پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:19:48 - چهارشنبه 4 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فتح المبین آغاز حماسه جهادی و از خود گذشتگی بود/ گردان های مهندسی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی،پشتیبان سپاه و ارتش بودند
عملیات فتح المبین در دوم فروردین سال ۶۱ در منطقه جغرافیایی جنوب غربی کشور با حضور پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد (پ م ج ج) در مناطق غرب شوش، فکه، عین خوش، دشت عباس، رقابیه، دالپری، دهلران و چنگوله اجرا شد.

به گزارش ” صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛عملیات فتح المبین در دوم فروردین سال ۶۱ در منطقه جغرافیایی جنوب غربی کشور در مناطق غرب شوش، فکه، عین خوش، دشت عباس، رقابیه، دالپری، دهلران و چنگوله اجرا شد. این عملیات بود؛ برای سازمان‌های حضور داشته در جنگ مانند سپاه، ارتش و گردانهای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد(پ.م.ج.ج) که عملیات مشترکی را برنامه ریزی نمایند.

نام جهادهایی که گردان هایشان در این عملیات حضور داشتند عبارتند از: گردان مهندسی و پشتیبانی جنگ جهاد خراسان(پ.م.ج.ج.خ)(جواد الائمه، موسی پن جعفر، امام رضا)، گردان مهندسی و پشتیبانی جنگ جهاد اصفهان، نجف آباد، ایلام، بوشهر، کرمان، تهران، مازندران، یزد، قم، گیلان، همدان(الغدیر)، چهارمحال، لرستان(اباالفضل)، مرکزی، زنجان(ذوالفقار) بودند.

دو تن از عزیزان جهادگر پس از ماه ها در راه مبارزه با آنانی که منکر دین خدا و راه پیامبرند، رجهت به سوی الله آغاز نموده و روح پاکشان از جسم خاکی جدا شده و پرواز انتخاب نمودند. نخست برادر شهید مهندس کشتگر که پس از ماه‌ها تلاش شبانه روزی در جبهه ها و در پشت فرماندهی مهندسی عملیات در محورهای مختلف جنوب به خصوص در جبهه های شوش و دزفول که منجر به فتح المبین لشکریان اسلام گشت. سردار اسلام، شهید جهادگر، شهید محمد طرحچی بود. اولین فرمانده ی ستاد مناطق جنگی جنوب و معمار اصلی مهندسی جنگ جهاد، زحمات بی وقفه ی این سنگر ساز بی سنگر، رهایی بخش گره های جنگ می گشت.

گزارش عملکرد برخی گردان های پشتیبانی مهندسی جنگ در عملیات فتح المبین

گزارش عملکرد پشتیبانی مهندسی جنگ خوزستان در نامه شماره ۵۹۵۶/۷۱۶ الف مورخ ۱۴ فروردین ۱۳۶۱ مسئولیت مهندسی جبهه ها در منطقه عملیاتی به جهاد خوزستان واگذار شد. اجرای عملیات مهندسی در مجموع توسط پنج واحد انجام می شد. واحد مهندسی جبهه حساس ترین و دقیق ترین مراحل برای پیشروی و گشایش دسترسی به دشمن و شکستن خاکریز های دشمن و عبور رزمندگان با کمترین تلفات از میان میدان های وسیع مین را بر عهده داشته است و در عملیات تعداد زیادی از برادران زخمی و شهید شده اند.

فعالیت های مهندسی قبل از عملیات:

  1. احداث جاده تدارکاتی اصلی در میان رودخانه و سیلاب به طول ۱۵ کیلومتر
  2. احداث جاده برای خطوط اول جبهه به طول ۴ کیلومتر
  3. ترمیم و ریگلاژ کلی جاده های خط مقدم
  4. احداث جاده برای خط مقدم جبهه که به علت دید دشمن امکان نداشت به طول ۵ کیلومتر
  5. کور کردن دید دشمن بر روی جاده های تدارکاتی با زدن خاکریز کنار جاده
  6. احداث خاکریز در خط اول جبهه و نزدیک شدن نیروی خودی تا ۲۰۰ متری دشمن (دکل خاکریز قبل از عملیات حدود ۶ کیلومتر)
  7. باند فررود هلیکوپتر جهت تخلیه مجروح در ۲ محل
  8. سنگر برای واحد های ارتش و سپاه به مقدار خیلی زیاد ( ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بود).
  9. زدن ۲ قرارگاه جهت فرماندهی.
  10. زدن انبار مهمات های فراوان در منطقه.
  11. کل جاده برای خطوط اول ۱۵ کیلومتر.

فعالیت های انجام شده واحد پشتیبانی ومهندسی جنگ جهاد خوزستان (پ.م.ج.ج.خ) و ارائه گزارش از سوی شورای مرکزی جهاد سازندگی خوزستان- فروزش :

  1. زدن خاکریز به طول ۶ کیلو متر در ضلع جنوبی جاده دهلران که جبهه را به طول ۴ کیلومتر به جلو کشید.
  2. زدن جاده در حین عملیات در مدت ۴ ساعت از ساعت ۵ صبح که برای تخلیه مجروحین و رساندن تدارکات به خط مقدم از آن استفاده گردید.
  3. آماده نمودن سنگر برای نفرات و خودرو ها و ادوات زرهی زیر آتش دشمن.
  4. باز کردن جاده های مسدود شده توسط دشمن و باز کردن آن ها به طول  ۸ کیلومتر/ از پل نادری تا سه راه قهوه خانه/ که دارای بریدگی های فراوان و موانع متعدد بود.
  5. احداث جاده تدارکاتی از کنار کرخه برای تخلیه مجروحین و رساندن تدارکات که از میان میدان مین دشمن عبور می نمود.
  6. زدن خاکریز پدافندی به موازات دهلران به طول ۱۰ کیلومتر که در زیر آتش دشمن آنجام گرفت به مدت ۸ ساعت / جمع خاکریز احداثی در شب عملیات ۲۰ کیلومتر است.

  1. ایجاد واحد تعمیرات سبک و سنگین، تعمیر خودرو سبک تعمیرات موتور، گیربکس، دیفرانسیل، تعمیر فنر و رادیاتور ۲۵۰ مورد به وسیله اکیپ کامل سیار و یک مستقر ثابت، تعویض لاستیک و توئی و پنچر گیری برای دستگاه های سبک و سنگین ۴۰۰ مورد، تعویض روغن و سرویس کاری و سوخت رسانی و تحویل سوخت به واحد ها و جوشکاری به وسیله اکیپ های سیار و ثابت.
  2. راه اندازی دو دستگاه موتور ژنراتور و یک دستگاه الکتروپمپ جهت ب رسانی و لوله کشی آن در منطقه.
  3. تعمیر حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راه سازی از قبیل لودر، بلدوزر،بیل مکانیکی، کمپرسی و کمرشکن.
  4. رساندن مهمات در حساس ترین مرحله پیشروی که ب دلیل دید داشتن روی ت/ عل ژ جهاد، ماسین های بزرگ توسط ماشین های کوچک انجام می گرف.
  5. رساندن آب آشامیدنی به وسیله ۴ دستگاه تانکر به ظرفیت هر کدام ۱۸۰۰۰ لیتر در تمام مدت و در طول جبهه های مختلف.
  6. در اختیار گذاشتن پتو و تخت و ملحفه، قند و شکر، کنسرو کمپوت و دارو، فانوس و پلاستیک جهت بیمارستان های و ایجاد واحد های امداد و تخلیه شهدا.
  7. رساندن کمک های اهدایی مردم غیور و شرافتمند خوزستان به رزمندگان.
  8. ارسال گونی و الوار برای سنگر، ۲۰۰۰۰ عدد گونی و تعداد زیاد تراورس و الوار.
  9. ارسال ظروف آب و بشکه به جبهه ها و همچنین لباس و پوتین.
  10. آماده کردن سنگر برای تدارکات در جبهه ها.
  11. توزیع ۲۰۰۰۰ عدد کارت تبریک و کارت پستال امام ۱۰۰۰۰۰ عدد، توزیع نزدیک به یکصد عدد پلاکارد و توزیع تعداد زیادی کتب مذهبی و قرآن در بین برادران رزمنده و تعداد زیادی پرچم الله اکبر و لا اله الا الله و شال قرمز، نوشتن شعار بر مواضع تصرف شده.
  12. اعزام تعدادی از برادران روحانی به جبهه ها و برگذاری مراسم سخنرانی و سخنرانی برای اسرا.
  13. ساختن ۴ سکوی موشکی در یکی از سایت ها و تحویل به موقع آن.

نامه شماره ۶۰۸۳-۱۶-الف مورخ ۱۹/۰۱/۶۱ عملکرد پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد خوزستان در عملیات فتح المبین: قبل از شروع عملیات هماهنگی های لازم با مسئولین نظامی منطقه انجام شد و با هماهنگی ب قسمت های مهندسی سپاه و ارتش، تمام امکانات (دستگاه های سنگین منطقه را تحت مدیریت خود قرار داد). عملیات محور کرخه دارای چهار محور نفوذی بود. در این رابطه کار مهندسی را در رابطه با چهار محور برنامه ریزی کردیم.

  1. محور شماره یک از ضلع جنوبی تپه چشمه معروف به کانال ال شکل بود که مسئولیت این محور با برادر عزیز خواجه زاده، از برادران ایثارگر جهاد اندیمشک بود. در این محور دستگاه های پیش بینی شده عبارتند از: سه دستگاه بلدوزر(یک دستگاه بلدوزر ارتش و بلدوزر سپاه و بلدوزر و ماتسو ستاد) که یک دستگاه به عنوان ذخیره در پشت منطقه عملیاتی مستقر بود. دو دستگاه لودر (لودر سپاه و لودر ستاد)، یک دستگاه گریدر در هر محور یک اکیپ مکانیکی (مکانیک سنگین دیسک و برقکار و پنچرگیر) و اکیپ امداد آمبولانس و امدادگر و کلاسه دستگاه ماشین سبک در نظر گرفته شده بود.
  2. محور شماره ۲، ضلع جنوبی تپه منفد که مسئولیت محور با برادر کیانی از آبادان بود. دراین محور کلا یک دستگاه بلدوزر و یک لودر جهاد در نظر کرفته شده بود و اکیپ مکانیکی و امداد در کنار برادران همکاری می کردند.
  3. محور شماره ۳، مسئولیت باز کردن و قابل استفاده کردن جاده آسفالت اندیمشک- دهلران در طی عملیات بود که مسئولیت این محور با برادر ابوالفضل پوراکبری از برادران جهاد جهرم بود. دستگاه هایی که در این رابطه در نظر گرفته شده بود عبارتند از یک دستگاه بلدوزر و یک دستگاه لودر و اکیپ های مکانیکی و امداد.
  4. محور شماره ۴، در منطقه سمت چپ جاده دهلران تا کرخه فعالیت می کرد که مسولیت محور با برادر غلام پور نصیری از برادران جهاد رامهرمز بود. دستگاه های این محور عبارت بود از: یک دستگاهبلدوزر و یک دستگاه گریدر و اکیپ های مکانیکی و امداد.

در کل عملیات خاکریز حدود ۲۰ کیلومتر، جاده تدارکاتی در حین عملیات ۱۶ کیلومتر، سنگر برای زرهی و سنگرهای اجتماعی نفرات احداث گردید.

نیرو هایی که از طریق ستاد پشتیبانی جهاد خوزستان برای خدمات در جبهه خوزستان برای خدمات در جبهه اعزام شده اند، عبارتند از:
  1. دو اکیپ ۴۰ نفری شامل مکانیک، خطاط، عکاس، راننده سنگین، و سبک در دو نوبت.
  2. اعزام یک گروه ۳۷ نفری شامل آشپز و سلمانی و جوشکار، بنا، راننده و مکانیک وتدارکات چی.
  3. اعزام یک گروه ۸ نفری جهت کارهای فرهنگی.
  4. اعزام چند اکیپ دیگر از راننده های لودر و بلدوزر ووسایل سنگین از قبیل جرثقیل کهتعداد آن ها به ۱۲۲ نفر می رسید.
  5. اعزام گروه هائی متشکل از مکانیک و لوله کش که تعداد گروه اول ۹۵ نفر و گروه دوم به ۱۰ نفر می رسید.
  6. اعزام گروه هائی جهت تبلیغات و فیلم برداری و عکس برداری و گزارش خبر که جمعا به ۲۸ نفر می رسید.
  7. اعزام روحانی و یک قاری قرآن جهت تبلیغات جبهه
  8. اعزام ۲۸ نفر راننده آمبولانس.
  9. اعزام ۷ نفر تکنیسین راه و ساختمان و ۶ نفر بنا و معمار.
  10. اعزام ۵ مینی بوس جهت حمل اسیران عراقی به پشت جبهه
  11. اعزام ۱۳۹ نفر جهت نی کاری  در جاده الله اکبر – بستان.
  12. اعزام ۵۰ نفر جهت شلتوک کاری به جهاد سوسنگرد.

تلکس مورخ ۲۲/۰۱/۶۱ از جهاد سازندگی خوزستان خوزستان به دفتر مرکزی جهاد/ برادر افشار بمناسبت شهادت جمعی از جهادگران:

الهی! دگر بار از سرزمین به خون غلتان خوزستان، سینه سرخانی مهاجر به سوی تو آمدند، بار پروردگارا از ما بپذیر این قربانیان راهت را، پروردگارا یارانمان عزمشان را در راه رسیدن به تو آغاز نموده اند و هر لحظه بر این عزم راسخ ترند، این هدایا را از ما بپذیر و قبول گردان آنان را.

این بار دو تن از عزیزان جهادگر پس از ماه ها در راه مبارزه با آنانی که منکر دین خدا و راه پیامبرند، رجهت به سوی الله آغاز نموده و روح پاکشان از جسم خاکی جدا شده و پرواز انتخاب نمودند.

شاخص ترین شهیدان جهادگر در دوران عملیات فتح المبین

شاخص ترین شهیدی که در دوران ساخت و اجرای عملیات«فتح المبین» شهید شد.شهید محمد طرحچی، اولین فرمانده ی ستاد مناطق جنگی جنوب و معمار اطلی مهندسی جنگ جهاد بود.

معماری سازمان مهندسی جنگ در دل آتش و خون و از اندیشه ی شگرف  بزرگ مردی شکل گرفتدکه جوهر وجودش آتشفشانی بود پر تلاش و خستگی ناپذیر.

زحمات بی وقفه ی شهید محمد طرحچی این سنگر ساز بی سنگر رهایی بخش گره های جنگ می گشت. او طراحی مهندسی جنگ را بر اساسی استوار می کرد که در دل عملیات، نیاز بسیجیان پیروز میدان نبرد را بر طرف می کرد؛ به گونه ای که ابتکارات و خلاقیت های مهندسی او در قلب تاریخ دفاع مقدس به عنوان پرونده ای ماندگار و پر افتخار برای همیشه ثبت شده است. او در یکی از روزهای عملیات «فتح المبین»، هنگام نماز و در حال قنوت، با شلیک مستقیم دشمن به درجه ی رفیع شهادت نایل گشت.

جهادگر شهید مهندس کشتگر که پس از ماه ها تلاش شبانه روزی در جبهه ها و در پشت فرماندهی مهندسی عملیات در محورهای مختلف جنوب به خصوص در جبهه های شوش و دزفول که منجر به فتح المبین لشکریان اسلام گشت و نیز محور «دارخوین» خونین شهر که با سعی و تلاش و بینشدر عملیات مهندسی و در کنار دیگر یارانش زیر رگبار گلوله موشک دشمن جاده هایی را ساختند که راه گشای رزمندگان به طرف سرزمین های میهن اسلامی گشت و نیز احداث خاکریزها و سنگر هایی که در زمان پیشروی سپاهیان اسلام، جان پناهشان گردند و باایمانی قوی تر و با عزمی راسخ تر به سوی خصم زبون حمله برند.

الهی! عابدان پاک و صالحی به درگاهت میهمانی آمده اند، آن ها را پذیرا باش. آری اکنون که لشکریان اسلام می روند تا یکی پس از دیگری سنگرهای کفر را از بن بر کنند، و تار و پود خصم زبون را از ریشه بخشکانند، و سرزمین اسلامی و میعاد گاه شاهدان شهید و خاک لاله گون خوزستان از لوث بعثیون نگون بخت پاک سازند، و پیام انقلاب اسلامی را که پیام خون شهداو پیام قرآن به آن سوی مرزها ایران برد، تا مگر در برگیرنده تمامی جهان شود و وعده الهی محقق شده و مستضعفین جهان وارث زمین گردند. جهاد گرانی ایثارگر را می طلبد تا ره جانبازی در پیش گیرند و جاده سازانی شوند که انتهای آن راه نور و راه پیوستن به خداست. و در کنار آن هم جاده ای از برای رزمندگان، که طریق الکربلا یا طریق القدس گردد.

گردآورنده/محمد رضاییان

انتهای پیام/رض

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب