پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:09:15 - پنجشنبه 28 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برداشت گردو در شهرستان رابر
برداشت گردو در شهرستان رابر از پانزدهم شهریور ماه شروع شد و تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

به گزارش ” صبح رابر ” برداشت گردو در شهرستان و بعضی از روستاهای  تمام شده است ودر  بعضی از مناطق مثل هنزاء و بندر هنزاء وروستای  ننو ده یوان  در حال برداشت می باشند . و روش سنتی برداشت محصول گردوبه این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه میزنند.که باعث تکیده شدن گردوها میشود این روش علاوه بر زحمت زیاد ووقت گیر بودن آن باعث صدمه به درخت گردو میشود وثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین میبرد.از آنجایی که ارتفاع درخت گردو زیاد است . اصولی کاشت و برداشت گردو انجام نمی شود برای برداشت عدم  ماشین مکانیزه واصولی وجود ندارد و مردم مجبورند که   فردی را بالای  درخت گردو  بفرستند و با چوب به شاخه های درخت ضربه بزنند و این کار ممکن است جان انسان  به خطر بیفتد  .

محصول گردو در مناطقی که هوای سرد دارد ، گردوی آن منطقه مناسب تر است و مغز آن گردو سفیدتر و کاغذی است.

با اشاره به این که شهرستان رابر یکی از مناطق گردو خیز است  از لحاظ تولید گردو، رتبه‌ی اول استان را دارد.و گردو رابر شهرت جهانی دارد همچون نگینی  می ماند بی نام و نشان ، بخشی از گردوی تولیدی در شهرستان رابر، به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس صادر می‌شود. و نکته اینکه گردوی رابر بدون بسته بندی فروخته می شود .

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به شرایط آب و هوایی رابر گفت: شرایط اقلیمی سازگار و مناسب موجب شده که مغز گردو در این شهرستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: تولید گردو در رابر در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شش هزار تن افزایش داشته است.
ذوالعلی بیان کرد : سطح زیر کشت گردو در شهرستان رابر را ۷۵۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت، ۶۱۰۰ هکتار مثمر و ۱۴۰۰ هکتار غیرمثمر است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال از این میزان سطح زیر کشت، در مجموع ۱۴ هزار تن محصول گردو برداشت شود.

و  فرزانه درتاج  تولید کننده گردو در شهرستان رابر در خصوص این محصول می گوید: رابریکی  از جمله مراکز اصلی تولید محصول گردو است. اما عدم وجود کارخانه های فراوری با توجه به ظرفیت تولید و واردات بی سابقه گردو اماخشکسالی و  شیوع بیماری کرم خراط و  خشک شدن برگهای و شاخه های گردو و عدم حمایت از کشاورزان هر سال میزان تولید را کاهش می دهد.  ولی تا کنون هیچ  جایگاه ومرجع  خاصی  در شهرستان نیست که گردو را بخرد  و همین باعث سوء استفاده دلالان شده است .

 

آقای زارع منصوری کارشناس باغ و زراعت گفت :کیفیت محصول گردو در مناطقی که ارتفاعاتشان بیشتر باشد مرغوب تر است . و به خاطربرداشت زود هنگام گردو  ، مغز گردو آب خودش را از دست می دهد .و همین که یک نفر برداشت گردو را شروع کرد چون دلالان می خرند برداشت گردو را زود آغاز می کنند .

آقای زارع منصوری   برای موغوبت بهتر محصول گردو  در ماههای  بهمن و اسفند از کود میکرو استفاده بشود و در زمانی که مغز گردو کوچک است از کود های سر پاش استفاده شود .

وی بیان کرد : آفات و بیماری جز خسارت  بیمه کشاورزی محسوب نمی شود و عوامل طبیعی مثل سرماو تگرگ از عوامل بیمه کشاورزی است .

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب