پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:12:16 - دوشنبه 22 مهر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مراسم تعویض پرده خانه خدا ۲۲ مهر +عکس
پرده خانه خدا صبح امروز ۲۲ مهر که بر اساس تقویم عربستان نهم ذیحجه همزمان با روز عرفه است در مراسمی تعویض و پرده نو جای پرده سال قبل را گرفت. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر، تعویض پوشش قدیمی خانه خدا با حضور ریاست […]

پرده خانه خدا صبح امروز ۲۲ مهر که بر اساس تقویم عربستان نهم ذیحجه همزمان با روز عرفه است در مراسمی تعویض و پرده نو جای پرده سال قبل را گرفت.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر، تعویض پوشش قدیمی خانه خدا با حضور ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی و تعدادی رهبران و رؤسای کشورهای اسلامی طبق سنتی سالانه و طی مراسمی رسمی صبح امروز دوشنبه ۲۲ مهر برگزار شد.

امسال نیز طبق سال های گذشته این مراسم از سوی تلویزیون عربستان به صورت مستقیم پخش شد.

بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط ‌زیبا و به شکل جالبی با نخ‌های طلا و نقره بافته می‌شود به طوری که ده‌ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می‌شود.

جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است.

ارتفاع آن به ۱۴ متر می‌رسد و نوار دور این پوشش که به عرض ۹۵ سانتیمتر و طول ۴۵۰۰ سانتی متر است از ۱۶ قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.

بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات یا حی یا قیوم ، یا رحمن یا رحیم و الحمدلله رب العالمین با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می‌گیرد، نوشته شده است.

پوشش در کعبه نیز از حریری است به ارتفاع ۶.۵متر و عرض ۳.۵متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره پوشیده شده است.

پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می‌گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب وزن آن نزدیک به ۲ تن می‌رسد.

این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه می‌شود.

پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه می‌کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود ۸ ماه با دست و ماشین طول می‌کشد بیش از ۲۰۰ بافنده ماهر و افراد شایسته و کارآمد فعالیت می‌کنند.

نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید “تبع حمیری” پادشاه یمن بود.

در دوران عباسی خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه ببیند.

مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند این سنت تا به امروز ادامه دارد.





تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب