پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

2:36:04 - چهارشنبه 27 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چه در انتظار کوه شاه رابر است؟
چه در انتظار کوه شاه شهرستان رابر دومین قله بلند استان کرمان است؟ حال که قرار است مسیر شهرکرمان تا رابر شهرستان از طریق جاده ی دسترسی به سد صفا رود سیل گردشگران را از مرکز استان به کوه شاه بیاورد وجلوه گاه طبیعت را به نمایش بگذارد،چرا در بخش دیگری از کوه شاه به […]

چه در انتظار کوه شاه شهرستان رابر دومین قله بلند استان کرمان است؟

حال که قرار است مسیر شهرکرمان تا رابر شهرستان از طریق جاده ی دسترسی به سد صفا رود سیل گردشگران را از مرکز استان به کوه شاه بیاورد وجلوه گاه طبیعت را به نمایش بگذارد،چرا در بخش دیگری از کوه شاه به درختان و طبیعت آسیب می رسانند؟

به گزاش “ صبح رابر” اعتراضات مردمی سبب شد ، استاندار کرمان طی بازدید از تخریب زیست محیطی کوه شاه (در دامنه شمالی این کوه (لاله زار))توقف موقت فعالیت های معدنی کوه شاه را صادر کرد
اسماعیل نجار”استاندار کرمان که برای بازدید از طرح‌های عمرانی شهرستان فهرج  و افتتاح چندین طرح عمرانی به این شهرستان سفر کرده بود، در حاشیه بازدید خود، در جمع خبرنگاران خبر خوشی به کرمانی‌ها و دوستداران توسعه پایدار داد؛ معدن کوه‌شاه رابر ادامه فعالیت خود را باید منوط به ارایه نظرات کارشناسان کند.
در این باره، اسماعیل نجار گفت: گروه ویژه متشکل از کارشناسان خبره و بی طرف در زمینه منابع طبیعی،محیط زیست و آب منطقه ای از تهران و کرمان مراحل صدور مجوز،میزان تخریب های صورت گرفته و دغدغه های مردم و فعالان محیط زیست و کوهنوردان در کوه شاه رابر را بررسی می کنند.
وی افزود:استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های استان در راستای توسعه و کاهش وابستگی به نفت از اولویت های برنامه های استان بوده و حمایت خواهیم کرد.
استاندار کرمان گفت:مسئله اشتغال استان باید با بهره گیری از این ظرفیت ها حل شود و خوشبختانه استان کرمان استانی غنی و پرنعمت است.
وی اظهار کرد: در عین حال حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع و کاهش خسارات همواره مورد تاکید جدی مدیریت استان است.
نجار گفت:کوه شاه یا الفتح کوه از مناطق بکر کوهستانی کشور و استان با تنوع گونه های گیاهی،جانوری و زیست محیطی محسوب می شود و صدور هرگونه مجوز می بایست با درنظر گرفتن جمیع جوانب و حساسیت های خاص انجام می شد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به درخواست های مردمی ،فعالان محیط زیست،رسانه ها و کوهنوردان  و احترام ویژه ای که برای افکارعمومی و نظرات راهگشا و سازنده قائل بوده ایم و بنا به شبهات به وجودآمده این گروه کارشناسی با هدایت حوزه معاونت  برنامه ریزی استانداری همه مراحل صدور مجوز،مسائل زیست محیطی،انسانی،آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق را بررسی و در رابطه با ادامه مرحله اکتشاف معدن اعلام نظر قطعی منوط به ارائه نظر این گروه کارشناسی ست.
ﮐﻮﻩﺷﺎﻩ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﻮﻫﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﻠﻪﺍﺵ ﺁﺏ ﺩﺍﺭﺩ، کوه سبلان  ، ﺁﺑﺶ ﺍﺯ ﺑﺮﻑ ﻫﺴﺖ ﻭ ﮐﻮﻩﺷﺎﻩ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻗﻠﮥ ﺧﻮﺩﺵ ﭼﺸﻤﻪ ﺩﺍﺭﺩ وﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ۳۵۰ ﻣﺘﺮﯼ ﻗﺪ  دارد ﮔﯿﺎﻩ ﺯﯾﺒﺎ ،ﺳﻨﮓﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ، ﺍﯾﻦ ﺻﺨﺮﻩﻫﺎ را ﺭﻭﯾﺎﯾﯽ کرده است .
آبشار کوه شاه این آبشار در دامنه های قله ۴۳۵۰ متری کوه شاه در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان رابر قرار گرفته است. ارتفاع آبشار در حدود ۱۵ متر و در ارتفاع ۳۲۶۰ متری از سطح دریا واقع است. این آبشار در ارتفاعات هزار قرار گرفته که بلندترین قله آن کوه هزار با ارتفاع ۴۵۰۱ متر چهارمین قله مرتفع کشور محسوب می گردد. کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود تهرود میباشد. مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران روستاهای باب زنگی و اردیکان  با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر در کوه هزار قرار دارند. این کوه در ۱۰۰ کیلومتری جنوب کرمان و در جنوب ارتفاعات هزار قرار دارد. این آبشار در مسیر صعود به قله کوه شاه قرار دارد و از شهرستان رابر قابل دسترسی است.

تصاویری از کوه شاه رابر

 

 

 

گیاه گارچی در کوه شاه

گیاه گارچی در کوه شاه

 آبشار بزرگ کوه شاه

آبشار بزرگ کوه شاه

 river & waterfall

رودخانه ،در دامنه کوه شاه

 waterfall

آبشار بزرگ کوه شاه

 برف و یخ کوه شاه رابر 

برف و یخ کوه شاه رابر

 زیر یخ و صخره....کوه های شاه

زیر یخ و صخره….کوه های شاه

 یخ های کوه شاه رابر در خردادماه

یخ های کوه شاه رابر در خردادماه

  پنجره یخی window of ice

پنجره یخی window of ice

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب