پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:48:43 - چهارشنبه 23 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قلب راکتور ایستاد و قلب تحریمها همچنان می تپد
همزمان با اقدامات ایران در راستای اجرای برجام، آمریکا هم هر روز برگ جدیدی از اقدامات خصمانه خود در دوران پسابرجام را رونمایی می‌کند.

به  گزارش ” صبح رابر“؛ به نقل از “دانشجو آزاد” همزمان با سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن دانشمند برجسته ی هسته ای ایران، خبر دار شدیم که عملیات خروج قلب راکتور اراک در ایران پایان یافته است، قلب راکتور با بتن پر شد و قلب ملت ایران نیز به درد آمد؛ تاسیساتی که برای راه اندازی و کار آنها خونها ریخته شد و سختی ها تحمل شد، همگی برچیده شدند.

بگذریم به هر حال تعهد بین المللی است و قول و قراری که باید به آن پایبند بود ایران در مذاکرات هسته ای با ۵+۱ متعهد به برداشتن گامهایی جهت حذف برخی تاسیسات هسته ای شده است و در مقابل طرف غربی متعهد به رفع تحریمها شد و شرط مقام معظم رهبری نیز جهت پذیرفتن برجام اقدامات گام به گام و مرحله به مرحله بوده است؛ مقام معظم رهبری طی نامه ای به رئیس جمهور الزاماتی برای اجرای برجام درنظر گرفتن از جمله: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود که از جمله‌ آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکــا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌هاست؛ همچنین در اعلام اتحادیه‌ اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ نقض برجام است.

رهبری از ابتدای مذاکرات همواره بر بی اعتمادی به غرب تاکید داشته وچون به عدم پایبندی آنهابه تهعداتشان آگاه بودند شروطی محکمی جهت اجرای برجام وضع کردند، اما متاسفانه از اجرای به شرطها خبری نیست و در مقابل هر روز خبری جدید از نابودی صنعت هسته ای می شنویم؛ چندی است که ایران اجرای برجام را آغاز کرده انتقال اورانیوم غنی شده، خروج قلب راکتور اراک و… و همه اینها به امید رفع تحریمهای ظالمانه علیه ایران صورت می پذیرد.

 

همانطور که رئیس جمهور روحانی در سخنان خود در مراسم افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی گفت: از امروز به بعد انشاء ا… خداوند کمک خواهد کرد و خبرهای خوشحال کننده ای برای ملت ما خواهد بود و تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم ظالمانه علیه ملت ایران را خواهیم داشت.

این در حالی است که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده :  زمانی که ایران همه گام ها را بردارد و جامعه بین المللی از طریق آژانس بین المللی انرژی هسته ای بتواند درباره تبعیت ایران از توافق راستی آزمایی کند، فقط آن زمان ایران شروع به دریافت تخفیف تحریم ها خواهد کرد. زمان آن بستگی به ایران دارد. زمانی که آنها مفاد این توافق را اجرا کنند، ما ساختار قوی برای راستی آزمایی تبعیت آنها از توافق داریم.

همچنین موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: تاریخ مشخصی برای رفع تحریم‌های ایران وجود ندارد، اما احتمالا این اتفاق به زودی رخ می‌دهد.

همزمان با اقدامات ایران در راستای اجرای برجام، آمریکا هم هر روز برگ جدیدی از اقدامات خصمانه خود در دوران پسابرجام را رونمایی می‌کند. از وضع قانون جدید برای ایجاد محدودیت در قانون معافیت ویزای اتباع ۳۸ کشور تا مصوبه مجلس نمایندگان برای تحت تعقیب قراردادن مقامات ایرانی که اعضای فرقه بهائیت را تحت تعقیب قرار می‌دهند و اتفاقاتی که در آمریکا پیرامون دارایی‌های ایران می‌افتد و دادگاه‌های این کشور چوب حراج بر اموال ملت ایران می‌زنند تا در پسابرجام حداقل‌ها هم دست‌گیر طرف ایرانی نشود.

نکته مهم در این بین این است که آمریکا و غرب هیچگاه از بهانه های واهی خود جهت اعمال فشار علیه ایران دست برنمی دارد و همواره ادعاهای بی اساسی همچون برنامه موشکی، تروریسم و حقوق بشر را سند اعمال تحریمهای ظالمانه خود می دانند.

به طوری که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در دقیقه ۹۰ به تعویق انداخت، گفته که نمی‌تواند جزئیاتی درباره اینکه برنامه‌ آمریکا برای مواجهه با آزمایش موشکی اخیر ایران چیست ارائه کند ولی تأکید کرده: «ما ابزارهایی برای اقدام یک جانبه و چند جانبه در این زمینه داریم و در آینده پاسخی مناسب برای فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران خواهیم داشت.» کربی گفته که واشنگتن همچنان در حال تحقیق درباره راه‌های واکنش به آزمایش موشک بالستیک ایران در ماه نوامبر، از جمله اعمال تحریم‌های جدید است: “در خصوص تحریم‌های مرتبط با موضوع آزمایش موشکی ایران باید بگویم که این فرآیند همچنان به پیش می‌رود”.

با تاکید بر اعمال تحریمهای جدید علیه ایران روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آیا آمریکا باید تحریم‌های ایران را بردارد یا اینکه تحریم‌های جدیدی اعمال کند؟ پاسخ کوتاه آن است که دولت اوباما باید هر دو کار را انجام دهد.
در ادامه گزارش آمده است: براساس قول داده شده در برجام، آمریکا باید از زمان اجرایی شدن آن، تحریم‌های ایران را بردارد.شاید این کار تا اوایل هفته آینده عملی شود.
نیویورک تایمز تاکید کرد: از سوی دیگر دولت اوباما عاقلانه در حال برنامه‌ریزی برای مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید در پاسخ به دو آزمایش‌ اخیر موشکی بالستیک ایران است.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: دولت اوباما تصریح کرده که حتی پس از رفع  تحریم‌هایی که براساس توافق هسته‌ای رفع می‌شود، تحریم‌های برنامه موشکی، تروریسم و حقوق بشر در قبال ایران باقی می‌ماند. نیویورک تایمز تاکید کرد: در همین حال تحریم‌های آمریکا روی شرکت‌هایی که به ایران سلاح می‌فروشند، باقی خواهد ماند.

حال باید دید با این اظهار نظرهای مقامات غربی و وضع تحریمهای جدید علیه ایران، عجله دولت جهت اجرای تعهداتش در برجام به چه دلیل است؟! امیدواریم دولتمردان ما تنها مصلحت نظام و ملت را مد نظر قرار داده و خدای ناکرده تنها ژست های تبلیغاتی و نزدیکی به زمان انتخابات آنها را به هر کاری که تنها منافع حزب و گروه خاصی را تامین می کند، وادار نکند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب