پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

3:22:56 - چهارشنبه 20 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پایان مناقشه حمله به سوریه
به گزارش ” صبح رابر”دولت فرانسه طرح قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز ( ۱۹ شهریور) ارائه داد که فرانسه می گوید از حمایت چین و ایران برخوردار است.  براساس این پیش نویس قطعنامه قرار است که کلیه سلاحهای شیمیایی سوریه به خارج از این کشور انتقال یابد. در همین حال […]

به گزارش ” صبح رابر”دولت فرانسه طرح قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز ( ۱۹ شهریور) ارائه داد که فرانسه می گوید از حمایت چین و ایران برخوردار است.

 براساس این پیش نویس قطعنامه قرار است که کلیه سلاحهای شیمیایی سوریه به خارج از این کشور انتقال یابد.

در همین حال آقای لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می گوید که دولت فرانسه که یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است فرآیند تائید این پیش نویس قطعنامه را از امروز شروع کرده است.

این قطعنامه حمله شیمیایی ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ را محکوم می کند که در آن دولت سوریه هرگونه دست داشتن در این حمله را انکار می کند و از دولت سوریه می خواهد که شفافیت کامل داشته باشد و درباره برنامه سلاح شیمیایی خود توضیحات کامل ارائه نماید و همچنین یک نظارت بین المللی برای از کار انداختن سلاح های شیمیایی راه اندازی شود.

براساس این گزارش همچنین در پیش نویس این قطعنامه درخواست شده است که عاملین حمله شیمیایی ۲۱ آگوست را مشخص نمایند و مسئولین آنرا شناسایی کنند آقای فابیوس در ادامه می گوید که او امیدوار است که این قطعنامه توسط کشورهای دیگر در سازمان ملل متحد وتو شود.

فابیوس لوران ، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه گفت که کشورش به عنوان عضو دائم شورای امنیت ۱۵ کشوری سازمان ملل، روند بررسی قطعنامه ای را در مورد حملۀ شیمیایی سوریه آغاز می کند.

وایرسرویس، از قول فابیوس اعلام کرد “این قطعنامه حمله  ۲۱ اوت را، که اسد مسئولیت آن را نپذیرفته محکوم می کند، و خواستار ان خواهد شد که سوریه برنامه سلاح های شیمیایی خود را ” بطورکامل افشا کند”.

اسوشیتدپرس هم اعلام کرده:  این اقدام همچنین شامل انجام بازرسی بین المللی و کنترل فرآیند تخلیه و تفکیک این نوع سلاح ها بوده ، و نقض این قطعنامه “عواقبی بسیار جدی” در بر خواهد داشت. این قطعنامه همچنین در صدد خواهد بود تا هرچه سریع تر عامران و عاملان حملۀ شیمیایی ۲۱ اوت را به دادگاه بکشاند.

فابیوس گفته که وی امیدوار است این قطعنامه توسط دیگر اعضای دائم شورای امنیت متوقف نشود – اشارۀ او به تلاش های پیشین دولت های غربی در سوریه است که توسط توسط روسیه و چین وتو شد.

با وجود این کشورها ، چین در تلاش است تا نشان دهد که در جنگ بیست و یکی دو سالۀ سوریه موضع خاصی ندارد و خواستار تحقیقات کامل و بی طرفانۀ سازمان ملل متحد در مورد حملۀ ۲۱ اوت است و تاکید کرده که هر کسی از سلاح های شیمیایی استفاده کند باید پاسخگو باشد.

منبع:بولتن

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب