به گزارش “صبح رابر”؛ ماه مبارک ذیالقعده از جمله ماههایقمری است که به دلیل فضائلیکهاین ماه مبارک از آن برخوردار است، مورد توجه عارفان و سالکاندرگاه قرب ربوبیت قرار دارد.
مقام معظم رهبری در خصوص فضائل این ماه میفرمایند:«ماه مبارک ذیقعده، اوّلِ ماههای حرام است؛ یازدهماین ماه ولادت مبارک حضرت ثامنالحجج(ع) و دهه کرامت است؛ روز بیستوسوّماین ماه روز زیارتی مخصوص حضرت ثامنالحجج(ع) است؛ روز بیستوپنجماین ماه روز دحوالارض است که روز بابرکتی است؛ شب نیمه ماه ذیقعده از شبهایمتبرّک سال است کهاعمالی دارد؛ روزهاییکشنبه ماه ذیقعدهایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقایملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم ظاهراً ماه ذیقعده بوده است طبق این نقل و اینروایت حضرت فرمودندکه در روزهای یکشنبه ی این ماه این نماز را یک نمازی بایک خصوصیّتی در مراقبات ایشانذکرمیکنند- انجام بدهید. غرض، ایّام در ماه ذیقعده که اوّل ماههای حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالیمبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینهااستفادهکرد.»
بنابراین توجه به کسب فیض از فضایل و برکاتایام باشکوه رحمت و مغفرت الهیهمچون «دحوالارض» در این ماه بسیاربااهمیت است. این روز مبارک یکی از ایام اربعه سال است که در ۲۵ ماه ذیالقعده الحرام واقع شده و توجه به اعمال و ادعیه وارد شده در خصوص این روز مبارک، مورد تاکید و سفارش بزرگان و اولیای دین است. علاوه بر اینکه تدبر در وقایع این روز مهم از بهترین درس ها و آموزههای معرفتبخش و توحیدی برای مومنان خداجوبویژه نسل جوان است.
دحو الارض؛ روز زمین
«دَحو» را برخی به معنای گسترش زمین از زیرکعبه و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیرکردهاند. به گفته مفسّرین، آیه۳۰سوره نازعات«وَالْاَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحیها؛ و زمین را بعد از آن باغلتانیدن گسترش داد» اشاره به دحوالارض دارد و منظور از آن نیزاین است که در آغاز، تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابی نخستین فراگرفته بود. اینآبها به تدریج در گودالهایزمین جای گرفتند و خشکیها از زیر آب سر برآوردند و روزبهروزگستردهترشدند تا به وضع فعلیدرآمدند و نخستینبرآمدگینیزکهآشکار شد، کعبه بوده است.
از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستیها و بلندیهایاشیبهای تند و غیرقابلسکونت بود، بعدها بارانهایسیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و درههاگستردند، اندکاندک زمینهایِ مسطح و قابلاستفادهبرای زندگی انسان، کشت وزرع پدیدآمد، مجموع این گسترده شدن، «دحوالارض» نامگذاری میشود.
دراین باره در آیه ۳ سوره رعد به بیانی دیگرمیخوانیم:«وَ هُوَ الَّذی مَدَّ الْاَرْضَ؛ و اوست کسی که زمین را گسترش داد». در تفسیراین آیه نیزآمده است: «خداوندزمین را به گونهای گستردکهبرایزندگی انسان و پرورشگیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودالها و سراشیبیهای تند و خطرناک را به وسیلهفرسایشکوهها و تبدیلسنگها به خاکپرکرد و آنها را مسطح و قابلزندگی ساخت؛ درحالیکهچینخوردگیهاینخستین آن، به گونهایبودندکه اجازه زندگی به انسان را نمیدادند».
به این معنا در بیان ائمه اطهار(ع)نیز اشاره شده است. در روایتی امام رضا(ع)میفرماید:«روز بیست و پنجمذیقعده (روز دحوالارض) روز ولادت ابراهیمخلیل(ع) و عیسیمسیح(ع) است و روزی است کهزمین از زیرکعبه گسترده شده است».
دحوالارض؛ فرصتی برای عبادت
۱. کسب معرفت توحیدی باتامل در قدرت حیات بخشی خداوند
روز دَحوُالارض علاوه بر اینکه برای اهل معنی و صاحبان سیر و سلوک، یکی از چهار روز مهم سال (درکنار سه روز دیگریعنی یوم الغدیر، روز میلاد حضرت رسول و روز مبعث) است که روزهاش بسیارسفارش شده و روزی است که رحمت خدا در زمین منتشر گردیده است؛ اما برای اهل تفکر و تأمل در ذات بیکرانالهی، یکی از نشانههایزیبایتوحید و معرفت به قدرت لایزال الهی و فرصتی برای رسیدن به حق الیقین است.
بیگمان دحوالارض، نماد مهرورزی و رحمت پروردگار به بندگان خویش و سرآغازآمادگی و فروتنی کره زمین برای زندگی و سکونت آدمیان بر روی آن بوده است. از اینرهگذرپاس داشت دحوالارض، پاس داشت انبوهی از نعمتهایبیپایانخداستکه به تدریج بر چهره زمین ساخته و پرداخته شده است تا انسانها، باآرامش بر روی این کره خاکی زندگی کنند. از اینرواین روز، روز تنبه و آگاهیدادن به قدرت خلقت و آفرینش و حیاتبخشیخداوند است؛ چراکه در این روز بود که آب به نحوی تنها بستر حیاتی انسان را فراگرفته بود که هیچ موجودی توان حیات و زندگی نداشت و تنها قدرت خداوند بود که باعث شد زمین تولدی دوباره بیابد و آماده زیستن و سکونت شود. چنانکه این ادله توحیدی در آیات سوره مبارکه «نازعات» به صراحت بیان شده است و در این آیات بعد از گسترش زمین و آماده شدن برای زندگی و حیات، سخن از آب و گیاه به میان آورده شده و میفرماید: «خداوند در زمین آب آن را خارج نمود و هم چنین چراگاههایش را»: «أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها». و در پایان نیزمی فرماید همه اینها را برای این انجام داد تا وسیله تمتع و حیات شما و چهارپایان تان باشد:«مَتاعاً لَکمْ وَ لِأَنْعامِکمْ»
این خلقت دوباره زمین نیز از یک سو پاسخی است به منکران و مشرکان که خداوند را انکارنموده و یا قدرت خلقت او را نادیده میگیرند و از سوی دیگرپاسخی است به منکران معاد که حیات ازلی وابدی و خلقت آن را انکارمیکنندچراکه هر انسانی در هر مرحلهای از درک و شعور باشدمیداندک هآفرینش این آسمان بلند و این همه کرات عظیم و کهکشانهای بی انتها، قابل مقایسه باآفرینش انسان نیست، کسی که این قدرت را داشته چگونه از بازگرداندن شما به حیات عاجز است: «لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَکبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ».
به همین دلیل دحوالارض روز عظمت است و خدا بواسطه این صفاتی که به زمین داد به او عظمت داد همچنینا ین روز، روز «اقدم» نیزمیباشدکه بر همه روزهای دیگر بواسطه رحمت الهی پیشی گرفته است.
۲. تامل در جایگاه بیت الله الحرام به عنوان نشانه ای به سوی حقیقت وجودی باریتعالی
نشانه دیگر مهم این روز بر بندگی و اطاعت خداوند، مرکزیتیافتنمکه و بیتاللهالحرام است. چراکه مطابق روایات، اولین نقطهای که از زیر آب سر برآورد، مکان «کعبه» شریف بوده است و خشکیهایزمین از آنجاگسترش پیداکرد. به همیندلیل است که شهر مقدس مکه، «ام القری» نیزنامیدهمیشود. امالقری به معنای مادر آبادیها است و اشاره به مرکزیّت و اصالت شهر مقدس مکه در مقایسهبا شهرها و آبادیهایدیگر است که در آغازآفرینش آسمانها و زمین، رویزمین را آب و یاکف آب گرفته بود و نخستینمحلیکه از زیر آب بیرون آمد محل بیت الحرام بود و خشکیهایزمین از آنجاگسترشپیداکرد. امام صادق(ع)در این باره میفرمایند:«وقتیخداوند اراده کردکهزمین را خلق کند، به بادها دستور داد کهروی آب وزیدندآنگاه موج به وجود آمد و سپس تبدیل به کف شد خداوند آنها را در موضع بیت جمع نمود و کوهی از کف به وجود آمدآنگاه زمین را از زیر آن گسترش داد و این است معنای سخن خداوند: «ان اول بیت وضع للناس».»
به همین دلیل این واقعه و این روز، روز دعوت به حق است و در تعبیررسیده است که «داعی الیکل حق» یعنی روز دعوت به همه حق میباشدچراکه این روز نشانهای است بر عظمت قدرت خالق و حقانیت دعوت او و نیزمحوریت یافتن خانه کعبه به عنوان مرکزی که از آنجا رحمت واسعه خداوند به سوی بندگان گسترده و «کشانده» شده است که اشاره به جایگاه خانه کعبه به عنوان مرکزعبادت و خلقت دوباره زمین، شهر امنیت و پناهگاه لطف و رحمت الهی دارد تا عبد راه و نشان را با عظمت قدرت خلقت معبود گم نکند و باشناخت بهتر و بیشتر او، عبادت را به معنای واقعی و تام آن انجام دهد. چنانکه در دعایی که در مفاتیح الجنان برای این روز مبارک نقل شده و باعبارت «اللّهمّ یاداحِیالْکعبهَ وَ فالِقَ الْحَبَّه…» آغازمیشود، به این معنا و حقیقت اشاره شده است.
۳. روز سیر و سلوک عبادی در مسیرمعرفت
دحوالارض روز ذکر و اجتماع است و ارزش و اهمیت زیادی برای اهل عبادات و سالکان و اهل معنا در مسیررسیدن به عین الیقین و مراتب توحیدی عبادت و سیر و سلوک دارد. توصیههای اهل بیت(ع)درباره پاسداشت روز دحوالارض و رعایت آداب و انجام دادن اعمال این روز، از اهتمام و توجه آن بزرگواران به روز دحوالارض و اهمیت آن خبر میدهد. آن بزرگواران خود مراقب فرارسیدن این روز بودند و چون فرامیرسید، یاران و اصحاب خویش را نیز از آن باخبرمیساختند. حسن بن علی وشّا نقل میکند:«من کودک بودمکه شب ۲۵ذی القعده باپدرم در خدمت امام رضا(ع) شام خوردیم. آنگاه آن حضرت فرمود: امشب حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) متولّد شدهاند و زمین از زیرکعبه پهن شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه را روزه داشته است.»
همچنین از حضرت علی(ع)روایت است که فرمود:«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ماه ذیالقعده، روز دحوالارض بوده است. و هرکس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد، به پاداشعبادت صد سالهرسیده است؛ عبادت صد سالهایکه روزهای آن را به روزه و شبهای آن را به عبادت گذرانیده است. و هر جماعتیکه در این روز گِرد هم آیند و به ذکرپروردگاربپردازند، پراکندهنخواهند شد مگرآنکهخواستههای آنان برآوردهخواهد شد و در این روز هزاران رحمت از سویپروردگار نازل میشودکهنودونهدرصد آن از آنِ کسانی است کهروزش را به روزه و ذکر مشغول باشند و شبش را به احیا و عبادت».
باتوجه به اینروایات عرفا و اساتید و بزرگان اخلاق و عرفان، به این روز و اعمال آن نیز توجه خاص داشتهاند. استاد جلیلالقدرعرفان و اخلاق مرحوم آیتا.. ملکیتبریزی در پاسداشت روز دحوالارض چنین میفرماید: «خداوندبزرگ در چنین روزی زمین را برای سکنای فرزندان آدم و زندگی بر روی آن آماده فرمود، و روزیهای ما و نعمتهایپروردگار در چنینروزیگسترش یافته است؛ روزیها و نعمتهاییکه از شماره بیرون است و کسی را یارایشکر آن نیست. و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض اندیشه نماییحیرت زدهخواهی شد. و از این جاست که انسان عارف و مراقب روز دحوالارض، در برابر همه این نعمتهایگوناگون، شکری بر خویشتن واجب میبیند، و چون به قلب خویش مراجعه میکند، میبیندکهحتی بر ادای حق ناچیزی از آن همه نعمتها توانا نیست. و چون بندهای نسبت به آن همه نعمتهاشناخت حاصل کند، به عجز و کوتاهیخویش در ادای حق آن نعمتهای انبوه اقرار خواهدکرد و تلاش خود را در انجام شکر آنها ناچیزخواهدشمرد و همواره خود را در برابر آفریننده آن همه نعمتهاسرافکندهخواهددید.»
پی نوشت؛
۱- (تفسیر نمونه، ج۲۶، صص۱۰۰ و ۱۰۱)
۲- (تفسیرنمونه،ج۱۰، ص۱۱۳)
۳- (محمدباقرمجلسی، بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۱۲۲)
۴- (النازعات/۲۷ تا ۳۳)
۵- (مومنون/۵۷)
۶- (مفاتیح الجنان، ص۴۵۱)
۷- (مراقبات، صص۱۸۶و ۱۸۷)
۸- (مراقبات، صص۱۹۳و ۱۹۴)