پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:31:28 - دوشنبه 22 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هیچ تحریمی قدرت فلج کنندگی ایران را ندارد/مشکلات کشور ناشی از جنگ روانی تحریم هاست
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: در واقع می خواستند با بزرگنمایی اثرگذاری تحریم ها، اثرگذاری روانی تحریم ها را ایجاد کنند. به همین دلیل به نظر بنده غرب و آمریکا نه در جنگ اقتصادی بلکه در جنگ روانی که به راه انداختند موفق عمل کردند. همین که مسئولین عالی رتبه کشور دست روی دست بگذارند و بگویند هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم خود به معنی اثرگذاری جنگ روانی است.

به گزارش ” صبح رابر” به  نقل از  ”  شبکه اطلاع رسانی راه دانا “خبرنگار اقتصادی  حجت الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق، یکی از اساتید حاضر در دیدار و ضیافت افطاری اساتید دانشگاهها با رهبر معظم انقلاب بود که برای بیان دیدگاه‌ها و ایراد سخنرانی در محضر رهبری حاضر شد. بحث تحریم ها و اثرگذاری آن بر کشور، یکی از محورهایی بود که مورد اشاره عبدالملکی قرار گرفت که توضیحات بیشتری از جزئیات سخنرانی وی در این دیدار در زیر می‌خوانید.

عبدالملکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا  در رابطه با بحث اثرگذاری تحریم ها اظهار داشت: هیچ کس منکر این نیست که تحریم ها بر اقتصاد کشور اثرگذار بوده است بلکه بحثی که بنده در محضر آقا و جمع اساتید مطرح کردم زیر سوال بردن قدرت فلج کنندگی این تحریم ها بوده است. به این معنی که از لحاظ علمی نه این تحریم ها بلکه هیچ تحریمی قدرت فلج کنندگی ایران را ندارد. به این دلیل که کانال های اثرگذاری تحریم ها کاملا مشخص هستند به طوری که این کانال ها اثرگذاری و آسیب زایی جدی برای اقتصاد کشور ندارد و فقط دردسرهایی را برای سیستم اقتصادی کشور بدنبال خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کردند: مهمترین مصداق های این دردسرها هم مسأله تجارت بین الملل است. کشورهای تحریم کننده تمام تلاش خود را بکار بستند تا تجارت بین الملل ایران را قفل کنند در حالیکه تجارت ایران در دوران تحریم ها حدود ۲۰تا ۲۵ دصد رشد داشته است.  حالا ممکن است سؤال کند کشوری که بانک های آن تحریم بوده، امکان سوئیفت نداشته، دلار و ارز آنها تحریم بوده، نمیتوانستند نفت بفروشند پس چطور ۱۰۰میلیارد دلار تجارت داشته اند؟ جواب این سوال تفسیر همان صحبت آقای فیشر ـ تحلیلگر برجسته آمریکایی ـ است که گفته بودند ایرانی ها بالاخره راه حل را پیدا خواهند کرد. در واقعیت هم همین اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: پس بر مبنای تحلیل خود تحلیلگران غربی و آمریکایی و البته آنچه در واقع اتفاق افتاده است می توان گفت اثرگذاری صرفا اقتصادی تحریم ها نه اینکه صفر بوده باشد ولی بسیار کم بوده است. مثلا چیزی حدود ۱۰ درصد.

عضو هیئت علمی دنشگاه امام صادق گفت: آنچه که اثرگذار بوده است اثرات روانی تحریم ها بوده است. به همین جهت بود که غرب با اعلام شروع تحریم ها به موازات آن توپخانه تبلیغاتی خود را روشن کرد با آتش خیلی بالا؛ یعنی اینکه یک تحریم وضع می کردند البته با دنیایی از تبلیغات که شاهد آن بودیم. مثلا می گفتند دولت ایران سقوط می کند یا از این به بعد مردم ایران گرسنه میماند چون بانک مرکزی ایران تحریم شده است و مثال های بسیاری از این دست.

وی در ادامه تأکید کرد: در واقع می خواستند با بزرگنمایی اثرگذاری تحریم ها، اثرگذاری روانی تحریم ها را ایجاد کنند. به همین دلیل به نظر بنده غرب و آمریکا نه در جنگ اقتصادی بلکه در جنگ روانی که به راه انداختند موفق عمل کردند. همین که مسئولین عالی رتبه کشور دست روی دست بگذارند و بگویند هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم خود به معنی اثرگذاری جنگ روانی است. چرا که خواسته یا ناخواسته این افراد با این صحبتها در داخل کشور تکمیل کننده پازل و جنگ روانی دشمن بودند. به صورتی که خود این افراد مقداری تحت تأثیر جو روانی ایجاد شده قرار گرفتند و بعد این جو و فضا را داخل کشور تشدید کردند.

در همین زمینه می توان گفت دولت یازدهم در تشدید این فضای روانی خیلی بیشتر عمل کرده است. چرا که دولت قبل یک اقدامات اقتصادی انجام می داد و در کنار آن اقدامات به فضای تحریم ها دامن میزد اما دولت یازدهم هیچ کاری انجام نمی دهد و فقط صرفاً جو روانی تحریم ها را تشدید می کند. شخص ریئس جمهور بارها در سخنرانی های خور راجع به اثرات وحشتناک تحریم ها سخن گفتند. تا جایی که بحث آب و نان مردم هم به تحریم ها گره زده شد.

تحلیلگر برجسته اقتصاد کشور در ادامه تصریح کرد: این اثرات روانی و این جو روانی ایجاد شده از تحریم ها که هم عامل خارجی و هم عاملین داخلی داشت با ناکارآمدی ها و سوء مدیریت های دولتی همراه شد و به همین دلیل بدنه جامعه بیشتر به این موضوع که تحریم ها برای کشور فلج کننده بوده است ایمان آورند. درواقع تحریم هایی که در واقعیت تأثیرات جزیی اقتصادی برای کشور داشت با تبلیغات غربی و اثرگذاری که این تبلیغات بر برخی مسئولان کشور داشت و باعث شد اقتصاد کشور را رها کنند و فقط منتظر لغو شدن تحریم ها باشند  به طوری که باعث شد که اثرات غیر مستقیم تحریم ها که ناشی از ناکارآمدی مسئولان بود در کشور تشدید شود و در نهایت اینگونه اثر روانی تحریم ها روی کل جامعه را بیشتر کرد.

وی گفت: نکته مهمی که در همین زمینه وجود دارد این است که خود تحلیلگران غربی و آمریکایی یه هیچ عنوان جرأت نکرده اند بحث اثرگذاری اقتصادی تحریم ها را بررسی کنند ( بنده چندهفته ایست که این موضوع را رصد و بررسی کرده ام) بلکه فقط تحریم ها را از جنبه سیاسی بررسی می کنند. مثلا می گویند تحریم ها موثر بودچون مردم به شخص خاصی رأی دادند. موثر بود چون ایرانی ها را به پای میز مذاکره کشاند. موثر بود چون ایرانی ها حاضر شدند یک سری امتیازات را بدهند.

وی در ادامه اظهار کرد: در همین راستا نکته مهمتر اینکه وقتی می خواهند تحریم های ایران را برای روسیه شبیه سازی کنند با مشکل مواجه می شوند. برخی از تحلیلگرانی که صادق تر هستند اینها را مطرح می کنند به طوری که می گویند تحریم ها در ایران جواب داد چون یک شرایط خاصی بر ایران حاکم بود و آن بخش و اثرگذاری روانی تحریم ها بود. یعنی می گویند لزوماً آن شرایط را نمی توانیم در روسیه ایجاد کنیم تا تحریم ها در آنجا هم جواب بدهد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب