پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:38:00 - جمعه 4 تیر 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس دستگاه قضایی شهرستان رابر؛
سند تحول دستگاه قضایی به دنبال گسترش عدالت و ارتقای رضایتمندی عمومی است
منصور بلاغی گفت : سند تحول دستگاه قضایی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب با شناسایی و رفع نکات ضعف و توجه به راهبردها و راهکارهای نوین با اصلاح رویه ها، فرآیندها و ساختارها به دنبال گسترش عدالت و ارتقای رضایتمندی عمومی است.

به گزارش صبح رابر، منصور بلاغی رئیس دستگاه قضایی شهرستان رابر گفت: گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای همه شهدای عظیم الشان، شهدای مدافع حرم بالاخص سید الشهدای مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین شهدای عرصه عدالت و امنیت، شهدای قوه قضاییه و در رأس آنها شهید بزرگوار آیت الله بهشتی و ۷۲تن از یارانش که در حادثه تروریستی سال ۱۳۶۰به دست منافقین کور دل به درجه رفیع شهادت نائل شدند.


وی با تبریک هفته قوه قضاییه، افزود: علت نامگذاری این هفته به نام بزرگداشت قوه قضاییه؛ علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، ایجاد فرصتی جهت آشنایی مردم با خدمات دستگاه قضایی و تبیین خدمات صورت گرفته است.

بلاغی عنوان کرد : پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختارهای حاکمیتی یکی پس از دیگری شکل گرفته که از جمله آنها قوه قضاییه است.
بلاغی اظهار کرد : قوه قضاییه یکسری مأموریت های خطیری بر اساس قانون اساسی بر عهده‌ دارد از جمله مهمترین آنها پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی ،گسترش عدل، حفظ حقوق عمومی، اجرای حدود الهی، حل و فصل دعاوی و نظارت بر حسن اجرای قوانین است .
وی ادامه داد: این قوه در حال حاضر زیر نظر مستقیم ولایت فقیه قرار دارد و قضات با یک واسطه منصوب به مقام معظم رهبری هستند، که توسط ریاست قوه قضاییه منصوب میشوند.
بلاغی یادآور شد: قبل از انقلاب ساختار دستگاه قضایی به صورت وزارت دادگستری اداره می‌شود که زیر مجموعه دولت بود و استقلال به عنوان مهمترین خصیصه یک دستگاه قضایی مقتدر که در واقع بتواند به اهداف و مأموریت های تعیین شده برسد به صورت کامل وجود نداشت که با ساختار جدید بعد از انقلاب اسلامی این ویژگی مهم و کلیدی تأمین گردید.
وی ادامه داد: دادگاه عمومی شهرستان رابر در حال حاضر با سه نفر کادر قضایی و ۱۱۵ نفر کادر اداری در حال خدمت رسانی به مردم شریف است.
بلاغی اظهار کرد : در سال گذشته جمعا تعداد ۶هزار و ۱۸۳ پرونده در قالب پرونده‌های کیفری و حقوقی وارد دستگاه قضایی شهرستان شده‌ که مورد رسیدگی و حل و فصل قرار گرفته اند.


وی افزود : در قسمت دعاوی کیفری به ترتیب دعاوی توهین، ضرب و جرح، تهدید ، ثروت های تعزیری در صدر دعاوی و تعداد پرونده تشکیل شده در دادگاه شهرستان بوده است.
بلاغی بیان کرد: در قسمت دعاوی حقوقی نیز به ترتیب دعاوی مطالبه طلب و خسارت، طلاق ، مطالبه مهریه و نفقه در صدر دعاوی و تعداد پرونده های تشکیل شده در دادگاه شهرستان بوده است.
وی گفت : بار سنگین میل به اهداف و مأموریت های تعیین شده بر عهده قضات رسیدگی کننده به دعاوی می باشد که البته نقش کارمندان و سازمان تابعه نیز نقش مهم و غیر قابل انکار است.

بلاغی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام که می‌فرماید؛ یک ساعت عدالت بهتر از ۶۰سال عبادت است که شب آن به شب زنده داری و روز آن به روزه داری بگذرد، گفت: به طور میانگین در سال گذشته هر قاضی حدوداً ۲هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار داده که حقیقتا کار بسیار سنگینی است.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که مانع رسیدن دستگاه قضایی به توسعه قضایی است همین کثرت ورودی پرونده هاست که امیدواریم با فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ گذشت توسط متولیان فرهنگی شهرستان و همچنین بالا رفتن آستانه تحمل اشخاص این مشکلات نیز به نوعی مرتفع شود .
بلاغی اذعان کرد: یکی از تلاش های دستگاه قضایی بحث مهم قضا زدایی است که نقش شورای حل اختلاف نقش بسیار مهم ،موثر و قابل تقدیر است.
وی از زحمات اعضای شورای حل اختلاف و دبیران آنها که در جهت صلح و سازش مردم تلاش دارند؛ تقدیر و قدردانی کرد.
بلاغی از دیگر برنامه های قوه قضاییه که در سند تحول دستگاه قضایی به آن اشاره شده؛ کیفی سازی اقدامات دستگاه قضایی درجهت دادرسی الکترونیک و استفاده از فن آوری های نوین است .
وی عنوان کرد: سند تحول دستگاه قضایی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب با شناسایی و رفع نکات ضعف و توجه به راهبردها و راهکارهای نوین با اصلاح رویه ها، فرآیندها و ساختارها به دنبال گسترش عدالت و ارتقای رضایتمندی عمومی است.
بلاغی اظهار کرد: توجه به شعارهای انقلاب و جاودانگی شعارها در بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان عدالت، استقلال برابری، عدم تبعیض و خروج از غفلت مسئولان نسبت به آرمان های انقلاب مهمترین راه برون رفت از مشکلات موجود جامعه است.
وی افزود: امید است در شهرستان با کار میدانی و جهادی در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های ریاست قوه قضاییه و سند تحول ابلاغی دستگاه قضایی و در عین حال با رعایت استقلال دستگاه قضایی با همدلی و هم افزایی با سایر ادارات و ارگان ها و با راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه شهرستان بتوانیم اقدامات موثری را در راستای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات و موانعی آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با قاطعیت و حفظ کرامت انسانی انجام دهیم و موجب افزایش رضایتمندی مردم شریف شهرستان باشیم.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب