به گزارش” صبح رابر” فواید مسجد ، آثار اخلاقی، تربیتی، علمی، اجتماعى و سیاسى فراوانى در سایه رفت و آمد به مسجد براى انسان مؤمن حاصل خواهد شد.
مسجد به عنوان کانون مبارزه با دشمنان اسلام:
رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر پایه شناختی که از موقعیت و نقش مساجد دارند خطاب به مسلمانان جهان میفرمایند: « اگر حرم وکعبه و مسجد و محراب و سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟۱
حضرت امام در جهت تبیین ترفندها و حیله های دشمنان و نقش محوری مساجد در خنثی سازی دسیسه های آنان در فرازی دیگر از سخنان خویش میفرمایند: « اینها از مسجد میترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم بهشما بگویم، شما دانشگاهیها شما دانشجوها، همهتان بروید مساجد را پر کنید سنگر هست اینجا ، سنگرها را باید پر کرد»۲
و در همین زمینه در جای دیگر میفرمایند: « مساجد و محافل و دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید».۳
این دیدگاهها و فرمایشات مبین اهمیت مساجد به عنوان کانون و مرکز مبارزه با دشمنان اسلام و محل خنثی نمودن دسیسه ها و حیله های استکبار داخلی و خارجی است و الان نیز تمام سعی و تلاش دشمنان در خلوت کردن مساجد و دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد میباشد چون مساجد بهعنوان پایگاه ضد استکباری شناخته شده است.
مسجد مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی
حضرت امام راحل مساجد را مرکز جنبشها و حرکتهای اسلامی معرفی کرده میفرمایند: « مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی بوده است. از مسجد تبلیغات اسلامی شروع میشده، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در زیر بیرق اسلام بوده است. شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید، با پیروی از پیامبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرورکنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامی و قطع ایادی کفر و شرک و تایید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهید. ۴
نقش مسجد در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی
در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی مساجد نقش سازنده و موثر خود را در تقویت ایمان بههدف و همچنین گردآوری طبقات گوناگون از آحاد جامعه بهخصوص جوانان ایفا نموده است. فرمایش حضرت امام بیانگر نقش مهم مساجد در پیروزی انقلاب است آنجا که میفرمایند:« این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید بهآن توجه داشته باشند اینطور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.۵ از فرمایشات حضرت امام استنباط میشودکه در دوران مبارزه و حضور مردم در خیابانها مساجد بهنحو چشمگیری در هدایت مردم بهادامه مبارزه با رژیم شاهنشاهی در جهات متعدد نقش خود را ابراز و آشکار نمودند در آن زمان مردم گوش به فرمان روحانیون با محوریت مساجد به مبارزه خود ادامه میدادند اصلاً مسجد پایگاه عمده ای شد تا مردم مومن و انقلابی همراه با اقامه فرایض دینی و عبادی خود که همین عامل سبب حضور مردم در مساجد بود تا پیروزی انقلاب اسلامی بهمبارزه خود تداوم بخشند .
نقش مسجد در تعیین بصیرت سیاسی
آن زمان که مساله سکولاریسم و جدایی دین از سیاست مطرح بود و این از شگردهای استعمار انگلیس از دوران قاجار و بالتبح در دوران پهلوی شدت گرفت حضرت امام تاکید داشتند که مساجد میتواند پایگاه سیاسی باشد به همین منظور میفرمودند: «مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است چه مسایل سیاسی را حل میکند، چه گرفتاریها را حل میکند، اینطور بیحال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد»۶
مسجد مرکز تبلیغ:
به راستی نقش تبلیغ همواره در گسترش آئین و احکام حیاتبخش اسلام بسیار موثر و مفید بوده است مسجد مکانی مناسب برای تبلیغ است. در طول تاریخ مسجد ومنبر و مؤذن همراه هم بوده اند. حضرت ثامن الحج علی بن موسیالرضا(ع) در این باره میفرمایند: مَناختلفَالَیالمسجداَصابَاحِدیالثمان. یَسمعُکلمهتردّهُعَنردُی….اَوکلمهتَدُلُّعلیهدی…. ۷
کسی که به مسجد رفت و آمد میکند به یکی از هشت چیز خواهد رسید… کلمهای میشنود که بر هدایت او راهنمایی می شود یا کلمه ای میشنود که او را از پستی باز میدارد.۸
در سخنانی حضرت امام میفرمایند: « مسجد مرکز تبلیغ است، در صدر اسلام از همین مساجد جنبشها، ارتشها راه میافتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی- اسلامی بوده، هر وقت یک گرفتاری را طرح میکردند صدا میکردند:« الصلوهمَعالجماعه» اجتماع میکردند، این گرفتاری را طرح میکردند، صحبتها را میکردند، مسجد مرکز اجتماع سیاسی است. اجتماعات خود را هرچه بیشتر در مسجد و محافل و فضاهای باز عمومی برپا نمایید.۹
مسجد مرکز پشتیبانی از انقلاب
آنچه در تاریخ مسجد در سراسر ایران و در طول مبارزات و فعالیتهای انقلابی بهدست میآید، مساجد تنها جایگاهی بوده است که در جوی آکنده از وحدت و اخوت و معنویت، نیروهای مبارز و مومن و شجاع را در خود جای داده و از این طریق در جهت بیداری و آگاهی بخشی به تودههای بسیج و گروههای مختلف مردمی رسالت خویش را عینیت بخشیده است. به همین دلیل است که دشمنان از مسجد به عنوان مرکز نیرومند پشتیبانی انقلاب و ستاد عملیاتی رهبر انقلاب اسلامی در هراس و وحشت بوده و بارها مساجد آماج حملات دژخیمان رژیم سابق قرار گرفته، آن بتشکن زمان با درک این حساسیت دشمنان، بارها خط جدایی از مساجد را مورد تأکیده قرار دادهاند و فرمودهاند:« اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد ترس از فانتومها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید، آن روز باید ترسی داشته باشید که شما پشت بکنید بهاسلام، پشت کنید به مساجد.۱۰
مسجد و خطاب امام به روشنفکران
آنچه از خیانت روشنفکران در طول دوران قاجار و بالاخص حکومت پهلوی ملت ایران ضربه خورده است همیشه از همین روشنفکرها بوده است اینان بودند که واسطه شدند تا بیش از نیم قرن حکومت جابرانه بهفرمایش حضرت امام این پدر و پسر بر ملت ایران سلطه و اقتدار داشته باشند.
از این رهگذر حضرت امام در این زمینه میفرمایند:« ای ملت، مسجدهای خودتان را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید ای حقوقدانها مسجدها را حفظ کنید، بروید بهمسجد … تا این نهضت بهثمر برسد و مملکت شما نجات پیدا کند.۱۱
مسجد جایگاه دانش و مرکز تعلیم و تعلم قرآن:
فرشتگان پروردگار بالهای خود را برای مبلغین به قرآن در مساجد میگسترانند. در روایتی آمده است که:« وجود مسجد برای اقامه نماز، یاد خدا و یادگیری دانش است. و هر نشستی در مسجد برای غیر اینها لغو است.۱۲
بنابراین نخستین نهاد سیاسی در جامعه اسلام، از جایگاه و اعتبار خاصی برخورددار است حضرت امام در کنار بعد تعلیم و تعلم بعد سیاسی مساجد را مطرح میفرمایند:« اما راجع به اسلام شروع کردند تبلیغات کردن به این که اسلام یک مکتبی است که مربوط به دعا و روابط بین مردم است و به سیاست کاری ندارد این را آن قدر تبلیغات کردند که در جامعه خود روحانیت هم اعتقاد پیدا کردند که روحانی به مسجد برود و نماز بخواند و درس بگوید و مباحثه کند و آداب شرعیه را به مردم نشان دهد. آنها دیدند که نماز روحانیون و نماز اسلام هیچ به آنها ضرر ندارد هرچه بخواهند نماز بخوانند.۱۳
مسجد و رسالت عالمان دینی
امام صادق(ع) به یکی از شاگردانش بهنام « ابانبنتغلب» میفرماید: اِجلِسفیالمسجدِواَفتِللنّاسِ۱۴
فرمایش امام صادق(ع) ناظر به این معناست که یار آگاه و ممتاز امام در مسجد بنشیند و برای مردم فتوا بدهد توضیح این که در جهان امروز رسالت عالمان دینی برای جذب انسانها به سوی افکار و عقاید اسلامی است چرا که صاحبان این افکار برآنند تا با استفاده از این وسیله مردم را به سوی هدایت و راهنمایی اندیشه های ناب اسلامی را به مردم منتقل نمایند وانگهی قرآن کریم رسالت دانشمندان مذهبی را در آیه شریفه الّذینیُبلّغُونَرِسالاتِاللهوَیخشونَهولایخشونَاحداالاَّاللهَّ تبیین فرموده است. ۱۵
امام راحل آن یگانه دوران و یادگار پیامبران و آن بزگمرد تاریخ ایران و جهان در اوج اختناق رژیم ستمشاهی در سال ۱۳۵۲ در همین زمینه میفرمایند:
« وظیفه علمای اعلام و مبلغین است که جرائم اسرائیل را در مساجد و محافل دینی به مردم گوشزد نمایند»۱۶که از این اعلام موضع گیری صریح حضرت امام استنباط میشود تاکید و سفارش بر اهمیت مسجد و اجتماع در آن و حفظ مساجد در راستای اسلام و صیانت از آن مسالهای مهم و اساسی است و در این برهه از زمان وظیفه و رسالت تمامی گویندگان و نویسندگان و مورخان است که ماهیت رژیم اشغالگر را در مساجد برای مردم روشن و آشکار نمایند.
مسجد آمریکایی و مسجد اسلامی
حضرت امام همواره خط مسجدی را که آمریکا برای ما توصیف میکند گوشزد میفرمایند. امروز این حقیقت آشکار گردیده است که از مسجدالحرام گرفته تا سایر مساجد در کشورهای اسلامی چنانچه ما مساجد خودمان را با خواستههای آنان همراه و همگام کنیم، نتیجه این میشود که از مساجد هیچ کاری بر نمیآید و در نهایت نمیتواند نقش واقعی خودشان را ایفا نمایند و این گونه مساجد مساجد اسلامی واقعی نیست از اینرو حضرت امام توصیه میفرمایند: این نوع مساجد در زمره مساجدی است که آنها بهما میگویند:« بروید توی مسجدتان و هرچه میخواهید دعا کنید، هرچه میخواهید قرآن بخوانید حکومتها بهشما کاری ندارند»۱۷در حالی که این مساجد مساجد اسلامی نیست و این اسلام نیست.
ادغام سیاست و عبادت در اسلام از طریق مساجد:
از منظر حضرت امام راحل عبادت و سیاست به هم آمیخته است در این باره آن امام عظیمالشان میفرمایند: در اسلام سیاست در عبادت مُدغَم است و عبادتش در سیاست مُدغَم یعنی همان جنبه عبادی یک جنبه سیاسی دارد. همین اجتماع در اعیاد برای نماز، جنبه سیاست دارد مسلمانها باید از این اجتماعاتی که هست از این اجتماعات استفاده کنند در صدر اسلام مساجد محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه میافتاد برای جنگ با کفار و با قلدرها از همان مسجد آنجا خطبه خوانده میشد و مردم دعوت میشدند. و از همان مسجد راه میافتادند و میرفتند طرف دشمن. در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان بشود. مسایل سیاسی که در مملکت جریان پیدا میکند مسایل اجتماعی که در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاریهای مسلمانها و اختلافات مسلمانها در آن خطبه ها باید طرح شود و رفع بشود. ۱۸
نقش عظیم مساجد در مجالس عزا و سوگواری
بزرگ اندیشمند انقلاب اسلامی ایران مجالس عزا و سوگواری را زمینه و مقدمه ای برای پیروزی انقلاب میداند که از طریق مساجد این مهم به واقعیت تبدیل گردید از این رهگذر حضرت امام توصیه میفرمایند که:
اگر بنام حضرت سیدالشهدا سلامالله علیه نبود امروز ما نمیتوانستیم پیروز شویم تمام این وحدت کلمه ایی که مبدأ پیروزی ما شد برای خاطر این مجالس عزا و این مچجالس سوگواری بود سید مظلومان یک وسیلهای فراهم کرد برای ملت که بدون این که زحمت باشد برای ملت مردم مجتمع شوند اسلام مساجد را سنگر قرار داد و وسیله شد از باب این که از همین مساجد از همین جمعیتها از همین جمعات و از همین جمعه و جماعات تمام اموری که اسلام را به پیش میبرد و قیام را بهپیش میبرد محقق شد.۱۹
مساجد سنگر است
«ما با ذکر خدا، با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر است»۲۰بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فریضه نماز را بدون حضور در مجالس نماز واقعی و اثربخش نمیداند از این جهت میفرمایند:« اگر هر کس بگوید من خودم به تنهایی میروم در خانهام نماز میخوانم، خیر نماز را در جماعت بخوانید. اجتماع باید باشد مساجد را پر کنید اینها از مساجد میترسند». سپس بهدانشگاهیان و دانشجویان هشداری دهند که: « همه تان مساجد را بروید پر کنید سنگر است اینجا سنگرها را باید پر کرد.۲۱
مساجد مناسبترین میدان تشکل و بیان مصالح مسلمین
امروز که بیش از هر زمان دیگری مسلمین و مصالح آنان مدنظر است حضرت امام راحل معتقدند که بهترین محل برای ذکر مصالح مسلمین در مساجد باید مطرح گردد لذا میفرمایند: همانطور که خدای تعالی میفرماید بوعظه خدا را یادآور میشویم که فرمود: اَنتقومواللهمَثنیوفُرادیثُمتَفکرَّوُا.۲۲ برای خدا قیام کنید و از تنهایی و غربت نهراسید، مساجد بهترین سنگرها و جمعه و جماعات مناسبترین میدان تشکل و بیان مصالح مسلمین میباشد.۲۳
مساجد در ابعاد مختلف
همواره حضرت امام فرمودهاند دشمنان ما وقتی متوجه شدند که از طریق مساجد نمیتوانند نقشه های استعماری خود را پیاده کنند لذا تلاش کردند تا مردم را از مساجد و روحانیت جدا کنند چرا که از اسلام سیلی خوردند و از این روحانیت معظم پس باید ما وارد بشویم و دخالت کنیم در امر آنان زیرا مساجد مرکز این مسایل بود به همین منظور حضرت امام توصیه میفرمایند: در صدر اسلام مسجد محل قضاوت بود مسجد محل بسیج بود.
این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید نگویند بهشما که دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم، ما انقلاب کردیم، مسجد درست کنیم. ما برای خدا انقلاب کردیم این مساجد سنگرهای اسلام است محراب محل حرب است. اینها سنگرند برای اسلام حفظ کنید اینها را.۲۴
تفاوت مسجد و کلیسا
از دیدگاه حضرت امام کارکرد مسجد و کلیسا کاملاً با هم تفاوت دارد اینطور نیست که نقش مساجد و کلیسا در یک راستا باشد اینجاست که وجه تمایز مسجد و کلیسا را آن امام عظیمالشان تبیین میفرمایند: مسیحون خیال نکنند که اسلام هم مسجد هم، مثل کلیساست. مسجد وقتی نماز آن برپا میشده است تکلیف معین میکردهاند ما تدبیر مملکت از آنجا و از مسجد شالودهاش ریخته میشده است.
مسجد مثل کلیسا نیست کلیسا یک رابطه فردی ما بین افراد و خدای تبارک و تعالی هست لکن مسجد مسلمین در زمان رسول خدا(ص) و در زمان خلفایی که بودند مسجد مرکز سیاست اسلام بوده است و همینطور در زمان حضرت امر سلامالهعلیه.۲۵
خلاصه و نتیجه:
ماحصل کلام آن که مسلمانان و حکومت اسلامی مکلفند دستورات و احکام دین را به بهترین وجه در تمامی ابعاد زندگی خود پیاده کند و توصیههای امام راحل را همواره مدنظر داشته باشند به شرح زیر:
۱- همواره مراقب باشند تا به بهانه های مختلف( مانند مقدس بودن مسجد)، توطئه جدایی دین از سیاست( سکولاریسم) در جامعه و مساجد اجرا نگردد.
۲- توجه و اهتمام مسایل و مشکلات سیاسی جامعه و تلاش در جهت رسیدگی و بر طرف ساختن آنها.
۳- مسجد از بهترین و برترین مکانهای مقدس برای انجام امور فرهنگی که با صفوف گسترده نمازهای جماعت این مهم محقق مییابد
۴- مسجد مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی است و محلی برای تبلیغ و کانون تعلیم و تعلم است.
۵- مسجد میتواند با انتخاب روحانیون آگاه و بصیر در جهت رفع فتنه هایی که در جامعه ایجاد میگردد موثر باشد.
۶- مسجد بهجهت جایگاه رفیعی که دارد همواره میتواند به عنوان مرکزی جهت پشتیبانی از انقلاب شکوهمند اسلامی ملحوظ نظر واقع شود.
۷- مسلمانان باید آگاه باشند و اجازه ندهند کسانی بهعنوان روشنفکر در صفوف فشرده آنان وارد شده و وحدت جامعه را مخدوش نمایند.
۸- اهمّ دیدگاههای بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
۱- مسجد سنگر است بنابراین سنگرها را باید همواره حفظ کرد و حفظ آن میسر نخواهد شد جز با حضور اقشار مختلف جامعه.
۲- در صدر اسلام هر وقت مسلمین میخواستند به جنگ عزیمت نمایند از مساجد تجهیز میشدند.
۳- ارتش اسلام هر جا رفته است اول مسجد درست کرده اند.
۴- مسجد و منبر در صدر اسلام مرکز فعالیتهای سیاسی بوده است.
۵- اگر این مساجد قوی باشند ترس از فانتوم نداشته باشید، ترس از آمریکا و شوروی نداشته باشید آن روز باید بترسید که پشت کنید بهاسلام، پشت کنید بهمساجد.
۶- این … است که باید توجه کند و مساجد را آباد بکنند و مساجد را پر کنند.
۷- در زمان این پدر و پسر فاسد( رضاشاه و محمدرضا شاه) همه چیز را از روحانیون گرفته بودند و فقط برای آنها مسجدی مانده بود که آن هم از نظر آنها باید زیر نظر فلان بازنشسته اداره میشود و از همه اسف بارتر این که رژیم مأموریت داشت با چاپ قرآن و تظاهر به اسلام مسجد و محراب پیامبر اسلام را به صورت بنگاه تبلیغاتی دربار ضد اسلامی خود در آورد.
۸- ای ملت، ای روشنفکران، ای حقوقدانها مسجدها را حفظ کنید.
پی نوشت:
۱- صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۱۶
۲- همان، ج ۱۲، ص ۳۹۳
۳- همان، ج ۲، ص ۴۵۱
۴- همان، ج ۷، ص ۶۵
۵- همان، ج ۱۳، ص ۱۵
۶- همان، ج ۱۳، ص ۳۲۵
۷- مستدرکالوسایل، ج ۳، ص ۳۵۷
۸- قرآن و تبلیغ، محسن قرائتی، ص ۴۶
۹- صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۱۶ و۱۷
۱۰- همان، ج ۱۳، ص ۲۱
۱۱- همان، ج ۸، ص ۶۰
۱۲- مستدرکالوسایل، ج ۳، ص ۳۷۱
۱۳- صحیفه امام، ج ۴، ص ۱۶
۱۴- منتهی الامال، ج ۲، ص ۱۶۶ در ذکر اصحاب امام صادق(ع)
۱۵- سوره احزاب، آیه ۳۹
۱۶- صحیفه امام، ج ۳، ص ۷
۱۷- همان، ج ۳، ص ۲۲۷
۱۸- همان، ج ۴، ص ۴۴۷
۱۹- همان، ج ۱۷، ص ۵۵
۲۰- همان، ج ۱۲، ص ۳۹۳
۲۱- همان
۲۲- سوره سبأ، آیه ۲۶
۲۳- صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۳۸
۲۴- همان، ج ۵، ص ۲۱۲و ۱۴
۲۵- همان، ج ۲، ص ۳۱ و ۳۲
منابع و مآخذ
۱- قرآن کریم
۲- مستدرکالوسائل، حاج میرزا حسین نوری، تحقیق موسسه آل البیت، چاپ سوم، ۱۴۱۱ه .
۳- قرآن و تبلیغ، محسن قرائتی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، بهار ۱۳۷۲، تهران.
۴- منتهیالامال، حاج شیخ عباس قمی ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه تهران، ۱۳۳۸.
۵- صحیفه امام ، ج ۲،۳،۴،۵،۷،۸،۱۰،،۱۲،۱۳،۱۷،۲۰ .
۶- اینترنت، http.//masjedfoomoni.parsiblog.com
۷- امام در سنگر نماز، تبیان، آثار موضوعی، دفتر هفتم ناشر: استاد اقامه نماز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، پاییز ۷۴، قم.