پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

۸:۵۵:۱۹ - شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تلاش خزنده یک جریان خاص برای امید بستن دوباره دولت به غرب/ از سیاسیون دولتی تا مدیران بانکی؛ ارائه راه حل هایی که فقط به خارج از کشور معطوف است!
در شرایطی که همه مردم و بیشتر مسئولان چشم امید خود را غرب و راهکارهای غربی برای برون رفت از شرایط جنگ اقتصادی برداشته اند جریانی خاص در کشور سعی در بازگرداندن فضای مذاکره با کشورهای غربی دارد.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالیکه FATF ابزار اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در دوران تحریم محسوب می­ شود، یکی از حامیان FATF با تاکید بر ابدی نبودن تحریم­ها خواستار تصویب لوایح باقی­مانده در شرایط فعلی شده است.

سید کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگویی با خبرآنلاین ادعاهایی را پیرامون روابط ایران با FATF مطرح کرده است که نشان می دهد همچنان امید به طرف غربی و کشورهای دیگر در طیفی از مسئولان ادامه داشته و هنوز راه حل ها را خارج از کشور می‌بینند.

چشم انداز ایران برای عضویت در FATF نباید شرایط تحریمی کنونی باشد

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تاکید بر ابدی نبودن تحریم­‌ها می­گوید: «استناد برخی برای توضیح بی اثری عضویت در اف ای تی اف، شرایط تحریمی کنونی است در حالی که قرار نیست ایران تا ابد در شرایط تحریم باقی بماند و لازم است چشم انداز وسیع تری در دستور کار سیاستگذار و تصمیم گیر در این حوزه قرار گیرد.»

در وهله اول معاون اسبق ارزی بانک مرکزی به طور ضمنی به بی فایده بودن تعاملات با FATF در دوران تحریم اذعان کرده است. اما سوالی که باید از ایشان پرسید این است که: « آیا با استناد به ابدی نبودن تحریم ها می­توان در شرایط تحریمی کنونی چنین نسخه ای را برای تعامل ایران با FATF پیچید»؟

واقعیت این است هر کشوری بر اساس منافع خودش در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی تصمیم می­گیرد. در حال حاضر شواهد و اسناد قابل اعتنایی وجود دارد که نشان می­دهد اجرای کامل استانداردهایFATF در دوران تحریم بر خلاف منافع ملی ماست و می­تواند آسیب­های جدی­ای را به پیکره اقتصاد کشور وارد کند، چرا که ابزار اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران ( وزارت خزانه داری) برای پیشبرد اهداف آمریکاست. لذا با عنایت به شرایط کنونی سخن گفتن از اینکه استانداردهای FATF را اجرا کنیم چون برای دوران پساتحریم به آن نیاز داریم، نشان­ دهنده فهم نادرست حامیان FATF از مناسبات بین المللی است.

آقای سید علی و سایر حامیان FATF باید به این نکته توجه کنند که هر وقت تحریم­ها به صورت کامل لغو شد و تضمین عملی از دشمن برای بازنگرداندن تحریم­ها گرفته شد، می­توان از FATF سخن به میان آورد، اما واقعیت این است که تحریم، یک ابزار راهبردی برای آمریکاست و نمی­توان با خوش خیالی ای که در ماجرای برجام تجربه شد، نسبت به لغو کامل تحریم ها دل بست بنابراین در حال حاضر چشم انداز روشنی نسبت به کنارگذاشتن این سلاح راهبردی از سوی آمریکا پیش روی ما قرار ندارد.

عدم عضویت در FATF نوعی خودتحریمی است!

در ادامه رئیس پیشین صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه عدم عضویت در اف ای تی اف، در حقیقت نوعی خودتحریمی و محروم کردن کشور از داشتن روابط عادی بانکی و مالی با جهان است، می­گوید: « هر چند این نهاد تعلیق ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرده است اما حلقه ارتباطات مالی و بانکی ایران، حالا تنگ‌تر از قبل شده است.»

درباره این بخش از اظهارات آقای سید علی باید گفت که اتفاقا اجرای استانداردهای برنامه اقدام FATFعین خودتحریمی است. چرا که با اجرای بندهای 21 و 31 «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران را فراهم می کنند. با توجه به اینکه کارکرد FATFهوشمند سازی تحریم­های آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا می­شود. درواقع این اقدام ما منجر به « نقطه زنی تحریم­ها» و افزایش اثر گذاری تحریم­ها خواهد شد که عین « خودتحریمی» است.

با تصویب لوایح باقی­مانده FATF خوش­ نیتی­مان را نمایش دهیم!

این کارشناس بانکی با بیان اینکه چهارماه زمان خوبی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام با فراغ بال و دقت حداکثری لوایح را بررسی کند، می­گوید: « به هر روی تصویب این لایحه تا حدودی حسن نیت ایران و تلاش برای کاهش تنش ها و اتخاذ تصمیمات معقول را به نمایش خواهد گذاشت.»

در پاسخ به این بخش از صحبت های آقای سید علی باید گفت: اولا ایران در تعامل با FATF به اندازه کافی حسن نیت خود را نشان داده است چرا که به اذعان آقای حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه و مسئول پرونده FATF در این وزارتخانه 37 مورد از 41 مورد برنامه اقدام تاکنون اجرا شده است.

ثانیا چرا حامیان FATF فقط به دنبال اثبات خوش­نیتی ایران هستند و هیچ گاه خواستار نمایش خوش نیتی از طرف مقابل نیستند. بر اساس رویکرد دیپلماسی فعالانه در توافقات بین المللی باید به صورت گام به گام پیش رفت و متناسب با هر گامی که برداشته می­شود، طرف مقابل هم اقدام مقتضی را انجام دهد. اما موافقان FATF همانند ماجرای تلخ برجام صرفا بر تعجیل در اقدامات داخلی اصرار می­کنند، بدون آنکه ایران از طرف مقابل اقدام قابل قبولی را دریافت کند.

دیپلماسی منفعلانه ایران در تعامل با FATF

افرادی مانند سید علی و سایر حامیان  FATF باید توجه داشته باشند که علی­رغم اجرای بیش از 90 درصدی برنامه اقدام از سوی ایران، طرف مقابل نه تنها اقدام مقتضی را تاکنون انجام نداده و بند EDD – شناسایی هویت بصورت تشدید شده – را تعلیق نکرده است، بلکه بند هشتم اقدامات مقابله ای را نیز پیرامون «افزایش نظارت بر شعب بانک ها و موسسات مالی ایرانی مستقر در خارج از کشور» را فعال کرده است.

همچنین FATF در بیانیه عمومی نشست اخیر خود تهدید کرده است که اگر خواسته های FATF تا نشست بعدی (اکتبر 2019) اجرا نشود، بندهای 2 و 9 اقدامات مقابله ای – پیرامون درخواست از کشورها برای ایجاد مکانیزمی جهت گزارش دهی از تراکنش های مالی و همچنین برای حسابرسی ها و بازرسی های خارجی درباره گروه های مرتبط با شعبات و شاخه های خارجی مستقر در ایران – را فعال خواهد کرد.

این اقدامات FATF در برابر اجرای بیش از 90 درصدی برنامه اقدام از سوی ایران، نشان دهنده دیپلماسی منفعلانه ایران در تعامل با این نهاد است. جای سوال است که چرا آقای سیدعلی و حامیان FATF هیچ گاه وزارت خارجه را درباره این دیپلماسی منفعلانه و ضعیف مورد مواخذه قرار نمی­دهند؟

در پایان بسیار تعجب برانگیز است که این اظهارات را فردی مطرح کرده است که مسئولیت های کلیدی ای در حوزه بانکی برعهده داشته است، اما توجهی به مناسبات دوران تحریم ندارد.
 انتهای پیام/

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب