پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:13:13 - چهارشنبه 14 اسفند 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
علّت توصیه امام امت به خواندن دعای هفتم صحیفهٔ سجادیه/ صالح مؤمنین کیست؟
امام جمعه رابرگفت: پیامبر(ص) چهار پشتیبان دارد: خدا، جبرئیل، صالح مؤمنین و فرشتگان. صالح مؤمنین کیست؟ در منابع آمده است: پیامبر (ص) دست علی را گرفت و فرمودند: ای مردم! این صالح المؤمنین است.

به گزارش “صبح رابر”؛ با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و بنا به اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کرمان، امروز جمعه ۱۶ اسفند نماز‌جمعه در سراسر استان کرمان برگزار نمی شود.

در همین راستا سخنرانی معرفتی و بصیرتی امام جمعه  شهرستان رابر حضرت حجهالاسلام و المسلمین علی علیدادی سلیمانی را در ادامه بخوانید.

متن سخنرانی بدین شرح است:

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

[الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ ا لذی سمی فی السموات باحمد وفی الارضین بابالقاسم محمد (ص) ولعنهالله إلی اعدائهم اجمعین]

[روز سیزدهم رجب سالروز ولادت سید مظلومان عالم امیرالمؤمنین علی (ع) است]، سیزدهم رجب روز عید مبارکی است که عدالت در عالم متولد شده است؛ این روز با سعادت را به همهٔ عزیزانم تبریک و تهنیت عرض می کنم .

به  پنج فضیلت علی (ع) در قرآن کریم اشاره می کنم؛ که شناخت و معرفت ما نسبت به امیرالمؤمنین علی (ع) را بیشتر می کند، اگر معرفت ما بیشتر شد محبت ما هم بیشتر می شود اگر محبت ما زیادتر شد اطاعت ما بیشتر می شود؛ یعنی معرفت ، محبت می آورد و محبت ، اطاعت را می افزاید . اوّلین آیه مربوط به آیات ۱۰ تا ۱۴ سورهٔ واقعه می باشد که فضیلت علی (ع) را مطرح می کند.

[وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ] هر کسی در هر کارخیری سبقت بگیرد مقرب تر است. اگر کسی اولین صدقه و انفاق را [در میان جمعی ]بدهد بر بقیه سبقت دارد و در ثواب بقیه شریک است. امّا سؤال این است که [السابقون]چه کسانی هستند؟ در جواب باید گفت: پیشی گیرندگان دو گروه اند : ۱-گروهی بسیار از گذشتگان ؛ گذشتگان یعنی کسانی که قبل از رسول خدا (ص) می زیستند. در زمان هر پیامبری گیرندگانی بودند که جمع آن ها در تمام دوران ها تا پیش از ظهور اسلام پیشی گیرندگان از گذشتگان می شود. یکی از آن ها حبیب نجار در قوم حضرت عیسی (ع) است دیگری مؤمنان آل  فرعون در قوم حضرت موسی (ع) است. هابیل در ایمان آوری به حضرت آدم (ع) و آسیه در ایمان آوری به  حضرت موسی (ع) نیز جزو پیشی گیرندگان بودند۲-اندکی از پسینیان ؛ پسینیان، امت پیامبر خدا(ص) است از این امت افراد اندکی جزو پیشی گیرندگان هستند.

مفسرین نوشته اند: امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت خدیجه کبری علیها السلام اولین پیشی گیرندگان در ایمان آوردن به پیامبر خدا (ص) بودند. روایات فراوانی هست که بیان می کند حضرت علی (ع) اولین کسی بود که بعد از خدیجه علیها السلام ایمان آوردند . خود آن حضرت فرمود: آن ها کجا بودند وقتی من همراه پیامبر (ص) نماز می خواندم: اینان کجا بودند وقتی من در کودکی و بی آن که نماز بر من واجب  باشد همراه پیامبر خدا(ص) نماز می خواندم در حالی که آنان پرستش گران بتان و نافرمایان خدای رحمان بودند و آتش دوزخ بر ایشان برافروخته می شد؟!

۲-دومین آیه جان فشانی برای پیامبر (ص) است: آیهٔ ۲۰۷ سورهٔ بقره به یکی از مهم ترین فضائل امیرالمؤمنین (ع)  اشاره دارد: [وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ] و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد. شبی که مشرکان مکه تصمیم به ترور پیامبر (ص) گرفتند امیرالمؤمنین در جای پیامبر (ص) خوابید و پیامبر(ص) به سمت مدینه راه افتاد. تفسیر کبیر فخر رازی میگوید: این آیهٔ دربارهٔ علی بن ابیطالب نازل شد که در شب خروج پیامبر(ص) به سوی غار در بستر او خوابید. ۳- سومین آیهٔ،  آیهٔ هفتم سورهٔ رعد یکی دیگر از فضائل امیرالمؤمنین (ع) را بیان می کند: [إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ] تو فقط بیم دهنده ای و برای هر قومی هدایت کننده ای  است.

روایات متعددی در تفسیر این آیه هست . این ها را می گویم تا معرفتمان بیشتر شود تا بدانیم علی (ع) کیست. امیرالمؤمنین را خدا معرفی کرده است: پیامبر(ص) وقتی این آیه را تلاوت نمود به شانهٔ علی (ع) اشاره نمود. سپس فرمود: ای علی! هدایت یافتگان باتو هدایت می یابند. پیامبر(ص)بیم دهنده است وقتی از دنیا برود دیگر بیم دهنده ای نیست. اما در همهٔ دوران ها کسی هست که مردم را هدایت کند چراغ و شاخص و معیارهدایت بعد از پیامبر (ص) علی (ع) بود و سپس فرزندان او . امروز در بین ما امام زمان (عج) است که مایهٔ هدایت مردم جهان می باشد.[ هر کس می خواهد ببیند در مسیر هدایت است یا نه باید ببیند در مسیر علی (ع) هست یا نه].

۴-آیهٔ چهارم سورهٔ تحریم، به ماجرای آزار پیامبر (ص) از سوی دو تن از همسرانش می پردازد. در پی این ماجرا خداوند سورهٔ تحریم را نازل کرد و به آن دو زن دستور داد توبه کنند بعد فرمود: اگر باز هم پیامبر(ص) را اذیت کنید. او را بدون پشتیبان نمی گذاریم: [وَ اِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ فَاِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمَلائِکَهُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهیرٌ ]

و اگر بر ضّد پیامبر به یک دیگر کمک دهید [راه را به جایی نخواهید برد]؛ زیرا خدا و جبرئیل و صالح مؤمنان [که علی بن ابی طالب است] یاراویند و فرشتگان نیز بعد از آنان پشتیبان او خواهند بود.

 پیامبر(ص) چهار پشتیبان دارد: خدا، جبرئیل، صالح مؤمنین و فرشتگان. صالح مؤمنین کیست؟ در منابع آمده است: پیامبر (ص) دست علی را گرفت و فرمودند: ای مردم! این صالح المؤمنین است.

۵-آیهٔ پنجم به آیهٔ۲۳سورهٔ احزاب است از مؤمنانی می گوید که به عهد و پیمان خود وفادار ماندند: [مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً]. مردانی ازمؤمنان هستند که به آن چه با خدا برآن پیمان بستند صادقانه وفا کردند. برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخی از آنان[شهادت را]انتظار می برند و هیچ تغییر و تبدیل [در پیمانشان]نداده اند. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: آن هایی که پیمانشان را به انجام رساندند [و به شهادت رسیدند] حمزه و عبیده و جعفر بودند و من آن کسی هستم که [شهادت را] انتظار می کشد… و هیچ چیزرأیی ندادم . انتظار امیرالمؤمنین (ع) در شب نوزدهم ماه مبارک  رمضان به سر رسید. حضرت در آن شب به آسمان نگاه می کرد و فرمودند: به خدا سوگند دروغ نمیگویم و دروغ هم نشنیده ام . و این همان شبی است که وعدهٔ مرگم را دارم. امشب همان شبی است که پیامبر (ص) به من وعده داد. حضرت علی (ع) در نامه ۲۳ می فرماید: من تا دیروز همراه شما بودم، امروز مایهٔ عبرت شما گشتم و فردا از شما جدا می شوم. تا دیروز با شما به مسجد می آمدم، اذن می گفتم، نماز جماعت می خواندم، قضاوت می کردم، مشکلات مردم را برطرف می کردم  اما امروز در بستر افتاده ام و باعث عبرت شما هستم؛ به من نگاه می کنید و غصه می خورید و اشک می ریزید. فردایی هم می آید که دیگر پیش شما نیستم. اگر فقط همین جملهٔ امیرالمؤمنین (ع) در ذهنمان باشد حواسمان را جمع می کنیم و دیگر به طرف گناه نمی رویم. همهٔ ما این سه روز را داریم : یک روز سرپاییم و توان انجام کارهایمان را داریم. یک روز بیمارمی شویم یا تصادف می کنیم و در بستر می افتیم و دیگران باید کارها ما را رسیدگی کنند. همه می گویند: فلانی را دیدی چطور زمین گیر شده؟ یک روز هم می رسد که دیگر بار سفر می بندیم و از این دنیا کوچ می کنیم. انشاءالله سفر ما به عالم برزخ همراه با شهادت در راه خودش باشد .

اشاره ای به کرونا که مهمان ناخوانده ای که حدود دو هفته است در زندگی مردم کشورمان وارد شده است داشته باشم.

واقعیت کرونا چیست؟ [کروناویروس] بسیار کم خطرتر از همه ویروس های مشابه است. تنها نکته متفاوت، سرعت انتقال و فراگیری آن است. تا به حال سه دوره را گذرانده است: اول در سال ۲۰۰۳در چین و کره جنوبی بوده است، دوم- در سال ۲۰۱۲ در عربستان، امارات، عمان وکشورهای جنوب خلیج فارس بوده است،  سوم- انتشار ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰که پس از برگزاری جشن های سال نو میلادی از شهر ۱۱میلیون نفری و وهان چین است. آن چه  که مهم است و تا حدی مشکوک به نظر می رسد سرعت انتشار و رسانه ای کردن این موضوع در جهان و تبدیل آن به خبر اول دنیاست.

مهمتر آن که دشمن درصدد برآمده است، با سوء استفاده از وضعیت موجود جو چین اقدامات خود در راهبرد فشار را تکمیل کند. اگر روزی «تقلب» اسم رمز آشوب بود و روز دیگر [بنزین] امروز اسم رمز مقابله با مردم و نظام«کرونا» و فضاسازی های جعلی و مصنوعی است.[ راه های مقابله با تحرکات سازماندهی شده دشمن] دقت در وصیت نامه سردار دلها شهید سلیمانی عزیز است که خود نوشت؛ من بارها تجربه کردم، فرصت هایی که از دل تهدیدها بیرون می آید بسیار بیشتر از فرصت هایی است که از دل فرصت ها بیرون می آید.  موقعیت دشوار کنونی برای مردم ما اگر چه سخت و رنج آور است اما قطعاً و در دوران بعد از مهار نسبی کرونا، به یاری خداوند توانا ثمرات زیادی خواهد داشت: ۱- در این شرایط است که دانشمندان  انقلابی و جوان ما، با عزم راسخ کمر به تولید وسایل  تشخیص کرونا و واکسن  پیشگیری و داروی  درمان آن پرداخته اند. ۲- در این مقطع است  که جوشش انقلابی فرزندان ملّت در کار جهادی و مدیریت جهادی برای گسترش فرهنگ ایثار و فداکاری و انفاق بروز پیدا می کند. ۳- در همین زمان است که مردم با چهرهٔ واقعی دشمن بیشتر آشنا می شوند. ۴-در این سختی هاست که انسجام ملّی و اجتماعی مردم  و  روحیه  زندگی جمعی و همکاری اجتماعی و همزیستی ایمانی و همدردی ملی شکل  گرفته و  تقویت خواهد شد. ۵- در هنگامه همین  دشواری هاست که نقاط قوت و ضعف دستگاه ها، سیاست گذاری ها، قوانین و مدیریت ها رخ خواهد نمایاند. ۶- این شرایط رزمایش علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را برای ما رقم  خواهد زد به  شرط این که آن را درست بشناسیم و فرصت هایش را قدر بدانیم و تهدید هایش را بهنگام  دفع و رفع کنیم. ۷- در همین شرایط است که با ارتقاء بهداشت فردی و خانوادگی و عمومی شرایط زیست  بهتر را برای آینده فراهم می نماید.

در پایان  امیدوارم به توصیه ی رهبر معظم انقلاب که همگان را به توسل و توجه به  پروردگار فراخواندند و  توصیه به خواندن  دعای هفتم صحیفهٔ سجادیه نمودند که مضامین بسیار خوبی است. علّت توصیه امام امت به خواندن دعای هفتم صحیفهٔ سجادیه می تواند سه دلیل داشته باشد: اوّل- تصریح در مطلع دعا است- دعای آن حضرت هنگامی که بر ایشان امر مهمی پیش می آمد یا رنج و مصیبتی بر ایشان وارد می شد و هم چنین  هنگام سختی ها و تنگناها ـ دوّم-  محورهای محتوایی دعاست که عبارت است از: گره هر سختی به دست خدا گشوده می شود و دشواری ها به لطف او آسان می گردد. کسی نمی تواند از آنچه خداوند انجام می دهد جلوگیری کند و آنچه خداوند انجامش دشوار می کند کسی نمی تواند آسانش کند. آن را که خداوند ذلیل کند هیچ یاوری نمی یابد.

۳-توجه ویژه علماء به دعای هفتم صحیفه سجادیه که بسیاری از بزرگان این دعا را در قنوت نماز های واجب یا مستحبشان می خواندند. شهید مطهری (ره) می فرماید: تجربه نشان داده است [ یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ ] فوق العاده مفید و مؤثراست. انشاء الله به امید صحت و سلامتی ملت ایران و سایر بلاد در مقابل این ویروس منحوس، در همین جا لازم می دانم از مدافعان سلامت که در خط مقدم مقابلهٔ با ویروس کرونا هستند به ویژه مدافعان سلامت  شهرستان رابر تقدیر تشکر کنم از مردم ولایی و شهید پرور تقاضا دارم با مدافعان سلامت همکاری لازم را داشته باشید انشاء الله با امیدو آگاهی و آرامش کرونا را شکست می هیم .

وسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

۱۶/۱۲/۱۳۹۸

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب