پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:33:45 - پنجشنبه 22 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تشخیص فرد اصلح برای رهبری جامعه اسلامی از عهده مردم خارج است/ نقش مهم مجلس خبرگان در ایجاد اطمینان خاطر در مردم نسبت به رهبر
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: از آنجا که همه نمی توانند اهمیت جایگاه رفیع رهبری و فرد اصلح را برای آن تشخیص دهند، انتخاب رهبر دومرحله ای می شود؛ بدین معنا که مردم در سراسر کشور، علما و بزرگانی که در استان و شهرستان های خود می شناسند، انتخاب می کنند سپس این منتخبین در تهران تشکیل مجلس خبرگان می دهند.

به گزارش “صبح رابر”، به نقل از ناب نیوز؛ پس از به ثمر رسیدن انقلاب و تشکیل مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، اصل ولایت فقیه در سال ۱۳۵۸ در قانون اساسی گنجانده شد. مبتکرین برای تعیین رهبر ابتکار خاصی پیش بینی کردند که براساس آن تعدادی از فقهای متخصص در مسائل فقهی وشرعی، به وسیله مردم انتخاب می شوند و پس از تشکیل مجمع یا مجلس، ولی فقیه را که عالی ترین سطح حاکمیت را بر عهده دارد، انتخاب کنند.

 

 

لذا ۲۳ تیرماه سال ۱۳۶۲ مجلس خبرگان رهبری افتتاح شد.

 

 

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص اهمیت تشکیل مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کلام امام خمینی (ره) که فرمودند “خبرگان تقویت رهبری است” گفت: پس از آنکه حکومت اسلامی تشکیل می شود، رهبر باید زعامت امت را به دست گیرد و لذا زعیم و مسئول نظام است و همه امور از او الهام می گیرد.

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: رهبری دارای یک وجه الهی و دینی و یک وجه مردمی است چرا که حکومت ما جمهوری اسلامی، یعنی هم دینی و هم مردمی است لذا رهبر هم دینی و مردمی است.

 

 

وی در خصوص بعد دینی و الهی ولی فقیه تشریح کرد: در حکومت اسلامی، حاکم باید امام معصوم باشد که در زمان غیبت، ما از امام معصوم و زیارت چهره ایشان محروم هستیم، لذا به جای امام معصوم، مجتهدی عادل، آگاه به زمان وسیاست دنیا، شجاع در مقابل دشمن و بیدار در برابر توطئه ها، مدافع، زاهد و دور از هوی و هوس حکومت را برعهده می گیرد.

 

 

آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: چنین فردی که اسلام شناس و واجد این صفات ارزنده است، می تواند در زمان غیبت مورد توسل و توجه مردم باشد؛ این فرد از همه علمایی که در مظان رهبری هستند، اصلح است یعنی دربین علمای سراسر دنیا بیشترین شایستگی را دارد.

 

 

وی تاکید کرد: وقتی ولی فقیه به جای امام معصوم باشد یعنی حکم امام معصوم را دارد و واجب الاطاعه است لذا هر سه قوه در نظام جمهوری اسلامی، یعنی قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید در مسیر اطاعت از رهبری گام بردارند.

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در خصوص بعد مردمی رهبر در حکومت اسلامی ابراز کرد: پشتوانه مردمی موجب قدرتمندی رهبر است؛ وقتی که مردم با رهبر باشند، رهبر قدرتمند می شود اما اگر مردم با ولی امر نباشند، رهبر قدرتی ندارد؛ امام موسی بن جعفر هم با وجود اینکه ولی خدا و امام معصوم بود، به زندان رفت چرا که مردم ایشان را یاری نکردند.

 

 

آیت الله موحدی کرمانی عنوان کرد: مشروعیت رهبر از جانب خداست اما رای مردم در رهبر قدرت ایجاد می کند؛ نکته قابل توجه این است که آیا همه مردم صاحب رای، قدرت تشخیص  فرد اصلح را دارند و می توانند بهترین فرد را از بین علمای سراسر کشورهای اسلامی و بزرگان حوزه علمیه انتخاب کنند؟

 

 

وی بیان کرد: از آنجا که همه نمی توانند اهمیت این جایگاه رفیع وفرد اصلح را برای آن تشخیص دهند، انتخاب رهبر دومرحله ای می شود؛ بدین معنا که مردم در سراسر کشور، علما و بزرگانی که در استان و شهرستان های خود می شناسند، انتخاب می کنند سپس این منتخبین در تهران تشکیل مجلس خبرگان می دهند.

 

 

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: علمای خبرگان، که جمع بزرگی را تشکیل می دهند، می توانند تشخیص دهند که چه کسی برای رهبری صالح ترین است و پس از بحث وبررسی به فرد واحدی می رسند که از همه علما برای این مقام شایسته تر است.

 

 

وی افزود: این بزرگان وعلما با نفوذی که در استان خود دارند، مردم را برای اطاعت از  رهبر و اجرای منویات ایشان آماده می کنند؛ نکته دیگر این است که خبرگان نقش مهمی در ایجاد اطمینان در مردم دارند یعنی مردم مطمئن هستند که این جمع عظیم از علما بهترین فرد را انتخاب کرده اند.

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مجلس خبرگان همچنین در تشخیص بقای شرایط رهبری هم سخت کوشا هستند، یعنی پس از اینکه رهبر را تعیین کردند، مسئله رها نمی شود بلکه همواره به طور دقیق بررسی می شود که آیا شرایط رهبری در ایشان باقیست یا خیر.

 

 

آیت الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: پس از بررسی های فنی و زمانی که به این نتیجه برسند شرایط در رهبر وجود دارد، این مسئله به مردم اعلام می شود؛ اعلام این امر در مردم اطمینان خاطر صددرصد ایجاد می کند تا با تمام وجود به اطاعت از رهبری برآیند.

 

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب