پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:50:37 - چهارشنبه 6 تیر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سر خم می سلامت شکند اگر سبویی…
نقش ‏آفرینى حضرت آیت الله خامنه ‏اى در جایگاه ریاست جمهورى در دهه اول انقلاب و دیگر مسؤولیت‏ هایى که اشاره رفت سبب گردید که امام راحل عظیم ‏الشأن بارها با تعابیر بلند و رسا از ایشان تجلیل کرده و از تعابیرى نظیر، یکى از بازوان پرتوان جمهورى اسلامى، ازجمله افراد نادرى که چون خورشید روشنى مى ‏بخشد.

به گزارش “صبح رابر”؛ به مناسبت ۶ تیر ۱۳۶۰ سالگرد ترور رهبر انقلاب(مدظله العالی)؛ در این یادداشت به بازخوانی این سوءقصد می پردازیم، درست کمتر از یک هفته بعد از اقدام قانونى مجلس شوراى اسلامى در روزهاى پایانى خرداد ماه ۱۳۶۰ در اعلام بى‏ کفایتى ابوالحسن بنى‏ صدر که به عزل وى از ریاست جمهورى انجامید، مسجد ابوذر تهران در ششم تیرماه همان سال، صحنه عملیات منافقین براى ترور شخصیتى شد که نقش اصلى را در روشنگرى نسبت به خیانت‏ ها و جنایت‏ هاى بنى‏ صدر و منافقین داشت.

حضرت آیت ‏الله خامنه ‏اى(مدظله ‏العالى) در آن زمان علاوه بر نمایندگى مجلس، مسؤولیت امامت جمعه تهران و نمایندگى حضرت امام(ره) در شوراى عالى دفاع را برعهده داشت، به‏دلیل نقش مؤثر در شکل‏گیرى و پیروزى انقلاب و تبیین دقیق و هوشمندانه اصول و ارزش‏هاى انقلاب در تریبون‏هاى مختلف خطبه‏هاى نمازجمعه، از مدت‏ها قبل همچون دیگر شخصیت‏هاى انقلاب نظیر شهید مظهرى، شهید مفتح و شهید بهشتى هدف دشمنان انقلاب بود، اما به‏ رغم برنامه ‏ریزى دقیق و حساب‏ شده منافقین، عنایات الهى سبب ناکامى تروریست‏ها در شهادت ایشان گردیده به رغم آسیب بدنى جدى اما انقلاب اسلامى این توفیق را داشت تا سال‏هاى سال از وجود با برکت ایشان ابتدا در دو دوره سنگر ریاست جمهورى و سپس از آن در جایگاه رهبرى نظام اسلامى استفاده کرده و به افتخارات بلندى دست یابد.

 

بازخوانی واقعه سوء قصد

آیت‏الله خامنه‏ ای امام جمعه تهران، نماینده امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ایستاده در پشت تریبونی در مسجد اباذر، برای انبوه ی از جمعیت گردآمده در خانه خدا، مشغول سخنرانی و روشنگری است.

هنوز چند روزی از فتنه و آشوب منافقین در روز ۳۰ خرداد نگذشته است. روسای سازمان منافقین پس از آن که بنی صدر – یار و همراه خود را در آستانه عزل از مسند ریاست جمهوری دیدند، بااعلام شورش مسلحانه، نیروهای خود را به خیابان ها فرا خواندند و ناگهان جمعی اسلحه به دست و یا چاقو و تیغ موکت بری در کف بقصد رویارویی با مردمی که تنها جرمشان حمایت از نظام و انقلاب بود، در اینجا و آنجا ظاهر شدند.

هر چند این عده در مقابل خیل عظیم دوستداران انقلاب بیش از قطره ای در برابر دریا نبودند اما در آن لحظات نخست توانستند با حمله به افرادی بیگناه تعدادی را به شهادت رسانده و جمعی را نیز زخمی و مجروح نمایند. به یقین این را خود نیز می دانستند که قادر به کشتن و از پای درآوردن همه مردم نیستند، اما چنین می پنداشتند که با یورش نخست و کم نگذاشتن در وحشیگری و قساوت، بذر وحشت و ترس را در دل آنها بکارند و با این سلاح، مردم را از میدان به در کنند. اما این نیز خیالی باطل بود.

مردمی که در برایر یورش لشگرهای تا دندان مسلح ارتش بعث، خوفی به دل راه نداده بودند و با دلاوریها و ایثارگریهای خود، دشمن را زمین گیر و بی چاره ساخته بودند آیا در برابر چند عنصر تحریک شده پا پس می گذاشتند؟! سیل خروشان مردم، بسرعت شورش مسلحانه منافقین را خاموش ساخت، اما آتش فتنه گری همچنان در دل آنها زبانه می کشید .

شاید در چنین اوضاع و احوالی، حسابگریهای دولتمدارانه اقتضای آن را داشت که آیت الله خامنه ای نه تنها به عنوان یکی از بلند پایگان نظام بلکه به مثابه شخصیتی که از ابتدای پیروزی انقلاب تمام هم و غم خود را مصروف بیان حقایق و روشنگری اذهان کرده و بویژه قشر جوان و دانشجو را در میان امواج سهمگین دروغ و تهمت و شایعه و شبهه، دلیل و راهنما بوده و حقه و کینه منافقین و معاندین را به جان خریده بود از حضور در اجتماعات اجتناب ورزد و در انتظار بماند تا امواج بلا فرو نشیند، اما او چنین نکرد چرا که مرد روزهای سخت بود.

از همان سال های آغازین نهضت امام خمینی که گام در این راه پرخطر گذارد، از خدای خود ایمان وعلم و اراده ای را خواسته بود که او را تا پایان این راه به پیش برد و استجابت این درخواست او را در زندان و زیر شکنجه و یا در تبعید و فشار، استقامت وتوانایی بخشید و حلقه ای از جوانان پرشور و مومن و آگاه را پیرامون او گرد آورد.آنگاه با آغاز حرکت انقلابی مردم علیه ظلم و استبداد پهلوی و استعمار و چپاولگری آمریکا، آیت الله خامنه ای به همراه جمعی از یاران و همراهان خویش، کانون انقلاب را در مشهد و خراسان تشکیل داد و در تمامی آن روزهای پرالتهاب و خطر خیز، هیچ گاه صف نخست مبارزه را ترک نکرد تا آن هنگام که نصرت خداوند فرا رسید و حق باطل را کنار زد.

پیام امام خطاب به آیت الله خامنه ای

پس از اعلام خبر ترور آیت‏الله خامنه‏ای که نمایندگی امام(ره) در شورای عالی دفاع و امامت جمعه تهران را برعهده داشت، حضرت امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب، پیامی خطاب به ایشان صادر کردند، ایشان در بخش هایی از این پیام آوردند: «اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم(ص) و خاندان حسین بن علی(ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می‏باشید، میزان تفکرسیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیون‏ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‏ دار نمودند. اینان آن قدر از بینش سیاسی بی‏نصیبند که بی‏ درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین ‏انداز است. اینان در عمل غیرانسانی به جای برانگیختن رعب، عزم میلیون‏ها مسلمان را مصمم‏ تر و صفوف آنان را فشرده ‏تر نمودند. آیا با این اعمال وحشیانه و جرایم ناشیانه وقت آن نرسیده است که جوانان عزیز فریب‏ خورده از دام خیانت اینان رها شوند و پدران و مادران، جوانان عزیز خود را فدای امیال جنایتکاران نکنند و آنان را از شرکت در جنایات آنان برحذر دارند؟ آیا نمی‏دانند که دست زدن به این جنایات، جوانان آنان را به تباهی کشیده و جان آنان به دنبال خودخواهی مشتی تبهکار از دست می رود؟ من به شما خامنه‏ ای عزیز، تبریک می‏گویم که در جبهه ‏های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.»

آیت‏ الله خامنه ‏ای نیز در پاسخ به پیام محبت ‏آمیز امام خمینی(ره)، با صدور پیامی اظهار داشتند: «بعد از چهار روز که از این حادثه بر من می ‏گذرد به فضل الهی و به کمک و تلاش بی‏ دریغ کارکنان عزیز این بیمارستان خودم را در وضع بسیار مناسب و خوبی می‏بینم. هر وقت به یاد این می‏افتم که این حادثه موجب شده امام عظیم‏ الشان ما اظهار لطف کنند و در پیام شان اظهار دلسوزی بکنند و ملت بزرگ و قهرمان ما دست به دعا بردارد و دعا کنند در خودم احساس شرمندگی می‏کنم. در راه انجام وظیفه این گونه حوادث ، حوادثی نیست که این‏همه لطف و محبت و بزرگواری را چه از سوی امام، چه از سوی امت و همچنین از سوی کارکنان، کارمندان این واحدهای پزشکی که واقعا شب و روز را در این کار گذاشته اند، این همه اظهار شد…. من بدین وسیله از همین جا عرض سلام و ارادت بی ‏پایان خودم را خدمت امام امت اعلام می‏کنم و به ایشان عرض می‏کنم که در مقابل حوادث این چنین ما هیچ انتظار نداریم و توقعی نداریم که کمترین رنجشی به خاطر ایشان بنشیند. ما معتقدیم که «سر خم می سلامت، شکند اگر سبویی،…»

در آن مقطع آیت ‏الله بهشتی رییس دیوان عالی کشور، محمد‏علی رجایی، نخست ‏وزیر، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای انقلابی و ‏آقای منتظری در پیام ‏های جداگانه ضمن محکوم ‏کردن سوء قصد به جان آیت ‏الله خامنه ‏ای منافقین مسوول این اقدام برشمردند.

عمل به پیمان با خدا براى تحقق آرمان‏هاى انقلاب‏

نقش ‏آفرینى حضرت آیت الله خامنه ‏اى در جایگاه ریاست جمهورى در دهه اول انقلاب و دیگر مسؤولیت‏ هایى که اشاره رفت سبب گردید که امام راحل عظیم ‏الشأن بارها با تعابیر بلند و رسا از ایشان تجلیل کرده و از تعابیرى نظیر، یکى از بازوان پرتوان جمهورى اسلامى، ازجمله افراد نادرى که چون خورشید روشنى مى ‏بخشد، متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام، عالم به دین و سیاست، سرمایه انقلاب و… الحق شایسته رهبرى و… براى توصیف ایشان استفاده کنند و همین گزاره ‏ها و البته تجربه موفق ایشان در جایگاه ریاست جمهورى و در جنگ ازجمله عواملى بود که خبرگان رهبرى را به انتخاب ایشان براى رهبرى نظام اسلامى بعد از حضرت امام(ره) هدایت کرد.

حضرت آیت ‏الله خامنه ‏اى از همان آغاز و پس از انتخاب به ‏عنوان رهبر نظام اسلامى بر عهد و عزم خود در ادامه راه و مسیر امام و احیاى ارزش‏هاى انقلابى و اسلامى و اعتلاى نظام اسلامى تأکید نمودند که کارنامه سى ساله ایشان از زعامت امت اسلامى گواهى صادقى بر این عزم است. ایشان در یکى از اولین بیاناتشان در جمع مردمى که دست بیعت به ‏سوى ایشان دراز کرده بودند یادآور شدند: ما با خدا پیمان بسته ‏ایم، راه امام خمینى را که راه اسلام و قرآن و راه عزت مسلمین است را دنبال کنیم و از هیچ یک از آرمان‏هایى که به وسیله امام ترسیم شده، چشم‏پوشى نخواهیم کرد، آرمان‏ هایى چون پیگیرى سیاست نه شرقى، نه غربى، حمایت از مستضعفان و محرومان، وحدت و همبستگى دنیاى اسلامى، وفادارى به اصل ولایت فقیه، استقلال و خودکفایى کشور، حرکت به سمت استعدادهاى جوشان داخلى و ساختن جوانان و اصل شمردن مسأله فلسطین تحولات سى ساله گذشته کشور، ارتقاء جایگاه نظام اسلامى، اقتدار دفاعى ایران، گسترش نفوذ انقلاب اسلامى، پیشرفت‏ هاى علمى، هسته ‏اى، صیانت کشور از تهدیدات و جنگ‏ هاى طراحى شده، علیه ایران در عین حفظ عزت و کرامت نظام اسلامى تنها بخشى از کارنامه نظام اسلامى در این دوران است و این در حالى است که در همین دوران دشمنان نظام اسلامى در عین تحمیل فلج ‏کننده ‏ترین تحریم‏ ها علیه ایران، از همه ظرفیت‏ هاى ممکن براى انحراف انقلاب از مسیر خود بهره گرفته و با همکارى عوامل داخلى فتنه هایى نظیر فته تیر ۷۸ و خرداد ۸۸ را بر نظام اسلامى تحمیل کردند.

تسلط و احاطه بى‏ نظیر معظم‏له بر امورى چون مسائل نظامى، نقاط قوت و فرصت‏ هاى نظام اسلامى، شناخت آسیب ‏ها و تهدیدات نظام اسلامى، نیازهاى نسل جوان، مطالبات و نیازهاى دانشگاه ‏ها، با بسته‏ هاى حوزه ‏هاى علمیه، شناخت دغدغه‏ هاى نیروهاى انقلاب، درک شایسته از بایسته‏ هاى انقلاب و نظام اسلامى، سبب گردیده است که حتى بدخواهان نیز از این همه وسعت و جامعیت و احاطه ایشان بر مسائل، ناخواسته لب به تمجید و تجلیل از ایشان بگشایند.

شاخص‏ ها

رمز این موفقیت را در چند شاخص رفتارى مى‏ توان دید که در حضرت امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى مشترک بوده و حفظ و تداوم حرکت انقلاب و اعتلاى نظام اسلامى منوط به استمرار آن است، این شاخص‏ ها عبارتند از:

۱.  برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان نظام اسلامى و عدم انفعال در برابر جبهه مشترک دشمنان نظام‏

۲. پرهیز از هیجان‏ زدگى ناشى از احساسات و خالى از عقلانیت‏

۳. رعایت اولویت‏ هاى تمرکز بر موضوعات اصلى نظام‏

۴. اعتماد به توانایى مردم و به‏ ویژه نوجوانان و خوش‏بینى به ملت ایران‏

۵. بى‏ اعتمادى و بدبینى به دشمن‏

۶. اهتمام به همبستگى و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دودستگى و دوقطبى‏ سازى میان مردم‏

۷. ایمان کامل به نصرت الهى‏

انتهای پیام /

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب