پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:53:34 - دوشنبه 9 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اهداف شوم آمریکا از تحریمهاى جدید/آمریکایى ‏ها دیگر باید چه کار کنند که نقض برجام تلقى شود؟
تحریمهایى که به ‏لحاظ تنوع و حجم و گستردگى جزو کم‏ نظیرترین اقدامات عجولانه و به ‏دور از منطق دیپلماسى آمریکا به ‏شمار مى‏ رود و قطعاً اهداف شومى را در جهت ثبات‏ زدایى از جمهورى اسلامى دنبال مى ‏نماید لذا نکاتى هرچند مختصر در این ‏رابطه را یادآور شدیم.

به گزارش “صبح رابر”؛ تحریمهاى اخیر آمریکا که فعلاً فى‏ مابین دو مجلس سنا و نمایندگان دست به دست مى ‏شود، طبق شواهد موجود ممکن است بدون توجه به تعهدات برجامىِ آمریکا، سرانجام به امضا و تایید ترامپ نیز برسد.

تحریمهایى که به ‏لحاظ تنوع و حجم و گستردگى جزو کم‏ نظیرترین اقدامات عجولانه و به ‏دور از منطق دیپلماسى آمریکا به ‏شمار مى‏ رود و قطعاً اهداف شومى را در جهت ثبات‏ زدایى از جمهورى اسلامى دنبال مى ‏نماید لذا نکاتى هرچند مختصر در این ‏رابطه را یادآور مى‏ شویم:

  •    چهار محور اساسى اعمال تحریمهاى جدید علیه ایران‏

۱.           تحریم موشکهاى بالستیک، به‏معناى تحمیل تحریمهاى اضافى علیه اشخاص حقیقى و حقوقى که در توسعه برنامه موشکى ایران مشارکت دارند.

۲.           تحریمهاى جدید تروریستى، در چارچوب تحمیل تحریمها علیه سپاه به بهانه حمایت از تروریسم که شامل بلوکه کردن دارائى‏هاى سپاه، مقامات، عوامل، وابستگان و افراد و نهادهایى که هرگونه کمک، حمایت و خدمات فنى و مادى به سپاه ارائه مى‏کنند یا به‏نحوى با سپاه در ارتباط هستند.

۳.          اعمال تحریمهاى تسلیحاتى‏

۴.          تحریمهاى حقوق بشرى‏

  •    ارتباط مصوبه جدید با برجام‏

بسیارى از چهره‏های تیم گذشته کاخ سفید رسماً در برابر تحریمهاى جدید واکنش نشان داده و وضع تحریمهاى جدید علیه ایران را ناقض توافق هسته‏اى (برجام) مى‏دانند تا جایى‏که جان کرى وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داده بود که تصویب تحریمهاى بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد و نیز وزیر خزانه‏دارى سابق آمریکا چندى پیش در نامه‏اى خطاب به نمایندگان کنگره هشدار داد و تحریمهاى جدید را تضعیف ‏کننده توافق هسته ‏اى با ایران عنوان کرد.

برخى معتقدند که تحریمهاى جدید تابع راهبردهاى منطقه ‏اى آمریکاست که در جهت تقابل‏گرایى با ایران در سطح منطقه دنبال مى‏ گردد خصوصاً در بخش ۸ این مصوبه که به ‏طور قطع عبور از بندهاى ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام مى ‏باشد، زیرا که بازگشت ‏ناپذیرى تحریم هاى تعلیق‏ شده در برجام به ‏وضوح نقض مى‏ شود.

ضمن این‏که با توجه به گستره فعالیتهاى اقتصادى و مبادلات صنایع نظامى سپاه در سطوح داخلى و خارجى، به‏طورطبیعى اعمال تحریمهاى گسترده به‏صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث مى‏شود تا در روند عادى تجارت خارجى ایران اختلال ایجاد بشود.

اما نکته مهم این است که نگاه غلط و غیرمنطقى آمریکا نسبت به برجام و تصویب تحریمهاى جدید مى‏تواند ناشى از برداشت‏ هاى زیر باشد:

۱.           برجام تأمین‏ کننده مطلوبیت‏هاى راهبردى آمریکا در قبال ایران نیست.

۲.           ایران نباید از منافع برجام بهره‏ مند شود.

۳.          گزینه تحریم مؤثرترین راهبرد علیه ایران است.

۴.          ایران فاقد توانمندى براى پاسخ به گزینه تحریم است.

  •     برخى عوامل و مؤلفه‏ هاى مؤثر منطقه ‏اى که سبب اقدامات کور تحریمى جدید آمریکا علیه ایران گردیده است:

۱.           تحولات منطقه و پیروزى و توفیقات جبهه مقاومت‏ از پایان موفقیت ‏آمیز عملیات موصل در عراق و شکست خلافت تکفیرى و داعش و تضمین تمامیت ارضى کشور عراق گرفته تا موفقیت‏هاى جبهه مقاومت در آزادسازى حلب و شرق سوریه و ناکامى عربستان در یمن و در نهایت پیشرفتهاى میدانى جبهه مقاومت و شکست طرح شوم و آمریکایى خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهاى اسلامى.

۲.           گسترش حوزه نفوذ ایران اسلامى در منطقه و تبدیل شدن جمهورى اسلامى به الگویى براى همه آزادیخواهان‏ جهان.

  • ملاحظات کلى معطوف به اهداف منطقه‏اى آمریکا

ملاحظات کلى معطوف به اهداف منطقه ‏اى آمریکا که علیه جمهورى اسلامى از طریق جلوگیرى از پیشرفت‏هاى میدانى جبهه مقاومت و مقابله با نفوذ گسترده ایران اسلامى در منطقه و در نهایت تأکید بر براندازى نظام اسلامى دنبال مى ‏نماید که برخى از این اهداف از این قرار است:

– ایجاد و تشدید دوقطبى و دامن زدن به اختلافات سیاسى‏

– دامن زدن به نارضایتى‏ هاى اجتماعى‏

– تضعیف مولفه‏هاى قدرت به‏ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏

– القاء ضرورت پادگانى کردن سپاه‏

– شکستن و یا تضعیف جبهه مقاومت‏

– فلج کردن اقتصاد و کلیه شریانهاى حیاتى ایران‏

  •   چه باید کرد؟!

در پایان چند توصیه راهبردى براى برون‏رفت از فشارها و بحرانهاى احتمالى که ممکن است به‏ ناحق بر ملت صبور و مقاوم ایران تحمیل گردد:

۱. با توجه به منشاء اصلى شکستهاى زنجیره‏اى آمریکا و نیز شکست‏هاى راهبردى در جهت سلطه بر جهان اسلام و منطقه که همان خوى استکبارى آمریکا از طرفى و اراده پولادین ملتها براى استقلال و رهایى از سلطه کفار و مشرکان مى‏ باشد، لازم است جبهه مقاومت اسلامى مورد حمایت همه‏ جانبه قرار بگیرد.

۲. اصرار بر استعدادها و توانمندیهاى داخلى در راستاى سیاستهاى‏ اقتصاد مقاومتى

۳. روشنگرى و افشاى چهره واقعى استبداد و استعمار و خنثى ‏سازى ریشه ‏هاى اصلى فتنه و ناامنى یعنى آمریکا و اذنابش در منطقه

۴. ارتقاء آگاهى عمومى نسبت به اهداف شوم جبهه استکبار به ‏ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستى‏

۵. حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملى به ویژه در سطوح عالى نظام که در همین ‏راستا دیدار فرماندهان ارشد سپاه با ریاست محترم جمهورى را مى‏ توان نقطه عطف و اقدامى شایسته، ارج نهاد.

۶. نقد راهبردهاى شوم و امنیت‏زاى آمریکا در منطقه و نیز تبیین مصادیق روشن بدعهدى آمریکا در خصوص روح و متن برجام.

تصویب جدیدترین و گسترده ‏ترین تحریم‏هاى تاریخ علیه ایران و ضرورت خروج دستگاه دیپلماسى از انفعال‏

۱- مجلس نمایندگان آمریکا طرح اعمال تحریم علیه ایران، روسیه و کره شمالى را تصویب کرد. این طرح که نسخه اصلاح‏شده طرح پیشین سنا است؛ به ‏دلیل افزوده شدن بندهاى مربوط به تحریم کره شمالى، طرح تازه‏اى محسوب شده است.چنان‏چه سناتورها، مصوبه مجلس نمایندگان را تائید کنند، طرح براى امضاء به کاخ سفید ارسال مى‏شود تا تبدیل به قانون گردد. اگر ترامپ، به‏دلیل وجود تحریم‏هاى ضد روسى و اختیارات محدود رئیس جمهور بعد از ابلاغ، از امضاى طرح خوددارى کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به راى گذاشته مى‏شود و در صورت کسب راى مثبت دو سوم نمایندگان هر یک از مجلس‏ ها، لازم‏ الاجرا مى ‏گردد.

۲- بالابردن ریسک سرمایه ‏گذارى خارجى در ایران، اعمال محدودیت‏هاى بیشتر علیه اقتصاد ایران، نشانه رفتن بخش دفاعى کشور، امنیت‏زدایى از ایران و انتقال هزینه ‏هاى برجام از حوزه اقتصاد به بخش امنیت و اقتدار کشور، از اهداف تحریم‏هاى جدید آمریکا است.

۳- رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: لایحه ‏اى که ما با اکثریت آرا تصویب کردیم یکى از گسترده ‏بسته‏ هاى تحریمى در طول تاریخ است. مادر تحریم‏ها از راه رسید.

۴- هدف اصلى ایران از ورود به مذاکرات هسته ‏اى و پذیرش توافقى به نام برجام که در برخى موارد مى ‏توان گفت براى ایران این توافق دلچسب نبوده است، کاهش اساسى تحریم‏هایى بود که مشکلات اقتصادى را براى کشور ایجاد کرده بود. درواقع اگر اراده‏اى براى کاهش تحریم‏هاى اقتصادى در کشور نبود، اساساً ایران هیچ‏ انگیزه دیگرى براى ورود به مذاکرات نداشت و امروز و پس از گذشت دو سال پس از امضاى قرارداد برجام، این قرارداد به هدف اصلى خودش که لغو تحریم‏هاى هسته ‏اى بوده، به‏ وهیچ ‏وجه دست پیدا نکرده است‏.

۴- سید عباس عراقچى در واکنش به طرح جامع تحریم‏هاى ایران که به‏تازگى در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، گفت: قانون جدیدى که در حال تصویب است، تحریم موضوعى جدیدى ندارد، جمع ‏بندى و تجمیع تحریم‏هاى قبلى غیرهسته‏اى است!!! در عین حال آقاى عراقچى گفته است: در پایان هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به‏ صورت مفصل بحث کردیم و مواردى که به نقض تعهدات طرف مقابل به‏ خصوص طرف آمریکایى مربوط مى‏شد را یک به یک شرح دادیم، مواردى که به تعهداتشان یا کامل عمل نکرده یا با تاخیر عمل کردند و جاهایى که از دید ما برجام را نقض کردند، شرح داده شد. معمولا بیشترین اشکالات مربوط به اجراى برجام مربوط به آمریکا مى‏شود و لذا با طرف آمریکایى همه مسائل را مرور و مطرح مى‏کنیم و در این جلسه تمام مواردى که مربوط به نقض عهد، بدعهدى و تاخیر و تعلل مى ‏شد را یک بار دیگر با هیأت آمریکایى تکرار کردیم.

در حال حاضر سیاست انفعالى «حفظ برجام به هر قیمت» در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوى طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریم‏ها و تهدید منافع ملى وارد فاز گسترده‏ترى شود. وزارت امور خارجه که مسؤولیت سنگینى در دفاع از حقوق ملت ایران بر عهده دارد، در مقابل گستاخى و عهدشکنى‏ هاى مکرر آمریکا به فشار ایمیلى و پیام توئیترى و گلایه محترمانه و توجیه بسنده مى‏کند.

۵- تحریم‏هاى جدید صرفا تجمیع تحریم‏هاى قبل نیست زیرا اولا؛ قبل از تصویب این قانون، چنین تحریم‏هایى در قوانین مصوب کنگره وجود نداشته است که این قوانین هم اکنون تجمیع شده باشند و به ‏صورت مصوبه درآید.

ثانیا این قانون تحریمى جدید است، قبلا برخى از آن‏ها فرمان بوده است. ثالثا؛ دامنه تحریم و افراد و اشخاص حقیقى و حقوقى بسیار گسترده‏ ترى را شامل تحریم نموده که قبلا نبوده و همگى تحریم افراد و اشخاص جدید است و لذا تجمیع نشده است. رابعا در بخش ۵ این قانون در تحریم‏هاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، تحریم‏هاى فاجعه‏ بار جدیدى وضع کرده است که کاملا اقتصاد کشور را هدف قرار داده است و در صورت بى‏ عملى، مى ‏تواند خسارات جبران‏ ناپذیرى در بر داشته باشد. خامسا اعضاى تیم مذاکره‏ کننده آمریکایى نیز در نشست کمیته سنا صریحا بیان نموده که این تحریم‏هاى جدیدى است که قبلا نبوده و تجمیعى در کار نیست.

۶- برخى همچنان معتقدند که بهترین راه متقاعد کردن آمریکا براى اجراى توافق و پایبندى به تعهداتش، ادامه وضعیت فعلى است، تجربه دو سال گذشته به ما نشان مى‏دهد که چنین اتفاقى رخ نخواهد داد، چراکه برجام یک عاملى براى بازنگرى آمریکایى‏ها در راهبرد خودشان نسبت به ایران نبوده است و آن‏ها حتى با گذشت دو سال از امضاى برجام، استراتژى تغییر و سرنگونى نظام جمهورى اسلامى ایران را کنار نگذاشته ‏اند.

مقام معظم رهبری(مدظله ‏العالی)فرمودند: هیأت نظارت بر برجام! دقت کنید ببینید شرایط برجام رعایت مى‏شود؟!

  مشکلات لاینحل ایران و آمریکا

بسیارى از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم، یعنى خود جمهورى اسلامى، مشکل این است؛ نه انرژى هسته‏ اى مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفْس جمهورى اسلامى است.(۲۲/۳/۱۳۹۶)

افزایش تحریمها بعد از انتخابات ما

امروز هم که مشاهده مى‏ کنید بعد از انتخابات ما، آمریکایى ‏ها، با وقاحت تمام، هم تحریم را افزایش دادند، هم بیشتر از همیشه بر طبل مخالفت و مبارزه و عناد و مانند این‏ها دارند مى‏کوبند!(۲۲/۳/۱۳۹۶)

  ضربه‏ خوردن به ‏خاطر اعتماد به دشمن در برجام‏

در همین قضیّه برجام، ما در موارد زیادى، به‏ خاطر اعتماد به حرف آن طرف مقابل، مذاکره ‏کننده مقابل ، از یک نقطه‏ اى صرفِ‏ نظر کردیم، به یک چیزى اهتمام نورزیدیم، یک خلأیى باقى ماند؛ دشمن همین الان از همان خلأ دارد استفاده مى‏کند؛ این‏ها واقعاً مسائل مهمّى است.

وزیر محترم خارجه ما، آقاى دکتر ظریف، یک نامه گویایى به مسؤول اروپایى مى‏نویسند؛ البتّه این بارِ چندم است، و موارد نقض روح برجام و جسم برجام (را مطرح مى‏کند)، گاهى مى‏ گفتند روح برجام نقض شده، ایشان مى‏ گوید که فقط روح برجام نیست، (بلکه) یک جاهایى هم خود برجام ، یعنى جسم برجام، هم نقض شده به ‏وسیله آمریکایى‏ها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند براى آن‏ها، یعنى این (شخص) دیگر کسى نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را مى‏زنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدیّنى است، انسان باوجدانى است و انسان صاحب احساس مسؤولیّت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد مى‏کند. این به‏ خاطر آن است که آن‏جا یک مسامحه ‏اى انجام گرفته از ناحیه ما؛ اگر این تسامح انجام نمى‏گرفت، اعتماد به دشمن نمى‏شد، راه دشمن بسته بود و نمى‏توانست این‏کار را انجام بدهد.(۲۲/۳/۱۳۹۶)

  نکته مهم در مدیریت کشور

(مسأله ‏اى که) بایستى شماها در مدیریّت کشور، در هر بخشى که هستید، به آن توجّه داشته باشید، مسأله اعتمادنکردن به دشمن و به وعده‏ هاى دشمن است؛ این حرف، جدّى است؛ این مسأله، جدّى است؛ ما یک جاهایى اعتماد کردیم به دشمن، ضربه خوردیم؛ با این‏که مى‏توانستیم اعتماد نکنیم، با این‏که گمان نمى‏کردیم اعتماد کنیم، امّا کردیم. این اعتماد کردن به دشمن و به وعده دشمن، به ما ضربه مى‏زند؛ این‏که ما استبعاد کنیم که «نه، بعید است این‏که گفته‏ اند عمل نشود»، این درست نیست. آن‏وقتى که بحث کارِ با بیگانگان است، باید با دقّت تمام روى جزئیّات تکیه کرد و ملاحظه کرد و وسواس به خرج داد و احتیاط به خرج داد. نباید به این‏ها اعتماد کرد؛ نه در عمل اعتماد کنیم، نه در کیفیّت بیان… در لحنِ بیان هم بایستى احساس اعتماد به دشمن نشود؛ این، هم در ذهنیّت داخل تأثیر منفى مى‏ گذارد، هم در انعکاسش پیش مخالفین ما و دشمنان ما در خارج تأثیر مى ‏گذارد.(۲۲/۳/۱۳۹۶)

تجربه برجام‏

این تجربه (برجام) به ما نشان داد که ما در هیچ مسأله‏اى نمى‏توانیم (با آمریکا) مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم. انسان گاهى با دشمن هم حرف مى‏زند، امّا دشمنى که به حرف خودش پایبند باشد و انسان بتواند اعتماد کند که او به هر دلیلى زیر قول خود و زیر تعهّدات خود نخواهد زد. با این دشمن مى‏شود حرف هم زد، بله؛ امّا وقتى ثابت شد که دشمن، دشمن نابکار است، دشمنى است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابائى ندارد و نقض عهد مى‏کند، بعد هم وقتى میگوییم آقا چرا (نقض عهد) کردى، باز لبخند مى‏زند، باز زبان چرب و نرم را باز مى‏کند و یک جورى توجیه مى‏کند، با این (دشمن) نمى‏شود وارد مذاکره شد.(۱۱/۵/۱۳۹۵)

  ناظرین بر برجام!

آن جمعى که معیّن شده ‏اند براى نظارت بر برجام ، که رئیس محترم جمهور است، رئیس محترم مجلس است، وزیر محترم خارجه است و چند نفر دیگر هستند،واقعاً در این مسأله دقّت کنند، یعنى باید دقّت کنند، باید مراقبت بکنند ببینند چه اتّفاقى دارد مى ‏افتد. بالاخره ما یک مواردى را ذکر کردیم؛ بنده در قبول برجام یک شرایطى را به ‏طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم ، زبانى نبود؛ مکتوب فرستادم – این‏ها باید رعایت بشود؛ به ‏طور دقیق باید این‏ها رعایت بشود. وقتى طرف مقابل با وقاحت مى‏آید مى‏ایستد و یک چیزى را مى‏گوید، ما هرچه در این‏زمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد؛ حمل بر این خواهد شد که ما ناچاریم، ناگزیریم؛ احساس ناچارى در ما، دشمن را تشجیع مى‏کند به این‏که بر فشارهاى ناحقّ خودش بیفزاید.(۲۲/۳/۱۳۹۶)

به ‏امید سربلندی ملت بزرگ ایران در مواجهه با توطئه جدید آمریکا و تحمیل شکستی دیگر به جبهه استکبار. ان‏شاءالله.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب