پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:35:41 - شنبه 30 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دومین مسجد جهان اسلام در جوار قدیمی ترین ارگ جهان آرام گرفته است+تصاویر
مدیر مرکز کرمان شناسی گفت:وقتی عبدالله ابن عامر در قرن اول هجری در سالهای حدود ۲۴ هجری قمری به کرمان آمدو به بم رفت اولین مسجد تاریخ اسلام و به عقیده برخی دومین مسجد را در شهر بم بنا کرد که به مسجد پیامبر معروف شد، البته این مسجد از بین رفت و اولین مسجدی بود که در تاریخ اسلام ساخته شد اما برخی معتقدند که این دومین مسجد جهان اسلام بود.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از “شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان” ۳۰ مرداد سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با خبرنگار “آرمان کرمان“در این خصوص گفت: مردم کرمان از جمله مردمی هستند که بانخستین صدای تکبیر “الله اکبر” در سرزمین ایران توفیق پیدا کردند که آیین مقدس اسلام را پذیرا باشند.

این پژوهشگر کرمانی در ادامه افزود: وقتی عبدالله ابن عامر در قرن اول هجری در سالهای حدود ۲۴ هجری قمری به کرمان آمدو به بم رفت اولین مسجد تاریخ اسلام و به عقیده برخی دومین مسجد را در شهر بم بنا کرد که به مسجد پیامبر معروف شد، البته این مسجد از بین رفت و اولین مسجدی بود که در تاریخ اسلام ساخته شد اما برخی معتقدند که این دومین مسجد جهان اسلام بود.

عبدالله ابن عامر اولین مسجد کرمان را در بم ساخت

وی در ادامه عنوان کرد: به یقین اولین مسجدی که در کرمان ساخته شد مسجدی بود که عبدالله ابن عامر در بم ساخت، بعد از آن مساجد دیگری در کرمان و در شهرهای مختلف ساخته شد، از جمله مسجدی که در جیرفت بنا شد که چند سال پیش آثاری از این مسجد در دقیانوس بیرون آمد و امروز می تواند مورد بازدید عموم قرار بگیرد و این مسجد آن قدر بزرگ بوده است که هزار شمع شب ها در شبستان آن روشن می شد و تعداد زیادی در آن جا ادای فرضیه می کردند.

گلاب زاده در ادامه با  اشاره به دیگر مساجد قدیمی کرمان اظهار کرد: مساجد دیگی من جمله مسجد گلمشکی شهرت دارد و بعد از آن مسجد ملک است که ملک توران شاه سلجوقی در دوران سلجوقیان این مسجد را بنا کرد و ساختار این مسجد نیز فلسفه ای طولانی دارد.

مدیر مرکز کرمان شناسی استان کرمان تشریح کرد: ملک توران شاه این مسجد را در قریب هزار سال قبل بنا کرد و در طول هزار سال مسجد ملک و یا مسجد امام امروزی در واقع تجلی گر عبادت و عبودیت مردم کرمان به شمار می رود.

مسجد جامع مظفری یکی از قدیمی ترین مساجد کرمان است

وی با اشاره به مسجد جامع مظفری به عنوان یکی دیگر از مساجد قدیمی کرمان گفت: این مسجد به وسیله محمدمظفر میبدی در اوایل قرن ۸ هجری بنا شد و شرح و بسط قابل توجهی دارد که محمد میبدی نذر کرده بود که اگر از مخمصه ای که قوم کرمان در نزدیکی های جیرفت برای او به وجود آورده بودند نجات پیدا کند این مسجد را احداث کند که این گونه شد که این مسجد ساخته شد.

گلاب زاده در پایان خاطرنشان کرد: بعد از آن مساجد دیگری در کرمان و شهرهای مختلف بنا شد ولی آن چه که می توان میگفت این است که این مساجدی که عرض کردم از قدیمی ترین مساجد کرمان به شمار می رود و این توفیق برای ما باقی است که اولین و یا حداقل دومین مسجد جهان اسلام را در کرمان داشتیم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب