پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:26:25 - چهارشنبه 25 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نظر دانش آموزان شمال تهران درباره حاج قاسم
حاج قاسم سلیمانی تنها شخصیت محبوب جامعه بزرگسال نیست… کافی است سری بزنید در میان اجتماعات نوجوانان… ما و اکیپ گزارشگران و عکاسان‌مان رهسپار مدرسه‌ای در شمال تهران شدیم تا نظرات بسیاری از نوجوانان آن مدرسه را بشنویم.

به گزارش” صبح رابر“، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حاج قاسم سلیمانی تنها شخصیت محبوب جامعه بزرگسال نیست… کافی است سری بزنید در میان اجتماعات نوجوانان… ما و اکیپ گزارشگران و عکاسان‌مان رهسپار مدرسه‌ای در شمال تهران شدیم تا نظرات بسیاری از نوجوانان آن مدرسه را بشنویم… پدران و بعضا مادرانِ شاغل این نوجوانان، تحصیل‌کرده‌هایی هستند که عمدتا مشغول در شغل‌هایی آزاد هستند و در شرکت‌ها یا ادارات دولتی کار نمی‌کنند… وقتی نظر نوجوانان این مدرسه را درباره سردار سلیمانی می شنویم خیلی چیزها را متوجه می‌شویم… مثلا طاهره می‌گوید« من سردار سلیمانی را مثل بابام دوستش دارم… خدا حفظش کنه…آرزو دارم با سردار سلیمانی عکس سلفی دو تایی بگیرم…»

به گزارش «تابناک اجتماعی»، بهار می‌گوید «سردار سلیمانی یه قهرمانه… یک قهرمانه واقعی… »… یا آرمیتا که می‌گوید«سردار خیلی قوی ئه… همه ازش می‌ترسن»… مشروح گزارش ما را ذیلا می‌خوانید…

تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی مشحون از ایثارگری‌ها و فداکاری‌های خیل عظیم انسانهای والامقامی است که ارزش های اصیل انسانی و اسلامی و در راس آن ایثار و شهامت را در میدان عمل به شاگردان آموختند. زیستن در پرتو چنین ارزش‌ها و عمل به آنها در ابعاد فردی، اجتماعی است که اسباب اقتدار و صلابت تک تک اعضای جامعه را نه تنها در عرصه ملی بلکه در پهنای جهانی فراهم می آورد و باعث استحکام روانی، شخصیتی و اجتماعی شده به درخشندگی هویت ملی مددمی رساند.

هرچند نام بردن و مدح چنین انسانهایی در پرتو فرهنگ ارزشی که به سبک زندگی اسلامی – ایرانی رنگ قداست گرفته اند، آسان نیست و خودشان هم مجاز نشمرده اند لیکن ، بازگو نکردن نفوذ اجتماعی ایشان نوعی ناسپاسی است و یادآوری نسبت به لزوم پاسداشت ارزشهای ناب اسلامی در بستر توجه به چنین شخصیتهای حاضری در بطن جامعه توسط دستگاههای فرهنگی و آموزشی ضروری به نظر می رسد.

با جستجوی ساده ای در بستر رسانه ها و فضای مجازی با این واقعیت روبرو می شویم که خارج از این مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، قصه‌های حیرت‌آوری از او بر سر زبان‌هاست که با آمیخته‌ای از راست و دروغ، شبحی ترسناک و هول انگیز از او ارائه می‌دهد که گویی همه منافع استکبار را در جهان به خطر انداخته است و جالب آنکه هر قدر آنها او را ترسناک‌تر و هول‌انگیزتر معرفی می‌کنند، داخل مرزهای عقیدتی ایران اسلامی، آنها که او را می‌شناسند، از حجب و تواضع و آرامش او می‌گویند، مردی که برخلاف آنچه امریکایی‌ها می‌گویند، مرموز نیست.!

«حاج قاسم سلیمانی» کسی که یک تنه لرزه بر اندام سردمداران استکبار و صهیونیزم انداخته و حتی نام ایشان کابوسی وحشت آور برای آنها شده است.

رسانه‌های کشورهای همسایه او را با لقب «ژنرال بی‌سایه» به مخاطب معرفی می کنند و در رسانه‌های غربی به عناوین مختلف از جمله «خطرناک‌ترین مرد جهان»، «شخصِ اول خاورمیانه»، «چهره‌ای مرموز»، «فرمانده زبده»، «قوی و قدر»، «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است»،  و « فردی تسخیرنشدنی، اسطوره و شکست‌ناپذیر» «مهمترین استراتژیست نظامی دنیا »و درکلام رهبر معظم انقلاب «شهید زنده» نام گرفته است.

شناخت او به محافل رسمی محدود نشده و وقتی برای یافتن پاسخ پرسشهای ذهنی خود و حدود آشنائی مردم مناطق مختلف با ایشان، درمناطق مختلف شهر و با تمام مخاطبان کودک، جوان و پیر مراجعه می کنیم با رنگین کمانی از «صفات» در مورد ایشان مواجه می شویم  به عنوان ؛ «مردی جسور، بسیارمهربان، غیور، با صبر و تحمل، بسیار بی پروا، باهوش و بسیار کاریزماتیک» اعتبار دارد. وقتی راهمان را برای دریافت جواب سوالمان به مناطق شمالی تهران کج می کنیم و از پسر جوانی سوار بر ماشین آنچنانی نظرش را راجع به سردار جویا می شویم به ما می گوید: « با بودن سردار و امثال ایشان خیالمون از داشتن صلح و آرامش راحته ».

در محله دیگری از این منطقه با شنیدن اسم سردار، دختر بچه ای گوشی همراه پدر را گرفته باغرور خاصی عکس حاج قاسم را نشان می دهد و می گوید: « مثل بابای خودم دوسش دارم، خدا حفظش کنه».

وقتی گفتگوی خود با مردم را درخیابانها و کوچه های اطراف این منطقه دنبال می کنیم تمام افکار قالبی ذهن ما بهم می ریزد و با این واقعیت روبرو می شنویم که شناخت از ایشان اگر از مناطق دیگر بیشتر نباشد کمتر نیست و مردم مناطق مختلف فارغ از هرجهتگیری خاص خود، وی را مایه اقتدار، غیرت و آرامش جامعه می دانند.

سردار سلیمانی در میان نوجوانان این مرز و بوم بسیار محبوب است. وقتی از طاهره ، یکی از دانش آموزان دبیرستانی می‌پرسیم سردار سلیمانی را می شناسی، می‌گوید: «مگه می‌شناسه نشناسم… الان همه سردارو می شناسن.. دوستای من که همه سردار را می شناسن.» پاسخ این دوست به سوال ما مبنی بر اینکه اهمیت ایشان را در چه می بینید برای ما جالب است.

 

طاهره می‌گوید:« همه به خاطر تلاش افرادی مثل  سردار سلیمانی ئه که در امنیت زندگی می کنن…» او گفت: «آرزوی من و خیلی از دوستام اینه که برای یه بار هم شده  سردار را از نزدیک ببینیم… من سردار سلیمانی را مثل بابام دوستش دارم….آرزو دارم با سردار سلیمانی عکس سلفی دو تایی بگیرم…»

سارا به ما می‌گوید«میان دوستان همیشه حرف سردار هست… یکی از آرزوهام اینه ایشون رو از نزدیک ببینم…»

بهار می‌گوید «سردار سلیمانی یه قهرمانه… یک قهرمانه واقعی… من خیلی دوسش دارم چون او برای من، خانواده‌م و همه مردم امنیت ایجاد کرده…»

مهرنوش که دائم به عکس سردار سلیمانی که در دستش هست نگاه می‌کند به ما می گوید «تنها آرزوم اینه که سردارو ببینم… یعنی می شه… فکر نکنم!»

صبا می‌گوید «حاج قاسم مثل افسانه‌ها ست اما افسانه نیست… اون یه قهرمان واقعی ئه و برای همین من خیلی دوسش دارم… »

آرمیتا می‌گوید«سردار خیلی قوی ئه… همه ازش می‌ترسن»… مریم هم می گوید«ما همیشه سرکلاس از سردار سلیمانی صحبت می کنیم و از امنیتی که برای ما ایجاد کرد تشکر می کنیم…»

اما راز نفوذ ایشان در دلهای اقشار و مناطق مختلف درچیست؟

آنچه حقیقت دارد و به اذعان محافل گوناگون دوست و دشمن از وی به اسطوره یاد می کنند تکیه ایشان بر ویژگی‌های اخلاقی‌اش و چنگ زدن بر اصول انقلاب اسلامی که منشأ منش رفتاری او را رقم می زند، است نه صرفا قدرت نظامی اش.  در یک عبارت برای دشمنان اسلام مصداق اشداء علی الکفار و برای دوستان در مرزهای عقیدتی انقلاب اسلامی ، او، رحماء بینهم است.

فرهنگ هر ملتی سرمایه بی نظیری برای تثبیت نظام ارزشی وکسب استقلال و هویت جوانان ونوجوانان آن ملت است ، از سویی برای استقلال ابدی یک ملت ثبات فرهنگ براساس اعتقادات اصیل اخلاقی وباورهای قلبی افراد آن ملت ضروری است واز سوی دیگر واقعیت های معنوی به مثابه منبع نامحدودی از نیروی ایمان، قدرت معنوی واستقلال شخصیتی وفکری را دراختیار انسان می گذارد وانسان براساس چنین پشتوانه های معنوی می تواند به سوی نفوذ و تاثیرگذاری سازنده در اجتماع حرکت کند.

مراکز آموزشی درسطوح مختلف آن بستر مناسبی برای ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ صحیح ایثار و مقاومت می باشند زیرا از ابزارهای نفوذ فرهنگ، تغییرنگرش در افراد آن جامعه است و قشر دانش پژوه(دانش آموزان و دانشجویان) به جهت خصوصیات روان شناختی، اثر پذیرترین گروههای جامعه در این روند هستند که بیشترین ومفیدترین اوقات خود را در مراکز آموزشی می گذرانند. لذا با برنامه ریزی وسیاست گذاری های علمی و جامع، می توان فرهنگ ایثارگری و مقاومت را با مصداق قرار دادن چنین اسطوره های حاضری دراین مراکز به سطح قابل قبولی ارتقاء بخشید.

تبیین وشناساندن اسوه های فرهنگ ایثار، از مکانیزم های مقتدرانه فرهنگی برای تسلیح جامعه در برابر هجوم فرهنگ های غیرخودی درعصر تکنولوژی است. متاسفانه تعلیم آموزه های ایثارگری و پرداخت به ابعاد شخصیتی چنین انسانهایی، با کم توجهی سیستم آموزشی همراه بوده است. فرهنگی که به مثابه یک نظام متکفل تحقق هدف های اصیل جامعه اسلامی است، مستحق توجه جدی به مخاطب کودک، نوجوان و جوانان در سیستم آموزشی است.

آنچه در این زمان اهمیت دارد انتقال ارزشها ودانشهای دینی واسلامی با مصداق قرار دادن چنین بزرگمردانی به نسل های بعدی با بهره گیری از ریشه های ملی و بومی است. ضمن آنکه تحولات پرشتاب کنونی در عرصه فرهنگ جهانی بسیاری از نگرش ها و روش های رایج تربیت دینی ما را تغییر داده است اما درعین حال نقش نهادهای گوناگون اجتماعی از قبیل خانواده، آموزش وپرورش ، رسانه ها و … درانتقال فرهنگ پایدار وصحیح ، خصوصاً ایثار و مقاومت و راز و رمز نفوذ اجتماعی، مؤثر وپراهمیت می باشد . معرفی چنین گنجینه های برآمده از صدف فرهنگ و سبک زندگی اسلامی – ایرانی ضمن اینکه به مثابه کابوسی وحشت آور لرزه بر اندام دشمن می اندازد، به جان دوستان غروری مقدس می ریزد.

انتهای پیام/

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب