پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:46:13 - شنبه 21 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برای شهدا همان ارزشهایی را قائل شویم که خدا قائل است
مقام معظم رهبری(مدظله ‏العالی) فرمودند: برای شهدا همان ارزشهایی را قائل شویم که خدا قائل است.

به گزارش “صبح رابر“؛ مقام معظم رهبری: «خداوند شهید شما را رحمت کند و ما را با این شهدا محشور بفرماید.» «سپاه، ارتش، بسیج، جهاد و دستگاه‏های دولتی باید یاد شهیدان را زنده بدارند و مفهوم شهادت، این مفهوم با عظمت و پر ارزش و بسیار مؤثر را در کشور ایران اسلامی، در میان ملت مبارز ایران احیا و حفظ کنند، اگرچه خون مطهر شهدای ما در سطح جهان بار دیگر این مفهوم را احیا کرد. آنچه مهم است حفظ راه شهداست، یعنی پاسداری از خون شهدا، این وظیفه اول ماست. در قبال شهدا همه موظفیم.»

بنیاد شهید در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸، به فرمان امام(ره) تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیر دولتی و در چارچوب اساسنامه مصوبه و آیین‏ نامه ‏های مربوط زیر نظر رییس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‏ شود.

احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‏ طلبی، زنده نگهداشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده ‏های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‏ های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به‏ منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‏های این نهاد مقدس است. البته سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام(ره) به سال ۱۳۴۲ بازمی‏گردد.

بعد از قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام(ره) مأموریت یافتند تا به خانواده‏ های شهدا رسیدگی کنند که این‏کار در طول سال‏های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال‏های ۱۳۵۶- ۵۷، دامنه وسیع پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب، برای سامان دادن بیشتر به امور شهدا و خانواده‏ های آنان، با فرمان امام(ره) بنیاد آغاز به کار کرد که با آغاز جنگ تحمیلی و بیشتر شدن تعداد شهیدان، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین‏ تر شد.

فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی‏

ملت شریف ایران می‏داند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب(رحمه الله علیهم ) و کسانی را که در این ‏راه معلول و آسیب ‏دیده شده ‏اند، محسوب داشت. لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این‏ راه، چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود. ابتدا لازم است سازمانی با اجرای طرح‏های مفید آن، ملت و دولت انقلابی دین خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب اسلامی ادا نماید.

ضمناً متذکر می‏شوم که اگر سازمان در موارد مرقومه به اشکالی برخورد نمود و یا از طرف بعضی متصدیان اهمالی شد، این‏جانب را مطلع نمایید تا در رفع آن به‏ طور مقتضی عمل نمایم.

امنیت جامعه مرهون از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا، انتقال نقش مادران و همسران شهدا به نسل جدید جامعه‏، تکریم خانواده شهدا و جانبازان وظیفه ذاتی مسؤولان‏، ارزش خانواده شهدای مدافع حرم را حفظ کنیم‏.

مقام معظم رهبری(مدظله ‏العالی): برای شهدا همان ارزشهایی را قائل شویم که خدا قائل است.

سرچشمه قوت فرهنگی‏

اگر چنان‏چه ما در زمینه دفاع مقدّس، کار فرهنگی کردیم، تولید فرهنگی کردیم، این تولید، کشور را غنی خواهد کرد، نیروهای انسانی ما را غنی و قوی خواهد کرد و در مقابل توطئه‏های دشمنان قوی می‏شوند. ما برای اقتصاد هم نیرو بخواهیم، باید قوی باشد، برای فرهنگ هم نیرو بخواهیم، باید قوی باشد، برای مسائل مدیریّتی کشور هم نیروی خوب بخواهیم، باید قوی باشد؛ این فرهنگ است که انسانها را تقویت می‏کند و انسانهای قوی به‏وجود می‏آورد. سرچشمه قوّت فرهنگی، ازجمله همین سرچشمه فیّاض نیروهای دفاع مقدّس است. اگر توانستیم از این استفاده کنیم، فرهنگِ کشور قوی خواهد شد، این تولید فرهنگی است.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

ارزش شهدا

مسأله شهدا را باید خیلی جدّی گرفت. ما برای شهدا همان ارزشهایی را باید قائل باشیم که خدای متعال برای این‏ها قائل است که فرمود: «یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلونَ وَعداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التّوریهِ وَ الاِنجیل وَ القُرآن»؛ این کسانی‏که در راه خدا مجاهدت می‏کنند و جان خودشان را در کف دست می‏ گیرند، هم دشمن‏ کشتن شان، هم کشته ‏شدنشان ارزش دارد؛ پیش خدای متعال وعده الهی بر رحمت به این‏ها است.

حالا آن‏که جانش را در این‏راه از دست می‏دهد، در روایات داریم که هنوز از این نَشأه خارج نشده، علائم رحمت الهی را مشاهده می ‏کند. این ارزش شهدا است. اگر این شهادتها نبود، اگر این فداکاری‏ها نبود، این نظام باقی نمی‏ ماند.(۱۵/۹/۱۳۹۵)

ارزش شهدای ما؛ برتر از…

اگر ما بخواهیم شهدای جلیل ‏القدر را در میزان ارزشهای اسلامی بسنجیم، بدون‏شک در عداد شهدای صدر اسلام قرار دارند و شاید در مواردی از آن‏ها برترند، چون شهدای صدر اسلام، در کنار نبی مکرم اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) حضور داشتند، نفس وحی را از پیامبر(ص) بزرگوار می‏شنیدند و لمس می‏کردند، اما شهدای زمان ما، بدون این‏که امام معصوم(ع) و نبی مکرم(ص) را مشاهده بکنند، با دعوت امام بزرگوار و راحل ما – رضوان الله تعالی علیه – و به اشاره آن نائب بر حق معصومین(ع)، در جبهه ‏های خطر حضور پیدا کردند و نقش یک مجاهد فی سبیل الله را به بهترین وجهی ایفا نمودند. اگر شهدای عزیز ما نمی ‏بودند و فداکاری آن‏ها نمی‏بود، امروز این عزت و این عظمت برای اسلام نمی‏بود.(۱۱/۱۰/۱۳۷۰) شهدای زمان ما، با شهدای بدر، با شهدای حنین، با شهدای احد، با شهدای صفین، با شهدای جمل قابل مقایسه هستند و از بسیاری از آن‏ها بالاترند، اما با شهدای کربلا، نه، هیچ‏کس با شهدای کربلا، قابل مقایسه نیست.(۲۶/۱۰/۱۳۷۲)

یاد شهدا؛ موتور حرکت جامعه‏

آن‏ چیزی که می‏تواند ملّت را سَر پا نگه دارد، در آن‏ها شوق و طراوت به‏ وجود بیاورد، یاد شهدا است، یعنی ازجمله عوامل مهم، یاد شهدا است؛ لذا است که مسأله یادبود شهدا خیلی مهم است.(۵/۷/۱۳۹۵)

مسأله شهید و ایثارگری، کهنه‏شدنی نیست؛ این، موتور حرکت جامعه است؛ بعضی‏ها از این نکته غفلت می‏کنند. این‏که می‏بینید بعضی با سخن، قلم و حرکات خود، نگاهی به ایثار و شهادت می‏اندازند که آن نگاه منفی و ناسپاسانه است، بر اثر غفلت آن‏ها است؛ نمی‏ فهمند پاسداری از حرمت شهیدان و ایثارگران چقدربرای یک جامعه وملت وکشوردارای اهمیت است.(۱۶/۴/۱۳۸۳)

تا ابد مدیون شهدا و خانواده‏ هایشانیم‏

ملت ایران تا ابد مدیون شهدا و خانواده‏های شهدا است. این ‏را همه ملت ما باید بدانند. هرچه ما عزت به ‏دست بیاوریم، هرچه پیشرفت به‏دست بیاوریم، مرهون خون شهدای عزیز شما، این جگرگوشه ‏های شما است. این‏ها بودند که به ما، به کشورشان، به ملتشان، به اسلام عزت دادند. این‏را همه باید قدر بدانند؛ مسؤولین هم باید قدر بدانند، خود شما خانواده‏ ها هم باید قدر بدانید و می‏دانید.(۰۳/۰۳/۱۳۸۸)

«فناوری» راهیان نور

اگر شما بخواهید از ثروت استفاده کنید، باید فنّاوری‏اش را بلد باشید؛ من می‏گویم این ‏راهیان نور یک فنّاوری است؛ این یک فنّاوری است برای استفاده از این ثروت عظیم.

این ‏راهیان نور یک فنّاوری است، یک ‏چنین حرکت عظیمی است. این‏ را باید خیلی قدر دانست، این ‏راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است، سعی کنید این‏کار را درست انجام بدهید.

ادامه راه و استمرار حرکت به ‏تنهایی کافی نیست، استمرار حرکت بایستی با نوبه ‏نو شدن پیشرفت های این حرکت باشد؛ بایستی هربار و هرسال از سال قبل فواید بیشتری عاید بشود.

وقتی می‏گوییم راهیان نور، یک فنّاوری جدید برای استفاده از معدن تمام ‏نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه کشور باید از این استفاده کند و قدر آن‏را بداند؛ در کتابهای ما بیاید، در هنر ما بیاید، در دبیرستان ما و دبستان ما بیاید، در دانشگاه‏ های ما راه پیدا کند.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

لزوم پیوند با دفاع مقدس‏

آن کسانی‏که به این سفرهای راهیان نور می ‏آیند و برمی‏ گردند، حتماً باید چیزی به آن‏ها اضافه شده باشد، باید بین آن‏ها و بین حادثه مهمّ دفاع مقدّس یک پیوند و ارتباط ناگسستنی به ‏وجود بیاید؛ معرفت تازه‏ای پیدا کنند، اطّلاع تازه‏ای پیدا کنند. در این‏ زمینه‏ ها ما البتّه در طول این سالها به نظر من کم‏کار بوده‏ ایم؛ ما کم کار کرده ‏ایم.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب