پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:44:34 - شنبه 20 مهر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تحریم‌ ایران اقتصاد جهان را به چالش کشید/پیشنهاد نهادهای بین‌المللی برای اصلاح اقتصادی استقبال می‌کنیم.
وزیر اقتصاد در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول ۳ برنامه جدید اقتصادی بین‌المللی دولت را اعلام کرد و با تصریح بر “تحریم‌ ایران اقتصاد جهان را به چالش کشید” گفت: از پیشنهاد نهادهای بین‌المللی برای اصلاح اقتصادی استقبال می‌کنیم. به گزارش ” صبح رابر” به نقل از تسنیم، علی طیب‌نیا در اجلاس سالیانه بانک […]

وزیر اقتصاد در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول ۳ برنامه جدید اقتصادی بین‌المللی دولت را اعلام کرد و با تصریح بر “تحریم‌ ایران اقتصاد جهان را به چالش کشید” گفت: از پیشنهاد نهادهای بین‌المللی برای اصلاح اقتصادی استقبال می‌کنیم.

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از تسنیم، علی طیب‌نیا در اجلاس سالیانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با ابراز خوشحالی از اینکه در ابتدای بازگشتش به وزارت اقتصاد به‌عنوان وزیر اقتصاد و دارایی ایران در نشست مشترک سالیانه گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شرکت کرده است، گفت: علی‌رغم برخی علائم مثبت، رشد اقتصاد جهانی هنوز تحت تأثیر شوک‌های ناشی از بحران اقتصادی اخیر جهانی است. طرح کلی نشان می‌دهد که الگوی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و آتی کمتر از انتظارات قبلی بوده و از یک روند رشد کند تبعیت خواهد کرد.

وی افزود: بازبینی تحولات اقتصادهای در حال ظهور نشان می‌دهد که رشد واقعی آنها کمتر از انتظارات اولیه است. پدیده جدید خروج سرمایه از این کشورها منتج به افول شدید ارزهای رسمی و نیز تضعیف تراز تجاری آنها می‌شود.

وزیر اقتصاد ایران با اشاره به اینکه تشریح وضعیت کنونی نیازمند تعهد مشترک جامعه بین‌المللی است، گفت: پرداختن به اقتصادهای شکننده در کشورهای با درآمد پایین باید تبدیل به نقطه کانونی توجهات بین‌المللی باشد. دستیابی به انرژی و افزایش شفافیت در بازار انرژی بالاخص به‌نفع کشورهای کمتر توسعه یافته یک پیش‌شرط غیرقابل انکار برای ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد:کیفیت و وجود مقادیر کافی از انرژی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های انرژی‌محور پاک و قابل تجدید اهمیت بسیاری برای دستیابی به توسعه پایدار دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: من از این فرصت استفاده می‌کنم تا بیان کنم که تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه تحمیلی بر ایران بالاخص در حوزه گاز و نفت اقتصاد شکننده جهانی را به‌شدت دچار چالش کرده است و در حالی که منجر به بی‌ثباتی و عدم شفافیت در بازار شده دسترسی برابر و جهانی به این ماده حیاتی را ناکافی ساخته است.

وی تصریح کرد: هیچ شکی وجود ندارد که مشورت تمام سهام‌داران جهانی شامل دولت‌ها، محققین مستقل و جامعه مدنی برای خارج کردن اقتصاد جهانی از شرایط شکننده کنونی ضروری است. استراتژی جدید باید روی طرحی جدید برای ساختار سیستم مالی بین‌المللی متمرکز شود.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه رویکردهای دولت جدید جمهوری اسلامی ایران که از ۲۳ آگوست [اول شهریور ماه] قوه مجریه را با استراتژی تدبیر و امید در اختیار گرفته است، برنامه‌ای برای همکاری با جامعه بین‌المللی، افزایش معاملات اقتصادی در عرصه بین‌المللی و تعامل سازنده با صندوق بین‌المللی پول و سازمان‌های مالی ایجاد کرده‌ است، گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و انتقال نقش اجرایی دولت در تکمیل پروژه‌های عمومی و زیرساخت‌ها به بخش خصوصی برخی از اصلاحات اقتصادی موجود در نقشه استراتژی ایران است.

وزیر اقتصاد افزود: برای دستیابی به این هدف، نقش دولت به‌عنوان تنظیم‌ کننده اصلی باید از طریق ایجاد گفت‌و‌گویی دوجانبه با بخش‌های غیردولتی و جامعه مدنی به‌تدریج مورد بازنگری قرار گیرد تا زمینه برای اصلاحات پولی و مالی فراهم شود و ریسک‌های سیستمی کنونی بخش‌های پولی و مالی کشور به حداقل برسد. این امر به‌نوبه خود چشم‌اندازی مناسب از رشد ثابت و مداوم برای صاحبان صنایع و کارآفرینان فراهم خواهد آورد.

وی ادامه داد: دولت جدید ایران از تجربیات ارزشمند نهادهای بین‌المللی و همچنین کشورهای پیشرو در پیاده‌سازی سیاست‌های اصلاحی استفاده خواهد کرد تا نوسانات اقتصادی را باثبات و رشد مداوم و توسعه اقتصادی را تضمین کند.

طیب‌نیا در پایان با تأکید بر “به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و یکی از اعضای مؤسس این دو نهاد بین‌المللی و تأثیرگذار انتظار دارم که به همکاری‌های مشترک در تبادل هیأت‌های فنی و تخصصی بپیوندیم تا ایجاد تحرک و تأمین مالی زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور من به یک کانال مستقیم و مناسب هدایت شود”، گفت: تهیه پیش‌نویس استراتژی کمکی کشور توسط بانک جهانی پیش‌شرطی برای رویکرد جدید درقبال سیاست‌های اصلاح ساختاری است که امیدوارم در مدت کوتاهی اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب