پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:46:08 - سه شنبه 3 دی 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بار بی‌تدبیری مسئولان بر شانه مرزنشینان/ جان‌هایی که در سایه بی‌توجهی دولتمردان در مرزها می‌سوزد
مشکلات و مصائبی که برای مردم مناطق مرزی پیش می‌آید، در تضاد با وظایف و انتظارات تعریف شده برای دستگاه‌های اجرایی در قبال حافظان امنیت پایدار مردمی است.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از اروم‌نیوز، موضوع توجه به معیشت مرزنشینان و به ویژه ساکنان روستاهای نوار مرزی از جمله مهم‌ترین مطالباتی بوده که طی سال‌های مختلف وجود داشته و هر دولت به بهانه‌های مختلف از انجام وظایف و انتظارات در این حوزه‌ها سر باز زده است.

هرچند نیروهای خدوم مرزبانی و سپاه در کنار مردم مرزنشین نسبت به تامین امنیت پایدار مردم‌پایه تلاش کرده‌اند و در این راه همواره ضمن حفظ آمادگی نظامی و قدرت دفاعی، به تامین معیشت و توجه به زندگی مرزنشینان نیز کمک کرده‌اند، اما این دولت‌ها بوده‌اند که با وجود وعده‌های رنگارنگ هرگز برای خدمت صادقانه و بی‌واسطه وارد عمل نشده‌اند.

بر اساس آماری که ارائه شده، بیشتر کولبران مجبور می‌شوند تا در کو‌ه‌های مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی تردد کرده و کالاهای مختلفی از قبیل لوازم خانگی، پوشاک، چای، لاستیک خودرو و دیگر اقلام سنگین را بر پشت خود حمل کرده و گاهی نیز ناچار می‌شوند این کالاها را به طول ۲۰ کیلومتر در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی حمل کنند که ساعت‌ها هم طول می‌کشد.

فیلم زیر بیانگر تنها گوشه ای از آلام کولبرانی است که در مرزها به جام می خرند و برای تامین معیشت اعضای خانواده خود در چنین آب و هوایی به انتقال بار و اقلام می پردازند.

Flash version 10,1 or greater is requiredYou have no flash plugin installedClick here to download latest version

به دنبال اتفاقی که طی روزهای اخیر برای نوجوان کولبر کردستانی رخ داد، بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس بار دیگر بر لزوم توجه به معیشت کولبران و نیز ضرورت رسیدگی دولت به وضعیت مناطق مرزی تاکید کردند.

* جبران خسارات کولبران با ساخت کارخانجات در مناطق مرزی

«نادر قاضی‌پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به اینکه کولبری در شان و منزلت مردم ایران نیست، گفت: دولت و مسئولان مربوطه باید کولبری را جمع کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی کفایتی مسئولان موجب این وضعیت در مناطق مرزی شده و باید برای جبران چنین شرایطی نسبت به ساخت و فعال‌سازی کارخانجات و مشاغل مناسب و درخور شان مرزنشینان اقدام شود.

وی، ادامه داد: تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، تحصیل‌کردگان و مردم مستضعف در میان کولبران هستند که از روی ناچاری و بنا به اضطرار اقدام به این کار می‌کنند. اگر برای آن‌ها شغل مناسب فراهم شود چرا باید به چنین کاری دست بزنند؟ مسئولان هرچه سریع‌تر باید در این زمینه اقدام کرده و از خسارات زیان‌آور آن جلوگیری کنند.

قاضی‌پور، کولبری را ظلم به مردم توصیف کرده و بیان داشت: بکارگیری مردم مناطق مرزی در واحدهای تولیدی علاوه بر اینکه حفظ شان و منزلت این عزیزان است، در راستای کمک به تولید ملی نیز به نفع کشور بوده و باید به این موضوع مهم توجه ویژه شود.

* ساماندهی کولبری از سوی دولت و مجلس با جدیت پیگیری شود

«جلال محمودزاده» نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد دولت و مجلس در زمینه ساماندهی معیشت مرزنشینان و کولبران، گفت: جوانان ایران باید انرژی خود را صرف رونق تولید و توسعه میهن کنند اما متاسفانه در سایه بی‌توجهی و ضعف دستگاه‌های متولی به مشاغلی همانند کولبری روی می‌آورند.

وی، فعالیت کولبران را هم از لحاظ اجتماعی و هم از نظر بین‌المللی باعث ایجاد مشکلاتی برای کشور دانست و افزود: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر در خصوص وضعیت کولبران و مرزنشینان چاره‌اندیشی کرده و از ادامه چنین وضعیتی جلوگیری کنند تا در مجامع بین‌المللی بهانه‌ای برای طرح مسائل ضدایرانی فراهم نشود.

این نماینده مجلس، تعیین تکلیف طرح نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آن‌ها را خواستار شد و بیان داشت: این طرح در راستای تعیین حدود کولبری و نیز نحوه برخورد ماموران مرزی با کولبران تهیه و تدوین شده و باید هرچه سریع‌تر تصویب و برای اجرا ابلاغ شود تا فعالیت کولبران در امنیت بیشتری ادامه یابد.

وی، اضافه کرد: در این طرح توجه به حذف واسطه‌هایی که از طریق کولبری درآمد کلانی دارند شده و بر همین اساس تمام درآمد نصیب کولبران می‌شود، بنابراین نیازمند تصویب آن و اجرای دقیق و مناسب هستیم.

محمودزاده، با اشاره به اینکه دولت طی سال‌های گذشته اقدام به بیمه کولبران کرده بود، گفت: هرچند این طرح برای ۱۵ هزار کولبر از میان ۸۵ هزار نفر انجام شد، اما پس از ۳ ماه بیمه آن‌ها نیز قطع شد و به دلیل اینکه کولبری شغل مستقل نبود اجازه بیمه نیز به کولبران داده نشد.

* ساماندهی فعالیت کولبران، طرحی که نامعلوم ماند!

اوایل سال ۹۷ بود که وزیر کشور از اجرایی شدن طرح ساماندهی کولبری خبر داد و هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق اقلام با حربه‌های مختلف قاچاقچیان با استفاده از کولبران خوانده بود.

چند ماه پس از سخنان «عبدالرضا رحمانی فضلی»، در استان‌های مرزی از جمله آذربایجان‌غربی و کردستان نیز طرحی به اجرا درآمد که در آن نسبت به انسداد مسیرهای کولبری و ارائه کارت بازرگانی به مردم مناطق مرزی اقدام می‌شد.

«محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی در امتداد همین سخنان وزیر کشور، شهریورماه سال گذشته از تعطیلی معابر کولبری به دلیل ادغام این معابر در بازارچه‌های مرزی خبر داده بود و این‌گونه مطرح کرده بود که «ما ۱۵ هزار کولبر در منطقه با کارت کولبری داشته‌ایم که الان ما برای ۵۵ هزار نفر کارت الکترونیک صادر کردیم و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه شارژ می‌شود.»

* لزوم همت مسئولان برای بهبود وضعیت مرزی

اما با وجود تاکیدات مسئولان دولتی بر جمع‌آوری معابر کولبری و ساماندهی معابر مرزی در خصوص ورود و خروج اقلام، سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی ناجا، در سفر مردادماه خود به آذربایجان‌غربی و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز شاهدیم که ورود اقلام ضدفرهنگی از ترکیه به کشور قطع شده و این نقطه عطفی در همکاری مرزی محسوب می‌شود اما متاسفانه در بحث ورود سلاح شکاری مشکل داریم. البته با تلاش مرزبانان در این استان کشفیات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده که باید راه‌های مناسبی از سوی طرف مقابل برای جلوگیری از این اقدام انجام شود.

وی، با تاکید دوباره بر لزوم همت مسئولان برای بهبود وضعیت مرزی، خاطرنشان کرد: با کمک دولت در بحث ابنیه‌ها و جاده‌های مرزی می‌توانیم شاهد ارتقای امنیت هم باشیم. استقرار پهپاد در مرزها برای کنترل این مناطق بسیار مهم است که در حال انجام است. همچنین با تجهیز خودرویی توانسته‌ایم استقرار مناسب نیروها در نقاط مختلف مرزی را شاهد باشیم.

فرمانده مرزبانی ناجا، همچنین در خصوص تعاریف برخی مسئولان و نمایندگان از کولبر، با اشاره به اینکه مرزبانان حامی اصلی کولبران رسمی هستند، گفت: متاسفانه شاهد بی‌مهری برخی مسئولان و افراد خاص نسبت به مرزبانی هستیم که سکوت دستگاه‌های نظارتی در قبال این موضوع جای سوال دارد.

سردار رضایی، تاکید کرد: کسی که نصف شب با اقلام غیرقانونی و ضدفرهنگی تردد دارد کولبر نیست بلکه مخل امنیت و مخل قانون است. برخی با عنوان کولبری در حال خلاف و به تعبیر یاغی و دزد هستند. باید مفهوم کولبر را ترسیم و تبیین کنیم.

* معضل کولبران دانش‌آموز در مناطق مرزی

«رسول خضری» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از نمایندگان مناطق درگیر موضوع کولبری، در خصوص وضعیت معیشتی و نیز حمایت‌ها از کولبران، گفت: حضور دانش‌آموزان و نوجوانان در میان کولبرانی که تعداد آن‌ها به ۷۵ هزار نفر می‌رسد، موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی، با تاکید بر اینکه با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است.

این نماینده مجلس، در سخنانش با اشاره به اینکه هیات دولت و شخص رییس‌جمهور انسداد مرزها را برای کولبران زمانی اعلام کردند که هیچ ساختار درست و اساسی به عنوان جایگزین تامین نکرده بودند، ابراز داشت: یک تا دو سال طول می‌کشد تا کارت‌های الکترونیک مرزنشینی را راه بیاندازند که ما فقط می‌خواهیم که طی این زمان در معابر مرزی رعایت کولبران را بکنند.

خضری، ار فعالیت برخی دانش‌آموزان که برای تامین معیشت خانواده خود به کولبری مشغول بودند نیز خبر داد و عنوان کرد: دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانانی که مشغول کولبری هستند را باید دریابیم، شغل نامناسب و خطرناک کولبری برای مردم منطقه مسیر تامین معیشت بود، اکنون این شغل نیز با اجرای طرح‌های نادرست از سوی دولت و عدم تامین شغل جایگزین در قبال انسداد معابر کولبری از بین رفته است!

* معیشت مرزنشینان، موضوعی که مورد بی‌مهری مسئولان قرار دارد

انتشار خبر مربوط به یخ زدگی نوجوان کولبر در کوه‌های کردستان، زمینه مناسبی برای هجمه ضدانقلاب علیه نظام اسلامی فراهم کرد. همین حادثه تلخ و ناگوار یکی از مصادیق کشانده شدن مرزنشینان در سنین مختلف به سوی کولبری است که به دلیل بی توجهی دولت‌ها و مسئولان دولتی به معیشت آن‌ها رخ می‌دهد.

اظهارات نمایندگان، مسئولان دولتی و مقامات امنیتی در سطح کلان کشوری و منطقه‌ای گویای لزوم توجه به موضوع معیشت مرزنشینان و سپس ایجاد واحدهای تولیدی و کارخانجات در این مناطق به منظور بکارگیری جوانان و مردم در این اماکن است تا از ادامه شغل خطرناک کولبری جلوگیری شود.

اما متاسفانه تمام این اظهارات در حد حرف و حدیث باقی مانده و هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت در زمینه تامین معیشت مرزنشینان و تعیین تکلیف کولبران به صورت قطعی انجام نشده تا به این ترتیب شاهد اتفاقات ناگوار و سخت برای مردمی باشیم که با وجود سطح پایین زندگی، به نظام و انقلاب اسلامی پایبند مانده‌اند و طی سالیان مختلف از مرزهای کشورمان دفاع کرده‌اند.

توجه به مرزنشینان و کولبران موضوعی نیست که تنها در ایام خاصی نظیر اتفاق اخیر در بورس باشد و سپس با فروکش کردن حساسیت ماجرا به ورطه فراموشی سپرده شود، این ماجرا باید ضمن بررسی‌های دقیق از سوی مجلس و ارائه طرح‌های قوی و قابل اتکا توسط نمایندگان، از سوی دولت نیز به صورت جدی پیگیری شده و در کنار توسعه واحدهای تولیدی و ایجاد شغل برای جوانان مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب