی در افغانستان سر رفته بود، به خانه‌های مردم در دو روستای حومه قند‌هار یورش برد و هر که را سر راهش دید به گلوله بست. ۱۶ غیر‌نظامی که تقریباً تمامی آنها زن و کودک بودند کشته […]

محمد حسین جعفریان

در یکی از شب‌های سرد اسفند‌ماه سال گذشته، سر‌جوخه «رابرت بیلز» که حوصله‌اش از حضور طولانی در افغانستان سر رفته بود، به خانه‌های مردم در دو روستای حومه قند‌هار یورش برد و هر که را سر راهش دید به گلوله بست. ۱۶ غیر‌نظامی که تقریباً تمامی آنها زن و کودک بودند کشته و دهها نفر زخمی شدند. به گفته دادستان نظامی ارتش امریکا، ۴۸ کودک بر اثر این حمله وحشیانه یا مورد هجوم قرار گرفته یا به قتل رسیده، یا زخمی شده، یا شاهد قتل عزیزانشان بوده یا پدر، مادر، برادر و خواهر‌شان را در این جنایت از دست داده‌اند.

پس از این رفتار حیوانی، مردم و دولت افغانستان خواستار محاکمه «بیلز» در کابل شدند. اما امریکایی‌ها با وجود اعتراضات گسترده مردمی و دولتی افغان‌ها و حتی مردم دیگر کشور‌های جهان، او را مخفیانه و به سرعت از این کشور خارج کردند. حالا ماه‌ها پس از این جنایت هولناک که جهان را در بهت و حیرت فرو برد، دادگاه‌های امریکا او را محاکمه و به حبس ابد محکوم کرده‌اند. تعدادی از بستگان مقتولان که هزاران کیلو‌متر راه را به قصد اجرای عدالت از افغانستان تا امریکا برای حضور در دادگاه این قاتل انسان‌نما طی کرده بودند، پس از صدور حکم، مأیوس و متحیر به خبر‌نگاران گفتند: این حکم عادلانه نیست. اعدام، حد‌اقل مجازات برای چنین جانی شروری بود! جالب اینجاست که در امریکا برای جنایاتی بسیار ساده‌تر از این، متهمان پس از اثبات جرم، اعدام می‌شوند. این رفتار قضات امریکایی پس از تبرئه چند ماه پیش یک سفید پوست که نوجوان ۱۷ ساله سیاهپوستی را به ضرب گلوله کشته بود بار دیگر ثابت کرد به‌رغم شعار‌های پر‌طمطراق حقوق بشری و مجسمه عظیم آزادی در این کشور، امریکا یگانه کشوری است که نژاد‌پرستی و تحقیر ملیت‌های دیگر را عدالت می‌نامد! سر‌جوخه رابرت بیلز اگر‌چه از نگاه اداری به حبس ابد بدون امکان عفو محکوم شده است، اما طبق قوانین امریکا او می‌تواند پس از ۲۰ سال و حتی در مواردی بسیار زود‌تر از آن، خواستار آزادی مشروط شود؛ چیزی که در پرونده‌های مشابه به یک رویه تکراری و معمول بدل شده است.

برای آنکه ارزش جان ۱۶ زن و کودک افغان و زخمی شدن دهها غیر نظامی دیگر از نگاه واشنگتن‌نشین‌ها روشن شود، یاد‌آوری می‌کنم، حدود دو ماه قبل گروهبان «جیمی رودریگرز» در همین دادگاه نظامی امریکا به جرم تجاوز به یک زن داوطلب پیوستن به ارتش، به ۲۷ سال زندان محکوم شد. جز آن وی به خلع از درجه و شغلی محکوم شد. نظر به نوع جرم که در قوانین دادگاه‌های نظامی امریکا مجازات‌های خاص برای آن پیش‌بینی شده است، رودریگرز باید تمام ۲۷ سال را در زندان به سر برد، اما سر‌جوخه رابرت بیلز که دهها کودک افغان را کشته یا یتیم کرده است، قادر است کمتر از ۱۵ سال دیگر آزادی مشروط گرفته و برای کشتن کودکان در روستا‌های دور افتاده کشوری دیگر دست به عملیات مشابهی بزند!

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب