پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:17:40 - یکشنبه 24 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کتابخانه ملی کرمان زیباترین کتابخانه کشوراست/فضای مجازی نمی تواند جایگزین کتاب شود
مدیر کتابخانه ملی جنوب شرق کشور گفت: اثری که مطالعه کتاب برروح می گذارد با هیچ چیزی جایگزین نمی شود، فضای مجازی نمی تواند جایگزین کتاب شود چراکه ارتباط عاطفی که با کتاب برقرار می شود یه هیچ عنوان در فضای مجازی نمی توان آن را پیدا کرد.

به “ صبح رابر“؛مهدیه سلطان شاهی در گفت و گو با خبرنگار ” پایگاه اطلاع رسانی بوتیا “ ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی در رابطه با اهمیت و نقش کتاب در زندگی انسان گفت:کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است.

مدیر کتابخانه ملی استان کرمان افزود: وقتی کتاب، حاصل اندیشه ها و تجربه های اهل اندیشه و معرفت باشد، کتابخانه نیز کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود،وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.

کتابخانه ملی کرمان زیباترین کتابخانه کشور

سلطان شاهی در ادامه با اشاره به فعالیت های کتابخوانی ملی در این عرصه، عنوان کرد: کتابخانه مرکزی کرمان با بیش از ۱۰ هزار عضو فعال و ۹۰ هزار نسخه کتاب، از نظر ساختمانی و فیزیکی،  زیباترین کتابخانه کشور محسوب می شود که با برنامه ریزی های کارشناسی شده ای که اخیرا انجام شده است، روند رشد کتابخانه ملی راپیش رو داریم.

وی تصریح کرد: بیشترین علاقه مندی افرادی که به کتابخانه مرکزی کرمان مراجعه می کنند در زمینه دین و ادبیات است و در درجه دوم موضوع علوم و فنون قرار می گیرد.

مدیر کتابخانه ملی استان کرمان به ارتباط با پایگاه های کتابخوانی در سطح استان اشاره کرد و اظهار کرد: ما سعی کردیم با ارتباط با پایگاه های کتابخوانی در سراسر استان یک نیاز سنجی انجام دهیم تا بر اساس نیاز مخاطبان کتاب هایی را در اختیار آن ها بگذاریم که با انجام این نیاز سنجی متوجه شدیم اکثر مخاطبان دانشجو و پژوهشگر هستند که با عضویت در بزرگترین سایت مقالات کشور، تغذیه فکری آن ها را فراهم کردیم.

نیاز سنجی صحیح مخاطب سطح مطالعه را بالا می برد

سلطان شاهی بیان کرد: با انتخاب درست کتاب و اقدامات موثرمی توانیم مراجعه کننده را راضی کنیم و در این صورت است که سطح مطالعه در جامعه بالا می رود، اینکه کتابخانه رافقط به انبار کتاب تبدیل کنیم تاثیری در سطح مطالعه ندارد، بلکه با یک نیاز سنجی مناسب، تعدا کتاب خوان ها افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با مسابقات فرهنگی که به صورت آنلاین برگزار می شود و کانون ها و جلسات نقد کتاب، سعی می کنیم مخاطب جذب کنیم، در بحث گردآوری منابع نیزیک سامانه با عنوان “کتاب من ” داشتیم که با استفاده از این سامانه نیاز مخاطب خود را به مسئولین رده بالاتر انتقال می دهیم.

مطالعه زنان خانه دار به عنوان مربیان اولیه باید افزایش پیدا کند

مدیر کتابخانه ملی استان کرمان تصریح کرد: مطالعه در سطح زنان خانه دار باید گسترش پیدا کند، چرا که مادران مربی اولیه همه ما هستند و اگر مادران ما  در زمینه های مختلف مطلع و آگاه باشند می توانند نسل سالمی را به بار بیاورند.

سلطان شاهی تاکید کرد: به مطالعه زنان خانه دار باید خیلی بیش از پیش بها داده شود، چند سال پیش در سال ۸۷ برای اولین بار در استان کرمان بخشی را برای مطالعه زنان خانه دار در کتابخانه مسجد جامع راه اندازی کردیم که با توجه به اینکه آن منطقه  مرکز خرید شهر بود مخاطبان زیادی جذب کرد که هنوز هم ادامه دارد البته نیاز دارد این مسئله به صورت تخصصی تر ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: البته به بازنشستگان هم باید در زمینه کتابخوانی اهمیت داده شود، چرا که آن ها نیز از لحاظ روحی و سلامتی به این مسئله نیاز جدی دارند و می طلبد که مسئولین در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و با ایجاد پایگاه هایی خاص سالمندان به آن ها کمک نمایند.

مدیر کتابخانه ملی استان کرمان افزود: خوشبختانه بیشترین کار در بخش کودک صورت می گیرد ولی برای زنان و بازنشستگان باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و با توجه  به نیاز مخاطبان بر اساس سن و شغلی که دارند کتاب های متناسب با آن ها ارائه شود.

نقش موثر رسانه ها در فرهنگ کتابخوانی

سلطان شاهی به نقش رسانه ها در افزایش فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: البته نباید فراموش شود که رسانه ها نقش بسیار مهمی در جامعه امروز و تشویق به مطالعه و کتاب و کتابخوانی دارد که متاسفانه امروز این نقش بسیار کمرنگ شده است و می طلبد که در زمینه کتابخوانی فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به گسترش استفاده مردم از فضای مجازی، خاطر نشان کرد: اثری که مطالعه کتاب برروح می گذارد با هیچ چیزی جایگزین نمی شود، فضای مجازی علیرغم گستردگی و به روز بودن، نمی تواند جایگزین کتاب شود چراکه اطلاعات صحیح و غلط را باهم دارد، از طرفی ارتباط عاطفی که با کتاب برقرار می شود یه هیچ عنوان در فضای مجازی نمی توان آن را پیدا کرد.

انتهای پیام/

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب