پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:55:11 - یکشنبه 13 مهر 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر جهاد کشاورزی رابر خبرداد؛
برداشت گردو از سطح ۴ هزار و ۲۰۰هکتار در باغات رابر/دعوت از سرمایه گذاران در پروژه فرآوری گردو
ایمان کریم قاسمی با بیان اینکه سطح باغات بارور شهرستان امسال ۴هزار و ۲۰۰هکتار است، گفت: کار برداشت گردو از اواخر مرداد ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

به گزارش “صبح رابر”؛ این روزها در فصل برداشت محصول گردو شهرستان رابر کشاورزان سخت مشغول کار و تلاش هستند، گردو نقش مهمی در اقتصاد و معیشت مردم این شهرستان دارد، ضرورت برنامه ریزی دقیق و بهره مندی حداکثری از این ظرفیت ارزشمند اقتصادی را ایجاب می کند تاکنون شیوه های کاشت، داشت و برداشت این محصول با روش های سنتی با حداقل بهره وری و هدررفت بخش های مهمی از تولید گردو همراه است به طوری که از کل تولید میوه گردو فقط مغز آن از کشاورزان خریداری می شود.


به گفته مسئولین خدمات شهری و روستایی رابر ، حجم زیادی از زباله های شهری و روستایی در ایام برداشت گردو مربوط به پوست سبز و پوسته چوبی گردوست که درب منازل مردم یا درب باغات گردو جمع آوری می شود.


پیوند مردم با درخت گردو سابقه ای چندین هزار ساله دارد و وجود درختان بیش از هزار ساله در شهرستان رابر به ویژه در منطقه گردو دره کار و سایر مناطق گردوخیز شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه نشان از این واقعیت است تا جایی که یکی از عوامل استعداد و تیزهوشی و ذکاوت فرزندان تحصیل کرده این دیار را از فسفر مغز گردو می دانند.
گردو شاهرگ حیات اقتصادی بخش کثیری از مردم این مناطق است لیکن بهره وری مطلوب از این موهبت و نعمت بی بدلیل الهی تاکنون صورت نگرفته است.


دغدغه مسائل و مشکلات گردوکاران و چشم انداز توسعه اقتصادی شهرستان با تأسیس کارخانه فرآوری گردو تحول بنیادینی در شکوفایی اقتصادی منطقه و عمران و آبادانی آن ایجاد می کند؛ زیرا که با وجود سطح زیر کشت بالای گردو در شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه و سایر شهرستان های استان و وجود مواد اولیه فراوان ، شاهد رونق اقتصادی آنها خواهیم بود.

نبود کارخانه ی فرآوری گردو یکی از مشکلات بخش کشاورزی است متأسفانه در این راستا تاکنون اقدام پررنگی در استان صورت نگرفته است.

جای سوال است؛ چرا از سرمایه های این شهرستان در خود شهرستان حمایت جدی صورت نگرفته است؟.

ایمان کریم قاسمی مدیر جهاد کشاورزی رابردر گفت و گو با خبر نگار صبح رابر، با بیان اینکه سطح باغات بارور شهرستان امسال ۴هزار و ۲۰۰هکتار است، گفت: کار برداشت گردو از اواخر مرداد ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.


وی افزود : پیش بینی می‌کنیم از هر هکتار به صورت میانگین ۱۶۰۰کیلوگرم گردوی مرغوب برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر عنوان کرد: شهرستان رابر به عنوان یکی از قطب های تولید گردو در استان و حتی کشور مطرح است.

وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی مطلوب محصول گردوی امسال پرثمر و کیفیت عالی دارد.

کریم قاسمی با اشاره به کلنگ کارخانه زده شده فرآوری گردو گفت: سرمایه گذار این پروژه رفته است با وجود مشکلاتی که در شهرستان وجود داشت آن طور که می بایست حمایت شود متاسفانه پیگیری نشده و امیدواریم با سرمایه گذار جدید بتوانیم فرآوری گردو و حتی چوب درختان گردو شهرستان را به بهره ‌وری برسانیم.


وی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص محصول مرغوب گردو رابر گفت: برای کیفیت محصول گردو کارهای زیادی انجام شده؛ در بحث کلاس های آموزشی، توزیع کودهای شیمیایی، مبارزه تلفیقی کرم خراط که جهاد کشاورزی با همکاری سپاه پاسداران به مساحت ۱۰۵هکتار سایت الگویی مبارزه تلفیقی با کرم خراط راه اندازی کرده؛ که اکنون نزدیک ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کریم قاسمی با دعوت از سرمایه گذاران عنوان کرد: خودم به شخصه به عنوان نیروی از آنها در بحث صدور مجوزها و راه اندازی تا جایی که قانون اجازه دهد با آنها همراهی خواهم کرد.


وی همچنین از حذف واسطه ها در بحث عسل شهرستان خبر داد و افزود: در بحث خرید عسل خیلی نارضایتی برای دلال ها به وجود آمده است دست آنها را کوتاه کرده ایم کارخانه عسل مستقیم از زنبورداران عسل را خریداری می‌کنند.
‌وی گفت: به امید خدا برای محصول گردو هم بتوانیم سرمایه گذار برای کارخانه فرآوری گردو پیدا شود و دست دلال ها نیز از این محصول کوتاه شود.

کریم قاسمی از دولتمردان و مردم منطقه درخواست کمک و حمایت برای سرمایه گذاری کرد و افزود: سرمایه گذاران نقش مهمی در اقتصاد شهرستان دارد.


گردو یکی از مهمترین محصولات شهرستان سردسیر و کوهستانی رابر و یکی از سرمایه های مهم این شهرستان در جهت اقتصاد مقاومتی به حساب می آید امیدواریم در سال جهش تولید با همت مسئولان استانی و شهرستانی، رونق بخش اقتصادی کشاورزان و باغداران را در این منطقه محروم شاهد باشیم.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب