پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:28:35 - پنجشنبه 12 فروردین 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت؛
استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ شعاری که ملت ایران آن را تحقق بخشید
هدف پایانی در شعارهای مردم در دوران مبارزات انقلاب، جمهوری اسلامی بود که سرانجام در روز ۱۲ فروردین‌ماه خواست ملت تحقق یافت و ساختار جدید سیاسی و اجتماعی، بر مبنای آرایی قاطع تثبیت شد و ملت انقلابی ایران رسماً نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از دیار آفتاب؛ تشکیل جمهوری اسلامی نه ‌فقط اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه امید را در دل محرومان و مستضعفان جهان برافروخت که آنان نیز می‌توانند بعد از قرن‌ها رنج و درد، جلوه‌ای از وعده خداوند تبارک‌وتعالی را ببینند؛ همان وعده پیروزی مستضعفان بر مستکبران را که کتاب وحی، آن را نوید می‌دهد.

نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون پاک فرزندان رشید ایران رویش یافت سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به بار نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مهم‌ترین همه‌پرسی تاریخ ایران و به تعبیری زمینه نخستین انتخاب سرنوشت ساز ملت ایران پس از سال‌ها استبداد و خفقان سیاسی و اجتماعی جهت تعیین نوع حکومت، فراهم شد.

 پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی (ره) همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸.۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رأی «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

هدف پایانی در شعارهای مردم در دوران مبارزات انقلاب، جمهوری اسلامی بود؛ کلمه «جمهور» به معنای توده مردم است و گنجانده شدن چنین کلمه‌ای برای نظامِ بعد از انقلاب، مردمی بودن آن را نشان می‌دهد و تأثیر رأی مردم را در سرنوشت خودشان، بیان می‌کند. واژه «اسلامی» نیز آن را از دیگر نظام‌های جمهوری جدا می‌نماید و بر حاکمیت ارزش‌های الهی و قرآنی بر اجزای نظام دلالت می‌کند.

سرانجام در روز ۱۲ فروردین‌ماه خواست ملت تحقق یافت و ساختار جدید سیاسی و اجتماعی، بر مبنای آرایی قاطع تثبیت شد و ملت انقلابی ایران رسماً نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند.

برگه رأی در این همه‌پرسی دوقسمتی و شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود که رأی‌دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا می‎کردند و در صندوق رأی می‎انداختند.

۱۲ فروردین؛ عید ملی و مذهبی

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در پیامی به ملت ایران، ۱۲ فروردین را روز عید نامیدند تأکید کردند: «صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست.»

جمهوری اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری در تبیین واژه جمهوری اسلامی چنین می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحت‌اللفظی بر دو پایه استوار است: یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور، این‌ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می‌کنند و دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. این یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن‌هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده‌اند و نشان داده‌اند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم هست.»

پس‌ازآنکه قرن‌ها تئوری جدایی دین از سیاست و نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می‌شد، در ۱۲ فرودین سال ۵۸ نظامی متولد شد که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین و آموزه‌های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.

استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی خواست ملت مبارز ایران

در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری» و … ازجمله نظام‌های بود که مطرح شد، ولی امام راحل از همان ابتدا تأکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به‌طوری‌که بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تأکید کردند که البته این تأکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم‌شاهی بود که در شعار آن‌ها موج می‌زد و مردم در همه تظاهرات ها یکپارچه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می‌کشیدند.

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جداناپذیر در نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.​

«آزادی» از اساسی‌ترین شعارها و خواسته‌های ملت ایران در روزهای انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.

«استقلال» بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین‌الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت،  استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در معادلات بین‌الملل به‌ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.

از این رو حفظ استقلال هزینه‌هایی در برداشته و دشمنان این مرزوبوم با طراحی توطئه‌های مختلف ازجمله جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌های سیاسی، تحریم اقتصادی و… و درنهایت ایجاد موانع و دشمنی در دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای سعی در خدشه‌دار کردن استقلال ملت ایران عزیز دارد اما این ملت در آغاز دهه چهارم و گام دوم انقلاب با تجدید پیمان با آرمان‌های امام، رهبری و شهیدان به خون خفته خود بار دیگر بر حفظ این ارزش‌ها پای می‌فشارد.

در تمام این سال‌ها حضور مردم درصحنه‌های مختلف و همراهی با انقلاب و نظام، مردم‌سالاری دینی و دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان کشیده و توطئه‌های رنگارنگ آن‌ها را ناکام گذاشته است که نمود بارز آن در تشییع باشکوه و میلیونی شهید حاج قاسم سلیمانی رقم خورد.

طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی؛ دستاوردهای جهشی متکی به معنویت این نظام الهی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه‌تنها اندیشمندان و صاحب‌نظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

البته بیان دستاوردهای موردنظر به معنای دستیابی کامل به تمام اهداف مورد انتظار نیست چراکه طی این سال‌ها دشمنان از هیچ کوششی برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب اسلامی فروگذار نکردند و با اجرای صدها توطئه خُرد و کلان ازجمله بلوکه کردن دارائی‌های ملت ایران و تحریم که در سال‌های اخیر شدت یافته، ترور دانشمندان برجسته کشور، جنگ تحمیلی، بمباران زیرساخت‌های اقتصادی و مراکز صنعتی و اعمال فشار سیاسی تمام توان خود را معطوف توقف و یا کند نمودن حرکت کشور در مسیر اهداف انقلاب نموده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران امروز ۴۲ ساله شده است و ملت پابه‌پا و دست در دست یکدیگر گام اول انقلابشان را علیرغم همه‌ی فشارهای استکباری پشت سر گذاشته‌اند ایران به برکت انقلاب، اکنون در چشم جهانیان در جایگاه متعالی و شایسته‌ ملت خود ایستاده و از گردنه‌های سختی عبور کرده و اهداف ارزشمندی را برای دستیابی در پیش روی خود ترسیم کرده است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب