پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:27:51 - یکشنبه 5 شهریور 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مهمترین وظایف یک داروساز، تعهد شغلی و اخلاقی است/ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها درشهرستان رابر خیلی زیاد است
دکتر مجیدی و محمودی دو داروساز مشغول ارائه خدمات دارویی در شهرستان رابر مهمترین وظایف یک داروساز،را تعهد شغلی و اخلاقی دانستند.

به گزارش“صبح رابر”، به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده  که پنجم مرداد ماه هر سال به داروسازانی که نقشی بسیار مهمی در مراقبتهای پزشکی ایفا می‌کنند، اختصاص می یابد، به همین مناسبت خبرنگار “صبح رابر”؛ لازم دید مصاحبه ای با دو داروساز که داروخانه در شهرستان رابر دارندداشته باشد، تا ضمن تقدیر از زحمات بی شائبه این قشر، شما را بیشتر با داروساز و رشته داروسازی آشنا کنند.

photo_2017-08-27_01-27-36
لطفا خودتان را معرفی و مختصری از رشته داروسازی بفرمائید.؟

دکتر حامد مجیدی اهل تهران، از سال ۹۰ در این شهرستان مشغول ارائه خدمات دارویی می باشم

دکتر راحیل محمودی میمند از دهم دیماه ۹۵ اهل شهربابک، داروخانه سلحشور را خریداری کرده و در رابر مشغول ارائه خدمات دارویی می باشم.

این دکترای داروساز، علاقه را مهمترین ملاک حرفه خود می دانند و می گویند اگر علاقه نباشد حتی اگر پروفسور هم شوید ارزش ندارد.

محمودی گفت: از بچگی علاقه زیادی به رشته داروسازی داشتم و اینکه برای خانم ها رشته داروسازی نسبت به  پزشکی خیلی راحتر است و حداقل اینکه بهتر می توان به زندگی شخصی خود رسید.

وی ادامه داد: هر رشته ای سختی خودش را دارد داروسازی با توجه به فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف، بین المللی و خارج ازکشور راحترشد با پول درس می خوانندو نیازبه بنیه علمی خیلی قوی نیست و به نوعی بازار کار داروسازی اشباع می شود.

یک داروساز چه وظایفی دارد؟

دکتر مجیدی گفت: به کار خود  احترام بگذارید،مثل سایر کارهاست کسی که مسئولیتی را متقبل می شود که بهترین خدمات را ارائه دهد.

دکتر محمودی در این رابطه افزود: مهمترین وظایف یک داروساز، تعهد  شغلی و اخلاقی است؛ داروخانه یک مکانی که خیلی  راحت می شود داروهای غیر مجازمثل داروی سقط جنین ، داروی مخدر ترامادول، متادون  و داروی تاریخ گذشته، با سود بالا آورد به همین دلیل  مهمترین  وظیفه یک داروساز  تعهد اخلاقی و شغلی است.

photo_2017-08-27_05-05-18

دغدغه های شغل داروسازی را چه چیزهایی می دانید؟

دکتر مجیدی با بیان اینکه درمملکت دغدغه است حال یک پزشک یا یک کارگر ساختمان باشید افزود: ازداروی تاریخ  گذشته گرفته تا به موقع نپرداختن بیمه ها، دائم قیمت ها تغییرکردن و مالیات، مشکلاتی ایجاد می کند چرا که سیستم اقتصادی مملکت خوب نمی چرخد.

دکتر محمودی هم گفت: نحوه برخورد و صبر و حوصله مردم برام خیلی مهم است، مخصوصاً زمانیکه  قیمت داروها تغییرمی کند اما قیمت روی بسته دارو  با مبلغ  فاکتور دارو تطابق ندارد همین یکی از دغدغه های که ما بیشتر با آن روبرو هستیم و باعث سوء تفاهم مشتری می شود و زود هم شاکی می شوند و این مورد در شهرهای کوچک بیشتر است، حتی اگر تعهد اخلاقی نداشته باشید منجر به گران فروشی می شود.

وی ادامه داد: داروخانه یک مرکز درمانی است، مردم صبر و حوصله خودشان را در گرفتن نسخه بالا ببرند چرا که در روند درمانی خودشان تأثیرگذار است.
چه فعالیتهای جدیدی در زمینه ی دارو در موسسه خدمات دارویی انجام می شود؟

دکتر محمودی: در ایران طی سالهای اخیر پیشرفت زیادی در زمینه تولید داروهای نو ترکیب موسسات رویان  داشتیم،  خیلی از داروها  در کشورقبلا  وارد می شد که اکنون خودکفا شده ایم. بخصوص با ورود رشته های تخصصی مثل نانوفناوری که اخیرا در دانشگاههای ایران راه اندازی شده است، فکر می کنم سطح نانوتکنولوژی ایران جزء کشورهای برتر دنیا باشد و بویژه در تولید داروهای نانو جایگاه خوبی داریم . این نقطه قوت و امید خیلی خوبی است برای صنعت داروسازی ایران که به همت دانشمندان جوان در سالهای اخیر انجام شده و هر روز هم در حال توسعه و پیشرفت است.
آیا رفع تحریم ها تاثیری روی صنعت داروسازی ایران می تواند داشته باشد یا خیر؟
دکتر مجیدی گفت: وقتی تحریم  بر روی یارانه شخصی تأثیر دارد حتما بر روی صنعت داروسازی هم  تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: به داروسازان زحمت کش در ایران بیشتر بها دهند چرا که ژن خوب این مملکت در خارج کمتر با مشکلاتی روبرو است .

دکتر محمودی:تحریم ها صدر درصد روی همه چیز، بخصوص صنعت داروسازی تأثیر دارد خیلی مواقع، کمبود موقتی پیش می آید مریض نیاز دارد مراجعه می کند این دارو گیر نمی آید ،حتی برای داروهای ایرانی هم پیش می آید که برخی آن را  بلوکه می کند نگه میدارند و بعد با قیمت دو برابری روانه بازار می کنند که این خود یک دغدغه است.

داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟

دکتر مجیدی: از نظر کیفیت فرق چندانی با داروهای خارجی ندارد. حتی برخی داروهای خاص وجود دارند که پزشک تاکید می کند که بیمار نوع ایرانی آنرا مصرف کند. ضمن اینکه برای بیمار مقرون به صرفه تر نیز می باشد. فکر نمی کنم در آینده ی نزدیک، تفاوت چشمگیری بین یک فرآورده ایرانی و خارجی ببینیم.

دکتر محمودی : کیفیت داروهای ایرانی برابری با داروهای مشابه خارجی می کند  صرفاً براساس  ذهنیت که در ذهن مردم ایجاد شده که داروی خارجی بهتر از ایرانی است حتی حاضرمی شوند یک  هزینه سه تا  چهاربرابری بپردازند  برای اینکه داروی خارجی تهیه کنند، درصورتی که اینجوری نیست در حال حاضر کارخانه های خوبی در ایران داریم مثل داروسازی عبیدی که با  کیفیت خیلی عالی دارو تولید می کند.

photo_2017-08-27_05-05-35

چه انتظاری از مسئولین دارید؟

دکتر مجیدی: انتظاری از مسئولین ندارم.

دکتر محمودی : بیمه های داروخانه ها را سریعتر پرداخت کنند چرا که از دیماه سال گذشته  تقریباً نزدیک هشت ماهه،  بیمه ها تأمین اجتماعی و خدمات درمانی هیچ پرداختی نداشتند و همچنین وضعیت دارو را سر و سامان دهندکه کمتر با کمبود دارو مواجه باشیم چرا که این مورد هم برای مردم و ما مشکل آفرین است.

میزان مصرف دارو در شهرستان رابر چگونه است ؟

دکتر مجیدی: میزان مصرف دارو نسبتاً زیاد است هر جا فقر فرهنگی زیاد باشد دارو  زیاد مصرف می شود.

دکتر محمودی: میزان مصرف دارو فصلی است در فصل زمستان داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها بیشترین مصرف را دارند، در فصل بهار چون گل و گیاه زیاد است آنتی هیستامین داروهای ضد حساسیت بیشترین مصرف دارند، در فصل تابستان  بیشترین مشکل گوارشی که داروهای گوارشی بیشترین مصرف دارند متاسفانه در شهرستان رابر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خیلی زیاد است.

با داروهای تاریخ گذشته چکار می کنید؟

دکتر مجیدی:  تحویل مرکز بهداشت شهرستان می دهیم و آنها هم در اصفهان معدوم سازی می کنند.

دکتر محمودی :  با توجه به اینکه مراکز روستایی وداروخانه بیمارستان را اداره میکنیم حجم کاری زیاد است، پرسنل خودشان کنترل دارندو نمیگذارند تاریخ دارو بگذرد اما داروهای تاریخ گذشته را ازداروخانه بیمارستان و مراکز روستایی  جمع آوری می کنیم و معدوم کردن آن با مرکز بهداشت است.

وی ادامه داد: خیلی از داروها تحت پوشش بیمه هستند جز داروهای خارجی  و داروهای جدید که نوترکیب حساب می شوند تحت پوشش بیمه نیستد.

سخن پایانی

این دکترای داروساز آرزوی موفقیت دارند که بتواند  خدمات خوبی به مردم ارائه دهند.

 

دکتر محمودی با ۱۴ نفر پرسنل و دکتر مجیدی با ۲ نفر پرسنل مشغول ارائه خدمات دارویی در شهرستان رابر می باشند.

انتهای پیام /

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب