به گزارش” صبح رابر” به نقل از ” پایگاه اطلاع رسانی بوتیا” صنعت خودرو در این سالها پیشرفت محسوسی داشته و سعی دارد با دیگر برندهای خارجی به رقابت بپردازد؛ اما مهم ترین معضل در راه پیشرفت خودروهای ایرانی، موضوع تحریمی است که از سوی کشورهای استکباری، بر مردم کشورمان تحمیل شده است.
با وجود این معضل بزرگ، مردم انتظار دارند به مقدار هزینه ای که صرف وسیله نقلیه می کنند، خودروی شان از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار گیرد، در این میان، افراد و شخصیت های اقتصادی، برای نرخ گذاری خودرو دخیل هستند؛ این در حالی است که در برندهای خارجی، کمیسیونی برای نرخ گذاری محصول خود تشکیل می دهند و بعد از برآورد هزینه ها و سود آن، قیمت خودرو را مشخص می کنند.
علی گرامی، که راننده تاکسی داخل شهری است، در این رابطه می گوید:« متاسفانه در کشور، هر ارگانی به خود اجازه می دهد که در مورد نرخ خودرو تصمیم گیری کند؛ اگر سهامداران شرکت، شورای رقابت خودرو، دولت و متاسفانه دلالان خودرو بخواهند قیمت خودروهای ایرانی را از امروز افزایش دهند، به راحتی می توانند قیمت خودرو را تا چند برابر قیمت واقعی افزایش دهند؛ به عنوان نمونه قیمت خودروی پراید در سال ۹۰، حدود هفت ملیون تومان بود؛ اما این خودرو در سال ۹۳، با قیمت بیست ملیون تومان خرید و فروش می شود.»
علیرضا شیروی که از کیفیت خودروی ایرانی ناراضی است، می گوید:« با هزینه ای که بنده برای خودروی شخصی ام صرف کردم، می توانستم خودرویی با کیفیت فول از برندهای خارجی بگیرم؛ اما متاسفانه در ایران، شرکت های خودروسازی، تمام امتیازات را انحصاری کردند و با تصویب افزایش قیمت تعرفه گمرک، قصد دارند مردم ایران را از خرید خودروهای خارجی محروم کنند.»
متاسفانه بر اساس آماری که نیروی انتظامی در مورد کشته شدن هم وطنان در تصادفات رانندگی ارائه می دهد، قریب به اتفاقات تصادفات منجر به فوت، مربوط به خودروهای ایرانی است.
در این میان شرکت های چینی از موضوع تحریم و امنیت پایین خودروهای داخلی، حداکثر بهره برداری را نموده و با خودروهای چینی قصد دارند بازار ایران را به دست بگیرند؛ البته آنان در زمینه امنیت و کیفیت خودرو، تلاش فراوانی کرده اند؛ به عنوان نمونه خودروی جیلی که حجم موتور آن، ۱۸۰۰ سی سی است، فقط دوازده ایربک دارد! معلوم است که خوروهای ایرانی توان رقابت با این مدلهای چینی را ندارد.
اما مهم ترین مسئله، میزان نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرهای ایرانی است که برای آنان غیر قابل تحمل است؛ به ویژه وقتی به پایان سال نزدیک می شویم، بنگاه ها و دلالان تصمیم می گیرند که خودروی ایرانی، چه مقدار افزایش قیمت داشته باشد.
حسن قاسمی که صاحب بنگاه خودرو بوده و چندین خودروی ایرانی در بنگاه او یافت می شود، می گوید: «این روزها، بازار خودرو دچار رکود شده است، مردم منتتظرند تا برای مسافرت شب عید، خودرویی تهیه کنند و این موضوع را تا روزهای پایان سال موکول می کنند؛ در آن ایام، بازار خودرو رونق می گیرد و می توانیم سود خوبی داشته باشیم.»
مردم انتظار دارند، دولت محترم و نمایندگان مجلس، در بحث قیمت گذاری و کیفیت خودرو به صورت مستقیم وارد گود شوند و اجازه ندهند خودروهای بی کیفیت با قیمت سر سام آور وارد بازار شود تا مردم مجبور شوند به دلایل مشکلات اقتصادی، خودروهای بی کیفیت را خریداری کنند و جان خود و خانواده شان را در معرض خطر قرار دهند.
انتهای پیام/