پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

1:47:59 - سه شنبه 25 آبان 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرهنگ کتابخوانی با یک هفته به هیچ جا نمی‌رسد
هر ساله همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، به یکباره در سراسر کشور موجی از مراسم های افتتاح و رونمایی برگزار می شود و همه جا صحبت از کتاب است و همین که این هفته می گذرد گویا دوباره همه چیز به ورطه فرموشی می رود.

به گزارش“صبح رابر به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر ساله همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، به یکباره در سراسر کشور موجی از مراسم های افتتاح، رونمایی و تجلیل برگزار می شود و در این هفته همه جا صحبت از اهمیت کتاب و ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب های جدید و قدیمی، نقل محافل مختلف است و همین که این هفته می گذرد و اصطلاحا بیلان های کاری مدیران ته می کشد، گویا دوباره همه چیز به ورطه فرموشی می رود.

موضوع مهمی مانند ترویج کتابخوانی و کمک به کتابخوان شدن جامعه، نیاز به عزمی جدی و بنیادی دارد. اصولا ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه با دستور و اساسنامه و همایش اتفاق نمی افتد و برای اینکه ما جامعه ای کتابخوان داشته باشیم، به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصین این حوزه باید کتاب خواندن را از همان کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم و افرادی که از سنین پایین با کتاب انس پیدا می کنند، قطعا همین شیوه را در بزرگسالی به فرزندان خود هدیه می دهند.

البته که نگاه و چشمان کودک در خانه به والدین خود است و اگر پدران و مادران خود به امر کتاب خوانی اهمیت دهند، فرزندان آنها نیز به صورت ناخودآگاه با کتاب انس پیدا کرده و این عادت را جزء سبک زندگی خود قلمداد می کنند.

امروزه با تغییرات تکنولوژی و موبایلی شدن جامعه، ذائقه کودکان، نوجوانان و جوان ترهای ما در شیوه کتابخوانی تغییر کرده و کم کم کتاب های صوتی و pdf جای خود را به کتاب های کاغذی داده است؛ هرچند که لذت ورق زدن کتاب های کاغذی و خواندن آن ها را گاها با هیچ چیزی نمی شود عوض کرد. اما برای همراهی با این گروه لازم است که خانواده ها نیز با این تغییرات اشنا و همراه شوند.

بدون شک مشکلات اقتصادی شدیدی که در جامعه وجود دارد، به بازار نشر نیز سرایت کرده و باعث شده تا قیمت کاغذ و بالتبع آن قیمت خرید کتاب نیز رقم های عجیب و غربی به خود بگیرد و خانواده ها نیز به مانند گذشته شاید توان خرید کتاب را نداشته باشند؛ از این رو ترویج فرهنگ استفاده از کتابخانه ها و گسترش فیزیکی آنها در شهرها و روستاهای کشور، می تواند به فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

عرضه کتاب های جیبی و با تعداد صفحات کم در پارک ها، مترو، اتوبوس، جاهایی که مردم در طف انتظار قرار دارند و از همه مهم تر ایجاد «زنگ کتابخوانی» در مدارس که دانش آموزان در برنامه روزانه خود مثلا زنگی نیم ساعته به نام کتابخوانی داشته باشند تا در آن زمان به مطالعه کتاب های غیر درسی بپردازند و همین عادت روزانه باعث می شود تا این کار خوب را در بیرون از مدرسه نیز انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت کتاب خواندن در جایی فرمودند: « من این را مى‌خواهم عرض کنم که در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌کنم؛ تا خوابم مى‌آید، کتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر مى‌کنم که همه خانواده‌هاى ایرانى باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است.
باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّى بچه‌هاى کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند.
باید خریدِ کتاب، یکى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضى از وسایل تزییناتى و تجمّلاتى – مثل این لوسترها، میزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و…، به کتاب اهمیّت بدهند.
اوّل کتاب را مثل نان و خوراکى و وسایل معیشتى لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند.»

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب