به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالیکه FATF ابزار اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در دوران تحریم محسوب می شود، یکی از حامیان FATF با تاکید بر ابدی نبودن تحریمها خواستار تصویب لوایح باقیمانده در شرایط فعلی شده است.
سید کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگویی با خبرآنلاین ادعاهایی را پیرامون روابط ایران با FATF مطرح کرده است که نشان می دهد همچنان امید به طرف غربی و کشورهای دیگر در طیفی از مسئولان ادامه داشته و هنوز راه حل ها را خارج از کشور میبینند.
چشم انداز ایران برای عضویت در FATF نباید شرایط تحریمی کنونی باشد
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تاکید بر ابدی نبودن تحریمها میگوید: «استناد برخی برای توضیح بی اثری عضویت در اف ای تی اف، شرایط تحریمی کنونی است در حالی که قرار نیست ایران تا ابد در شرایط تحریم باقی بماند و لازم است چشم انداز وسیع تری در دستور کار سیاستگذار و تصمیم گیر در این حوزه قرار گیرد.»
در وهله اول معاون اسبق ارزی بانک مرکزی به طور ضمنی به بی فایده بودن تعاملات با FATF در دوران تحریم اذعان کرده است. اما سوالی که باید از ایشان پرسید این است که: « آیا با استناد به ابدی نبودن تحریم ها میتوان در شرایط تحریمی کنونی چنین نسخه ای را برای تعامل ایران با FATF پیچید»؟
واقعیت این است هر کشوری بر اساس منافع خودش در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی تصمیم میگیرد. در حال حاضر شواهد و اسناد قابل اعتنایی وجود دارد که نشان میدهد اجرای کامل استانداردهایFATF در دوران تحریم بر خلاف منافع ملی ماست و میتواند آسیبهای جدیای را به پیکره اقتصاد کشور وارد کند، چرا که ابزار اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران ( وزارت خزانه داری) برای پیشبرد اهداف آمریکاست. لذا با عنایت به شرایط کنونی سخن گفتن از اینکه استانداردهای FATF را اجرا کنیم چون برای دوران پساتحریم به آن نیاز داریم، نشان دهنده فهم نادرست حامیان FATF از مناسبات بین المللی است.
آقای سید علی و سایر حامیان FATF باید به این نکته توجه کنند که هر وقت تحریمها به صورت کامل لغو شد و تضمین عملی از دشمن برای بازنگرداندن تحریمها گرفته شد، میتوان از FATF سخن به میان آورد، اما واقعیت این است که تحریم، یک ابزار راهبردی برای آمریکاست و نمیتوان با خوش خیالی ای که در ماجرای برجام تجربه شد، نسبت به لغو کامل تحریم ها دل بست بنابراین در حال حاضر چشم انداز روشنی نسبت به کنارگذاشتن این سلاح راهبردی از سوی آمریکا پیش روی ما قرار ندارد.
عدم عضویت در FATF نوعی خودتحریمی است!
در ادامه رئیس پیشین صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه عدم عضویت در اف ای تی اف، در حقیقت نوعی خودتحریمی و محروم کردن کشور از داشتن روابط عادی بانکی و مالی با جهان است، میگوید: « هر چند این نهاد تعلیق ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرده است اما حلقه ارتباطات مالی و بانکی ایران، حالا تنگتر از قبل شده است.»
درباره این بخش از اظهارات آقای سید علی باید گفت که اتفاقا اجرای استانداردهای برنامه اقدام FATFعین خودتحریمی است. چرا که با اجرای بندهای ۲۱ و ۳۱ «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران را فراهم می کنند. با توجه به اینکه کارکرد FATFهوشمند سازی تحریمهای آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا میشود. درواقع این اقدام ما منجر به « نقطه زنی تحریمها» و افزایش اثر گذاری تحریمها خواهد شد که عین « خودتحریمی» است.
با تصویب لوایح باقیمانده FATF خوش نیتیمان را نمایش دهیم!
این کارشناس بانکی با بیان اینکه چهارماه زمان خوبی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام با فراغ بال و دقت حداکثری لوایح را بررسی کند، میگوید: « به هر روی تصویب این لایحه تا حدودی حسن نیت ایران و تلاش برای کاهش تنش ها و اتخاذ تصمیمات معقول را به نمایش خواهد گذاشت.»
در پاسخ به این بخش از صحبت های آقای سید علی باید گفت: اولا ایران در تعامل با FATF به اندازه کافی حسن نیت خود را نشان داده است چرا که به اذعان آقای حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه و مسئول پرونده FATF در این وزارتخانه ۳۷ مورد از ۴۱ مورد برنامه اقدام تاکنون اجرا شده است.
ثانیا چرا حامیان FATF فقط به دنبال اثبات خوشنیتی ایران هستند و هیچ گاه خواستار نمایش خوش نیتی از طرف مقابل نیستند. بر اساس رویکرد دیپلماسی فعالانه در توافقات بین المللی باید به صورت گام به گام پیش رفت و متناسب با هر گامی که برداشته میشود، طرف مقابل هم اقدام مقتضی را انجام دهد. اما موافقان FATF همانند ماجرای تلخ برجام صرفا بر تعجیل در اقدامات داخلی اصرار میکنند، بدون آنکه ایران از طرف مقابل اقدام قابل قبولی را دریافت کند.
دیپلماسی منفعلانه ایران در تعامل با FATF
افرادی مانند سید علی و سایر حامیان FATF باید توجه داشته باشند که علیرغم اجرای بیش از ۹۰ درصدی برنامه اقدام از سوی ایران، طرف مقابل نه تنها اقدام مقتضی را تاکنون انجام نداده و بند EDD – شناسایی هویت بصورت تشدید شده – را تعلیق نکرده است، بلکه بند هشتم اقدامات مقابله ای را نیز پیرامون «افزایش نظارت بر شعب بانک ها و موسسات مالی ایرانی مستقر در خارج از کشور» را فعال کرده است.
همچنین FATF در بیانیه عمومی نشست اخیر خود تهدید کرده است که اگر خواسته های FATF تا نشست بعدی (اکتبر ۲۰۱۹) اجرا نشود، بندهای ۲ و ۹ اقدامات مقابله ای – پیرامون درخواست از کشورها برای ایجاد مکانیزمی جهت گزارش دهی از تراکنش های مالی و همچنین برای حسابرسی ها و بازرسی های خارجی درباره گروه های مرتبط با شعبات و شاخه های خارجی مستقر در ایران – را فعال خواهد کرد.
این اقدامات FATF در برابر اجرای بیش از ۹۰ درصدی برنامه اقدام از سوی ایران، نشان دهنده دیپلماسی منفعلانه ایران در تعامل با این نهاد است. جای سوال است که چرا آقای سیدعلی و حامیان FATF هیچ گاه وزارت خارجه را درباره این دیپلماسی منفعلانه و ضعیف مورد مواخذه قرار نمیدهند؟
در پایان بسیار تعجب برانگیز است که این اظهارات را فردی مطرح کرده است که مسئولیت های کلیدی ای در حوزه بانکی برعهده داشته است، اما توجهی به مناسبات دوران تحریم ندارد.
انتهای پیام/