به گزارش “صبح رابر“؛ به بهانه فرا رسیدن سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، در این یادداشت به گوشه ای از اهداف و آرمان های این امام همام اشاره می کنیم.
حضرت امام خمینى(ره) را مى توان پیام آور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست! روح و گوهر عزت طلبى حضرت امام(ره) را مىتوان در روحیه استکبارستیزى ایشان مشاهده نمود. حضرت امام(ره) در طول دوران مبارزه تلاش نمود این حقیقت را براى ملت آشکار کند که راه سرافرازى و عزت و دستیابى به استقلال و آزادى و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگى در برابر استکبار جهانى و در راس آن آمریکاى جنایتکار است.
استکبار ستیزى در نگاه حضرت امام خمینى(ره) داراى ویژگى هایى است که عبارتند از:
۱- خاستگاه الهى استکبارستیزى
۲- سازش ناپذیر بودن در برابر استکبار
۳- دائمى بودن استکبارستیزى
۴- اتخاذ راهبرد تهاجمى در مقابله با استکبار جهانى
۵- مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهى
۶- مستضعفین محور مبارزه با استکبار جهانى
۷- مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانى
۸- مبارزه تا نابودى کامل استکبار جهانى
امروز نیز راه مقابله ملت ایران با زیاده خواهى دشمنان ملت ایران در ماجراهاى مختلف و به طور خاص در ماجراى برجام تأکید بر حرکت عزت مدارانه حضرت امام خمینى(ره) و تداوم «استکبارستیزى» است که توسط جانشین خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامى نیز دنبال مى گردد.
امام خمینى(ره)؛ پیام آور عزت مسلمین
حضرت امام خمینى(ره) را مى توان پیام آور عزت مسلمین و ملت ایران در نیم قرن اخیر دانست! جهان اسلام و به طور خاص ملت ایران، قریب به دو قرن تلخ ترین ناکامى ها را به واسطه حکمرانان فاسد و نالایق در مواجهه با کفار و دشمنان تجربه کرده بودند! از شکست در جنگ با روس و عثمانى تا از دست دادن هرات و افغانستان و بخشى از پاکستان و در نهایت جدایى بحرین و از اعطاى امتیازات مختلف به روس و انگلیس تا اشغال ایران زمین به دست متجاوزان در جنگ جهانى اول و دوم! حاصل این بى لیاقتى هاى دربار قاجار و پهلوى؛ پاشیدن گرد ضعف و ناتوانى و باور «ما نمى توانیم» بر سر افکار عمومى جامعه و هویت یک ملت بود!
حضرت امام(ره) با شعار بازگشت به اسلام ناب محمدى(ص) و بازخوانى هویت اسلامى، ایرانى تلاش نمود تا به تدریج «عزت» از دست رفته ى ملت ایران را احیاء نماید و در این راه در اولین گام در دهه ۱۳۴۰ در برابر «انقلاب سفید» آمریکایى و قانون تبعیض آمیز و توهین آمیز «کاپیتولاسیون» ایستاد! و حبس و تبعید را به جان خرید تا ملت ایران در مسیر احیاء اقتدار و عزت به پا خیزد!
استکبار ستیزى؛ تبلور عزت مندى
روح و گوهر عزت طلبى حضرت امام(ره) را مى توان در روحیه استکبارستیزى ایشان مشاهده نمود. حضرت امام(ره) در طول دوران مبارزه تلاش نمود که این حقیقت را براى ملت آشکار کند که راه سرافرازى و عزت و دستیابى به استقلال و آزادى و عدالت، در گروه استقامت و ایستادگى در برابر استکبار جهانى و در راس آن آمریکاى جنایتکار است. رهبر کبیر انقلاب اسلامى با فریاد برآوردن آنکه «همه بدبختى ما از آمریکاست» از خوى تجاوزطلبى و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استکبار سخن گفته و در مورد رابطه ما با آمریکا مىفرمایند: «این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندى براى بره نیست، اینها مى خواهند از ما بدوشند، اینها نمى خواهند به ما چیزى بدهند.»۱
ایشان با صراحت تمام آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیدند و اعلام مى دارد: «آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است»۲ و از ملت ایران و ملل مسلمان و محروم جهان چنین خواستند: «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید.»۳و همه مبارزان جبهه توحید در سرتاسر جهان را اینگونه بشارت دادند: «اگر دقیقاً به وظیفه مان که مبارزه با آمریکاى جنایتکار است ادامه دهیم فرزندانمان شهد پیروزى را خواهند چشید.»۴
ویژگى هایى استکبارستیزى در نگاه حضرت امام(ره)
استکبار ستیزى در اندیشه حضرت امام(ره) داراى شاخص ها و ویژگىهایى است:
۱- خاستگاه الهى استکبارستیزى
یکى از مولفه هاى مهم استکبارستیزى ماهیت الهى مبارزه و قیام براى خداست. تاریخى ترین سند مبارزاتى حضرت امام(ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى وَ فُرادى» آغاز مى شود. ایشان در ابتداى پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته اند، آورده اند: «خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده.»۵
۲- سازش ناپذیر بودن در برابر استکبار
حضرت امام(ره) امکان هرگونه تلاش براى نزدیکى و سازش و مصالحه با استکبار را نفى مى کند و آنرا نافى عزت مسلمین مى داند. ضمن آنکه این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. این نگاه برآمده از آموزه هاى قرآنى است که خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.
خداوند متعال مومنین را از هرگونه مراوده و دوستى و اعتماد به دشمنان نفى مى کند و مى فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصارى اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لایهدى القوم الظالمین»۶ و در جایى دیگر یادآورى مى کنند: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوى و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده و قدکفروا بماجائکم من الحق»۷
حضرت امام(ره) مبتنى بر این آیات و روایات متعددى که در نفى پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آنهایى که به دنبال مذاکره و کنارآمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفى مى کند. ایشان با صراحت در نفى هرگونه سازش با استکبار جهانى فریاد بر مى آورد: «کسى تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمىدانیم. ولى هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!… اگر بندبند استخوان هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاى دار برند، اگر زنده زنده در شعله هاى آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستى مان را در جلوى دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمى کنیم.»۸
۳- دائمى بودن استکبارستیزى (فرا زمان و فرامکان)
اصل اساسى دیگر براى مبارزه با استکبار جهانى در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام(ره) «تداوم و همیشگى بودن» مبارزه است. این پیشواى بزرگ الهى مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکبارى دنیا را به وجود مى آورند فصلى و مقطعى و محدود و محصور به عصر و زمان خاصى نمى دانست.
مبتنى بر باور امام، جنگ ما با استکبار جهانى «جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمى شناسد.»، «جنگ حق و باطلى که تمام شدنى نیست»۹و «این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد»۱۰ حضرت امام در تعیین این خط مشى اساسى و زیربنایى با قاطعیت و صراحت و صلابت با نفى نگاه هاى انحرافى اعلام مى نماید:
«ملى گراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بین الملل اسلامى در جهان فقر و گرسنگى است. ما مى گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم.»۱۱ این خط مشى اساسى در اندیشه سیاسى امام خمینى نیز همچون دو اصل و خط مشى قبلى از تعالیم سیاسى قرآن کریم مایه مى گیرد. خداوند متعال مى فرماید: «قاتلوهم حتى لاتکون فتنه» (با کفر و شرک و نفاق مقاتله و مبارزه کنید تا فتنه از روى کره زمین برطرف و مرتفع گردد)۱۲حضرت امام با استناد به این آیه شریفه و در شرح آن مى فرمایند:
«اینهایى که گمان مى کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزى»، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست مى گویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه مى کنند. قرآن مىفرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّى لاتَکُونَ فِتْنَه، همه بشر را دعوت مىکند به مقاتله براى رفع فتنه؛ یعنى «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»۱۳
۴- اتخاذ راهبرد تهاجمى در مقابله با استکبار جهانى
یکى دیگر از شاخصه هاى قابل توجه در گفتمان استکبارستیزى، تهاجمى بودن آن است. بدان معنا که براى مقابله با استکبار جهانى باید طرحریزى کرد و همه راهها و ایدهها را مورد بررسى قرار دارد. شیوه مبارزه انفعالى و آرایش دفاعى در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست، بلکه اندیشهاى که نابودى استکبار را در سر مىپروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژى تهاجمى است. با همین نگاه حضرت امام(ره) از شکل گیرى هسته مقاومت در جهان چنین سخن مى گوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان بهوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» ۱۴ ایشان در جایى دیگر از راه اندازى «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن مىگوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدى است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامى رونق و زرق و برق کاخهاى سفید و سر خ را از بین خواهند برد.» ۱۵
۵- مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهى
شاخصه دیگر در دکترین استکبارستیزى حضرت امام امید به پیروزى همیشگى جبهه حق و عدم شکست در میدان مبارزه با استکبار است. مبتنى بر باور امام، ما مکلف به انجام وظیفه ایم و نتیجه فرع آن است۱۶لذا با صلابت و مبتنى بر نگاه تکلیف گرایى اعلام مى دارد:
«تکلیف ما این است که در مقابل ظلم ها بایستیم، تکلیف ما این است که با ظلمها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آنها را به عقب برانیم که بهتر، و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کردیم. اینطور نیست که ما خوف اینرا داشته باشیم که شکست بخوریم. اولاً که شکست نمىخوریم؛ خدا با ماست، و ثانیاً بر فرض اینکه شکست صورى بخوریم شکست معنوى نمىخوریم، و پیروزى معنوى با اسلام است، با مسلمین است، با ماست.»۱۷
۶- مستضعفین محور مبارزه با استکبار جهانى
در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردوگاه جبهه مبارزه با استکبار جهانى را تودههاى محروم و مستضعف که از رفاه و آزادى برخوردار نبوده اند، تشکیل خواهند داد. چراکه رفاه طلبى و مبارزه در این نگاه قابل جمع نبوده و مرفه ان بى درد در اردوگاه جبهه حق جاى ندارند. حضرت امام(ره) این حقیقت را چنین شرح مى دهند:
«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقى و راستین ارزشهاى اسلامى هستند، به خوبى دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبى سازگار نیست؛ و آنها که تصور مى کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه اند. و آنهایى هم که تصور مى کنند سرمایه داران و مرفه ان بى درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مى کنند آب در هاون مى کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله اى است که هرگز با هم جمع نمى شوند. و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند.» ۱۸
۷- مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانى
حضرت امام خمینى به منظور تعیین یکى از اصول و خط مشى هاى اساسى براى مبارزه با استکبار جهانى اعلام مى نماید: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد»۱۹ این اصل براى مبارزه با قدرتهاى استکبارى جهان از اصول و مبانى قرآنى و تعالیم مربوط به تقابل با جبهه کفر و شرک و نفاق در هر عصر و زمان سرچشمه مى گیرد. چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم جبهه توحید را مخاطب قرار مىدهد و اینگونه به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستکبران زمین فرا مى خواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» (هرچه در توان دارید بسیج کنید، تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید)۲۰
۸- مبارزه تا نابودى کامل استکبار جهانى
حضرت امام در تعیین استراتژى و خط مشى مبارزه با استکبار اولین اصلى که مورد توجه قرار مى دهند این است که تا قدرت هاى سیطره جو و مستکبر جهان به اضمحلال و انقراض درنیایند محال است که صلح و آرامش و سلامت و سعادت در کره ارض حاکم گردد و محرومان و به بند کشیده شدگان به حقوق الهى خود نائل آیند و به وراثت زمین برسند. ایشان در بیاناتى اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه طلبان بى فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارث خود که خداى تعالى به آنها عنایت فرموده است نمىرسند.»۲۱ایشان در ماجراى حمله به هواپیماى مسافربرى ایران توسط ناو آمریکایى مى فرمایند: «مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرتها خصوصاً آمریکاى جنایتکار صدمه دیده اند و تا عزم خود را براى رویارویى با کفر و شرک جهانى و آمریکاى سلطه گر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتى تازه خواهند بود.»۲۲ مبتنى بر نگاه حضرت امام(ره) حد یقفى براى فزونىخواهى و زیاده خواهى مستکبران عالم وجود ندارد و این زیادهخواهى جز هویت اصلى آنها شده و تا دیگران را به بند و زنجیر و استثمار نکشانند، دست از تجاوزطلبى نخواهند کشید. به همین خاطر است که با صراحت به مسلمانان گوشزد مى کند: «نکته مهمى که همه ما باید به آن توجه کنیم و آنرا اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کى و کجا ما را تحمل مىکنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند به یقین آنان مرزى جز عدول از همه خوبى ها و ارزشهاى معنوى و الهى مان نمى شناسند و به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمى دارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند» ۲۳
مبتنى بر جهان بینى الهى حضرت امام(ره)، در نظام سلطه زده اى که استکبار جهانى در جهان و نظام بین الملل ایجاد کرده است، یا باید غلام حلقه بگوش بود و از خود، هویت و باورى مستقل نداشت و همواره در خوف و رجا زندگى کرد، و یا آنکه راه عزت و مقاومت و ایستادگى را برگزید و به مبارزه با استکبار جهانى روى آورد تا با نابودى آن صلح و امنیت و آرامش را به جهان باز گرداند. و حضرت امام(ره) راه دوم را به ملت ایران پیشنهاد مى دهد.
امروز نیز راه مقابله ملت ایران با زیاده خواهى دشمنان ملت ایران در ماجراهاى مختلف و به طور خاص در ماجراى برجام تأکید بر حرکت عزت مدارانه حضرت امام خمینى(ره) است که توسط جانشین خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامى دنبال مى گردد.
پی نوشت ها؛
۱-(صحیفه امام، ج۱۰، ص ۳۶۰، ۴/۸/۱۳۵۸)
۲-(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۲۱۲، ۲۱/۶/۱۳۵۹)
۳- (صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۲۱، ۴/۹/۱۳۵۸)
۴-(صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۷۱، ۱۵/۶/۱۳۶۰)
۵-(صحیفه امام، ج۱، ص ۲۱، ۱۵/۲/۱۳۲۳)
۶- (مائده: ۵۱)
۷- (ممتحنه: ۱)
۸- (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۹، ۱۳/۴/۱۳۶۷)
۹-(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۴، ۳/۱۲/۱۳۶۷)
۱۰-(همان)
۱۱- (صحیفه امام، ج۱، ص ۲۱، ۱۵/۲/۱۳۲۳)
۱۲-(بقره: ۱۹۳)
۱۳-(صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۱۱۲، ۲۰/۹/۱۳۶۳)
۱۴-(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۹۵، ۲/۹/۱۳۶۷)
۱۵-(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۸، ۲۹/۴/۱۳۶۷)
۱۶- (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۴، ۳/۱۲/۱۳۶۷)
۱۷- (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۰۶، ۲۸/۲/۱۳۵۹)
۱۸-(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۷، ۲۸/۲/۱۳۵۹)
۱۹- (صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۹۹، ۱۷/۱/۱۳۵۸)
۲۰- (انفال: ۶۰)
۲۱- (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۴۴، ۱۹/۱۱/۱۳۵۸)
۲۲- (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۹، ۱۳/۴/۱۳۶۷)
۲۳-(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۱، ۲۹/۴/۱۳۶۷)