پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:57:17 - چهارشنبه 29 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مانع تحقق سبک زندگی اسلامی فرهنگ غرب می باشد
به گزارش”صبح رابر”موضوع سبک زندگی موضوع جدیدی نیست . در اسلام از قرون اولیه تا عصر حاضر بسیاری از علما در کتاب های خود به بیان ابعاد، شاخصه ها و چگونگی سبک زندگی پرداختند. از علمای معاصر می توان به کتاب مفاتیح الحیاه  به قلم علامه جوادی آملی اشاره کرد . در تعریف سبک زندگی […]

به گزارش”صبح رابر”موضوع سبک زندگی موضوع جدیدی نیست . در اسلام از قرون اولیه تا عصر حاضر بسیاری از علما در کتاب های خود به بیان ابعاد، شاخصه ها و چگونگی سبک زندگی پرداختند. از علمای معاصر می توان به کتاب مفاتیح الحیاه  به قلم علامه جوادی آملی اشاره کرد .
در تعریف سبک زندگی آمده است که سبک زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها و ارزش ها، شیوه های رفتاری و سلیقه هایی است که نشانگر شرایط زندگی انسان می باشد.

سبک زندگی دارای عناصر گوناگونی از جمله تغذیه، خودآرایی، مسکن، حمل و نقل، اوقات فراغت، افکار، احساسات، بازی، ورزش، نحوه صحبت، هنر، روابط خانوادگی، تربیت فرزند، شغل، رفتار مذهبی، رفتار سیاسی، مطالعه، دارایی، تحصیلات، نوع استفاده ها از رسانه می باشد که این تقسیم بندی ها سبک زندگی را می سازند. برخی نیز سبک زندگی را به انواع فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و بین المللی تقسیم می نمایند. عده ای معتقدند با طبقه بندی مردم جامعه، می توان سبک زندگی آنان را مشخص نمود.
متاسفانه طی چند دهه اخیر سبک زندگی ما از فرهنگ غرب متاثر شده و در بسیاری از ابعاد زندگی ما وارد شده است. جامعه ما در دانشگاه در ابعاد کوچک و به صورت عمیق و در حوزه رسانه با ابعاد بزرگ و به صورت سطحی با فرهنگ غرب ارتباط برقرار کرده اند.
فرهنگ جدید غرب بر روی فکر، اندیشه ، آگاهی، احساسات، اراده ، عمل و رفتار افراد تاثیر گذاشته و بایدها و نبایدهای ما را تغییر داده و کم کم به تغییر رفتار و عمل منجر شده است . در واقع فرهنگ جدید غرب می خواهد همه چیز را مطابق با میل انسان غربی  تربیت کند که این یعنی تغییرات .یعنی تغییر در سبک زندگی وتحقق سبک زندگی غربی.
بهترین راهکار برای فرار از فرهنگ غرب و انتخاب راه درست سبک زندگی را امام خمینی(ره) ارائه نمودند. ایشان فرهنگ جدید غرب را عمیقاً شناختند و تحلیل کردند. برای داشتن سبک زندگی ایده آل باید ۴مرحله را پشت سر بگذاریم اول فرضیه سازی کنیم، دوم نظریه پردازی، سوم گفتمان سازی و چهارم مکتب سازی.
امید است با بکار بردن این فرایند در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که  تولید فرضیه ها ، نظریات و گفتمان سازی جدید در حوزه سبک زندگی اسلامی ،  نه تنها نیازهای ایران اسلامی را پاسخگو باشد.  بلکه آوازه این اندیشه ها در کشورهای اسلامی وغیر اسلامی طنین انداز باشد و علاقمندان  مشتاقانه در پی اجرا وعمل به آن باشند .

http://islamiclifestyle.blogsky.com:منبع

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب