هنوز گریه های روزهای اول مدرسه، دلتنگی های کودکانه، زودخوابیدن های شبانه و سحرخیزی های روزانه برای خیلی از ما بخشی از خاطرات روزهای پرماجرای شروع ماه مهر است.
جالب است که بدانید طبق یک تحقیق، بزرگسالان بیشتر معلم سال اول ابتدایی خود را به خاطر دارند و کم و بیش مابقی معلمان خود را از یاد برده اند شاید این ماندگاری در حافظه طولانی مدت افراد نتیجه اهمیت توجه به این سال مهم تحصیلی و یا به خاطر جوش و خروش های نخستین تجربه ورد به مدرسه باشد.
بازی ها و شیطنت های کودکانه زیباترین خاطرات ما از مدرسه است، که گاه با عصبانیت معلم دانش آموز را راهی دفتر مدرسه می کرد باعث می شد که دست به سینه فسمان در سینه مان حبس شود و تا چند لحظه جرات نکنیم که حتی نفس بکشیم و وای که اگر کار به ترکه و شلاق یا فلک می کشید.
مشق هایی که پایانی نداشت
در این میان تکلیف و مشق های شبانه که گاه جای همه وقت سرگرمی و بازی های کودکانه ما را می گرفت، روزهای سختی از دوران مدرسه را در ذهن های ما تداعی می کند.
تکالیف سنگینی که گاه از همان ابتدای ورود به خانه آغاز و درست در ثانیه های حساسی که از خستگی و کلافگی در حال از هوش رفتن بودیم ، بالاخره پایان می یافت تا سر کلاس فردا، معلم فقط پایین برگه بنویسد عالی بود و بس.
از همان سال ها تابستان را خیلی دوست داشتیم زیرا پایانی بر مشق های طولانی کلاس درس بود تا بتوانم با خیالی اسوده تر بازی کنیم و یادمان نرود که ما کودکم و باید کودکی کنیم.
تابستان اگر بابا و مامان برای خلاصی از غرو لندهای کودکی من، از همان ابتدای صبح کلاس جبرانی نداشتم فرصت خوبی بود تا یک تجدید قوایی کنیم برای اغاز مهر، ماه مهربانی و مدرسه.
در این میان نباید فراموش کرد که طبق نظر کارشناسان امور تربیتی، تکالیف سنگین برای دانش آموزان مضر بوده و موجب دلزدگی و خستگی انها از درس و مدرسه می شود.
کارشناسان تربیتی معقدند که تکالیف مدرسه باید در حد لازم و کوتاه و به عنوان یک سرگرمی تلقی شده و دانش اموزان بیشترین میزان درس و اموزش خود را در محیط مدرسه فرا بگیرند.
اما این امر گویا در محیط های اموزشی ما یک امر فراموش شده است و با وجود آغاز دوران مدارس هوشمند، هنوز برخی معلمان ما ترجیح می دهند که کلیتی از درس مورد نظر را ارائه داده و مابقی یادگیری را به والدین سپرده و با دادن تکالیف سنگین مطمئن شوند که دانش اموز انها در پایان سال تحصیلی نمره قبولی را دریافت می کند تا راندمان قبولی های مدرسه بالا برود.
تکالیف سنگین باعث می شود تا دانش اموزان ما بیشتر وقت خود را مشغول درس خواندن شده و زمان کمتری را برای تفریح و بازی های کودکانه داشته باشند.
عدم نشاط اجتماعی عامل بسیاری از بیماری ها در جامعه است
به گفته دکتر حق دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان پایین بودن نشاط اجتماعی در جامعه عامل و باعث بسیاری از بیماری های نوظهور همچون سرطان هاست که متاسفانه امار سرطان در استان کرمان نسبت به میزان کشوری انها بالا است و این امر می طلبد که برای داشتن جامعه سالم و بانشاط در اینده از همین امروز به فکر تفریح، نشاط و بازی کودکان خود باشیم .
به نظر بسیاری از کارشناسان مدت زمان حضور دانش اموز در محیط مدرسه خود یک زمان کافی برای اموزش و یادگیری کتب درسی است و معلمان ما باید زمانی را برای تفریح دانش اموزان بعد از مدرسه آزاد بگذارند.
نشستن، نشستن و نشستن
شاید خیلی از ما این تبلیغ تلویزیونی را بارها و بارها شنیده باشیم این یک حقیقت است که عدم تحرک در جامعه امروز عامل بروز بسیاری از بیماری ها در سنین میانسالی و پیری است .
در این میان نباید فراموش کرد که کودکان ما در محیط مدرسه نیز بیشتر وقت خود را در حالت نشسته و سر کلاس سپری می کنند و این در حالی است که هیچ کس طرز درست نشستن را به انها یاد نداده است.
بی توجهی به زنگ های ورزش عامل خطرناکی برای کودکانی است که از خانه های کوچک و بی روح اپارتمانی خارج شده و در کلاس های تنگ مدرسه محبوس می شوند.
این نسل در صورتی که از تحرک لازم برخوردار نباشد دچار بیماری های زودرس در زمان جوانی و میانسالی خواهند شد که به صورت یک بیماری مخفی و البته خطرناک ، کودکان امروز ما را تهدید می کنند.
این مهم لزوم توجه بیشتر به تحرک و شادابی در مدرسه و همچنین تفریح و نشاط در محیط خانه را دو چندان می کند.
برای داشتن زندگی سالم با طبیعت آشتی کنیم
دکتر حق دوست همچنین به کبود فضای سبز و استفاده از طبیعت در جامعه هشدار داد و افزود: زیباترین موسیقی صدای اب است و نگاه به درخت سبز و استفاده از محیط طبیعی می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی کمک کند.
این یک واقعیت مغفول مانده در خانواده های ایرانی است.
به همه والدین توصیه می شود در زمان مدرسه تفریح و گردش های هفتگی را به بهانه درس و مشق فرزندان خود تعطیل نکنند و از هر فرصتی برای بیرون زدن از شهر و نشستن در سکوت طبیعت استفاده کنند.
جای خالی تحقیق و پژوهش در مدارس
در حالی که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تحقیق و پژوهش، ان هم به صورت بازی و سرگرمی جای خود را به تکالیف مدرسه داده است اما هنوز درس و مشق در مدارس ما پررنگ تر و پر رونق تر از تحقیق و پژوهش است.
توجه به اموزش های تئوری باعث شده که دانش اموزان ما به خواندن و حفظ کردن عادت کنند و این امر در زمان جوانی و در هنگام رفتن به دانشگاه نیز به همین شیوه ادامه یابد.
دکتر مهدی ابراهیمی نژاد مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در این باره با اشاره به عدم وجود روحیه مهارتی در جامعه تصریح کرد: امروز با وجود مشکل بیکاری در جامعه، استان کرمان از کمبود نیروی کار مهارتی در صنایع رنج می برد و این یک مشکل اساسی است.
وی با بیان خاطره ای در این زمینه گفت: در یکی از شهرستان های استان کرمان و طی یک اگهی استخدام برای جذب دو نیرو مهندس بیش از ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند و این در حالی بود که برای جذب ۲۰۰ جوشکار ماهر فقط دو نفر ثبت نامی وجود داشت و صنایع استان برای جذب نیروی مهارتی با مشکلات عدیده ای مواجه است، واین یعنی عدم توجه به کار عملی و پرداختن به حفظیات در مدارس ما.
جای گلایه ما طولانی است ما معتقدیم وزارت اموزش و پرورش به جای، جا به جایی های مداوم۶-۳-۳ و ۶-۴-۳ و عنوان های دیگر باید به دنبال حل مشکل اساسی در مدارس بوده تا بتوانیم نسل کارامد، سالم و پر نشاط را در اینده داشته باشیم.
انتهای پیام / زهرا سالاری نژاد
منبع: شبکه اطلاع رسانی بوتیا