به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اخیرا با وقوع برخی حوادث در داخل کشور خصوصا در روزهای تعطیل که رسانههای داخلی فعالیت کمتری دارند و مردم نیز در تعطیلات بسر می برند، شاهد بمباران خبری و انتشار اخبار فیک و جعلی برای بروز ناامنی روانی در جامعه هستیم.این اخبار جعلی از حادثه کارگاهی و انفجار گرفته تا تعمدی جلوه دادن آتش سوزی پوشش گیاهی برخی مناطق کشور گسترده است و هدف آن تشویش در اذهان عمومی و گرفتن حس امنیت از مردم است.
در همه این خبرسازی های کذب اصل بزرگنمایی و سناریوسازی فراگیر و سریالی برای ایجاد نگرانی هر چه بیشتر در جامعه به وضوح دیده می شود.
برای نمونه بامداد جمعه ۲۰ تیرماه شایعه انفجار در شهر قدس مطرح شد که نه تنها هیچ منبع رسمی آنرا تایید نکرد بلکه از اساس تکذیب شد. در انتها مشخص شد که قطعی برق جزئی در این حین اتفاق افتاد که ضدانقلاب از آن سوء استفاده کرد و از کاه کوه ساخته و در شبکه های اجتماعی به آن دامن زده است.
خبر انفجاری دیگر در شامگاه جمعه پنجم تیرماه سال جاری در شرق تهران منتشر شد که رسانه های معاند در صدر آن رسانههای رسمی آمریکایی سعی کردند با استفاده از کلید واژه «پارچین» که نام منطقه ای است که در مذاکرات هستهای بارها آورده شد، افکارعمومی را نسبت به وقوع حادثه ای در این حوزه درگیر کنند. این رسانهها مدعی شدند انفجار در مرکز تولید موشکهای بالستیک با سوخت جامد در گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است در حالی که مقامات رسمی وزارت دفاع در گزارشهای خود به وضوح این ادعا را رد کردند.
همچنین آتش سوزی های مختلف در جنگل های زاگرس که بعضا خطای انسانی و یا علتی غیر سیاسی امنیتی و عملیات خرابکارانه داشته است، موضوع دیگری بود که رسانه های معاند با خبرسازی درباره آن سعی کرد افکارعمومی را منحرف سازند. جالبتر اینکه رسانه های معاند در شبکه های مختلف این موارد کذب را طول و تفسیر می دهند و با دعوت از افراد معلوم الحال به عنوان کارشناس سعی می کنند، به کذبیات خود رسمیت ببخشند.
اغلب این دروغ بافی و مسموم سازی افکارعمومی در شامگاه و به طور شبیخون خبری انجام می پذیرد که امکان تکذیب آن کمتر وجود دارد و متاسفانه برخی از رسانه های داخلی در دام این خبرسازیها می افتند.
این سبک شبهه افکنی و شایعه سازی تاکتیک روانی نخ نما شدهای برای القای ناامنی در کشور است؛ درحالی که هیچ واقعیت بیرونی برای این موارد وجود ندارد.
از این رو هم رسانه ها بایستی با هوشیاری بیشتری به پوشش اخبار و حوادث بپردازند و هم مخاطبین با استفاده از سواد رسانهای و نگاه انتقادی بر روی اخباری که در وقت های غیرمعمول شامگاهی و بامدادی متشر می شود، بیشتر تامل کنند.
انتهای پیام/