پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:56:04 - شنبه 13 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گیاهان دارویی رابر را بیشتر بشناسید
به گزارش ” صبح رابر” با توجه به بارش‌های مطلوب امسال در شهرستان رابر و خاک مساعد منطقه، شرایط رشد انواع گیاهان کوهی،در این شهرستان فراهم شده، که دارای عطر و بوی خاص ،طعم دل‌پذیری و خواص دارویی  دارند. گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی […]

به گزارش ” صبح رابر” با توجه به بارش‌های مطلوب امسال در شهرستان رابر و خاک مساعد منطقه، شرایط رشد انواع گیاهان کوهی،در این شهرستان فراهم شده، که دارای عطر و بوی خاص ،طعم دل‌پذیری و خواص دارویی  دارند.

گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته و مصرف می‌شوند.

گیاهان خودرو یی، که در اردیبهشت  ماه در کوهها این شهرستان می روید، شامل:  زیره ، قارچ ، کنگر ، آویشن ،گل گاوزبان ،بابونه ،اسطوخودوس،خاکشیر،کرفس ،اسفنج ، ریواس ، سیر کوهی و اکثر گیاهان دارویی  می باشد .

عده‌ای از مردم از طریق جمع‌آوری این گیاهان برای مصرف  خود و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات پررونق است.

که در اینجا به خواص بعضی از آنها می پردازیم :

کنگر

این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد و به‌همین علت آن ‌را با ماست نیز می‌خورند و کنگر منبع غنی پتاسیم است.

کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذا است و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

ریواس

جوشانده ریواس برای دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه مفید است و شستشوی موها با جوشانده آن باعث تقویت و رشد مو و منع از ریزش مو می‌شود. ریواس در رفع تیرگی پوست نیز مؤثر است.

درختان بنه (پسته وحشی)، انواع گونه‌های بادام کوهی، اُرس (سرو کوهی)، گون، زیره و  … به چشم می‌خورند.

سیر کوهی

دارای برگ‌ها و ساقه‌های باریک،نوعی سبزی وحشی و خودرو است که در این شهرستان بیشتر در  رشته کوه های  جواران رابر  و فقط در فصل بهار می ‌روید. سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است.

والک یکی از گونه‌ های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است. نام علمی آن Allium ursinum L و نام انگلیسی آن Board-leaved Garlic، wild Garlic و از خانواده Liliaceae می باشد.

به اصطلاح محلی سریت کوهی نیز از آن یاد می ‌شود. والک بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد. بوی آن شبیه پیاز است.

ترکیبات شیمیایی والک :

والک حاوی ترکیباتی مانند اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی است، می باشد. والک را در فصل بهار می‌ چینند و برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌ کنند. در صورتی که بخواهید سبزی سیر کوهی  را خشک کنید، حتماً باید به روش خشک کردن در سایه عمل کنید.

برخی از خواص و اثرات دارویی سیر کوهی  :

سیر کوهی یا والک در مواد اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه به کار می رود، خوردن آن تنفس را آسان و تنگی نفس را درمان مى کند، مداومت در خوردن والک سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده
و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد

-سرشار از ویتامین C بوده و داراى لعاب و صمغ زیاد مى باشد.

-والک برای تصفیه خون بسیار مفید است و در ناراحتی‌ های هاضمه کمک می ‌کند و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است.

-مصرف گیاه والک باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می ‌شود.

-والک یا سیر کوهی برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است.

-این گیاه ضد عفونى کننده ی قوى است؛ به هضم غذا کمک مى کند و ضد کرم معده و کرم کدو است.

-اثر خوبى بر روى اعصاب دارد و از آن براى درمان نسیان، تقویت اعصاب و اشخاص ‍فلج استفاده می کنند.

-تسکین دهنده ی درد روماتیسم ، سیاتیک و نقرس مى باشد.

-ادرار را باز مى کند و رنگ چهره را نیکو مى سازد.

-پادزهر سموم حیوانى و غذایى هست.

–مداومت در خوردن والک سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد. از این نظر شباهت زیادى به سیر دارد.

روش استفاده  این گیاه ، بعد از جمع‌آوری  و برگ آن را  پاک کردن و شستن آن  را مثل سبزی خرد و در سایه خشک می کنند و خشک شده ان را روی آش رشته ، کشک و … می توانید تناول نمایید.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب