پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:16:31 - شنبه 30 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حضور روحانی در نیویورک، بزرگترین فرصت در عرصه سیاست خارجی را برای اوباما
یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر نگرانی اسرائیل،‌ عربستان و امارات از توافق ایران و آمریکا نوشت: حضور روحانی در نیویورک، بزرگترین فرصت در عرصه سیاست خارجی را برای اوباما فراهم می‌کند. به گزارش ” صبح رابر ”  روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به قلم «دیوید ایگناتیوس» به موضوع فرصت‌ها و خطرات در قبال […]

یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر نگرانی اسرائیل،‌ عربستان و امارات از توافق ایران و آمریکا نوشت: حضور روحانی در نیویورک، بزرگترین فرصت در عرصه سیاست خارجی را برای اوباما فراهم می‌کند.

به گزارش ” صبح رابر ”  روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به قلم «دیوید ایگناتیوس» به موضوع فرصت‌ها و خطرات در قبال ایران پرداخته و نوشته است که هفته آینده و همزمان با ورود «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به نیویورک، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با بزرگترین فرصت در عرصه سیاست خارجی و در عین حال خطر در دوره ریاست خود روبرو خواهد شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه ایران از کانال های مختلف آمادگی خود را برای گفت و گو درباره یک چارچوب گسترده امنیتی با آمریکا ابراز کرده، آمده است که این چارچوب امنیتی جامع عمیقا منجر به نگرانی مهره های منطقه ای در اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که نگران قربانی شدن منافع خود به واسطه سلطه مشترک آمریکا و ایران هستند، شده است.

واشنگتن پست در ادامه به بررسی روش ارزیابی کاخ سفید از مانورهای دیپلماتیک همزمان با شروع سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه هفته جاری پرداخته شده است که در ادامه به صورت مختصر ارائه می گردد؛

– مقامات آمریکایی، دکتر روحانی را در مقایسه با «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور سابق ایران، رهبری قاطع تر و میانه رو تر می دانند.

– روحانی نشان داده است که به معامله هسته ای علاقه مند است؛ روحانی به نامه محرمانه اوباما که در آن بر مذاکرات دو جانبه میان آمریکا و ایران تاکید شده بود، با به شیوه ای مطلوب پاسخ داد و در مصاحبه روز چهارشنبه خود با شبکه خبری «ان بی سی»، پیام ذکر شده در این نامه را «مثبت و سازنده» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی منتظر هستند تا ببینند که روحانی تا کجا پیش می رود. این مقامات می خواهند شاهد انعطاف بیشتر روحانی درباره موضوعاتی از قبیل پادمان ها و بازرسی ها (در زمینه فعالیت های هسته ای ایران) باشند؛ آنها بیشتر تمایل دارند که شاهد محدودیت در ذخایر اورانیوم ۲۰درصد غنی شده ایران و شاید حفظ سقف تولیدات جدید اورانیوم ایران تا حد غنای ۵ درصد باشند.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی می خواهند شاهد انعطاف بیشتر ایران و بسته شدن تاسیسات بزرگ زیر زمینی فردو در خارج از قم باشند و ایران نیز در عوض صراحتا خواستار این است که حقوقش در زمینه غنی سازی اورانیوم مورد پذیرش قرار بگیرد و این همان چیزی است که اسرائیل مخالف آن است.

– کاخ سفید تصمیم روحانی برای تعیین «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به عنوان مذاکره کننده ارشد در گفت‌وگوهای هسته ای با ۱+۵ را فرصت تلقی می کند؛ ظریف، که سفیر سابق ایران در سازمان ملل است، بعد از سفر روحانی به نیویورک، یک هفته دیگر در نیویورک می ماند و این احتمال وجود دارد که مقامات آمریکایی روابط مقدماتی و محرمانه خود با ظریف را در این دوره آغاز کنند.

این در حالیست که مقامات مربوطه هشدار داده اند که هرگونه توافق هسته ای با ایران باید توسط گروه ۱+۵ نیز تائید شود زیرا این توافق نیازمند نظارت بین المللی است.

– ضروری ترین موضوع در این بین سوریه و نقش احتمالی ایران در کنفرانس ژنو به منظور مذاکره درباره گذار سیاسی در سوریه است؛ مقامات آمریکایی از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه ایران هر کسی را که مردم سوریه به عنوان رئیس جمهور انتخاب کند می پذیرد، استقبال کرده اند و منتظر هستند تا مدارکی که دال بر حمایت واقعی ایران از گذار سیاسی از دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است را ببینند.

در ادامه این گزارش آمده است که اوباما و تیم سیاست خارجی او به فرصت به وجود آمده برای پیشرفت در مذاکرات با ایران بعد از ۳۴ سال امیدوار هستند و یکی از بزرگ ترین مزایای پیشرفت در مذاکرات با ایران این است که یک چارچوب امنیتی جدید احتمالا وقوع یک جنگ فرقه ای در عراق، سوریه، لبنان و بحرین را مهار می کند.

واشنگتن پست در انتهای این گزارش نوشته است که برای اوباما که فاقد یک اجماع دو حزبی در عرصه سیاست خارجی است، چنین اقداماتی گام های عظیم تلقی می شود.

منبع:فارس

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب