به کزارش “صبح رابر”؛ دهم ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز رحلت همسر بزرگوار رسول گرامى اسلام(ص) حضرت خدیجه کبرى(س) است. اولین بانویى که به دعوت پیامبر اسلام(ص) پاسخ گفت و از همان اولین روزهاى قبول این دعوت، تا آخرین لحظات عمر خویش، خالصانه و عاشقانه و با تمام هستى و دارایى خویش پیامبر خدا را چه در زندگى شخصى و چه در عرصه انجام رسالت، یارى نمود.
با استناد به منابع تاریخى، حضرت خدیجه در خانوادهاى موحد و مؤمن به آیین ابراهیم حنیف(ع) و در مکه متولد شد. قرآن او و دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) را «ام المؤمنین» لقب داده است. (احزاب: ۶) در نقل هاى دیگر نیز با توصیفاتى مهم و زیبا از ایشان یادشده است که همگى حکایت از مقام والا و شخصیت رفیع این بانوى گرامى اسلام دارند که در ادامه به بیان برخى از این ویژگى ها مى پردازیم:
۱. بهترین زنان بودن: «بهترین زنان جهانیان عبارتاند از: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد.» ۲«بهترین زنان، خدیجه و مریم بنت عمران هستند.» ۱
۲. برگزیده بودن: «آیا نمىدانى که خداوند آدم، نوح، آل ابراهیم، آلعمران، على، حسن، حسین، حمزه، جعفر، فاطمه و خدیجه را بر جهانیان برگزید.» ۳
۳. مورد توجه خداوند قرار داشتن: روزى جبرئیل به حضور پیامبر(ص) آمد و جویاى خدیجه(س) شد. پیامبر(ص) او را نیافت. جبرئیل گفت: «وقتى که او آمد، به او خبر بده که پروردگارش به او سلام مىرساند.» ۴
۴. محبوب و یار پیامبر(ص) بودن: حضرت خدیجه(س) بهلحاظ موقعیت اجتماعى و خانوادگى که در میان قریش داشتند، از توانایى مالى بسیارى برخوردار بودند و در زمینه تجارت نیز از بزرگان آن دوران محسوب مىگردیدند. آن حضرت بعد از ایمان آوردن به دعوت حضرت رسول، تمام ثروت عظیم خود را در خدمت اسلام و حمایت از رسالت حضرت پیامبر فدا نمودند که این حمایتهاى مالى در آن برههى حساس توانست تأثیر بسیار زیادى در استحکام این حرکت عظیم داشته باشد.
نقش این حمایتها در دوران سخت محاصره و تحریم اقتصادى شعب ابى طالب بیشتر نمایان شد. آن زمان که دشمنان پیامبر اسلام(ص) پس از ناامیدى در خاموش نمودن دعوت اسلام، سعى کردند مسلمانان را در محاصره و تحریم اقتصادى، سیاسى و فرهنگى قرار دهند تا آنان پس از تحمل سختىها و مرارتهاى مختلف، از ایمان سر باز زنند.
طبق نقل هاى تاریخى، مشرکین پیامبر اکرم(ص) و وابستگان و اطرافیان و پیروان حضرتش را در شعب ابى طالب تحت محاصره همهجانبهاى قراردادند. محاصرهاى که تا سه سال ادامه داشت. در این شرایط، حضرت خدیجه(س) با تمام توان خود به حمایت از پیامبر اکرم(ص) پرداخت و در اینراه تمامى اموال خویش را در راه حمایت از اسلام و مسلمین ایثار نمود.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضرت خدیجه(س) در ایام سخت شعب ابى طالب، «وقتى که نهایت شدت روحى براى پیامبر بود، جناب ابى طالب که پشتیبان پیامبر و امید او محسوب مىشد و خدیجه کبرى که او هم بزرگترین کمک روحى براى پیامبر به شمار مىرفت…» پیامبر گرامى اسلام در رابطه با این وجهه از شخصیت ایشان مىفرمایند: «او هنگامى که شما مرا تکذیب مىکردید، تصدیق کرد و هنگامى که کافر بودید، او به من ایمان آورد و براى من فرزندانى آورد.» ۵
۵. اولین مؤمنان بودن: حضرت خدیجه(س) به همراه حضرت على(ع)، اولین افرادى بودند که دعوت آن حضرت را لبیک گفتند و ایمان آوردند. ایمان آوردن حضرت خدیجه از اینجهت در آن برهه تاریخى حائز اهمیت است که آن حضرت از جایگاه مهمى در میان اهالى مکه برخوردار بودند و ایمان ایشان در اثبات حقانیت ایشان و شنیدن آن دعوت، نقش بسیار مهمى داشت و بهترین حمایت محسوب مىگردید.
در روایات منقول به این موضوع تصریح شده است. به عنوان نمونه نقل است که زمانى که پیامبر(ص) در بستر رحلت قرار گرفت، حضرت زهرا(س) پریشان و گریان بر بالین ایشان بود. حضرت خطاب به ایشان فرمود: «دل خوش دار که همانا على نخستین شخص از این امت است که به ذات پاک خدا و رسولش ایمان آورد. او و خدیجه، مادر تو، اولین افرادى هستند که به اسلام پیوستند.» ۶
۶. صدیقه بودن: به هنگام معرفى آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّیقَه اُمَّتِى» (این صدیقه امت من است) یادشده است. ۷امام صادق(ع) مىفرماید: «مقصود از صدیقه، «معصومه» است.» ۸
۷. مادر مهربان و دلسوز سیدهى زنان عالم، حضرت زهرا(س): نقش مهم حضرت خدیجه(س) که بهحق مىتواند الگویى کامل براى زنان مسلمان دوران ما باشد، نقش مادرى آن بانوى گرامى است. ایشان بهعنوان مادر دخت پیامبر گرامى اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)، بهترین ثمره خلقت را در دامن پرمهر خود تربیت کردند. دخترى که هم براى پدر خود بعد از فوت خدیجه کبرى همیارى مهربان بود؛ چنانکه پیامبر خود به او لقب «امابیها» را اعطا نمود و هم براى على ابنابیطالب همسرى مهربان و مدافعى قهرمان و مادرى دلسوز و معلمى کامل براى فرزندان خود بود. مادرى که شجره طیبه امامت از خانه او رشد نمود و شکوفا شد. بهحق مىتوان گفت که اگر حضرت خدیجه کبرى و تربیت پیامبرگونه او نبود، بانویى همچون زهراى مرضیه تربیت نمىیافت که راه پدر گرامى خود را ادامه دهد و دین را به تکامل معنوى و ارتقاى حقیقى خود برساند.
مقام معظم رهبرى در توصیف این نقش حضرت و تأثیر آن در شخصیت حضرت زهرا(س) مىفرمایند: «دخترى که در کوره گداخته مبارزات سخت پیغمبر(ص) در مکه متولد شد و در شعب ابیطالب یار و غمگسار پدر بود. دخترى حدوداً هفتهشتساله یا دوسهساله (بنا بر اختلاف روایات، کمتر و بیشتر) در شرایطى که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمل کرد. پیغمبر تنهاست،بىغمگسار است، همه به او پناه مىآورند، ولى کیست که غبار غم را از چهره خودِ او بزداید؟ یکوقت خدیجه بود که حالا نیست. ابوطالب بود که حالا نیست. در چنین شرایط دشوارى، در عین آن گرسنگىها و تشنگىها و سرما و گرماى دوران سهساله شعب ابى طالب که از دوران سخت زندگى پیغمبر است و آن حضرت در درهاى با همه مسلمانان معدود، در حال تبعید اجبارى زندگى مىکردند، این دختر مثل یک فرشته نجات براى پیغمبر، مثل مادرى براى پدر خود، مثل پرستار بزرگى براى آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمل کرد. غمگسار پیغمبر(ص) شد، بارها را بر دوش گرفت.»۹
آن بانوى بزرگوار تأثیر بسیار زیادى در زندگى حضرت رسول(ص) و نیز حوادث تاریخى اسلام بهویژه در سالهاى آغازین سخت و دشوار شروع رسالت داشت. بههمیندلیل نقش و جایگاه والا و مؤثرى در اسلام دارند بهویژه اینکه مادر گرامى حضرت فاطمه زهرا(س) و از زنان برگزیده خداوند محسوب مىشوند.
حضرت خدیجه کبرى(س) از بزرگترین و عالى مقامترین بانوان اسلام محسوب مىگردند و از مقام و منزلت و جایگاه رفیعى در نزد پیامبر و اهلبیت عصمت و طهارت(ع) برخوردار هستند.
آن بانوى گرامى در سختترین و مهمترین دوران حیات و آغازین روزهاى شروع رسالت و بعثت پیامبر، بیشترین یارى و کمک را بهلحاظ مادى و معنوى به آن حضرت رسانده و نقش مهمى در شکوفایى و به انجام رسیدن این رسالت عظیم بر عهده داشتند.
به بیان مقام معظم رهبرى اگر این حمایتها در آن دوران سخت نبود، این دعوت با سختىهاى بسیارى مواجه مىشد و دچار ضعف مىگردید: «خدیجه کبرى(س) در آغاز اسلام ایمان آورد. بزرگترین حرکت را بهعنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد. اول مؤمنه به اسلام او بود. بعد هم همه ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد و تأثیر این کار را کسانى مىدانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمکهاى مالى را به مبارزین تجربه کردند که اگر کمکهاى خدیجه(س) نبود، شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه عمدهاى بهوجود مىآمد. بعد هم با رسول خدا و همه مسلمین به شعب ابى طالب تبعید شدند و چند سال، دو سه سال، زندگى دشوار و طاقتفرسا را در آنجا تحمل کرد و در همان شعب ابى طالب هم دعوت حق را لبیک گفت و در حال تبعید از دنیا رفت.» ۱۰با نگاهى به زندگى نامه آن بانوى گرامى و سخنان پیامبر و ائمه اطهار(ع) در مورد ایشان، مى توان براى بانوان گرامى این دوران بهترین الگو و سرمشق را در مقابل الگوهاى انحرافى غربى معرفى نمود.
انتهای پیام /
منابع
- (صحیح البخارى، ج۴، ص۱۶۴)
- (الاستیعاب فى معرفهالاصحاب، ج۲، ص۷۲۰)
- (بحارالانوار، ج۳۷، ص۶۳)
- (بحارالانوار، ج۱۶، ص۸)
- (بحارالانوار، ج۱۶، ص۸)
- (بحارالانوار، ج۲۲، ص۵۰۲)
- (البدایه والنهایه، ج۲، ص۶۲)
- (اصول کافى، ج۱، ص۴۵۷)
- (بیانات در دیدار جمعى از زنان، ۲۵ آذر ۱۳۷۱)
- (رهبر معظم انقلاب، ۲ خرداد ۱۳۶۵)