پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:40:10 - چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
طرح آمریکا برای کامل کردن حلقه تحریم نفت ایران
به گزارش“صبح رابر“ با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین دیدار مذاکره کنندگان هسته ای ایران و اتحادیه اروپا، آمریکا بار دیگر سعی در افزایش فشارهای خود بر ایران دارد. ای با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین […]

به گزارش“صبح رابر

با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین دیدار مذاکره کنندگان هسته ای ایران و اتحادیه اروپا، آمریکا بار دیگر سعی در افزایش فشارهای خود بر ایران دارد. ای

با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین دیدار مذاکره کنندگان هسته ای ایران و اتحادیه اروپا، آمریکا بار دیگر سعی در افزایش فشارهای خود بر ایران دارد. این بار، سخن از طرحی است که در صورت تصویب، یک رژیم تحریمی کامل را علیه بخش نفت ایران اعمال می کند. طرحی تدوین شده در کنگره که حتی مخالفت دولت آمریکا را نیز برانگیخته است.

 

به گزارش «تابناک»، پس از ناکامی آمریکا در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران با استفاده از تحریم های شدید اقتصادی، گروهی از نمایندگان و نیز تحلیلگران آمریکایی، راه جدیدی را در این زمینه پیشنهاد کرده اند: قطع ارتباط کامل ایران با بازارهای نفت جهانی.

 

به نوشته «واشنگتن پست»، طرفداران این طرح استدلال می کنند که افزایش تولید نفت در خاورمیانه و نیز آمریکای شمالی، این گزینه که برای اولین بار به طور واقعی محاصره نفتی کامل ایران اجرایی شود را از نظر اقتصادی ممکن ساخته است.

 

این پیشنهاد که نسخه هایی از آن در حال حاضر در ساختمان کنگره دست به دست می شود، از سوی شماری از اقتصاددانان و همچنین مقامات دولت آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان هشدار می دهند که چنین اقدامی می تواند سبب اخلال در بازهای نفتی، رنجش متحدان آمریکا و نیز افزایش قیمت های انرژی شود.

 

در این زمینه، مقامات کاخ سفید می گویند در جست و جوی راه هایی جایگزین برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران هستند که بخش عمده درآمد خارجی ایران را به خود اختصاص داده است. در همین حال، هم مقامات دولت و هم اعضای کنگره، در حال تدوین ساز و کارهای جدید مالی هستند تا بتوانند راه های گریزی که به ایران اجازه می دهد با طرح هایی همچون مبادله گاز طبیعی با طلا، به ارز خارجی دست یابد را مسدود کنند.

 

یکی از سناتورهای آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت و گو با واشنگتن پست ضمن اشاره به اینکه بهترین راه برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، خارج کردن نفت این کشور از بازارهای جهانی است، گفته تمایل شدیدی در میان سناتورهای هر دو حزب به وضع تحریم های جدید علیه ایران وجود دارد.

 

اما منتقدان این طرح، علاوه بر استدلال های پیشین، اشاره می کنند که یکی از موانع موجود بر سر راه چنین طرحی، متقاعد کردن کشورهایی چون چین و هند به قطع واردات نفت خود از ایران است. این گروه استدلال می کنند که فشار بیش از حد آمریکا در این زمینه نیز می تواند بازخوردی منفی داشته و به بدبینی این کشور نسبت به سیاست های آمریکا منجر شود.

 

به هر حال، این پیشنهاد جدید که می توان آن را نقطه اوج تلاش های آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد ایران دانست، در شرایطی مطرح می شود که تلاش ها برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران همچنان ادامه دارد و قرار است فردا دو نشست مهم در این زمینه (یکی میان کاترین اشتون و سعید جلیلی و دیگری میان نمایندگان ایران و آژانس) برگزار شود.

 

اما در نهایت، گفتنی است گزارشی که اخیراً در «هافینگتون پست» منتشر شده بود فاش می کرد هدف اصلی آمریکا از تشدید تحریم ها علیه ایران، پیگیری سیاست «تغییر نظام» در ایران است. بی تردید این پیشنهاد تحریمی جدید را نیز می توان در همین راستا مدنظر قرار داده و ارزیابی نمود.

 

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب