پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:32:21 - چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اخلاق انتخاباتى‏
اخلاق انتخاباتى حکم مى‏ کند کلیه نامزدها و طرفدارانشان حفظ حرمت و عمل به قانون و گردن نهادن به دستگاه‏ ها و نهادهاى قانونى اعم از اجرایى و نظارتى را به‏ عنوان یک ادب و اخلاق و جلوه‏اى از فرهنگ اجتماعى به نمایش بگذارند و دقیقاً در چارچوب قوانین مصرّح و هر آنچه که در مقام اجرا و نظارت از طریق مجارى قانونى ترسیم مى‏گردد، مورد توجه و اقدام و عمل قرار بدهند تا این حماسه ملى برگ زرین دیگرى را در خاطره مردم جاودانه سازد و اوج بصیرت و ادب و اخلاق را به رخ جهانیان بکشد.

به گزارش “صبح رابر“، اخلاق مجموعه ملکات و حالات درونى انسان را گویند که به پشتوانه معارف و عقاید حقه و تمرین و ممارست در بندگى خالصانه حضرت حق و در کانون تربیت اولیاء خدا و در نهایت اصلاح و هدایت نفس آدمى تحقق مى‏ یابد و چنان‏که علماى اخلاق و شخصیت‏هاى وارسته و ره‏یافته به حریم وصل و قرب الى الله و سالکانِ قرار گرفته در مدار سیر و سلوک و تزکیه و تهذیب که جهاد اکبرش نامند، به ما آموخته اند، هرگاه آدمى در حوزه درون سامان یابد و جوهره درونى و باطنى او الهى و توحید‏ى شکل گرفته باشد، قطعاً در تبعیت از درون، بیرون او نیز جهت الهى و خدایى مى‏ یابد و شاید به خاطر همین ملاحظه باشد که حضرت امام(ره) و خلف صالح وى مقام معظم رهبرى(مدظله‏ العالى) همواره به توده ‏هاى مردم به‏ ویژه خواص و کارگزاران و مسؤولان نظام اسلامى سفارشات ویژه در جهت مراقبت از نفس و مهار و کنترل هواهاى نفسانى داشته و دارند.

فراموش نکرده ‏ایم روزهاى آغازین دولت یازدهم را که امام خامنه ‏اى(مدظله‏العالى) به ریاست محترم جمهورى نسبت به انس با خدا و نماز شب و تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(سلام‏ الله ‏علیهم)؛ سفارشات موکدى داشتند. جاذبه قدرت به ‏گونه‏ اى است که در صورت عدم ظرفیت روحى و معنوى و خودساختگى درونى و اخلاقى ممکن است دنیا و آخرت انسان را تباه سازد. شهوت قدرت، ثروت و شهرت به میزانى خطرناک است که انسانهاى بزرگ را گاهى از مدار ادب و اخلاق خارج مى‏ کند و البته به میزانى هم شیرین و نجات‏بخش است تا جایى که انسانهاى خودساخته را که از اقبال مردم و مسؤولیت و مقام، فرصتى مى‏ سازند براى اعتلاى ارزشهاى دینى و انقلابى و ملى و خدمت خالصانه و بى‏منت به خلق خدا که خود عبادتى است بس عظیم و پرثواب، به عزتى بزرگ در دنیا و پاداشى بى‏ حساب در آخرت سوق مى‏دهد. به‏ ویژه اگر از رهگذر مدیریتهاى جهادى و انقلابى، گره‏هاى کور جامعه و اقشار ضعیف و مستضعف باز گردد و مسیر زندگى و معیشت مردم آبرومندانه هموار بشود.

بنابراین همه‏ چیز به خلقیات و ملکات درونى افراد به ‏ویژه خواص، بستگى دارد تا جایى‏که پیامبر اکرم(ص) وقتى مصادیق خواص امتش را چهار گروه اُمرا و علما و تجّار و عبّاد معرفى و در خصوص اُمرا که مدیران و کارگزاران جامعه مى‏باشند، مى‏فرمایند اینان به‏ منزله چوپانند و طبیعى است که چوپان نقش نگهبانى و حفاظت و پاسدارى را ایفا مى‏ نماید، لذا واى بر چوپانى که خود گرگ باشد که در این‏صورت هم خود و هم گوسفندانش را تباه مى‏سازد.

البته این تشبیه فراتر از ظاهرش از عمق بسیار بالایى برخوردار مى ‏باشد چه آن‏که هشدارى است براى مدعیان خدمت و پاسبانى از ارزشها و عزت و اقتدار ملت بزرگى که با هزینه ‏هاى سنگینى به‏دست آمده است. چه بسیار انسانهاى کم ‏ظرفیتى که با اقبال مردم، صاحبان مقام و منصب و جایگاهى شدند و متأسفانه خود را گم کرده و تباه ساختند. بى ‏ظرفیتى و یا کم‏ ظرفیتى، خود گواه سستى ایمان و ضعف در اخلاق است که یکى از عرصه‏ هاى نمود آن مقطع انتخابات در جامعه و کشور آرمانى و انقلابى است که میراث صدها هزار شهید و حماسه‏ها و ایثارهاى پرافتخار و پرفروغ است. از این‏رو امانتدارى از آن امرى است سخت و دشوار که مردان مرد میدان عمل مى‏خواهد و ایمانى راسخ.

با نیم ‏نگاهى به فرایند انتخابات پیش‏روى، چند نکته ضرورى را یادآور مى‏شویم:

۱: ضرورت تصحیح قانون انتخابات؛ به‏ ویژه انتخابات ریاست جمهورى که علی‏رغم اصول محکم و قاطع قانون اساسى به‏ویژه اصلهاى ۱۱۵ و ۱۲۱ که شرایط کاندیدا و چارچوب و خط سیر حرکت رئیس جمهور را در پایبندى به قسم ‏نام ه‏اى که در پیشگاه قرآن امضاء و متعهد مى‏شود ولى به ‏دلیل ابهاماتى که در کم و کیف آن وجود دارد، متأسفانه در همان گام اول یعنى ثبت‏نام نامزدها شاهد هرج و مرج و ظواهرى مى‏شویم که هرگز در شأن نظام و ملت ما نیست و خود زمینه‏اى براى بداخلاقى و به سخره گرفتن و طنازى مى‏شود و قطعاً در زمان مقتضى باید مجلس و شوراى محترم نگهبان تصمیم روشنى اتخاذ نمایند.

۲:  از تعداد کثیر حائزان شرایط عمومى ثبت‏نام و یا آنان‏که حایز شرایط حداقلى هم نبودند که بگذریم باید اذعان داشت که طبق وضعیت و شرایط موجود تنها باید شخصیتهایى پا در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهورى بگذارند که لااقل در ردیف شخصیتهاى طراز بالا و امتحان پس‏داده و با تجربه و کارآمد و داراى تیم‏هاى قوى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى، علمى و آموزشى و… باشند و لذا تصمیم به ‏جا و قاطع و شجاعانه شوراى نگهبان مبنى بر احراز صلاحیت تعداد محدودى از ثبت‏ نام‏ کنندگان مناسب‏ترین تصمیم مى‏باشد که باید مورد تقدیر قرار گیرد. چنان‏که از کلیه کسانى که طبق قانون به‏عنوان عدم احراز مطرح مى‏شوند نیز باید تقدیر و تشکر کرد که طبق احساس تکلیف و وظیفه، خود را شایسته این مسؤولیت‏ خطیر دانسته و اقدام به ثبت‏نام نمودند، قطعاً این افراد در مناصب دیگر فرصت خدمت دارند چنان‏که از تعدادى هم که به رقابت مى ‏پردازند، تنها یک نفر که بیشترین رأى را از آن خود کند وارد ساختمان پاستور مى‏شود و از بازماندگان این جایگاه نیز باید تقدیر و تشکر بشود که با حضور خود گرمابخش حماسه بزرگ انتخابات گردیدند.

۳:  آنچه بیش از هر چیز در این حوزه اهمیت دارد رعایت اخلاق در عرصه رقابتها و تبلیغات انتخاباتى است، چه از ناحیه خود نامزدها و چه دست‏اندرکاران و اعضاء ستادهاى انتخاباتى که البته شأن ملت بزرگ ایران این‏گونه اقتضا مى‏کند تا انتخاباتى در طراز جامعه انقلابى با داشتن مؤلفه‏ هاى اساسى مشارکت حداکثرى، رقابت پرشور و اخلاق‏ مدارانه و سلامت و امنیت و در نهایت انتخابى آگاهانه و توأم با بصیرت، تحقق پیدا کند.

آنگاه چنین انتخاباتى به ‏عنوان سرمایه ‏اى عظیم براى عزتمندى بیشتر ملت ایران به کورى چشم دشمنان و بدخواهان رقم خواهد خورد.

۴: قانون؛ میثاق ملى و فصل‏الخطاب در همه امور مربوط به حاکمیت و جامعه منظور مى ‏گردد و لذا اخلاق انتخاباتى حکم مى‏کند کلیه نامزدها و طرفدارانشان حفظ حرمت و عمل به قانون و گردن نهادن به دستگاه‏ ها و نهادهاى قانونى اعم از اجرایى و نظارتى را به‏ عنوان یک ادب و اخلاق و جلوه‏اى از فرهنگ اجتماعى به نمایش بگذارند و دقیقاً در چارچوب قوانین مصرّح و هر آنچه که در مقام اجرا و نظارت از طریق مجارى قانونى ترسیم مى‏گردد، مورد توجه و اقدام و عمل قرار بدهند تا این حماسه ملى برگ زرین دیگرى را در خاطره مردم جاودانه سازد و اوج بصیرت و ادب و اخلاق را به رخ جهانیان بکشد.

یادداشت از: حجت الاسلام علیزاده کارشناس مسائل سیاسی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب