پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:23:52 - چهارشنبه 1 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اکنون نوبت انتخاباتی پرشور
به گزارش“صبح رابر“سرانجام ۱۰ روز کار طاقت‌فرسای شورای محترم نگهبان به پایان رسید و اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که هشت نفر از مجموع ۶۸۶ نفر و از میان ۳۵ شخصیتی که از شهرت بیشتری برخوردار بودند،‌صلاحیت ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را پیدا کردند. قاعدتاً باید پرونده احراز صلاحیت‌های این […]

به گزارش“صبح رابر“سرانجام ۱۰ روز کار طاقت‌فرسای شورای محترم نگهبان به پایان رسید و اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که هشت نفر از مجموع ۶۸۶ نفر و از میان ۳۵ شخصیتی که از شهرت بیشتری برخوردار بودند،‌صلاحیت ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را پیدا کردند. قاعدتاً باید پرونده احراز صلاحیت‌های این دوره از انتخابات را تمام شده تلقی کرد و احتمال کمتری نیز داده می‌شود، اعتراض و بررسی مجدد احراز نشده‌‌ها تغییری در این روند داده و بر تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها بیفزاید. فرض را بر آن می‌گیریم که نتیجه نهایی این بررسی‌ها در همین هشت نفر خلاصه شده و دوره تبلیغات انتخاباتی با همین تعداد تأیید شروع و ملت شریف ایران با این گزینه‌ها پای صندوق‌ رأی حاضر شده و کاندیدا‌ها هم بالطبع در چنین وضعیتی خود را به محک ارزیابی و قضاوت مردم خواهند گذاشت. در این صورت،‌آنچه در این رابطه بیش از همه اهمیت دارد، روندی است که در این چند روز طی شده و انتظاری است که از این پس وجود دارد. در این رابطه چند نکته گفتنی است:

۱- بپذیریم که شورای محترم نگهبان در این مدت تحت شدید‌ترین فشار‌ها قرار داشت و با بررسی پرونده ۱۰ روزه این شورا، می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که این حجم فشار‌ها نتوانست از دقت عمل شورا کاسته و احیاناً آن را با چالش مواجه کند. بنابراین به نظر می‌رسد شورای محترم نگهبان به بهترین وجه وظیفه قانونی خود را با شاخصه مرّ قانون در زمان مقتضی انجام داد و این همان انتظاری بود که افکار عمومی از شورای نگهبان داشت.
اگر این هشت نفر خروجی احراز صلاحیت‌های شورای نگبهان برای انتخابات یازدهم باشند، با نگاه به ترکیب آن می‌توان به ضرس قاطع گفت تمام سلیقه‌های درون خانواده انقلاب برای انتخابات ۲۴خرداد نماینده داشته و هیچ بهانه‌ای برای عدم شرکت در انتخابات وجود ندارد. چهار نفر از مجموع هشت کاندیدای تأیید صلاحیت شده منتسب به جریان اصولگرا، دو نفر (آقایان روحانی و غرضی) متعلق به جریان آقای هاشمی و کارگزاران و یک نفر مختص جریان اصلاحات (عارف) و محسن رضایی نیز نماینده مستقل‌ها دراین دوره از انتخابات است. باید بپذیریم از مجموع نمایندگان جریان تکنوکرات کارگزارانی و نماینده جریان خاتمی و عضو سابق حزب منحله مشارکت (عارف)، مجموعاً اصلاح‌طلبان سه نماینده در این دوره از انتخابات در صحنه دارند و این یعنی بهترین وضعیت برای اصلاح‌طلبان.
به همین نسبت نیز با توجه به گزارش‌های مختلف در درون جریان اصولگرا، به نظر می‌رسد اصولگراها نیز نمایندگان خود را در این دوره دارند و بستر لازم برای حضور در انتخابات و خلق یک حماسه بزرگ فراهم شده است. ۲- عدم احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به منزله آن نیست که این شخصیت مهم و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی، فاقد صلاحیت در مناصب در تراز ریاست جمهوری است، چرا که حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از ارکان ساختاری نظام مقدس جمهوری اسلامی، گویای این واقعیت است که هاشمی از خانواده انقلاب است و تا زمانی که خود ایشان اراده‌ای برای خروج از این خانواده بزرگ نداشته باشد، کسی حق ندارد و نباید چنین برداشت و تفسیری را داشته باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشتر خودشان اعلام کرده بودند به دلیل کهولت سن یارای همراهی و کشیدن بار سنگین ریاست‌جمهوری را ندارند و بالطبع شورای محترم نگهبان بیش از هر عامل دیگری این ملاحظه آقای هاشمی را مدنظر داشته است و عدم احراز ایشان به منزله صلاحیت نداشتن نامبرده برای مسئولیت‌های درون انقلاب نیست که قطعاً چنین برداشتی به خطا خواهد بود.

منتهی به نظر می‌رسد اطرافیان آقای هاشمی و دشمنان دیروز و دوستان به ظاهر امروز ایشان سعی دارند مقوله عدم احراز صلاحیت ایشان را به گونه‌ای دیگر تفسیر کنند.

از همین رو است که مکرر بر این طبل می‌کوبند که حضور هاشمی در انتخابات یعنی حذف دیگران و از آنجا که خمیرمایه ذهنی این افراد با تفکرات ظاهر شاهی شکل گرفته است، همواره معتقدند «همه با هم برابرند اما برخی بیشتر برابرند» غافل از آنکه این تفکر مربوط به دهه ۸۰ میلادی به قبل بود و امروز معادلات جهان دچار تغییر شده است اما با عرض پوزش باید گفت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم دچار یک اشتباه تاریخی شده‌اند و با وجود علم به مناسبات امروز جهان و شناخت از رفتارها و عملکردهای اتاق‌های فکر مطرح در جهان،‌فاقد این درک بودند که جایگاه ایشان از این پس در تولید اندیشه و اتاق‌های فکر برای مشورت دادن به نسل جوانی است که قرار است سکان اداره اجرایی کشور را داشته باشند و این می‌توانست بزرگ‌ترین سرمایه برای آقای هاشمی باشد که متأسفانه تاکنون چنین نبوده است.

۳- با اعلام اسامی احراز صلاحیت‌ها، قطعاً هرگونه حرف و حدیث در این حوزه باید به پایان برسد و همه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا باید همت خویش را صرف برگزاری یک انتخابات باشکوه و حماسی کنند، آنگونه که چشم طمع دشمنان از این مرز و بوم برداشته شده و منویات رهبر فرزانه انقلاب در خلق حماسه سیاسی محقق گردد و لازمه این اقدام، دعوت فحول به ویژه کسانی که صلاحیتشان در این انتخابات تأیید نشده است به برگزاری یک انتخابات پرشور و در شأن ملت ایران و در سایه ایجاد آرامش و برقراری امنیت می‌باشد. طبیعی است کسی یا کسانی که خارج از این دایره عمل کنند، در پازل دشمن حرکت کرده و موجب طرد ملت از خانواده انقلاب خواهند شد، همانگونه که در حوادث پس از انتخابات ۸۸ صورت گرفت و مردم آنها را طرد کردند.

حسن رشوند


 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب