پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:20:16 - شنبه 21 دی 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معدن استخراج سنگ‌آهن از کوه‌شاه تعطیل است
معدن استخراج سنگ‌آهن از کوه‌شاه، پنجمین قله مرتفع و یکی از منحصربفردترین زیست‌بوم‌های طبیعی کشور، تعطیل است. به گزارش ” صبح رابر”  این، خبری بود که استاندار کرمان در دیدار اخیر اعضای خانه کشاورز استان در پاسخ به دغدغه‌ای که دوست‌داران توسعه پایدار دارند، مطرح کرد؛ این یعنی، معدن کوه‌شاه که با دستور استاندار سابق […]

معدن استخراج سنگ‌آهن از کوه‌شاه، پنجمین قله مرتفع و یکی از منحصربفردترین زیست‌بوم‌های طبیعی کشور، تعطیل است.

به گزارش ” صبح رابر”  این، خبری بود که استاندار کرمان در دیدار اخیر اعضای خانه کشاورز استان در پاسخ به دغدغه‌ای که دوست‌داران توسعه پایدار دارند، مطرح کرد؛ این یعنی، معدن کوه‌شاه که با دستور استاندار سابق کرمان و به استناد نتایج بررسی‌های کارشناسان، به طور موقت تعطیل شد، همچنان تعطیل است.

اعضای خانه کشاورز استان کرمان به ریاست قاسم سالاری، اخیرا با علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان دیدار کرده‌اند.

در خصوص جزییات این دیدار، سالاری، رییس خانه کشاورز استان کرمان و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران از بحث کم‌آبی در استان سخن به میان آورد و گفت: در حضور مقام عالی دولت در استان کرمان ،در خصوص کمبود آب دغدغه‌های خود را مطرح و اعلام کردیم در یک شرایط بحرانی به سر می‌بریم؛ در بسیاری از دشت‌های استان زنگ خطر جدی به صدا در آمده است.

7369

وی افزود: اگر این روند ادامه یابد، در آینده‌ای نه چندان دور استان با یک فاجعه بزرگ روبه‌رو می‌شود.

سالاری ادامه داد: این نکته نیز گفته شد که، به دلیل مصرف بی‌رویه، بسیاری از مزیت‌های کشاورزی را در استان و کشور از دست داده‌ایم؛ با این روند، ما حق نسل‌های آینده را نیز بر باد داده‌ایم و بدون تردید، آیندگان ما را سرزنش خواهند کرد.

رییس خانه کشاورز استان کرمان در ادامه ارایه دغدغه‌های بخش کشاورزی و کم‌آبی در استان در حضور استاندار محترم، به وضعیت کوه‌شاه نیز اشاره و اظهار کرد: اهمیت و جایگاه ارتفاعات کوه‌شاه بر کسی پوشیده نیست؛ این ارتفاعات، به عنوان یک سد طبیعی برای مناطق اطراف خود به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: در باره نقش این کوه در تامین آب مناطق بافت، بزنجان و چندین روستا و آبادی و حتی آینده شهر کرمان که قرار است آب آن از طریق سد صفارود در این منطقه تامین شود، نیز صحبت‌هایی ارایه شد.

سالاری گفت: خوشبختانه آقای رزم‌حسینی با نگاه توسعه‌ای و در عین حال منطقی و کارشناسانه‌ای که نسبت به مسایل دارد، اعلام کرد که فعالیت معدن کوه‌شاه تعطیل است.

وی با بیان این‌که دستور تعطیلی موقت معدن استخراج سنگ‌آهن از کوه‌شاه در زمان استانداری مهندس نجار صادر شده است، اظهار کرد: با تایید تعطیلی این معدن توسط استاندار فعلی کرمان، به دغدغه جمعیت کثیری از دوستداران توسعه پایدار پاسخ داده شد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در ادامه، به منحصربفرد بودن ارتفاعات کوه‌شاه نیز اشاره و بیان کرد: هر بیننده‌ای وقتی ویژگی‌های منحصربفرد این ارتفاعات را مشاهده می‌کند، متعجب می‌شود که چگونه به معدن برای استخراج سنگ‌آهن مجوز داده شده است.

وی افزود: حساسیت جهانی، ملی و استانی که نسبت به این موضوع وجود داشته و دارد، برخاسته از همین منحصربفرد بودن و ارزشمند بودن این ارتفاعات است.

سالاری ادامه داد: هم‌اکنون اگر در گوگل، کوه‌شاه را جست‌وجو کنید، می‌بینید بیش از صدها صفحه دراین‌باره یافت می‌شود و این، برای کشور و استان افتخار بزرگی است که مردم به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست توجه ویژه‌ای دارند.

رییس خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به ارایه دستور موقت تعطیلی معدن سنگ‌آهن کوه‌شاه بنا به اعلام نظرات کارشناسانه کمیته بررسی، گفت: من از طرف خودم و به نمایندگی از همه دوست‌داران محیط‌زیست و توسعه پایدار، به این نگاه توسعه‌ای آقای رزم‌حسینی آفرین می‌گویم؛ باعث افتخار است که چنین شخصیتی در راس مدیریت کلان استان کرمان قرار گرفته است…

در همین‌حال، بر کسی پوشیده نیست با ارایه گزارش کمیته بررسی وضعیت کوه‌شاه که از کارشناسانی زبده در بحث‌های مرتبط با معدن و محیط‌زیست و بهداشت و منابع طبیعی تشکیل شد، حجت بر همگان تمام شده و بعید است حتی خود سرمایه‌گذار هم دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در کوه‌شاه را داشته باشد.

در این میان، سوالی که همچنان بی‌پاسخ می‌ماند، این است که چگونه وقتی عده‌ای می‌خواستند مجوز برای استخراج سنگ‌آهن از این قله منحصربفرد را صادر کنند، دست و دلشان نلرزید… هرچه که بود، کوه‌شاه پابرجا ماند.

منبع:ایسنا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب