پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:07:18 - چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بررسی راه‌کارهای تحقق شعار امسال
به گزارش “صبح رابر”خلق حماسه اقتصادی با حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی سال جدید از راه رسید و نام گذاری امسال به عنوان «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از جانب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که همانند چندین سال گذشته می‌بایست مسائل اقتصادی همچنان در اولویت برنامه‌ها […]

به گزارش “صبح رابر”خلق حماسه اقتصادی با حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی
سال جدید از راه رسید و نام گذاری امسال به عنوان «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از جانب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که همانند چندین سال گذشته می‌بایست مسائل اقتصادی همچنان در اولویت برنامه‌ها و سیاست‌های مسئولان نظام قرار ‌گیرد.
طبیعتاً علت این نام‌گذاری معطوف به شرایط و تحولات اقتصادی و سیاسی کشور در سال پیش روست، با این وجود شاید بتوان گفت عنوان انتخاب شده برای سال ۱۳۹۲ (در بعد اقتصادی) مجموعه رویکردهای اقتصادی سال‌های اخیر را به صورت توأمان در بر می‌گیرد.
در بررسی نام‌گذاری امسال به نام حماسه اقتصادی می‌بینیم که امسال نیز در تداوم نام‌گذاری سال گذشته که حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی بود انجام گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیام نوروزیشان به این مهم تاکید کردند و فرمودند: «ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، یک مسئله‌ بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمی‌رسد.»
در روزهایی که از سال ۹۲ گذشت کارشناسان و دست‌اندرکاران کشور هر یک از دیدگاه خود به راه‌کارهای تحقق شعار امسال اشـــاره کردند و در این میان تــداوم توجه به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از جمله مسائلی بود که مورد تاکید بسیاری قرار گرفت و به نوعی اشاره شد که خلق حماسه اقتصادی با حمایت از تولید ملــی، کار و سرمایه ایرانی محقق می‌شود.
***
ایجاد اشتغال، مهم‌ترین خروجی تحقق حماسه اقتصادی
خلق هر حماسه مستلزم فراهم کردن شرایط و زمینه‌های لازم برای نبرد است و برای خلق حماسه‌ اقتصادی نیز می‌بایست زمینه‌ حماسه‌سازی در اقتصاد را فراهم کرد. بدون شک یکی از مهم‌ترین موانع اقتصاد حماسی جهش در تولید ملی و رفع معضلات اقتصادی، همچون بیکاری و تورم است.
مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که نام‌گذاری حماسه اقتصادی در تداوم نام‌گذاری‌های چند سال قبل مقام معظم رهبری در تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، جهاد اقتصادی، همت مضاعف، کار مضاعف و اصلاح الگوی مصرف است.
مهم‌ترین خروجی تحقق حماسه اقتصادی در سال ۹۲ را ایجاد اشتغال، تأمین معیشت مردم و بهبود اوضاع اقتصادی کشور می‌داند و تأکید کرد: میدان دادن به مردم برای ورود به عرصه های اقتصادی، ارائه تسهیلات و رفع موانع کسب و کار مهم‌ترین وظایف مسوولان برای تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مهم‌ترین خروجی تحقق حماسه اقتصادی در سال ۹۲، ایجاد اشتغال، تأمین معیشت مردم و بهبود اوضاع اقتصادی کشور است.

گسترش تولید و ایجاد اشتغال لازمه‌ تحقق حماسه اقتصادی
یک اقتصاددان نیز گسترش تولید، ایجاد اشتغال و محو عناصر مخرب در جامعه را از لازمه‌های تحقق حماسه اقتصادی بیان می‌کند.
دکتر علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مشارکت آحاد مردم و مسوولین در استقرار اقتصادی پویا، مقاومتی و همراه با افزایش تولید می‌تواند اقتصاد را به ثبات و تعادل برساند، معتقد است که بـرای تحقق حماسه اقتصادی در سال ۹۲ نیــــازمند به‌کارگیری مدیران صادق، کارآمد، برنامه‌ریز و متعهد به نظام هستیم.
پورفرج تاکید کرد: باید نگاه یارانه‌ای دولت به نگاه حمایت از تولید تغییر کند و از طریق به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی بیکار، تولیدکننده و مصرف کننده مورد حمایت قرار گیرد.
به گفته وی، دولت باید سیستم اعتباری بانک‌ها را در راستای تولید، هماهنگ و مدیریت کند به عبارتی در مقابل تسهیلاتی که به سیستم تولیدی ارائه می‌کند مطالبه تولید بیشتری داشته باشد.

شعار سال جدید در ادامه موضوع سال گذشته یعنی توجه به اقتصاد و تولید است
محمود اسلامیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز این مورد را مطرح می‌کند که ای کاش دستگاه‌های اجرایی کشور و حتی تشکل‌های اقتصادی گزارشی از اقدامات خود حول محور سال گذشته ارائه می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه شعار سال جدید در بخشی ادامه موضوع سال گذشته، و آن توجه به اقتصاد و تولید است ادامه داد: ایجاد اشتغال و تأمین معیشت حداقل برای یک جامعه، حق جدی مردمان آن کشور است.
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: وظیفه اصلی دولت‌ها، ایجاد اجماع حول موضوع اشتغال و معیشت است. باید اولویت مهم مسوولان جهت دادن به اهداف و برنامه‌ها حول محورهای مذکور باشد.

برنامه‌ریزی‌های بودجه باید بر اساس افزایش توانمندی‌های تولیدی باشد
ابراهیم آقامحمدی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث اشتغال و معیشت مردم از آسیب‌هایی است که مانع تحقق شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی می‌شود اعتقاد دارد شعار امسال و سال گذشته از هم جدا نیستند، مقام معظم رهبری برای رفع نواقص و کمبودها در شعار سال گذشته شعار امسال را انتخاب کردند ان‌شاء‌الله که با این نام‌گذاری کمبودها از بین برود.
وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در سال حماسه اقتصادی باید هم مردم و هم مسئولان به بحث قانون بودجه توجه کنند و برنامه‌ریزی‌ها برای بودجه بر اساس ملاک‌های تولید ملی، ایجاد امکانات و افزایش توانمندی‌های تولیدی، کاهش واردات و کاهش تکیه درآمد حاصل از نفت باشد، در واقع باید با برنامه عملیاتی مناسب برای تعیین کردن جدیت و مسئولیت‌پذیری مسئولان اهداف مهمی چون صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جلوگیری از اسراف و تبذیر که چه در قانون و چه در فرهنگ دینی، اسلامی و قرآنی بر آن تأکید شده است هم توسط مسئولان و هم توسط مردم صورت بگیرد.

چگونه می‌توان اهداف حماسه اقتصادی را تحقق بخشید؟
با توجه به مطالب مطرح شده این سوال مطرح می‌شود که در شرایط فعلی چگونه می‌توان اهداف حماسه اقتصادی را تحقق بخشید؟ زیرا همان‌گونه که علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند :به طور قطع، حماسه انجام کاری غیر معمول است که به اراده و عزمی غیرمعمول نیز نیاز دارد.
در پاسخ به این سوال می‌توان به سخنان نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی اشاره کرد که اعتقاد دارد: امسال هر مدیر، صنعتگرو معدن کاری که بتواند اشتغال موجود را حفظ و به آن بیفزاید حماسه آفرین خواهد بود، ضمن اینکه فتح بازارهای جدید نیز حماسه به شمار می‌رود.
از سویی دیگر همان‌گونه که بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی بیان می‌کنند: تحقق حماسه اقتصادی بدون توجه به تولید غیرممکن است و بدون شک تبلور حماسه‌ اقتصادی را می‌توان در وضعیت تولید ملی یک کشور به راحتی مورد ارزیابی قرار داد. زیرا تولید ملی به مثابه‌ یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشرفت و رفاه کشورها، می‌تواند شاخص شفاف و خدشه‌ناپذیری برای ارزیابی، تحقق یا عدم تحقق حمـــاسه، به معنی حرکت و تحول عظیم در اقتصاد باشد.
چنانچه تولید داخلی یک کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌ تولید و نبودن بستر مناسب جهت فعالیت تولیدی و مولد، در وضعیت رکود و نیمه‌تعطیل باشد و به خاطر سیاست‌های غلط پولی و مالی، بازار کشور مملو از کالاهای وارداتی خارجی و عمدتاً بی‌کیفیت باشد، طبیعتاً نرخ بیکاری روندی صعودی را طی می‌کند و هیچ گاه نمی‌توان مدعی حرکت در راستای خلق حماسه در اقتصاد بود.
اما در طرف مقابل چنانچه به دلیل اتخاذ برنامه‌های حمایتی مناسب، از قبیل انواع مشوق‌های تولیدی و صادراتی، معافیت‌های مالیاتی، سودآور کردن بخش تولید جهت سرمایه‌گذاری و دسترسی آسان به نهاده‌های تولید، از جمله مواد اولیه، بخش تولید ملی رونق بگیرد، شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی خواهیم بود که نتیجه آن افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری خواهد بود که یکی از راه‌های تحقق حماسه اقتصادی است.
در پایان باید مجدداً به این موضوع تاکید شود که امسال می‌بایست تمام هدف گذاری‌های سال‌های گذشته از جمله حمایت از تولید ملی‌، کار و سرمایه ایرانی به صورت تکامل یافته تر و حماسی انجام شود و در واقع موضوع و مفهوم نام‌گذاری سال ۹۱ نه تنها پایان نیافته بلکه به شکل زیباتر و ملموس‌تری در نام‌گذاری امسال متبلور شده و مستتر است.
منبع :ایستا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب