پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:51:40 - دوشنبه 26 آذر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط به صرف چای و شیرینی!/ ۵ جلسه در ۹ ماه؛ ماحصل عملکرد مهمترین ستاد مبارزه با فساد اقتصادی
ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال جاری با وجود پرکاری مفسدان اقتصادی در سال جاری تنها ۵ جلسه تا آذرماه برگزار کرده است.

به گزارش”صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی بخصوص در سالی که اقتصاد کشور دچار تلاطم‌های شدید شد یکی از مهمترین‌ راهکارها برای برون رفت از مشکلات بود. این جلسات به طور کاملا معدود در سال جاری برگزار شد. ۹ ماه از سال گذشته است اما جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها ۵ مرتبه برگزارش شده است.

جلسه سی و هشتم این ستاد در روز سه شنبه ۲۹ خردادماه سال جاری برگزار شد و جلسه چهل دوم این ستاد که جمعا ۵ جلسه در طول سال تا به اینجا انجام شده در دوشنبه ۱۲ آذرماه با ریاست «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است.

بنابر اساسنامه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسات این ستاد باید هر دو هفته یکبار به صورت منظم تشکیل گردد؛ درحالی که مفاسد مختلفی در کشور وجود دارد اما در سال جاری این جلسات با بی نظمی و به طور معدود برگزار می‌شود.

جهانگیری: باید روزنه‌های فسادزا شناسایی و مسدود شود

جهانگیری در این جلسه از رایج شدن پدیده زمین خواری و همچنین لزوم مقابله با پولشویی از مبادی بانک مرکزی سخن گفت. جهانگیری درحالی از شیوع پدیده زمین خواری سخن گفته است که در این حوزه کار به کوه خواری هم کشیده است. چندی پیش بود که تصاویری از ویلاسازی در دل کوه‌های «آهار» و با شکاف آن در منطقه «اوشان» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیار جنجال آمیز شد.

ساخت ویلای غول پیکر و مجلل «اوشان» در حالی به مرکز توجه شبکه های اجتماعی تبدیل شد که تصرف اراضی ملکی با سند مالکیت و جواز ساخت صورت گرفته است. سئوال اساسی در روند زمین خواری این است که چطور افراد به این کار مبادرت می ورزند. این درحالی است که درحالت عادی هر فردی برای ساخت و ساز بایستی حتما جواز ساخت داشته باشد و به طور مکرر باید پاسخگوی ماموران شهرداری باشد اما در زمین خواری های گسترده مانند ماجرای ویلاسازی در دامنه کوه در منطقه تفریحی اوشان با جواز این کار انجام شده است. جالب اینجاست که فساد اداری بیشتر از اقدامات غیرقانونی در این زمینه صورت گرفته است.

در این جلسه جهانگیری با تاکید بر مقابله با بنیان های فساد گفت: «باید روزنه های فسادزا در کشور که موجب پولشویی و دیگر تخلفات می شود، شناسایی و مسدود شود تا از اخلال در بازار ارز توسط سفته بازان و دلالان ممانعت به عمل آید.»

در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، وزرای دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس کل دیوان محاسبات، دادستان عمومی و انقلاب تهران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رییس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و نمایندگان وزارت اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات سپاه و نمایندگان مجلس عضو ستاد نیز حضور داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی در راستای موضوع زمین خواری با اشاره به تدوین پیش نویس ایجاد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، گفت: «با ایجاد این سامانه از بسیاری از تخلفات نظیر زمین خواری، جعل مجوزها و استعلامات، وقوع تبانی و ارتشاء بین متقاضی و کارشناسان سازمان ها و سواستفاده متخلفین به دلیل تعدد سازمان های متولی حوزه زمین جلوگیری خواهد شد و استعلامات و مجوزها و همه فرایندهای مرتبط با امور زمین به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه اینترنتی واحد و بصورت متمرکز صورت خواهد گرفت.»

شفاف سازی اقتصادی راه مقابله با فساد

« کاظم پالیزدار» ۱۷ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهر کرد درباره راه مقابله با فساد گفت: « امروزه به واسطه بیشتر شدن فضای اطلاع رسانی، فساد اقتصادی بیشتر است. اکنون منکر فساد اقتصادی در کشور نیستیم و این شرایط در خور شأن یک جامعه اسلامی نیست و باید اصلاح شود، اما فساد اقتصادی به این میزانی که در رسانه‌ها شنیده می‌شود، نیست و شرایط کمی متفاوت است به نحوی که فسادهای بزرگتری هستند که به گوش مردم عادی نمی‌رسد و باید اطلاع رسانی و شفاف سازی شوند.»

این درحالی است که مشاور معاون اول رئیس جمهوری  در همان روز بدون ذکر نام مفسد اقتصادی گفت: «بخش عمده ای از معوقات بانکی یکی از ابر بدهکاران پس گرفته شده است.»

پالیزدار: در مبارزه با فساد بستگان با هیچ مسئولی رودربایستی نداریم

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: «در امر مبارزه با فساد بستگان با هیچ مدیر و مسؤولی رودربایستی نداریم و شاهد بودیم که چندین معاون وزیر و مدیران استانی در ماه‌های اخیر که متهم به فساد اقتصادی بودند دستگیر و از کار برکنار شدند.»

درحالی معاون جهانگیری از مبارزه با فساد بستگان مسئولان سخن گفته است که در همین زمینه اخبار متعددی از فساد برخی از نزدیکان مسئولان دولتی به گوش می رسد که نشان می دهد بدون هیچ برخوردی این افراد در حال تردد در گلوگاه‌های اقتصادی کشور هستند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب