پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:19:55 - جمعه 23 خرداد 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شهر سردارسلیمانی باید الگویی در بخش محرومیت زدایی شود/آفت کرم خراط قابل کنترل است / احداث سرویس بهداشتی در مرکز شهر و تخت سرتشتک
امام جمعه رابرگفت: شهر سردارسلیمانی باید الگویی برای شهرستان ها در بخش محرومیت زدایی شود.

به گزارش “صبح رابر؛  جلسه  هماهنگی کنترل آفت کرم خراط در رابر با حضور امام جمعه رابر، مسئول بسیج سازندگی استان، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان، حجت الاسلام والمسلمین امیری مدیر بازررسی سازمان جهاد کشاورزی استان، مهندس طاهری مدیر حفظ نباتات و مهندس لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرجهاد کشاورزی رابر، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بخشداران مرکزی وهنزا و جمعی از مسئولان محلی وکارشناسان و نمایندگان مالکین روستای ننیز درمحل سالن اجتماعات فرمانداری رابر برگزارشد.

در این جلسه امام جمعه رابر با تبریک هفته جهاد کشاورزی با اشاره به هفته جهاد کشاورزی و  تأسیس جهاد سازندگی به  فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه)  ۲۷ خردادماه ۵۸ گفت: هدف از جهاد سازندگی محرومیت زدایی است.

وی با اشاره به اقدامات جهاد سازندگی در مناطق محروم و روستایی افزود:  برای حمایت از کشاورزان، برنامه ریزی برای از بین بردن کرم خراط در چهار هزار هکتار روستای  ننیز نزدیکترین نقطه شهرستان رابر انجام می شود امید دارم با توکل به خدای متعال و همت شما در دورترین نقطه شهرستان درختان گردو بخش هنزا که از این بیماری رنج می برند نقطه عطفی شود از این خدمات محروم نمانند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت : محرومیت زدایی در این موضوعات خلاصه نمی شود در رابر محرومیت روی محرومیت داریم.

وی ضمن قدردانی از تلاش بسیج سازندگی در زمینه محرومیت زدایی  افزود: شهر سردارسلیمانی  باید الگویی برای شهرستان ها  در بخش محرومیت زدایی باشد.

امام جمعه رابر عنوان کرد:  رابر از حداقل امکانات مثل یک سرویس بهداشتی در مرکز شهر یا ورودی و خروجی شهر  و در زیباترین نقطه شهرستان هم از این سرویس بهداشتی محرومند این خود نشان محرومیت محض رابر دارد.

وی، خواستار تلاش و کوشش مسئولان در رفع محرومیت شهرستان شد و افزود : می طلبد آغاز محرومیت زدایی از شهرستان رابرشروع  شود وبه امید نگاه شما مسئولان  سال ۹۹ در رابر سال رفع محرومیت شود.

مهندس طاهری مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اهمیت گردو در شهرستان رابر گفت: زندگی مردم رابر و بافت وابسته به گردو است این شهرستان ها را بیشتر با محصول گردو می شناسند،  ۱۷هزار و ۱۰۰ هکتارسطح زیر کشت گردو استان که از این  مقدار ۳۰ درصد متعلق به  شهرستان رابر و ۴۰ درصد مربوط به شهرستان بافت است.

وی افزود: متاسفانه ازسال ۷۸ اولین بار  آفت کرم خراط در منطقه کیسکان بافت گزارش شود.

طاهری مختصری به کرم خراط و آفت آن پرداخت و افزود: آفت کرم خراط، قدرت تخریب و خسارت زدگی بسیار بالای دارد به ۱۵۰گونه گیاهی هم درختان مثمر و غیر مثمر خسارت می زند.

وی عنوان کرد : در  شرایط مثل  رابر هر یک تا یکسال و نیم  نسل دوباره تکثیرمی شود اوایل خردادماه زمانی شاخه های  درختان گردو حدود ۲۰ تا ۴۰ سانت رشد می کند پروانه  ظاهر می شود  در اوایل خردادماه اواخر اردیبهشت پروانه روی شاخه ها حدود ۸۰۰ تخم می گذارد.

مهندس طاهری گفت: امکان سم پاشی کردن و یا مبارزه شیمایی با این آفت  وجود ندارد  و صرفا چندین روش را با هم به کار می گیرند تا میزان خسارت کاهش یابد.

وی افزود:  تنها راه کنترل کردن این آفت کرم خراط  مبارزه دامنه داری که حداقل دو تا سه سال باید ادامه داشته باشد.

مهندس طاهری  خشکسالی و ضعف درختان را مهمترین عامل آفت کرم خراط خواند و یادآور شد:  هرس کردن گردو، بیرون آوردن لارو، استفاده از فرمون ها، آبیاری مناسب از راههای کنترل  این آفت است.

وی افزود:  امسال با توجه به بارندگی ها قابل توجه،  مشکلات کشاورزی  در رابر به حداقل رسیده است باید از این  فرصت در جهت اطلاع رسانی کشاورزان استفاده کنیم نسبت به تغذیه و آبیاری کردن و هرس  درختان خود اهتمام ویژه ای داشته باشند.

مهندس طاهری با اشاره به  ششمین جلسه کنترل آفت کرم خراط گفت: اگر درختان گردو در رابر با آفت کرم خراط از بین برود دیگر ماندن و زندگی کردن در اینجا فایده ای ندارد.

وی با اشاره به کارخوبی  که در شهر ستان بردسیر انجام شده  عنوان کرد: مهمترین عامل موفقیت ما مشارکت جمعی هم سپاه و بسیج درحمایت از کشاورزان بود درختان گردو ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از آلودگی کرم خراط خارج  و زنده شدند.

مهندس طاهری  با اشاره به  اهمیت آموزش کشاورزان گفت: اعتبار بیشتر  را برای شهرستان رابر در نظر گرفته ایم  یک پایلوت در منطقه ننیز۱۱۰ هکتار تهیه کردند.

وی ادامه داد: می خواهیم این منطقه را پاکسازی کنیم  به عنوان یک منطقه الگو کشاورزان زیادی اینجا ببیند و به این یقین برسند آفت کرم خراط قابل کنترل و خسارت آن را می توان کاهش داد.

طاهری  با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در این منطقه گفت: کنترل کرم  خراط یک مبارزه دامنه دار سه ساله باید صورت بگیرد و چندین روش را باهم  تلفیق کرد.

وی با اشاره به بارندگی های تصریح کرد: اگر پای کار باشیم در سال اول ۸۰ درصد جواب می گیریم مشارکت کشاورزان با کارشناسان باید باشد این بد آموزی که دولت صد درصد کار انجام دهد ولی کشاورز پای کار نباشد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گفت: به هیچ عنوان نباید شاخه های هرس شده جا به جا شوند باید همان جا  از بین  برود.

وی با اشاره به یافته های علمی گفت: ما آمادگی این را داریم در کارمان  موفق شویم، ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کنترل آفت کرم خراط درختان گردو در نظر گرفته شد با تغذیه و آبیاری درختان توسط کشاورزان و خرید لارو که ۵۰ میلیون اعتبار برای خرید لارو کرم خراط تخصیص داده شده است.

مهدی لطفعلی زاده با تأکید بر ارتقای تولید و کنترل آفت گفت: شهرستان رابر را با نام گردو می شناسند مهم آن است  محصول گردو تولید و ارتقا یابد.

وی افزود: بخشی از درختان گردو کیفیت خوبی ندارد با تغییر قلم گردو علاوه بر کاهش بیماری کرم خراط  ارتقای تولید را خواهیم داشت.

لطفعلی زاده  همچنین به آمادگی  زیر ساخت ها و ایستگاه گردو اشاره کرد.

سرهنگ  پاداش رئیس بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان نیز از احداث چندین سرویس بهداشتی در مرکز شهر و تخت سرتشتک خبر داد و همچنین گفت:  ۱۰میلیون تومان به طرح هرس کردن درختان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ ر

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب