پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:52:30 - چهارشنبه 18 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ضرورت نهادین سازی گفتمان و روحیه انقلابی گری در کشور/در عرصه اقتصاد و فرهنگ تاکنون موفق نبوده ایم/به کمیسیون فرهنگی نمره زیر ۱۴ می دهم
عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی گفت:نهادین سازی گفتمان و روحیه انقلابی گری در کشور یکی از ضرورتهایی است که به آن معتقد هستیم و باید نهادهای فرهنگی کشور ، رسانه ها ، شخصیتهای مختلف و کسانی که تریبون در دست دارند یک همت جدی در این خصوص داشته باشند و از سوی دیگر نظام آموزشی کشور نیز باید به آن توجه داشته باشد.

به گزارش “صبح رابر”به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ؛محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در کمپین مطالبه از خادمین ملت در فضای مجازی که به همت تعدادی از دانشجویان و دغدغه مندان مسائل کشوری برگزار شد ، گفت:مسائل فرهنگی زیربنای موضوعات اصلی کشور هستند و شاید در مکاتب دیگر اقتصاد به عنوان زیر بنا باشد ولی از دیدگاه ما فرهنگ است که سازنده اقتصاد و سایر مسائل می باشد ؛ مسائل فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد و مقام معظم رهبری هم  در دیدار با نمایندگان مردم فرمودند که یکی از ضرورت های جامعه پرداختن به مسائل فرهنگی است و ایشان گله مند شدند از این آشفتگی فرهنگ .

 

 

وی در ادامه افزود:نهادین سازی  گفتمان و روحیه انقلابی گری در کشور یکی از ضرورتهایی است که به آن معتقد هستیم و باید نهادهای فرهنگی کشور ، رسانه ها ، شخصیتهای مختلف و کسانی که تریبون در دست دارند یک همت جدی در این خصوص داشته باشند و از سوی دیگر نظام آموزشی کشور نیز باید به آن توجه داشته باشد .

 

 

سعیدی تصریح کرد:گشوده شدن راز تاکید مقام معظم رهبری در این برهه از زمان به موضوع تنگه احد و فریب دشمنان انقلاب و اسلام در این است که با نهادینه شدن گفتمان و روحیه انقلابی گری اولا توطئه های رنگارنگ دشمنان انقلاب و نظام اسلامی خنثی می شود ثانیا تاکید بر ایستادگی و استعدادهای درونی و روند پر شتاب رشد کشور می افزاید ثالثا کارآمدی نظام جهت حل مشکلات کشور و پاسخ به نیازهای مردم افزایش پیدا می کند .

 

 

سپس سوالات در زمینه بررسی مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری در مجلس از جانب کاربران مطرح شد که مشروح آن را در زیر می خوانید:

 

 

*با توجه به این که در سال ۱۳۹۳  مقام معظم رهبری سال را با نام ” اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نام گذاری  کردند ؛ مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری به کجا رسید؟

 

 

سعیدی : مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان اصلی انقلاب به موضوعات و مسائل به صورت عمیق و کلان نگاه می کنند و در سال ۹۳ وقتی این عنوان را برای کشور انتخاب کردند متاسفانه بعضی از مسئولین ما فقط صرفا به این بسنده کردند که در عناوین ، سمینارها و روی کاغذهای آرم دار عناوین سال را حک کنند و کاری را انجام ندهند لذا این یک مشکل اساسی است حال در این زمینه چکار باید کرد و این موضوعی است که باید توضیح داده شود.

 

 

یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم نقشه راه یا مهندسی فرهنگی کشور است و در این رابطه مقام معظم رهبری هم بارها تاکید فرمودند یکی از نیازهای اساسی کشور داشتن مهندسی فرهنگی است و اگر ما مهندسی فرهنگی نداشته باشیم قطعا با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد ؛ به عنوان مثال در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران ما فروشگاه های عرضه کننده پوشاکی که منطبق با اعتقادات ، فرهنگ ، آداب و رسوم و ارزشهای ما باشد را کم پیدا می کنیم  حال باید گفت این جا کشور جمهوری اسلامی ایران است و مردم ما به ارزشهایی پایبند هستند ؛ پس چرا در فروشگاه های ما پوشاک هایی عرضه می شود که اکثرا با فرهنگ ، آداب و رسوم ،اعتقادات  ، باورها ما مغایرت دارند و چه کسی مسئول است ؟ اگر نقشه راه و مهندسی فرهنگی را داشته باشیم ، اتحادیه های تولید پوشاک این چهار چوب ها را به تولیدکنندگان خود ابلاغ می کنند و می گویند که بایستی در این چهار چوب لباس تولید شود ولی ما این را نداریم.

 

 

از سوی دیگر به روز رسانی هم یکی از مشکلات دیگر است و ما متاسفانه در بسیاری از موضوعات هنوز نتوانسته ایم نیازهای مردم ، جوانان و نوجوانان خود را  در ارتباط با مد و لباس  به روز رسانی کنیم و لباس هایی را عرضه نمایم که متناسب با شان و منزلت ما باشند و همچنین بتواند نیازهای جوان و نوجوان ما را برطرف کنند و متاسفانه غافل شدن ما از این موضوع باعث شد که دیگران بر روی نیازهای جوانان ما و افراد مختلف برنامه ریزی کنند.

 

 

ذائقه سازی نمونه ای از مسائل اصلی کشور می باشد و ابتدایی ترین و اصلی ترین موضوعی است که می بایست به آن پرداخته می شد و این ذائقه سازی را ما در عرصه های موسیقی ، سینما ، تولید کتاب و دیگر عرصه ها نداریم  و همین امر باعث شده که حتی در شهرسازی  و کارهای عمرانی هم الگوها و مسائل مختلف فرهنگی وجود نداشته باشد.

 

 

ما معمولا به این توجه می کنیم که چرا دیدگاه های مقام معظم رهبری عملی نشده است ؟ دیدگاه ها زمانی عملیاتی خواهند شد که ما این  زیر ساخت ها را داشته باشیم و این به عنوان یک موضوع بسیار با اهمیت است که در این جا بایستی ناظر مشخص شود؛ یکی از مشکلات دیگر کشور این است که ما در عرصه تدوین قوانین معمولا عملکردمان زیاد است ولی در بحث نظارت بر اجرا مشکل اساسی داریم بنابراین در بحث مهندسی فرهنگی کشور باید دستگاه ناظر مشخص شود و اگر کسانی این چهارچوب ها را مراعات نکنند باید با اینها برخورد شود.

 

 

فرهنگ یک مقوله ای است که اگر این چهار چوب ها در آن به دقت پایه ریزی و اجرا نشوند ما دچار آشوب فرهنگی می شویم که مقام معظم رهبری از آن گلایه مند هستند ؛ با مطالعه در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا  می بینیم که آن ها ۲۰ سال فرهنگ سازی کرده اند و همین فرهنگ سازی باعث شده تا در بسیاری از زمینه ها پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته باشند .

 

 

نکته دوم ایجاد هماهنگی، تعیین وظایف ، مشخص کردن رسالت و همچنین وظایف هر یک از دستگاه های متولی و فرهنگی کشور است ؛ با توجه به این که بیش از بیست دستگاه و سازمان در حال انجام هستند و علاوه بر این ها سازمان های مردم نهاد هم وجود دارند و هر کدام کاری را انجام می دهد و برنامه ای را اجرا می کنند حال اگر این هماهنگی صورت نگیرد همین رفتارهای جزیره ای باعث خواهد شد تا بحث قابل توجهی از انرژی کشور و تلاش هایی که این عزیزان انجام می دهند به هدر رود و تا به حال این اتفاق هم در بحث  آمارها وهم در نتیجه گیری صورت گرفته است .

 

 

مبحث بعدی کادر سازی برای انقلاب است که در مقدمه سخنانم  به ضرورت ترویج  و شکل گیری گفتمان انقلاب اشاره کردم حال اگر ما نتوانیم افرادی را آماده کنیم تا در پستهای حساس و مسوولیت های حساس با تفکر انقلابی و جهادی حضور داشته باشند قطعا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید چرا که بالاخره آنهایی که می خواهند فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرایی کنند مسئولین هستند و به جز آن ها چه کسانی بایستی این کارها را انجام دهند ؛ اگر این تفکر در مسئول نباشد ما با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

 

 

گفتمان انقلاب اسلامی یک ضرورت و حلقه گمشده است که در این شرایط حساس کشور به آن شدیدا نیازمندیم و همه باید تلاش کنند که این گفتمان حیات دوباره پیدا کند و در صحنه های مختلف کارآمدی خود را نشان دهد ؛ ما اگر در دوران دفاع مقدس پیروزمند از عرصه بیرون آمدیم به خاطر وجود گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان حضرت امام (ره) بود .

 

 

به طور کلی بنده معتقدم که در عرصه اقتصاد و فرهنگ ما موفقیت چندانی نداشته ایم و در برطرف کردن این تکلیفی که برگردنمان وجود دارد مشکلات و موانعی وجود دارد که متاسفانه نتوانسته ایم در این چند سال گذشته علی رغم این هشدارها توفیقات خوبی را در عرصه فرهنگی و اقتصادی  داشته باشیم.

 

 

 

*برای جلوگیری از پیشرفت تهاجم فرهنگی دشمن به صورت مصداقی پیشنهادی مد نظرتان است ؟

 

 

سعیدی : کار فرهنگی قطعی است و آرام انجام می گیرد شاید در عرض ۲۰ سال یک اتفاق خودش را در تغییر ذائقه ، سلایق مردم و در تغییر سبک زندگی مردم نشان دهد ولی در همین ۲۰ سال یک فرهنگ ایجاد می شود و ممکن است یک ارزش جای خود را به یک ضد ارزش یا ارزش دیگری دهد و این علاج کار خودش هم یک موضوعی است که به تدریج تاثیرات خود را به منصه ظهور خواهد رساند لذا برنامه هایی که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد با این دیدگاه و نظر است که ما کاری را شروع کنیم تا بتوانیم در حداقل زمان به یک جمع بندی برسیم .

 

 

برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی راه کارهای مختلفی بررسی و در دستور کار قرار گرفته است که چه اقداماتی باید درعرصه های مختلف قرآنی ، اعتقادی ، فرهنگ و هنر و در موضوعات مختلف که هر کدام تاثیر و تبعات خاص خود را دارد انجام شود که بخشی از این ابلاغ صورت گرفته و بخش دیگر آن در حال بررسی است و شورای عالی فضای مجازی هم می خواهد این دستور کاری را به یک جمع بندی برساند اما ما خیلی دور شروع کردیم.

 

 

 

*جریانات مختلفی در کشور و در بین مسئولین و نخبگان در حال شکل گیری و فعالیت است و متاسفانه در مجلس هم در چند روز اخیر شاهد جریانی به نام #سلفی_حقارت بودیم ؛ برنامه شما برای برخورد و نهادینه کردن فرهنگ در فضای مجازی چیست؟

 

 

سعیدی : مبحث خودباختگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بوده و کسانی درون انقلاب و از چهره های حتی مبارز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بودند که در مقابل تهدیدهای دشمن کوتاه می آمدند و بعدا سر و دست می شکستند تا خودی نشان دهند و در مقابل اراده نظام سلطه جهانی تسلیم شدند و زمانی که ما در دوران دفاع مقدس بودیم سلمان رشدی یکی از افرادی بود که حتی در قبل از پیروزی انقلاب زندانی و شکنجه شده بود و بعد هم به عنوان یکی از وزاری کابینه دولت بود که بعد از آن حضرت امام (ره) حکم ارتداد وی را صادر فرمودند و یا جریان نهضت آزادی  که چگونه در مقابل آمریکا کوتاه آمدند و مشکلاتی را برای کشور به وجود آوردند و باعث شدند بسیاری از جوانان ما به دست گروهک های معاند به شهادت برسند و این ها افرادی بودند که در زمان شاه علم و پرچم مبارزه با شاه را هم یدک می کشیدند واین جریان از ابتدا بوده و بتدریج تعدادی از این ها که تا دیروز چهره خودشان را نشان نداده بودند اکنون چهره نمایان می کنند .

 

 

به نظر بنده سلفی نمایندگان در مجلس که با عذرخواهی برخی از نمایندگان همراه بود به هیچ عنوان جای توجیهی ندارد و باید از این کار خود عذر خواهی کنند زیرا نبایستی در خانه ملت این چنین اتفاقاتی صورت بگیرد ؛ بنابراین باید دربحث کادر سازی برای انقلاب و ایجاد تفکر و روحیه فرهنگی در جامعه تلاش کنیم و در انتخاباتمان دقت داشته باشیم تا افرادی را انتخاب کنیم  که دلسوز نظام و انقلاب و پیرو ولایت باشند و به نوعی به تئوری ولایت پایبند باشند .

 

 

تا مادامی که ما در انتخاب های خود دقت نداشته باشیم و به تبلیغات ، جنجال ها و جریان سازی سیاسی توجه داشته باشیم ، افرادی را انتخاب خواهیم کرد که وضعیتمان بهتر از این نخواهد بود و بالاخره در نظام جمهوری اسلامی حضور مردم و انتخاب مردم یک ستون است و ما بایستی در انتخاب هایمان انتخابی توام با چهار چوب ها و شاخص های حضرت امام و مقام معظم رهبری داشته باشیم .

 

 

*در جهت حمایت از فعالیت های خودجوش که در فضای مجازی در حال انجام است چه برنامه ای دارید ؟آیا فضای مجازی را واگذار نکرده اید ؟

 

 

سعیدی : مسئولیت فضای مجازی با شورای عالی فضای مجازی است که دارای اعضای مختلفی می باشد و کمیسیون فرهنگی مجلس هم در آن جا به عنوان عضوی از اعضا حضور دارند لذا در بحث فضای مجازی تصمیم گیرنده شورای عالی فضای مجازی است و نظر مقام معظم رهبری هم در این بوده که در این شورا متمرکز شوند و با تصمیم گیری ها ،اقدامات و پیگیری ها یک  انسجام ایجاد شود.

 

 

ولی بنده معتقدم که برخی از تصمیمات شورای عالی فضای مجازی توسط برخی از دستگاه های مسئول نادیده گرفته می شود که اخیرا نیز معاون دادستان کل کشور صحبت هایی داشتند و بعد دادستان کل هم صحبت کرده اند و کاملا مشخص بود که از این موضوع گله مند بودند که چرا بعضی از تصمیمات ، مصوبات و مکاتباتی که انجام گرفته متاسفانه توسط وزارت ارتباطات نادیده گرفته می شود.

 

 

در حالی ما وارد فضای مجازی شده ایم که هنوز این آمادگی و مصونیت را در جامعه ایجاد نکرده بودیم  یعنی اگر بنا بر این بود که ما از فضای مجازی حداکثر بهره را ببریم و وارد این فضا شویم نیازمند این است که قبل از این که وارد فضای مجازی شویم در سطوح مختلف جامعه یک سری اقدامات انجام می گرفت و دستگاه های مختلف این آمادگی را در بین جوانان ، نوجوانان و مردم ایجاد می کردند ولی متاسفانه این کارانجام نگرفت و جوانان و نوجوانان ما هم از خطرات این فضا و مشکلات فراروی آن هیچ اطلاعات دقیقی نداشتند.

 

 

این فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید ، هم آسان ساز است و هم مشکل ساز لذا بایستی تمامی این موضوعات را در یک برنامه مدون و مشخص به مردم ، جوانان ، نوجوانان آموزش می دادیم ولی هیچ کاری انجام نگرفته است و یکباره قشر عظیمی از مردم وارد فضای مجازی شده و در تله ها و دامهای آن ها گرفتار می شوند و مسئولیت این گرفتاری ها به تصمیم گیرانی برمی گردد که در جامعه فرهنگ سازی نکرده اند .

 

 

ما فضای مجازی را از همان ابتدا واگذار کرده بودیم و بدون برنامه وارد شدیم اکنون هم جوانان ، مردم و افراد ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص موضوعات فرهنگی آتش به اختیار باید خود برنامه هایی را تدوین کنند و کارهایی را هم به صورت خود جوش انجام دهند ولی در برابر سیل عظیم که وجود دارد خیلی کم است .

 

 

*بودجه قرانی دارالقران کشور بعد از تشکیل دولت دهم  (تقریبا پس از یکسال)  به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد ، دلیل این مسئله چه بوده است ؟

 

 

سعیدی : متاسفانه فعالیتهای فرهنگی و قرآنی توام با مشکلات و برخوردهای جزیره ای است و این مشکل از این جا ناشی می شود که فعالیتهای قرآنی تحت عنوان دارالقرآن ، تشکل های قرآنی ، مهد قرآن ها وابسته به وزارت ارشاد ، سازمان تبلیغات  ، سازمان اوقاف و امور خیریه هستند و همچنین برخی تشکل های قرآنی به صورت خودجوش فعالیت می کنند که در داخل کشور هم کلی موسسات و تشکل های قرآنی وجود دارد .

 

 

ما در مجلس صرفا برای آن موسسات و مجموعه هایی که زیر نظر وزارتخانه ها و یا دستگاه دولتی هستند بودجه اختصاص می دهیم ، در حالی که ما بسیاری از تشکل های قرآنی را داریم که خیلی موفق هستند و به صورت خودجوش فعالیت می کنند و لازم است از این ها حمایت شود .

 

 

مباحثی که در کمیسیون و با حضور مسئولین دستگاه های مربوطه انجام گرفته تا تشکل های قرآنی ساماندهی شوند که خوشبختانه این برنامه به خوبی در حال پیش رفتن است و تقسیم وظایف بین  دستگاه های متولی برنامه های قرآنی هم صورت گرفته و قرار است که به تناسب فعالیت های موسسات قرانی اعتباراتی در نظر گرفته شود و از سوی دیگر ما هم به دنبال این هستیم که یک ساز و کاری را مشخص کنیم تا بتوانیم بخشی از برنامه های قرآنی  موسسات و سازمانهای مردم نهاد را تحت پوشش قرار دهیم .

 

*به عنوان آخرین سوال به کمیسیون فرهنگی مجلس چه نمره ای میدهید؟

 

سعیدی:سوال سختی پرسیدید ولی فعلانمره زیر۱۴میدم

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب